موسوی، مقام مسئول در نظام بانکی در نشست خبری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بانک ملی پرداخت تسهیلات به دارندگان سهام عدالت را آغاز کرده و اخیراً بعد از گذشت چندماه، از امروز آمادگی وجود دارد که بر بستر غیرحضوری در بانک ملی، تسهیلات برای دارندگان سهام عدالت پرداخت شود.

وی افزود: مردم برای دریافت این تسهیلات نیاز به مراجعه به شعب این بانک ندارند و متقاضیان صرفاً با ارسال مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی خود در سامانه طراحی شده، می‌توانند درخواست خود را ارسال کرده و در کمترین زمان ممکن و پس از دو تا سه روز کاری، کارت اعتباری خود را دریافت کنند.

موسوی گفت: مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات ۳ ساله است و هیچ‌گونه مدرک یا ضامنی غیر از موارد اعلام شده (مدارک هویتی)، نیاز نیست و سهام عدالت ضامن این وام خواهد شد.

وی گفت: متقاضیان اگر در بازده زمانی یک ماهه تسهیلات دریافتی را باز پس دهند، هیچ‌گونه کارمزد و یا هزینه‌ای از آنها دریافت نخواهد شد.

وی گفت: حسب دستورالعمل‌ها، کارت اعتباری برای دارندگان سهام عدالت ارائه خواهد شد و این کارت برای همه دارندگان سهام عدالت از امروز آماده است و همه اقدامات نیز انجام شده است.

زمان واریز سود سال 98 سهام عدالت

سهام عدالت

«حسین فهیمی»  درباره زمان واریز سود سال ۹۸ سهام عدالت افزود: امکان واریز سود سهام عدالت افرادی که روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: هر کدام از ۳۶ شرکت سرمایه‌گذاری استانی و ناشران بورسی که برای واریز سود مشمولان سهام عدالت، شرکت سپرده گذاری مرکزی را انتخاب کرده باشند این سود براساس شماره حساب اعلام شده در سجام واریز خواهد شد.

سهام عدالت فهیمی اظهار داشت: اگر چنانچه مشمول سهام عدالت بخواهد سود خود را به صورت متمرکز دریافت کند و خود به دنبال سود شرکت‌ها نرود تنها راه این اقدام، ثبت‌نام در سامانه سجام است تا از این طریق قادر باشیم سود سهامداران را پرداخت کنیم.

 سود سهام عدالت تا پایان سال جاری به حساب سهامداران پرداخت می شود؟

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سود سهام عدالت تا پایان سال جاری به حساب سهامداران پرداخت می شود یا خیر؟ گفت: این موضوع بستگی به فعالیت شرکت ها دارد، هر کدام از شرکت های سهام عدالت که برای پرداخت سود، شرکت سپرده‌گذاری را انتخاب کنند و اقدامات لازم را برای این فعالیت انجام دهند،  سود سهامداران را تا پایان سال پرداخت می‌کنیم.

فهیمی خاطرنشان کرد: اکنون بالغ بر ۱۲۰ شرکت حاضر در بورس، سود خود را از طریق شرکت سپرده گذاری برای سهامداران واریز کرده اند و امسال بالغ بر ۲۷ میلیون نفر از طریق سامانه جامع توزیع سود، سود سالانه را دریافت کرده اند.

چندی پیش، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: تاکنون در سه مرحله سود سهام عدالت به حساب سهامداران پرداخت شد که رقم کلی آن حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است.

وی اظهار داشت: مشمولان سهام عدالت که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند باید هرچه زودتر نسبت به ثبت نام در سجام اقدام کنند.

 معاون وزیر اقتصاد به ثبت نام ۶۵ تا ۷۳ درصد از سهامداران غیرمستقیم سهام عدالت در سامانه سجام در سه استان‌ کرمان، فارس و یزد اشاره کرد و افزود: در ۱۰ استان دیگر، این میزان ۶۰ تا ۷٣ درصد و در ۱۲ استان، ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده است. در عین حال، در هشت استان میزان ثبت نام از ٣٢ تا زیر ۵٠ درصد بوده است.  

نحوه دریافت کارت سهام عدالت

سهام عدالت

سمیه محمدی درباره جزییات و نحوه دریافت کارت اعتباری توسط سهامداران عدالت افزود: خرداد سال ۹۹ آزادسازی سهام عدالت به دو روش مستقیم و غیر مستقیم انجام و ۶۰ درصد سهام آزاد و قابل معامله شد، اکنون سهامداران می‌توانند سهام خود را در توثیق بانک گذاشته و کارت اعتباری دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: توثیق، فرآیندی است که وقتی فرد می‌خواهد تسهیلاتی را از بانک‌ها دریافت کنند در مقابل مبلغ ریالی، وثیقه‌ای به بانک ارائه می‌دهد که اکنون سهامداران عدالت می‌توانند با وثیقه کردن برگه‌های سهام خود این تسهیلات را دریافت کنند.

سهام عدالت محمدی تاکید کرد: اقدام مزبور با هدف ایجاد مشوق برای نگهداری اوراق سهام عدالت و همچنین ارائه تسهیلات به کسانی که این برگه‌ها را نگهداری می‌کنند، ایجاد شده است.

مدیر پروژه کارت اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اشاره به اینکه سهامداران عدالت جامعه هدف بالایی دارند، گفت: بر اساس این تدبیر آنها می‌توانند علاوه بر استفاده از تمام مزیت‌های سهامداری، با نگهداری این اوراق تسهیلات اعتباری دریافت کنند.

وی به جمعیت نزدیک به ۴۸ میلیون نفری سهامدار عدالت اشاره کرد و گفت: همه این افراد می‌توانند با طی مراحل قانونی با وثیقه کردن همان ۶۰ درصد سهامی که آزاد شده، کارت اعتباری دریافت کنند.

ارائه کارت اعتباری سهام عدالت پروژه ملی است

سهام عدالت

محمدی، ارائه کارت اعتباری به سهامداران عدالت را یک پروژه ملی و بسیار بزرگ دانست و گفت: بر اساس این برنامه، به همه بانک‌ها اطلاع‌رسانی شده و تفاهمنامه از طرف شرکت سپرده‌گذاری ارسال شده و تا امروز بیش از ۱۰ بانک اعلام آمادگی کردند و در حال عملیاتی ساختن این فرآیند هستند.

مدیر پروژه کارت اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه متقاضیان دریافت کارت اعتباری در گام اول به شعب بانک‌های مشخص شده مراجعه کنند، گفت: در ابتدا باید احراز هویت توسط سجام انجام شود که این فرآیند به صورت حضوری و غیر حضوری قابل انجام است و سپس اقدام به توثیق سهام می‌کنند.

به گفته وی در مجموع همان شرایط عمومی و اختصاصی که هر فردی برای دریافت تسهیلات باید احراز کند در این خصوص هم باید اجرا شود و جایگزین ضامن در این فرآیند اوراق سهام عدالت است. بعد از دریافت کارت اعتباری نیز افراد می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مشخص شده اقدام به خرید کنند.

ارزش کارت‌های اعتباری سهام عدالت

سهام عدالت

محمدی گفت: با توجه به دارایی و ارزش ریالی سهام عدالت افراد که تا این لحظه ۶۰ درصد آن قابل معامله و آزاد شده و با توجه به قدرت بازپرداخت، بانک مشخص می‌کند فرد چقدر می‌تواند وام دریافت کند. ضمانت در این فرآیند، برگه‌های سهام عدالت است.

مدیر پروژه کارت اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: بانک‌ها در تلاش هستند تا هرچه زودتر این فرآیند را اجرایی کنند و به محض آماده‌سازی زیرساخت‌ها هر بانکی اعلام خواهد کرد.

محمدی افزود: سهامداران دقت کنند که بازپرداخت اعتبارها مهم است و چنانچه سهامداران نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، سهام عدالت آنها توسط بانک به فروش می‌رسد، وقتی بازپرداخت و اقساط به شکل منظم پرداخت شود، عایدی سهام مثل سود، حضور در مجمع و حق رأی متعلق به سهامدار است و می‌توانند از همه آنها استفاده کنند.

مدیر پروژه کارت اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تاکید کرد: سهامداران به هیچ عنوان به شکل حضوری برای احراز شرایط دریافت کارت‌های اعتباری مراجعه نکنند، زیرا تمامی فرآیندها به شکل غیر حضوری و مراجعه الکترونیکی انجام می‌شود.

روز گذشته نشست خبری سهام عدالت با موضوع برگزاری مجامع الکترونیکی شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی در محل وزارت اقتصاد برگزار شد. برگزاری مجامع الکترونیکی شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی محوری بود که معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر اقتصاد، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی طی یک نشست خبری در وزارت اقتصاد به تشریح جزییات آن پرداختند. در این جلسه زمان انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی تاریخ ۲۰ اسفند ۹۹ عنوان شد. ضمن اینکه توضیحاتی درباره کارت اعتباری سهام عدالت ارائه واعلام شد آزادسازی ۴۰ درصد باقی‌مانده این سبد سهام در دهه فجر منتفی است.

استقبال نهاد‌های مالی از خرید سهام عدالت

سهام عدالت

محمدرضا معتمد، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازوکار سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص چگونگی پایش مدیران سبدگردان در شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ استانی با توجه به سرمایه هنگفتی که در اختیار دارند و به‌طور کلی نظارت‌های آتی این نهاد بر نحوه عملکرد سبدگردان‌ها چگونه خواهد بود، عنوان کرد: مدیران سبدگردان افرادی هستند که از دو باب مورد بررسی سازمان بورس قرار می‌گیرند. نخست از باب صلاحیت‌‌‌های علمی که شامل مدارک تحصیلی و مدارک تجربی می‌شود. مورد بعدی صلاحیت عمومی این افراد است. وی ادامه داد: این شرکت‌ها در بورس پذیرفته‌شده هستند و تمام مقرراتی که حاکم بر بازار و سایر ناشران است درخصوص این قبیل شرکت‌ها نیز صدق می‌کند. در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ اطلاعات پرتفوی ماهانه، ۳ ماهه، ۶ ماهه و... به‌طور مرتب مورد توجه فعالان بازار قرار می‌گیرد. حسابرسان این شرکت‌ها نیز از طبقه یک و دو مجموع حسابرسان منتخب و معتمد سازمان هستند. موضوع دیگر اینکه در آیین نامه به این گونه است که اگر مدیری بنا به هر دلیلی حداقل‌های لازم را نداشت یا طی مرور زمان آنها را از دست داد در صورتی که همچنان در سمت مدیریتی خود باقی بماند این اتفاق به معنی تصرف مال غیر است، در این شرایط سازمان بورس می‌تواند اقدام به برکناری مدیر کند. این در حالی است که انتصاب مدیر به‌صورت یک‌طرفه برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از جانب سازمان به هیچ عنوان صورت نخواهد گرفت. از باب نظارت نیز دقیقا همان موضوعاتی که برای سایر شرکت‌ها در سازمان قابل توجه است درخصوص شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز همان‌گونه خواهد بود.

 آزادسازی کامل سهام عدالت منتفی شد؟

سهام عدالت

معتمد درخصوص بسترسازی مشخص برای امکان فروش مطلوب سهام نیز  گفت: درحال‌حاضر سه ابزار در این خصوص طراحی شده است. نخست، صندوق‌های با درآمد ثابتی که در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند مجاز هستند تا ۲۰ درصد از صندوق خود را به خریداری سهام تخصیص دهند. شورای‌عالی بورس نیز در قوانین مقرر کرده است نیمی از ۲۰ درصد باید صرف خرید سهام شرکت‌های سهام عدالت شود. بنابراین ۱۰ درصد از مجموع منابعی که در صندوق‌های درآمد ثابت وجود دارد به این شرکت‌ها تخصیص داده می‌شود. دیگر اینکه، برخی از نهاد‌های مالی از خرید سهام عدالت استقبال کرده‌اند و از آمادگی خود برای خریدی در قالب یک عرضه عمده یا بلوک خبر داده‌اند که به‌طور مجدد برای این منظور هم نیاز به یک صندوق سرمایه‌گذاری خواهد بود. در این صندوق سرمایه‌گذاری نیز در واقع دیدگاه‌های متفاوتی از سرمایه‌گذاران خواهیم داشت، سرمایه‌گذارانی که معتقدند سهام شرکت‌های استانی ارزنده است. درواقع بازدهی حداقلی به سرمایه‌گذارانی که به دنبال درآمدی ثابت هستند نیز تعلق خواهد گرفت. بر این اساس در صورتی که سهام بیش از یک درصد مشخص بازدهی داشت، سرمایه‌گذار ریسک‌گریز بازده مشخص را دریافت می‌کند. در صورتی که بازدهی این صندوق از رقمی مشخص کمتر شد حداقل‌ها جبران می‌شود و در چنین شرایطی سرمایه‌گذار متضرر نخواهد شد.

وی درخصوص اینکه صندوق در چه مرحله‌ای قرار دارد نیز گفت: این صندوق به نام «صندوق سرمایه‌گذاری در سهام» طراحی شده و پذیره‌نویسی هم خواهد شد. اما نوع یونیت چنین صندوقی متفاوت است. افراد می‌توانند اقدام به خرید یونیت‌های عادی کنند و به حداقل‌هایی دسترسی پیدا کنند. در همین حال خریداری یونیت ممتاز هم دور از دسترس متقاضیان نیست که در این حالت بازدهی بیشتر به سرمایه‌گذار خواهد رسید. نهاد‌های مالی و به‌طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقاضیان خرید چنین سهامی هستند. وی افزود: درحال‌حاضر از ۴۹ شرکت استانی سهام عدالت ۳۶ شرکت در بورس و فرابورس پذیرش شده‌اند و قرار است ۱۳ شرکت باقی‌مانده در قالب هلدینگی به تمام ۴۹ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت تخصیص داده شود. شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بر اساس رای هیات مدیره که در ۲۰ یا ۲۱ اسفند امسال انتخاب خواهند شد به شناسایی توانمندی‌های خود در اجرای پروژه‌ها در سطح کشور یا استان خواهند پرداخت و از منافع آن بهره‌مند می‌شوند.

ضرورت تضمین سود یونیت‌های سهام عدالت 

سهام عدالت

در این جلسه حسین فهیمی سخنگوی سهام عدالت درباره سرانجام ۶۰ درصد سهام عدالتی که مورد آزادسازی قرار گرفت و چگونگی خرید این سهام به واسطه نهاد‌های عمومی گفت: منابع ثابتی وجود ندارد که با ارائه تقاضا، سهام سریعا تبدیل به نقدینگی و واریز به حساب سرمایه‌گذار شود. سازمان بورس و اوراق بهادار در کنار دیگر تصمیم‌گیران باید اقدام به تحریک سمت تقاضا در بازار کنند. یکی از اقدامات این است که نهادی در جهت خرید این قبیل سهام با پول عموم مردم ایجاد شود که در این راستا سرمایه‌گذاران نیز با خرید در قیمت‌هایی پایین بدانند که یقینا در آینده به منافع قابل توجهی دست پیدا خواهند کرد. بنابراین در صورتی که مردم سرمایه‌گذاری در یونیت‌های صندوقی را که در نماد‌های ۳۶‌گانه فعال هستند در دستور کار معاملاتی خود قرار دهند به‌طوری که حداقل و حداکثر سود برای خریداران به واسطه نهاد‌های غیردولتی اعم از نهاد‌های حقوقی سرمایه‌گذار در این صندوق مورد تضمین قرار گیرد خیلی از مشکلات بر طرف خواهند شد. در چنین شرایطی گروهی از سرمایه‌گذاران حقوق دیگر سرمایه‌گذاران را تضمین می‌کنند تا به نوعی با ورود بیشتر نقدینگی سمت تقاضا نیز تحریک شود. در این شرایط اگر عرضه‌ای صورت بگیرد متناسب با آن تقاضای جدی هم در بازار وجود خواهد داشت.

فهیمی در رابطه با کارت اعتباری سهام عدالت گفت: قرار است تا ۶۰ درصد ارزش سهام عدالت در قالب کارت اعتباری به سهامداران پرداخت شود و تا ۱۰ روز آینده بانک‌ها به‌تدریج شرایط خود را برای اعطای کارت اعتباری به سهامداران سهام عدالت اعلام می‌کنند. ما تلاشمان این است که افراد بتوانند به‌صورت الکترونیک درخواست خودشان را ثبت کنند و فقط برای دریافت کارت مراجعه حضوری داشته باشند. وی گفت: با دریافت کارت اعتباری سهام عدالت، امکان خرید وجود دارد و اگر مبلغ استفاده‌ شده تا ۲۹ روز بازگردانده شود، سود به آن تعلق نخواهد گرفت. در صورت عدم بازگشت پول پس از گذشت ۲۹ روز، به وام سه ساله تبدیل خواهد شد که شرایط و سود خود را دارد. به گفته سخنگوی سهام عدالت، در مرحله اول در ۱۰ خرداد که ۳۰ درصد سهام عدالت آزاد شد و در مرحله دوم در عید غدیر ۳۰ درصد دیگر از سهام عدالت آزاد شد و با وجودی که وعده داده شده بود که ۴۰ درصد باقیمانده در دهه فجر آزاد شود، اما شرایط بازار تغییر کرده و اولویت اصلی ما حفاظت از دارایی مردم در سهام عدالت و تلاش برای مدیریت بهینه سهام عدالت است.

علی عسکری، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر اقتصاد نیز در این جلسه به ارائه آماری درخصوص سهام عدالت پرداخت و عنوان کرد: در اردیبهشت ماه امسال مقام معظم رهبری برای ساماندهی جدید دارندگان سهام عدالت و شرکت‌های دارای این سهام در استان‌ها ماموریتی را به وزارت اقتصاد و سازمان بورس محول کردند. بر این اساس سازمان و شورای‌عالی بورس بر آن شدند فرصتی را فراهم سازند تا سهامداران بتوانند سهام در اختیار خود چه در قالب سهام مستقیم و چه در قالب سهام غیر مستقیم را به بهره‌مندی مطلوب‌تری برسانند. وی گفت: وزارت اقتصاد، سازمان بورس و سازمان خصوصی‌سازی اقدامات مشخصی را در این خصوص پیاده‌سازی کردند به‌طوری که تا کنون در ۳ مرحله سود سهام عدالت حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به حساب سهامداران واریز شد. در راستای سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی این مهم اقداماتی صورت گرفت، در مرحله اول از سهامداران خواسته شد اقدام به انتخاب روش مستقیم یا غیر مستقیم کنند. حدود ۱۹ میلیون نفر از ۴۹ میلیون نفری که دارای سهام عدالت هستند روش مستقیم را انتخاب کردند. ۳۰ میلیون نفر نیز روش غیر مستقیم را برگزیدند. تمامی افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردند، سجامی شده‌‌اند. افرادی که روش غیر مستقیم را برگزیدند در واقع سهامداری این افراد از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی سازماندهی شده و این قشر از سهامداران در حقیقت عضو شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان هستند. بنابراین مقرر شد در هر استان فقط یک شرکت سرمایه‌گذاری استانی تشکیل شود و تمام سهامداران عضو در استان اقدام به ثبت‌نام کنند. عسکری بیان کرد: برای اینکه بتوان روش سهامداری افراد (غیر مستقیم) را در شرکت‌های استانی مسجل کنیم ضرورت دارد که انتخاب اعضای هیات مدیره در شرکت‌های استانی صورت بگیرد. برای انتخاب اعضای هیات مدیره هم نیاز است که سهامداران در گام نخست سجامی شوند. به گفته معاون وزیر اقتصاد، در سه استان‌ کرمان، فارس و یزد، ۶۵ تا ۷۳ درصد از سهامداران غیرمستقیم سهام عدالت در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند. در ۱۰ استان دیگر، این میزان ۶۰ تا ۷٣ درصد و در ۱۲ استان، ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده است. در عین حال، در هشت استان میزان ثبت‌نام از ٣٢ تا زیر ۵٠ درصد بوده است. همچنین تاکنون هزار و ۸۰۰ نفر برای مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، کاندیدا شده‌اند. وی افزود: شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی در رتبه‌بندی شرکت‌های کشور، شرکت‌های بزرگ و مهمی محسوب می‌شوند و ارزش سهام هر یک از این شرکت‌ها در بعضی استان‌های کوچک تا ۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد. در برخی استان‌های بزرگ هم ارزش سهام هر یک از این شرکت‌ها قریب به ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

سهام عدالت

حسنعلی قنبری، معاون وزیر و رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: متولی سهام عدالت، وزارت اقتصاد است و سازمان خصوصی‌سازی به‌عنوان یکی از بازوهای اجرایی، بخش‌هایی از وظایف اجرایی را عهده‌دار است. وی افزود: تاکنون طی سه مرحله، سود سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی واریز شده است. در این مدت ۱۲۷ هزار میلیارد ریال به حساب بیش از ۴۱ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت واریز شده است.

سهام عدالت چه می شود؟

سهام عدالت

حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در مراسم برگزاری مجامع الکترونیکی شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی گفت: در فرآیند آزادسازی سهام عدالت، دارایی‌ها از کنترل و مالکیت دولت خارج و به سازمان بورس منتقل شد.

وی گفت: توصیه همیشگی ما به سهامداران، عدم فروش سهام عدالت بوده است.

فهیمی افزود: در مرحله اول آزادسازی سهام عدالت، حدود ۱۹ میلیون نفر قادر به مشاهده دارایی خود در سامانه سهام عدالت و تصمیم‌گیری درخصوص آن بوده‌اند.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: تاکنون ۱۵ استان، مرحله اول مجمع عمومی عادی خود را برگزار کرده‌اند.

فهیمی افزود: پس از ثبت‌نام در سامانه سجام و ایجاد ارتباط با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، ما قادر به انجام بسیاری از خدمات برای سهامداران به صورت الکترونیکی هستیم و نیازی به مراجعه حضوری سهامداران نیست.

فهیمی در رابطه با کارت اعتباری سهام عدالت گفت: قرار است تا ۶۰ درصد ارزش سهام عدالت در قالب کارت اعتباری به سهامداران پرداخت شود، ما تلاشمان این است که افراد بتوانند به صورت الکترونیک درخواست خودشان را به ثبت کنند و فقط برای دریافت کارت مراجعه حضوری داشته باشند.

وی گفت: با دریافت کارت اعتباری سهام عدالت، امکان خرید وجود دارد و اگر مبلغ استفاده‌شده تا ۲۹ روز بازگردانده شود، سود به آن تعلق نخواهد گرفت.در صورت عدم بازگشت پول پس از گذشت ۲۹ روز، به وام سه ساله تبدیل خواهد شد که شرایط و سود خود را دارد.

فهیمی گفت: همه مردم به ویژه مشمولان سهام‌عدالت می‌توانند از طریق وبسایت سجام وارد شوند و ثبت نام و احراز هویت را به صورت رایگان انجام دهند و نیازی به مراجعه به دفاتر کارگزاری و دفاتر پیشخوان نیست.

حسین فهیمی در آیین امضا و تبادل تفاهمنامه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و بانک ملت اظهارکرد: امروزه دیگر بازار سرمایه و فراگیری آن از جمله بدیهیاتی است که در اقتصاد کشور وجود دارد و تردیدی نیست که بازار سرمایه کشورمان ورای فراز و فرود‌های آن عمومیت پیدا کرده به طوری که در این بازار صحبت از میلیون نفر است و قریب به ۶۰ میلیون نفر با احتساب سهام عدالت فعال مستقیم در این بازار هستند.

سهام عدالت

مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی با بیان این که صرف نظر از تحولات جاری افرادی که وارد این بازار شده‌اند، مشتری دائمی این بازار هستند که باید خدمات به روز و منسجمی به آنها ارائه شود، افزود: طیف گسترده‌ای از خدمات دریافت و پرداخت وجود دارد که می‌تواند راهگشای مناسبی برای مردم در بازار سرمایه باشد و بر همین اساس باید فعالیت‌ها بهتر و منسجم‌تری را برای خدمت به مردم شکل دهیم.

فهیمی اظهارکرد: بر اساس آمار جاری روزانه بین ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان معامله در بازار سرمایه به ثبت می‌رسد و در سویی دیگر بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان معاملات کالایی در این بازار صورت می‌گیرد که به هر حال بخش قابل توجهی از آنها در رینگ‌های صادراتی است که خدمات ارزی و بین‌المللی منسجم را مطالبه می‌کند و بر همین اساس باید خلأ‌های موجود را جبران کنیم.

وی افزود: در بخش ارائه خدمات به سهامداران یکی از مباحثی که وجود دارد که مطالبه جدی بازار سرمایه است، تسویه بهینه معاملات، دریافت و پرداخت در سریع‌ترین زمان ممکن با کم‌ترین میزان هزینه است که خواست همه سهامداران است.

مطالبه توزیع سود سهام عدالت

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: توزیع سود اوراق بهادار و به طوری کلی به ویژه شرکت‌های سهامی عام و پرداخت اوراق با درآمد ثابت در سررسید، یکی دیگر از مطالبات مهم بازار است که باید به آن توجه جدی و ویژه شود که امسال حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سود برای اوراق بهادار و با درآمد ثابت باید بین میلیون‌ها نفر از هموطن‌ها توزیع شود و در عین حال درحال‌حاضر نیز با وجود سهام عدالت، نیازمند توزیع سود بین میلیون‌ها نفر از مشمولان سهام عدالت هستیم که نزدیک به ۵۰ میلیون نفر را شامل می‌شود که سود‌ها باید در حساب آنها کارسازی شود.

سهام عدالت/ همکاری بازار سرمایه و بازار پول

فهیمی با بیان این که بازار سرمایه در دو دهه اخیر توسعه جهشی پیدا کرده است، افزود: اکنون کمتر خانواده‌ای وجود دارد که با مسائل بازار سرمایه آشنا و همراه نباشد به طوری که اکنون بیش از ۶۰ هزار پیمانکار کوچک و بزرگ داریم که دولت بدهی‌های خود را از طریق اسناد خزانه پرداخت می‌کند و برنامه‌هایی وجود دارد که خرید محصولات کشاورزی از طریق گواهی سپرده کالایی یا اوراق خرید تضمین نرخ به جای خرید تضمینی ارائه شود که این نشان می‌دهد بازار سرمایه در کل سطوح جامعه پیش روی کرده است.

وی ادامه داد: همه این موارد نیازمند خدمات گسترده و پایدار پرداخت و دریافت است که با همکاری بازار سرمایه و بازار پول از بستر بانک‌ها این مهم تحقق پیدا خواهد کرد.

سهام عدالت

ارائه کارت اعتباری سهام عدالت

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در این جلسه اعلام کرد: مطالبه دیگری که وجود دارد اعطای کارت‌های اعتباری به دارندگان اوراق بهادار به ویژه مشمولان سهام عدالت است که در پرتفوی سهام عدالت آنان ۳۶ نماد بنیادی شرکت‌های بزرگ، مهم و اثرگذار با فعالیت‌های تاریخی مثبت در بورس وجود دارد.

وی گفت: بهترین و کارآمدترین روش این است که براساس پشتوانه شرکت‌های سبد سهام عدالت برای کسانی که نیاز‌های فوری و ضروری در حد ۵ تا ۱۰ میلیون تومان دارند یک کارت اعتباری یا کارت خرید صادر شود و اکنون زیرساخت مکانیزه همه فرآیند‌های این پروژه توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آماده شده به طوری که مشمول سهام عدالت یا اوراق بهادار با مراجعه به اپلیکیشن بانک مربوطه و درخواست الکترونیکی می‌تواند این کارت را از شعبه مربوطه دریافت کنند.

فهیمی تصریح کرد: اکنون فرآیند اعطای کارت اعتباری به سهامداران عدالت با دو بانک نهایی شده و درخواست داریم تا بعد از امضای این تفاهمنامه این خدمت را از سوی بانک ملت نیز انجام شود تا با اتکای دارایی‌های سهامداران این کارت‌ها صادر شود.

 اعطای کارت اعتباری سهام عدالت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به تشریح مصوبات هیأت مدیره سازمان پرداخت و گفت: در گام نخست و به منظور حمایت از بازار سرمایه و تقویت طرف تقاضا، به صندوق توسعه بازار سرمایه اجازه داده شد تا سقف سه هزار میلیارد تومان نسبت به تأمین مالی از طریق انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سهام اقدام کند.

دهقان دهنوی، به مصوبه دوم اشاره کرد و اظهارکرد: همچنین مقرر شد تا ضریب تعدیل سهام و حق تقدم آن در معاملات اعتباری از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه مطابق بند سوم، مقرر شد دستورالعمل اجرایی خرید، نگهداری و عرضه سهام خزانه با دید تسهیل برای خرید و نگهداری توسط ناشران مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: در خصوص امکان خرید واحدهای صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی برای عموم مردم مدل‌سازی و طراحی فرآیند و ابزار لازم صورت می‌گیرد.

سهام عدالت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با بانک‌ها و تمهید مقدمات لازم در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، تصریح کرد: با تصویب هیأت مدیره سازمان بورس، مقرر شد؛ اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت توسط بانک‌ها طی هفته پیش رو عملیاتی شود. همچنین مذاکره لازم برای تعمیم این خدمات به سایر سهامداران به ویژه سهامداران خرد نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی به مصوبه ششم اشاره کرد و گفت: مقرر شد بازنگری دستورالعمل سهام ترجیحی به نحوی انجام شود که امکان اعطای سهام ترجیحی علاوه بر کارکنان مستقیم شرکت‌ها به کارکنان شرکت‌های زیرمجموعه یا مادر یا هم‌گروه مالی نیز میسر باشد.

 در شروع معاملات این هفته از بازار سهام ارزش سهام عدالت حدود ۱۰/۵ میلیون تومان بود و در روز‌های شنبه و یکشنبه ارزش سهام عدالت روندی صعودی داشت و در روز یکشنبه به مرز ۱۱ میلیون تومان نیز رسید، اما روند نزولی سبد سهام عدالت از روز دوشنبه شروع شد و در روز پایانی معاملات این هفته به زیر ۱۰ میلیون تومان رسید.

سبد سهام عدالت به دلیل روند نزولی گروه‌های بانکی، فلزات، پتروشیمی، پالایشی و خودرویی روندی نزولی پیدا کرد و به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت رشد چندانی نخواهد داشت.

سهام عدالت در مردادماه به حدود ۲۱ میلیون تومان رسیده بود، اما در ۵ ماه گذشته ارزش این سبد به کمتر از نصف رسید.

ارزش سبد سهام عدالت در ۵ ماه گذشته روند نزولی داشت و فقط در مقاطعی کوتاه روند صعودی را تجربه کرده است. این افت قیمت در حالی است که فروش سهام عدالت در بازار سهام متوقف شده است.

چگونگی انتقال سهام عدالت متوفیان

آمارها از فوت بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار دارنده سهام عدالت طی ۱۰ سال گذشته خبر می‌دهد و ورثه این افراد باید اقداماتی را انجام دهند تا فرآیند انتقال سهام فرد متوفی طی و سهام منتقل شود.

در ابتدا وراث قانونی می‌توانند جهت اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه و با ورود اطلاعات هویتی متوفی از مشمول بودن وی کسب اطلاع کرده و صورت وضعیت دارایی سهام عدالت مربوط را مشاهده کنند.

پس از انجام امور مربوط به انحصار وراثت، وراث باید به سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مراجعه و خدمات انتقال سهام را انتخاب کنند.

سهام عدالت  در این قسمت مدارک لازم برای انتقال سهام که شامل گواهی نامه واریز مالیاتی، گواهی انحصار وراثت، گواهی فوت، اصل شناسنامه و کارت ملی متوفی و ورثه می‌شود ذکر شده است.

 پس از تهیه مدارک مذکور، یکی از ورثه به عنوان نماینده به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و مداکر مذکور را تحویل می‌دهد و این دفاتر فرمی که توسط نماینده تکمیل شده است را برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارسال می‌کند.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پس از بررسی مدارک مذکور، طی پیامکی نتیجه را به نماینده وراث اعلا می‌کند. درواقع اگر مدارک نقصی نداشته باشد، مراتب انتقال انجام می‌شود، در غیر این صورت به نماینده اطلاع داده و نماینده باید نقص مدرک را برطرف کند.

سهام عدالت

ارزش سهام عدالت 

شاخص بورس امروز با نزولی بیش از ۳۲ هزار واحدی روبه‌رو شد و سبب کاهش ارزش سهام عدالت شد. در پایان معاملات امروز بازار سرمایه ارزش سهام عدالت با کاهش ۳.۳ درصدی روبه‌رو شد که سبب شد ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۷ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۷۶۹ تومان رسید که بیش از ۲۶۹ هزار تومان کاهش داشته است.

در پایان معاملات امروز ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون ۵۹۹ هزار تومان رسید.

شاخص بورس امروز با نزولی بیش از ۲۸ هزار واحدی روبه‌رو شد و سبب کاهش ارزش سهام عدالت شد. در پایان معاملات امروز بازار سرمایه ارزش سهام عدالت با کاهش ۳.۴ درصدی روبه‌رو شد که سبب شد ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۷ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۴۹۷ تومان رسید که بیش از ۲۸۰ هزار تومان کاهش داشته است.

در پایان معاملات امروز ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون ۷۶۱ هزار تومان رسید.

ریزش ارزش "پالایشی یکم" امروز هم ادامه داشت و ارزش واحد‌های این صندوق با اُفت ۸.۴۹ درصدی به ۸۲۸۶ تومان کاهش پیدا کرد.

صندوق پالایشی یکم، با نماد پالایش امروز هم روند کاهشی داشت و روز چهارم هفته را منفی به پایان رساند و با ۸ درصد کاهش قیمت نسبت به روز دوشنبه به قیمت ۸۲۸۶۰ ریال رسید و در مجموع تاکنون حدود ۱۸ درصد ضرر برای خریداران اولیه به همراه داشته است.

تمام نماد‌های مجاز معاملاتی این صندوق امروز در پایان معاملات با کاهش قیمت مواجه شدند و نماد شبریز (پالایش نفت تبریز) افت ۴.۷۹ درصدی و شبندر (شرکت پالایش نفت بندر عباس) افت ۴.۸۴ درصدی شپنا (پالایش نفت اصفهان) افت ۴.۵۷ درصدی و شتران (شرکت پالایش نفت تهران) کاهش ۴.۷ درصدی را تجربه کردند.

امروز سه شنبه ۱۴ بهمن ۹۹ معاملات سهم پالایش قیمت پایانی هر واحد از پالایشی یکم با افت ۸.۴۹ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۸ هزار و ۲۸۶ تومان معامله شد تا ارزش ۵۰۰ واحد از دومین ETF دولتی به ۴ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از پالایشی یکم با کاهش ۹.۹۹ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۸ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد.

این در حالی است که هر واحد از این صندوق به متقاضیان به قیمت ۱۰ هزار تومان و در مجموع ۵۰۰ واحد از آن به قیمت ۵ میلیون تومان فروخته شده بود.

سهام عدالت

چگونگی پرداخت کارت‌های اعتباری سهام عدالت

حسین فهیمی درباره نحوه پرداخت کارت‌های اعتباری سهام عدالت گفت: اقدامات لازم برای پرداخت کارت اعتباری صورت گرفته اما به دلیل برخی ایرادات بین بانک و سپرده‌گذاری مرکزی، اعلام عمومی نشد با رفع این مشکل از ابتدای هفته جاری دارندگان سهام عدالت می‌توانند به واسطه سهام عدالت، کارت اعتباری دریافت کنند.

وی ادامه داد: با ۷ بانک تعامل صورت گرفت و بانک ملی پیشگام برای پرداخت کارت‌های اعتباری به پشتوانه سهام عدالت است. در ابتدا سهامداران روش غیرمستقیم سهام عدالت که در سامانه سجام ثبت نام کردند و احراز هویت شدند، درخواست بررسی دارایی را به سپرده‌گذاری ارسال و بعد از بررسی سپرده کذاری به بانک ارسال می‌کرد و در نهایت بانک، سقف تضمین را تعیین می‌کرد و دوباره به سپرده‌گذاری مرکزی ارسال می‌شد.

فهیمی افزود: کار‌های اداری بین سپرده‌گذاری و بانک‌ها به‌صورت دستی انجام می‌شد که تصمیم گرفتیم دارندگان سهام عدالت بتوانند با اپلیکیشن بانک ها، درخواست را ثبت کنند. دارندگان سهام عدالت که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و احراز هویت شوند تا بتوانند ۶۰ درصد سهام را دریافت کارت اعتباری کنند. زمانی که دارنده سهام عدالت درخواست می‌دهد، سپرده‌گذاری مرکزی قیمت پایانی روز قبل سهام را مبنا برای تضمین قرار می‌دهد.

شرایط جدید واریز سود سهام عدالت

با رسیدن به ماه‌های پایانی سال زمزمه‌های واریز سود سهام عدالت شنیده می‌شود. در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ سود این سهام از طریق شماره شبا به حساب سهامداران واریز شده اما در خصوص امسال روش واریز تغییر کرده است.

براساس اظهارات مشاور اجرایی سهام عدالت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، استفاده از مزایای سهامداری همانند دریافت سود، حضور در مجمع و خدمات الکترونیک مشروط به ثبت‌نام در سجام و احراز هویت است.

به خاطر این که دریافت سود به گرفتن کد سجام مشروط شده، طی هفته‌های گذشته دفاتر پیشخوان دولت با ازدحام سهامدارانی مواجه شد که برای احراز هویت مراجعه کرده‌اند اما سود سهام کسانی که کد سجام نگیرند چه می‌شود؟

محمود حسنلو، مدیر فنی سهام عدالت در پاسخ به این سوال گفت: در حالت عادی تا زمانی که قرار است سود را توزیع کنیم، فهرست مشمولان را از بورس و سامانه سجام می‌گیریم و پس از آن سود به حساب سهامداران واریز می‌شود ولی در خصوص کسانی که در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت نکرده‌اند سود سهامشان نزد ناشر باقی می‌ماند.

او افزود: ممکن است در مراحل بعدی دوباره با ما قرارداد ببندند و سود واریز کنیم یا شاید نگه دارند و با سود سال آینده واریز شود و در واقع به عنوان مطالبات نزد ناشر باقی می‌ماند.

طبق اظهارات حسنلو، این فرآیند در حالت عادی برای پرداخت سود سهام بورسی اجرا می‌شود و باید دید در خصوص سهام عدالت تصمیم دیگری گرفته می‌شود یا خیر؟

سهام عدالت

ارزش روز سهام عدالت 

شاخص بورس امروز با نزولی بیش از ۲۰ هزار واحدی روبه‌رو شد و سبب کاهش ارزش سهام عدالت شد. در پایان معاملات امروز بازار سرمایه ارزش سهام عدالت با کاهش ۱.۲۲ درصدی روبه‌رو شد که سبب شد ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۸ میلیون و ۷۰ هزار و ۳۵۱ تومان رسید که بیش از ۹۹ هزار تومان کاهش داشته است.

در پایان معاملات امروز ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون ۸۴۲ هزار و ۲۱۰ تومان رسید.

افزایش ارزش سهام عدالت

شاخص بورس امروز با رشدی در حدود ۱۲۰۰ واحدی روبه‌رو شد و سبب افزایش ارزش سهام عدالت شد. در پایان معاملات امروز بازار سرمایه ارزش سهام عدالت با رشد در حدود ۱ درصدی روبه‌رو شد و ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۸ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۱۷۶ تومان رسید که بیش از ۹۲ هزار تومان افزایش داشته است.

در پایان معاملات امروز ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون ۹۰۲ هزار و ۱۰۵ تومان رسید.

انتقال سهام عدالت افراد متوفی به وراث

محمدرضا پوررضایی با بیان اینکه امکان انتقال سهام عدالت افراد متوفی به وراث وجود دارد گفت: وارث این افراد می‌توانند پس از انجام انحصار وراثت به صورت حضوری با مراجعه به سازمان‌های مربوط اقدام کنند.

وی افزود: پس از انجام دادن انحصار وراثت، یکی از وراث با مراجعه به سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اطلاعات مربوط به انحصار وراثت را بارگذاری می‌کند و شرکت سپرده‌گذاری اقدامات لازم برای انتقال سهام عدالت به وراث را انجام می‌دهد.

سهام عدالت و مدارک لازم برای انحصار وراثت

پوررضایی تصریح کرد: با توجه به اینکه فرآیند آماده کردن مدارک برای انحصار وراثت زمانبر است الکترونیکی شدن باعث کاهش زمان و سهولت در فرآیند انتقال سهام عدالت می‌شود.

وی اضافه کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته بین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سازمان ثبت احوال و قوه قضایی، به زودی امکان الکترونیکی شدن انتقال سهام عدالت فراهم می‌شود.

آزادسازی سهام عدالت 

سهام عدالت که از اردیبهشت ماه سال جاری آزادسازی شد، این فرصت را به دارندگان سهام عدالت داد تا نسبت به مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم سهام خود تصمیم‌گیری کنند.

از همان زمان اعلام شد، افرادی جزو مشمولان سهام عدالت به حساب می‌آیند که در گذشته نسبت به ثبت‌نام در سامانه سهام عدالت اقدام کرده باشند، این افراد می‌توانند نسبت به نحوه دارایی خود مدیریت داشته باشند.

در این میان افرادی بودند که بارها اعلام کردند، دارای برگه‌های سهام عدالت هستند و جزو دارندگان سهام عدالت تلقی می‌شوند و در عین حال مسوولان بارها در این زمینه اعلام کردند که ملاک سهامدار بودن، اطلاعات سیستمی است و افرادی که قادر به ورود سامانه سهام عدالت نیستند نشان‌دهنده آن است که سهامی به آنها تعلق نگرفته است.

این موضوع هجمه‌ای از گلایه ها را میان مشمولان سهام عدالت به دنبال داشت که در این زمینه، مسوولان در واکنش به صحبت دارندگان سهام عدالت اعلام کردند در آینده‌ای نزدیک اقدامات لازم برای جاماندگان سهام عدالت در دستور کار قرار خواهد گرفت و می‌توانند نسبت به دارایی خود مدیریت داشته باشند.

با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از سوی جاماندگان سهام عدالت، «محمدرضا پورابراهیمی»، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در شهریور ماه اعلام کرده بود که طرح ساماندهی سهام عدالت موسوم به جاماندگان در کمیسیون اقتصادی نهایی شد و در نخستین جلسات علنی مجلس در دستور کار بهارستان قرار می‌گیرد.

حال با گذشت حدود هشت ماه از آزادسازی سهام عدالت، همچنان وضعیت جاماندگان سهام عدالت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که در این زمینه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آخرین اقدامات صورت گرفته در مجلس برای جاماندگان سهام عدالت اشاره کرد و افزود: مطالبات زیادی در این زمینه از طرف مردم مطرح شده و اعلام کرده‌اند جزو جاماندگان سهام عدالت هستند که در گذشته قادر به ثبت‌نام در سامانه برای دریافت سهام عدالت نبوده‌اند.

«حجت‌الله فیروزی» اظهار داشت: سامانه در آن زمان در اختیار دولت بود، اکنون مجلس به دنبال راهکار برای افرادی است که از ثبت‌نام سهام عدالت جامانده‌اند.

فیروزی خاطرنشان کرد: اکنون در حال انجام فعالیت‌هایی برای باز کردن سامانه مربوط به سهام عدالت هستیم که در این زمینه باید در این سامانه اقدامی برای تعریف سهام عدالت صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: اگر قرار است افراد به این سامانه اضافه شوند و سهام عدالت به آنها اختصاص یابد، باید اعلام شود که از محل سهام کدام شرکت‌ها قرار است به افراد سهام تعلق گیرد.

وی به نخستین گام برای اجرایی کردن اقدامات مربوط به جاماندگان سهام عدالت اشاره کرد و گفت: در ابتدا باید شرکت‌های دولتی که قرار است سهام آنها به بخش خصوصی واگذار شود، مشخص و اعلام شود که چه میزان از این سهام به بخش سهام عدالت اختصاص می‌یابد تا از این طریق افراد جامانده بتوانند از آن محل سهامدار شوند.

فیروزی ادامه داد: بررسی و به سرانجام رساندن این موضوع نیازمند همکاری مجلس و دولت است که اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس به دنبال رفع هر چه زودتر این مشکل و کمک به جاماندگان سهام عدالت هستند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: با توجه به اینکه اجرای این تصمیم، اقدام بسیار پیچیده‌ای است، بنابراین نمی‌توان زمان دقیقی را برای اجرایی شدن اعلام کرد.

سهام عدالت

آمارها از فوت بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار دارنده سهام عدالت طی ۱۰ سال گذشته خبر می دهد و ورثه این افراد باید اقداماتی را انجام دهند تا فرایند انتقال سهام فرد متوفی طی و سهام منتقل شود. در ابتدا وراث قانونی می توانند جهت اطلاع از وضعیت سهام عدالت متوفیان به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه و با ورود اطلاعات هویتی متوفی از مشمول بودن وی کسب اطلاع کرده و صورت وضعیت دارایی سهام عدالت مربوط را مشاهده کنند.

سپس بعد از انجام انحصار وراثت، ورثه باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و یکی از ورثه با مراجعه به سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی، قسمت میز خدمت الکترونیک را انتخاب کرده و اطلاعات مربوط به انحصار ورثه را بارگذاری میکند. در نهایت شرکت سپرده گذاری اقدامات لازم برای انتقال سهام عدالت به وراث را انجام می دهد.

از سوی دیگر زیر ساخت‌های الکترونیکی تخصیص سهام عدالت متوفیان به وراث در شرکت سپرده گذاری مرکزی آماده شده و منتظر تایید نهایی قوه قضائیه است و چنانچه قوه قضاییه تاییدیه دهد کلیه فرایند انتقال قهری به صورت مکانیزه انجام می شود. به عبارت دیگر اگر قوه قضائیه تایید کند، این سهام به صورت خودکار به ورثه قانونی متوفی منتقل خواهد شد.

انتقال قهری مجموعه ای از اقدامات اجرایی و فرایندهایی است که موجب می شود دارایی اوراق بهادار متوفی از کد سهام داری وی خارج و به تملک وراث قانونی در بیاید. برای فرایند انتقال قهری اماده کردن گواهی فوت شخص متوفی، گواهی انحصار وراثت، گواهی نامه واریز مالیاتی، شناسنامه و کارت ملی شخص متوفی و کلیه وراث لازم است.

استارت سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ زده شد و دولت تصمیم گرفت بخشی از سهام ۴۹ شرکت خود را به مردم بدهد، بر این اساس حدود ۴۹ میلیون ایرانی که از اقشار مختلف جامعه بودند مشمول سهام عدالت شدند و برخی از اقشار از جمله افراد تحت پوشش کمیته حضرت امام (ره) و مددجویان بهزیستی این سهام را با ۵۰ درصد تخفیف دریافت کردند.

تشریح وضعیت جاماندگان سهام عدالت

در این فرایند برخی افراد که بعضا از دهک های پایین جامعه بودند از دریافت این سهام جا ماندند، برخی دیگر هم هرچند برگه سهام عدالت را در دست داشتند، اما به دلیل عدم ثبت نام نهایی، صاحب این سهام نشدند. در نهایت با آزادسازی سهام عدالت اهمیت این سهام دوباره سر زبان ها افتاد و باعث شد جاماندگان چندین و چند بار تقاضای خود برای دریافت سهام عدالت را به گوش مسئولان بر سانند.

در این راستا نمایندگان مجلس جدید از همان ابتدا برای اعطای این سهام به جاماندگان وعده های مختلفی دادند که بعضا ضد و نقیض بود. برای مثال یک نماینده از جمعیت ۲۰ میلیونی جاماندگان صحبت می کرد و دیگری از جمعیت هفت میلیون نفری.

در نهایت روز سه شنبه بود که اکبر حیدری، مدیرعامل شرکت تعاونی سهام عدالت البرز اعلام کرد تخصیص سهام عدالت به جاماندگان طی چند ماه گذشته توسط کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و جزئیات آن به تصویب رسید.

به گفته وی، با توجه به اینکه تخصیص سهام عدالت به جاماندگان برای دولت بار مالی دارد و دولت نیز مدعی بود که منابع کافی مالی برای این کار ندارد، طی نشستی در مجلس شورای اسلامی، نحوه تامین منابع مالی اجرای طرح نیز مشخص شد. پس از تصویب طرح فوق در کمیسیون تلفیق برای اجرا به دولت ارسال خواهد شد؛ اولویت تخصیص سهام عدالت به روستانشینان، عشایر و اقشار کم درآمد است. البته دو میلیون نفری که با داشتن کاغذ ثبت نام دوره قبلی از سهام عدالت جامانده‌اند نیز سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

این مباحث درحالی مطرح می شود که تخصیص سهام عدالت به جاماندگان این سهام فعلا در کمیسیون تلفیق تصویب شده و چنانچه در صحن علنی مجلس هم تصویب شود، باید محل واگذاری آن مشخص شده و بعد به دولت فرستاده شود.

سهام عدالت

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر