گیربکس خورشیدی یک از مدلهای پر استفاده و خاص ، گیربکس ها میباشد که از آنها در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار میگیرد . ویژگی هایی در این گیربکس از جمله امکان سفارشی سازی ، تحمل بالا در برابر بار ورودی و تولید گشتاور مقدار بالا باعث شده است از آن بتوان در فعالیت و صنایع بزرگ و کوچک بتوان استفاده کرد .

سایت شماره یک:

 

 

ویژگی های گیربکس خورشیدی : 

دلیل اصلی نامگذاری این مدل از گیربکس ها ، به دلیل نحوه چیدمان و نوع چرخدنده های درونی آن میباشد ، به این گونه که یک دنده اصلی در مرکز دستگاه قرار گرفته و سایر دنده ها با اندازه های متفاوت دور این چرخدنده ها قرار میگیرند ، تمام چرخدنده های کوچکتر حول چرخدنده اصلی در زمان حرکت ، به چرخش در می آیند . به دلیل شباهت عملکرد این دستگاه به حرکت منظومه شمسی ، به آن گیربکس خورشیدی میگویند . عملکرد کلی این دستگاه به این شکل است که نیروی ورودی از منبع وارد گیربکس شده و با حرکت دنده های سیاره ای بر روی دنده ی مرکزی ، تبدیل دور انجام شده و سپس نیروی خروجی ( گشتاور ) از دستگاه خارج میشود . به طور معمول نسبت تبدیل گیربکس سیاره ای 1:7 میباشد ، اما با توجه به امکان تغییر دادن تعداد استیج ها درون دستگاه میتوان به نسبت تبدیل های متفاوتی نیز دست یافت . به این ترتیب که تک استیج نسبت تبدیل 1:7 ، تا 1:49 نسبت تبدیل برای دو استیجه و حداکثر تا 1:343 برای دستگاه ها سه استیجه امکان پذیر میباشد . 

یکی از ویژگی های مهم این گیربکس این است که هم میتواند در نقش کاهنده و هم در نقش افزاینده در سیستم های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد . 

تولید دنده های به کار رفته در این دستگاه ها ، یا به صورت سوزنی طراحی و تولید میشوند که در این حالت سروصدای دستگاه نیز بیشتر شده و سطوح دنده ها زودتر داغ میکنند ؛ و در برخی زمینه ها دنده به صورت هلیکال طراحی میشوند که همین ویژگی باعث افزایش تماس دنده ها با هم شده و همین بهره وری دستگاه را افزایش و سروصدای تولیدی را کاهش میدهد . 

20

 

اجزای تشکیل دهنده گیربکس خورشیدی : 

با اینکه گفته شد گیربکس های خورشیدی در مدل و سری های مختلفی تولید میشوند اما بیشتر قطعات داخلی آنها مشترک بوده و به یک شکل هستند . 

  • دنده خورشیدی 
  • دنده های سیاره ای 
  • رینگ 
  • حامل 
  • پوسته 

 

انواع نقش هایی که گیربکس خورشیدی میتواند در سیستم های صنعتی ایفا کند ، با توجه به متحرک بودن یا ثابت بودن قطعات داخلی و چگونگی چیدمان آنها مشخص میشود . به همین دلیل میتوان گفت گیربکس خورشیدی را میتوانید تنها با تغییر یک قطعه آنرا با توجه به فعالیت و نیاز خودتان شخصی سازی کنید . 

  • گیربکس خورشیدی کاهنده : در این صورت باید دنده خورشیدی ثابت و دنده رینگی عضو متحرک باشد . در این حالت حرکت قفسه کمتر آهسته تر میباشد . 
  • گیربکس خورشیدی افزاینده : برای این نقش ، دو حالت وجود دارد ، در حالت اول باید دنده خورشیدی ثابت مانده و قفسه به حرکت دربیاید . در حالت دوم ، رینگ ثابت بوده و قفسه میچرخد که در نتیجه دنده خورشیدی از قفسه تندتر حرکت کرده و سرعت کلی دستگاه نیز افزایش پیدا میکند . 
  • انتقال مستقیم : در این صورت دو قطعه باید در هم قفل شده و با یک سرعت یکسان شروع به حرکت کنند . در این حالت چرخدنده ها به صورت واحد حرکت کرده و نسبت تبدیل 1:1 میباشد . 
  • دنده عقب : باید قفسه ثابت بوده و دنده خورشیدی حرکت کند ، در نتیجه هرزگردها هرز شده و رینگ را در جهت مخالف به حرکت در می آورند . 
  • خلاص : در این حالت نباید هیچ کلاچی درگیر بوده از هیچ بست یا قفل کننده ای نباید استفاده شود که در نتیجه باری به موتور وارد نمیشود . 

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر