سایت شماره یک:

اگر بخواهیم با سند و مدرک صحبت کنیم، ۶۲ درصد بیمارانی که یک‌بار دچار سکته مغزی شده‌اند، با رعایت یک رژیم غذایی متعادل و مورد توصیه از سوی جامعه پزشکی، خطر حمله سکته دوم مغزی را تا حد بسیار زیادی پایین آورده‌اند. تغذیه مناسب پس از این نوع سکته، برای بهبود اندام‌های آسیب‌دیده و کاهش خطر سکته دوم بسیار بااهمیت است. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی را به شما معرفی کنیم.

سکته مغزی چیست؟

مغز انسان از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که هرکدام از این نواحی، کنترل قسمت‌ها و بافت‌های مختلف را در بدن برعهده دارند. سلول‌های مغزی برای پیشگیری از سکته مغزی و برای اینکه بتوانند زنده مانده و به فعالیت خود ادامه دهند، به‌طور مستمر و ممتد به خون تازه نیاز دارند.

خون تازه حامل اکسیژن و مواد غذایی تازه برای تغذیه سلول‌های مغزی است. اگر به هر دلیلی این خون تازه به دست سلول‌های مغزی نرسد، فعالیت آن‌ها مختل‌شده و در صورت ادامه‌دار بودن این اختلال برای چند ثانیه تا چند دقیقه، سکته رخ می‌دهد.

سکته مغزی می‌تواند منجر به آسیب‌دیدن اندام‌های مختلفی مانند بینایی و اندام‌های حرکتی شده و اگر سلول‌های قسمت آسیب‌دیده مغز به‌طور کامل حیات خود را از دست دهند، می‌تواند منجر به نقص عضو یا حتی مرگ فرد بیمار شود. در صورت آسیب دیدن اندام‌ها، فیزیوتراپی یک روش درمانی عالی خواهد بود. برای خرید انواع دستگاه فیزیوتراپی پیشنهاد ما شرکت تجهیزات پزشکی برجیس است.

بهترین رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی

طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، داشتن بهترین رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی، ورزش کردن به همراه ترک سیگار و الکل، تا ۸۰ درصد از بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی جلوگیری می‌کند. این آمار در کنار کاهش ۴۰ درصدی احتمال انواع سرطان با رعایت یک رژیم غذایی مناسب، خود به‌خوبی نمایانگر ارزش بهترین رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی است.

این بهترین رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی بیش‌ازپیش اهمیت دارد. با رعایت کردن مواردی که در ادامه لیست شده‌اند، خطر حمله سکته مغزی دوم را به پایین‌ترین حد ممکن برسانید.

توجه ویژه به برچسب‌های مواد غذایی

2

با نگاه کردن به برچسب غذایی مواد فراوری‌شده حیرت خواهید کرد! روی برچسب مواد غذایی اطلاعاتی نظیر کالری، چربی کل، چربی‌های اشباع، چربی ترانس، کلسترول، سدیم، قند و پروتئین برای هر وعده غذایی درج می‌شود.

کلسترول قدغن است!

میزان مصرف کلسترول روزانه خود را زیر ۳۰۰ میلی‌گرم نگه‌دارید. تا حد ممکن گوشت قرمز و مرغ را حذف کنید و در صورت خوردن، پوست را از گوشت جدا کنید. گوشت گاو، سفیده تخم مرغ و جگر را از بهترین رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی حذف کنید.

دور چربیهای ترانس را یک خط قرمز بزرگ بکشید

از محصولاتی که حاوی روغن‌های هیدروژنه هستند دوری کنید. موادی مانند میان وعده‌های اسنکی حاوی مقدار بسیار زیادی اسیدهای چرب ترانس هستند.

مصرف چربی اشباع را قطع کنید

روزانه حداکثر تا ۱۰ درصد از کالری کل دریافتی‌تان مجاز به استفاده از چربی اشباع هستید. غذاهای آب‌پز، بخارپز و کم‌چاشنی را جایگزین غذاهای سرخ‌شده کنید.

سفره و بشقاب غذای خود را رنگی نگه‌دارید

بدن خود را از تمام منابع غذایی ممکن نظیر فیبرها، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها سیراب کنید. مطمئن شوید که تمام مواد معدنی و مغذی در رژیم غذایی روزانه شما وجود دارند.

مصرف ۵ وعده میوه و سبزیجات در روز را فراموش نکنید

برای داشتن بهترین رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی، هر روز به‌اندازه کافی میوه و سبزیجات بخورید. کنار غذا خوردن به‌جای ماست، ترشی و سالاد، از سبزی استفاده کنید.

نمک ممنوع!

ریحان، گشنیز، پاپریکا و فلفل سیاه را جایگزین نمک کنید. نمک قاتل فشارخون است.

برچسب‌های دارویی را بخوانید

داروهای سرماخوردگی، سردرد، معده درد، انواع داروهای شل‌کننده و تب‌بری مانند قرص دیکلوفناک که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم را از نظر میزان سدیم بررسی کنید.

میان وعده‌های سالم بخورید

میوه و سبزیجات را جایگزین وعده‌هایی مانند بستنی، لواشک، چیپس و پفک کنید.

ماهی به‌جای گوشت قرمز

حداقل ۲ بار در هفته ماهی مصرف کنید. ماهی‌هایی که چربی کمتری دارند در اولویت خواهند بود.

پروتئین، فقط در حد نیاز

مرغ و زرده تخم مرغ را در بهترین رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی به حداقل برسانید. به‌طور کل پروتئین زیاد مصرف نکنید.

شکر را فراموش کنید

قند و شکر را کلاً از غذاها و سر سفره خود حذف کنید.

مواد غذایی را فریز نکنید!

مواد اولیه تازه خریداری کنید. تا جای ممکن مواد اولیه غذایی را در فریزر خود انبار نکنید.

غذاهای یخ زده برای شما سم است

3

غذاهای یخ زده معمولاً حاوی مقدار زیادی سدیم هستند.

خودتان را فریب دهید!

کاسه و بشقاب خود را کوچک‌تر کنید. داشتن یک وزن پایین و ثابت بسیار مهم است. با بهترین رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی می‌توانید به وزن مناسب برسید.

پتاسیم کافی دریافت کنید

پتاسیم را دوست و شریک زندگی خود بدانید. این ماده معدنی برای عملکرد صحیح قلب از اهمیت بالایی برخوردار است و در انواع میوه‌ها، سبزیجات و لبنیات وجود دارد.

مشکل بلع یا قورت دادن

توصیه می‌شود برای جلوگیری از سرفه‌های شدید و حالت تهوع، از غذاهای نرم استفاده کنید. غذاها را کامل مغزپخت کنید، غذاهای آبکی و نرم مانند سوپ آش و سیب‌زمینی را در رژیم روزانه خود قرار داده و غذاهای سفت را در صورت ممکن در خردکن آسیاب کنید. برای اطلاع از قیمت دستگاه فیزیوتراپی به تولیدکننده‌های داخلی نظیر شرکت برجیس مراجعه کنید.

مشکل نداشتن اشتها

حس چشایی و بویایی برخی از افرادی که دچار سکته می‌شوند، تا حدی تضعیف می‌شود. اگر اشتهای خود را از دست داده‌اید، از بهترین رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی استفاده کرده و موارد زیر را دنبال کنید:

  • اگر امکانش را دارید قبل از هر وعده غذایی مقداری پیاده‌روی کنید
  • سبزیجاتی مانند هویج و مکمل‌های اشتهاآور را فراموش نکنید
  • سلامت روان خود را با مطالعه و حضور در اجتماع حفظ کنید

سخن پایانی

ساده است، سالم بخورید تا سالم بمانید! بهترین رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی نقش اساسی در بهبودی و آسان‌تر شدن دوره نقاهت شما ایفا خواهد کرد. دریافت مقادیر مناسب از انواع مواد مغذی تازه و موردنیاز، شادابی و طراوت را به شما بازخواهد گرداند.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر