در بسیاری از مشاغل استفاده از لوازم ایمنی و لباس کار مخصوص بسیار مهم و البته ضروری است تا از بروز حوادث جانی پیشگیری شود. "کفش ایمنی" نیز یکی از تجهیزات ایمنی ضروری برای مشاغل مختلف مانند مشاغلی که با برق یا مواد شیمیایی سروکار دارند، می باشد. از همین رو سعی دارین در این مقاله شما را با "کفش ایمنی" آشنا کنیم. در ادامه هم درباره مزایا، کاربردها و اجزا آن خواهیم گفت. پس با ما همراه باشید.

سایت شماره یک:

 

کفش ایمنی چیست؟

خرید کلاه ایمنی، لباس کار مخصوص، دستکش ایمنی و... هر کدام به نوبه خود ارتباط مستقیم با سلامت و بهداشت کار افرادی دارد که در مشاغل پرخطر فعالیت دارند. کفش ایمنی نیز یکی از این اقلام است. کفش ایمنی چیست؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت کفش های ایمنی لوازمی محافظت کننده از پاها در محیط های کاری پرخطر است که پاها در معرض آسیب های مختلف اعم از تماس حرارت با پاها، مواد شیمیایی، سرخوردن، تماس با اجسام تیز و... است. ساختار و ارگونومی این کفش ها به صورتی طراحی شده تا پاها علاوه بر ایمنی کافی، راحت و سبک نیز باشد تا بتوان ساعات طولانی از آن استفاده کرد. این کفش ها از اجزای مختلفی مانند کلاهک، رویه، آستر، ساق، کفی و زیره تشکیل شده است. جنس این کفش ها بسته به محیط کار متفاوت است که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

  • جنس رویه از چرم طبیعی گاو
  • جنس زیره از پلی اورتان
  • جنس سرپنجه از استیل، فولاد، آلومینیوم یا فلزات دیگر
  • جنس آستری از پشم، پنبه یا چرم

اگر قصد خرید این کفش ها را دارید، باید به نکات مهمی که می تواند در نهایت منجر به انتخاب بهترین گزینه شود توجه کنید. در ادامه به هر آنچه لازم است درباره این کفش ها بدانید اشاره می کنیم:

ویژگی های کفش های ایمنی

4

یکی از مهمترین نکاتی که لازم است درباره کفش های ایمنی بدانید، ویژگی هایی است که آن را از انواع کفش های دیگر تفکیک می کند. این ویژگی ها عبارت است از:

  1. تولید شده با مواد با کیفیت بالا و استاندارد
  2. دارای ایمنی بالا برای حفاظت از انگشتان و کف پا در برابر محیط های پرخطر
  3. دارای طراحی مناسب
  4. مقاوم در برابر سرخوردگی
  5. راحت و سبک
  6. دارای خاصیت عایق در برابر برق
  7. ضد آب و آنتی باکتریال (قابل استفاده برای ساعات طولانی )
  8. دارای وزن بیشتر از کفش های معمولی
  9. مناسب برای زنان و مردان
  10. مقاومت بالا در برابر پارگی و سوراخ شدن
  11. دارای دوام و ماندگاری بالا
  12. طراحی و ارگونومی استاندارد برای پیشگیری از آسیب به ستون فقرات

اجزای مهم کفش ایمنی

5

نکته مهم دیگری که در زمان خرید کفش های ایمنی باید به آن دقت کنید،

بخش ها و اجزای مختلفی است که با توجه به استاندارد و کارایی کفش باید مورد توجه

قرار گیرد. این اجزا شامل موارد زیر است:

  1. کلاهک: کلاهک یا سر پنجه یکی از مهمترین اجزای کفش است که باید از کیفیت بالایی برای محافظت از انگشتان پاها برخوردار باشد. این قسمت از کفش باید ضد ضربه، قابلیت بالا در برابر فشار ناگهانی و نیز مقاوم در برابر اجسام تیز و برنده باشد. در کفش های ایمنی حداقل تحمل فشار باید 100 ژول باشد تا از پاها در برابر ضربه، اجسام تیز و... محافظت کند.
  2. رویه یا پوشش خارجی: این رویه باید در برابر آب، حرارت و آلودگی ها مقاومت بالایی داشته  باشد و بتواند از پاها محافظت کند. علاوه بر این امکان تنفس پا و تبادل هوا وجود داشته باشد.
  3. آستری پوشش داخلی: علاوه بر لایه بیرونی، قسمت داخلی کفش نیز باید دارای آستری راحت برای تبادل هوا و نیز راحتی پا باشد.عدم ایجاد حساسیت برای پا از مهمترین ویژگی های این آستر داخلی است.
  4. ساق کفش: پارامتر دیگری که باید به آن توجه شود، ساق کفش است تا مچ و ساق پا را در برابر ضربه یا آسیب های احتمالی حفاظت کند. این کفش ها بیشتر برای کسانی که در محیط های بیابانی یا محیط هایی که حشرات و حیوانات خطرناک وجود دارند، استفاده می شود.
  5. کفی کفش: کفی کفش به لایه داخلی کف کفش گفته می شود که با  کف پا در تماس است. از همین رو از جنس آستر یا پوششی است که مانع از سرخوردن پا در کفش می شود. علاوه بر این کیفیت کفش را برای پیشگیری از آسیب به ستون فقرات افزایش می دهد.
  6. زیره کفش: زیره کفش قسمتی است که با زمین در تماس است. از همین رو باید ضد لغزش و علاوه بر این مقاومت در برابر گل و لای و روغن زیاد باشد. در بیشتر موارد شرکت های تولید کننده  زیر کفش را از چند لایه می سازند تا ارتفاع آن نیز افزایش پیدا کند در این صورت تردد با آن در محیط های مختلف تسهیل می شود.

مزایای کفش ایمنی

از مهمترین مزایایی که می توان برای کفش های ایمنی برشمرد عبارت است از:

  1. پیشگیری از بروز آسیب های جدی در تماس پاها با مواد شیمیایی، روغنی و...
  2. مناسب برای محیط های در معرض سقوط اجسام روی پا
  3. پیشگیری از انتقال حرارت و گرمای شدید به پاها
  4. محافظت از پاها در دماهای مختلف بسیار سرد یا بسیار گرم
  5. پیشگیری از بروز آسیب به ستون فقرات
  6. پیشگیری از خطر برق گرفتگی

کاربردهای کفش ایمنی

6

کفش های ایمنی کاربردهای مختلفی دارند، که به تناسب شرایط کار می توان از آن استفاده کرد، مهمترین کاربردها از این کفش ها عبارت است از:

  1. مناسب برای استفاده در کارگاه های ساختمانی
  2. مناسب برای  پیشگیری از محیط های پرخطر با احتمال سقوط اجسام
  3. قابل استفاده در کارگاه های تراشکاری یا محیط هایی با اجسام تیز
  4. مناسب برای تعمیرکاران در برابر مواد شیمیایی
  5. مناسب برای پرسنل کارخانه های تهیه مواد غذایی برای رعایت بهداشت
  6. قابل استفاده برای کارکنان روی دکل ها و تیرهای برق
  7. مناسب برای کار در معادن
  8. مناسب برای آتش نشانان
  9. مناسب برای حفاظت از پاها در کوهنوردی
  10. قابل استفاده برای محیط های آب و هوایی مختلف

 نتیجه گیری

کفش های ایمنی که برای کسب و کارهای مختلف استفاده می شود، این قابلیت را دارد که از پاها در برابر عوامل پرخطر مانند برق، مواد شیمیایی، روغن و... محافظت میکند. برای اینکه این کفش ها استاندارد و کارایی لازم را برای ایمنی پاها داشته باشد باید به نکات مهم درباره نوع ساختار، اجزا و ویژگی های کفش ایمنی دقت کرد. علاوه بر این انتخاب فروشگاه های معتبر عرضه کننده کفش های ایمنی نیز بسیار مهم است. فروشگاه هترمن یکی از معتبرترین فروشگاه های معتبر در زمینه عرضه انواع تجهیزات و لوازم ایمنی است که می توانید برای خرید کفش ایمنی مناسب، از طریق این فروشگاه اقدام کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر کافی به سایت هترمن مراجعه کنید و یا با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر