سایت شماره یک:

هرکسی که با ظروف چوبی در آشپزخانه کار کرده باشد، می‌داند که غلبه بر آنها سخت است. از قاشق های همزن گرفته تا کاسه و تخته های خرد کن، محصولات چوبی فضایی جذاب در کنار آرامش و راحتی روستایی را به آشپزخانه شما می بخشند. ظروف چوبی نیز ایده آل هستند زیرا چوب دارای خواص ضد باکتری طبیعی است و از غذای شما در برابر باکتری ها، میکروب ها و کپک محافظت می کند. به علاوه، آنها به سادگی ظاهر خوبی دارند.

افسوس که فصل نظافت و سازماندهی بهاری فرا رسیده است و ما در حال رسیدگی به همه چیز از مجموعه نوشیدنی ها تا مایکروویو هستیم. ظروف چوبی نیز به تمیزی نیاز دارند. و این اقلام از چوب واقعی ساخته شده اند، سطح و نوع مراقبت آنها با اکثر ابزار آشپزخانه دیگر متفاوت است. ظروف آشپزخانه چوبی قرار است برای مدت بسیار طولانی دوام بیاورند، اما اگر به درستی از آنها مراقبت نکنید، از بین میروند. در اینجا نحوه تمیز کردن صحیح این ابزار آشپزخانه آورده شده است.

8

هرگز آنها را خیس نکنید یا در ماشین ظرفشویی قرار ندهید.

بعد از پخت و پز، وسوسه انگیز است که بگذارید ظروف کثیف یک شب خیس بخورند و روز بعد با آنها برخورد کنید. اما برای ظروف چوبی به همین ترتیب توصیه نمی شود ظروف چوبی خود را در ماشین ظرفشویی بشویید، یا اینکه اجازه دهید آنها در طول شب خیس بخورند و با ذرات غذا کثیف بمانند به چوب اجازه می دهد آب را خیس کند، چوب را منبسط کرده و خراب شدن آن را تسریع می بخشد.

علاوه برآن، ذرات غذا می توانند به شکاف های ریز چوب نفوذ کنند و باعث تکثیر بیشتر باکتری ها شود که در نهایت باعث خطر انداختن سلامتی شما شود. اگر فوراً آنها را تمیز کنید، ماندگاری بیشتری خواهند داشت.

بزرگترین عاملی که باعث می شود که شما وسایل آشپزخانه چوبی را از دست بدهید، تمیز کردن آنها در ماشین ظرفشویی است. گرما، مواد شوینده و آب شدید باعث تاب برداشتن یا ایجاد ترک یا شکاف در وسایل چوبی در مدت کوتاهی می شود. آنها را به صورت دستی تمیز کنید و به دستورالعمل های زیر پایبند باشید.

مرحله 1: ظروف چوبی خود را زیر آب داغ با صابون ملایم بشویید. اگر می‌خواهید خیالتان راحت باشد که تمام ذرات غذای باقی‌مانده را پاک کرده‌اید، از یک اسفنج یا یک پد نایلونی میتوانید استفاده کنید.

مرحله 2: پس از شستن، آب اضافی ظروف چوبی خود را با یک حوله تمیز پاک کنید. این کار از تاب برداشتن یا ترک خوردن چوب در اثر رطوبت جلوگیری می کند.

مرحله 3: پس از شستن و سپس خشک کردن ظروف چوبی خود، بلافاصله آنها را کنار نگذارید. آنها را در محیط باز بگذارید تا کاملاً در هوا خشک شوند. در غیر این صورت، قطرات آب به دام افتاده در شکاف های چوب به طور کامل خشک نمی شوند و به مرور زمان تجمع آنها می تواند چوب را منحرف یا دارای ترک کند.

به طور معمولی  با روغن های معدنی ظروف چوبی خود را بهبود بخشید

برای اینکه ظروف چوبی خود را درخشان و در بهترین حالت ممکن نگه دارید، حدود یک بار در ماه به آنها روغن معدنی بمالید. این روغن های ایمن برای مواد غذایی به سرعت توسط چوب خیس می شوند و به ظروف کمک می کنند آب را بهتر دفع کنند و باعث طولانی شدن عمر ظروف نیز می شوند.

ترکیبات موم زنبور عسل نیز برای این منظور به خوبی عمل می کنند. وقتتان را به قاشق‌ها، تخته‌های برش و کاسه‌هایتان اختصاص دهید ، هر چند وقت یک‌بار یک روغن معدنی خوب به آنها بمالید. فقط از روغن های معدنی تایید شده بر روی محصولاتتون استفاده کنید. از روغن‌های زیتون یا کانولا استفاده نکنید، زیرا این روغن‌ها مبتنی بر مواد غذایی هستند و می‌توانند بوی نامطبوع و گندیده به ظروف چوبی شما بدهند.

9

با کاغذ سنباده لکه های ناهموار را پاک کنید

گاهی اوقات، به خصوص در ظروف چوبی که برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته اند، ممکن است نقاط ناهمواری را تشخیص دهید که چوب دیگر صاف نیست. با سمباده زدن آن نقطه تا زمانی که زبری چوب در لمس صاف شود، با آن مقابله کنید و سپس با روغن معدنی بمالید.

درمان لکه ها

مواد غذایی متنوعی و رنگارنگی همانند انواع توت ها ممکن است گاهی تخته های برش چوبی یا سایر ظروف چوبی شما را لکه دار کنند، ولی نگران نباشید. زیرا راه هایی برای خلاص شدن از شر این لکه ها وجود دارد. یکی از این راهکار ها را که میتوان به کار برد این است که فوراً ظروف چوبی را با آب داغ و صابون بشویید تا لکه ها را پاک کنید. برای لکه‌های سرسخت، می‌توانید از نصف لیمو و جوش شیرین استفاده کنید، آنها را درست روی لکه بمالید و سپس بشویید. اما گاهی اوقات، این لکه‌های بد ظاهر نمی‌شوند. اما تا زمانی که تخته را به‌درستی تمیز و خشک می‌کنید، لکه‌ها نباید هیچ گونه خطری برای سلامتی باکتری‌ها ایجاد کنند.

با گذشت زمان و با تمیز کردن مداوم، بسیاری از لکه ها به طور طبیعی خود به خود محو می شوند.

مقابله با بو

اگر متوجه شدید که وسایل چوبی مانند تخته های برش شروع به بو دادن می کنند، راهکارهای متفاوتی برای خلاص شدن از شر آنها هست. یکی این است که یک برش نصف لیمو را روی سطح تخته برش بمالید و بگذارید در هوا خشک شود. همچنین می توانید جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید، خمیر حاصل را روی سطح بمالید و سپس بگذارید قبل از شستشو خشک شود. همچنین نشان داده شده است که مالش سرکه سفید بوها را از بین می برد. با این حال، به نظر می رسد که روش لیمو برای بیشتر افراد بهترین کاربرد را دارد، به خصوص که پس از آن ظروف چوبی شما بوی لیمو تازه می دهد. در همه موارد، تمیز کردن ظروف چوبی شما کار بسیار آسانی است.پس بهتر است با کمترین زمان تمام وسایل چوبی مانند قاشق مورد علاقه شما تمیز باشد!

10

سخن آخر

داشتن ظروف چوبی در آشپزخانه و منزل خود همیشه حس زنده بودن را به شما می دهد، همچنین با نگه داری و مراقبت درست از این محصولات باعث می شود که عمر آنها بالا برود. در ضمن شما سرآشپز عزیز و خانم های خانه دار خوش سلیقه همیشه میتوانید با داشتن چنین محصولات چوبی حس خوب را تجربه کنید. از این رو شما میتوانید از طریق وب سایت دومان به خرید محصولات چوبی اقدام کنید.

تگ های مرتبط

ارسال نظر