حجت گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده ۲۰ هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۲۹ هزار تومان است.

قیمت مرغ در دو فصل گذشته با نوسانات زیادی رو به رو بوده است.قیمت مرغ دو نرخی است . قیمت مرغ در بازار با دو نرخ دولتی و آزاد پخش می شود . قیمت مرغ با توجه به منجمد و غیر منجمد بودن متفاوت است . قیمت مرغ را با ما دنبال کنید.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۲۰ هزار تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۲۹ هزار تومان است. هر چند در برخی مناطق مرغ با قیمت بالای ۳۰ هزار تومان هم عرضه می شود.

وی گنگ بودن شرایط بازار در ابلاغ رسمی قیمت ها بعد از پروسه زمانی طولانی را یکی از دلایل نوسان بازار مرغ اعلام کرد و افزود: این درحالی است که ابلاغ رسمی قیمت می تواند بازار را از سردرگمی‌خارج کند.

ناگفته های قیمت مرغ

قیمت مرغ

حجت ادامه داد: مرغداران حدود معادل نهاده دامی که با نرخ مصوب دریافت کردند، مرغ با نرخ متعادل ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان عرضه می کنند تا به فشار کمتری به مصرف کننده وارد شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران‌ گوشتی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: بارها اعلام کرده ایم‌که پیش بینی در شرایط کرونا بسیار سخت است چرا که هر لحظه این امکان وجود دارد که اتفاقی در بازار رخ دهد، اما در کل وضعیت جوجه ریزی به گونه ای است که تا پایان بهمن و اسفند با چالشی در عرضه مواجه نخواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه استقبالی برای خرید مرغ سایز در بازار وجود ندارد، گفت: با توجه به تخصیص نهاده تا سن ۴۰ روزگی و بعضا نبود کیفیت لازم برای نهاده های دامی موجب شده مرغ با وزن پایین در بازار عرضه شود که مرغدار به سبب نبود تقاضا برای مرغ سایز مجبور به نگهداری در سالن های پرورش و تامین بخشی از ذرت و کنجاله از بازار آزاد است که این موضوع قیمت نهاده را بشدت افزایش داده به طوریکه ذرت به بالای ۵ هزار تومان رسیده است.

به گفته حجت، با توجه به ایام‌پایانی سال از مسئولان دولتی انتظار می رود که به صورت تبصره ۱۰ درصد بیشتر نهاده تخصیص دهند تا آشفتگی بازار که ناشی از کمبود نهاده است، جبران شود و بازار مرغ به تعادل برسد.

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم، بیان کرد: با توجه به انگیزه مرغداران به تولید، جوجه ریزی به بالای ۱۲۰ میلیون قطعه می رسد که با این وجود در ایام‌ پایانی سال کمبود و افزایش قیمت در بازار مرغ نخواهیم داشت‌.

پیش بینی قیمت مرغ

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی‌همچنان دچار دوگانگی است، بیان کرد: بخشی از نهاده های دامی از طریق سیستم بازارگاه تا سن ۴۰ روزگی به ازای هر قطعه جوجه ۴ کیلو تخصیص داده می شود، اما کل نهاده از این محل قابلیت خرید ندارد و به دلیل کاهش استقبال کشتارگاه ها و مردم از مرغ درشت، بخشی از نهاده ها از بازار آزاد با نرخ های بالاتر تامین‌ می شود.

به گفته وی، هفته گذشته قیمت برخی ریز مغذی های طیور همچون لیزین، متیونین حداقل هر کیلو ۱۰ هزار تومان افزایش یافت که تمامی این عوامل قیمت تمام شده تولید را تحت تاثیر قرار می دهد.

قیمت مرغ / مشکلات سامانه بازارگاه

قیمت مرغ

حجت با اشاره به مشکلات سامانه بازارگاه بیان کرد: سامانه بازارگاه تا ۴۰ روزگی جوجه نهاده تخصیص می دهد، ضمن آنکه تا ۲ هفته اول پس از ورود جوجه به سالن، مرغداران مجبور به تامین نهاده از بازار آزاد هستند.

حجت ادامه داد: با وجود آنکه عمده مصرفی در خانوارها، مرغ سایز درشت است و فرهنگ سازی لازم برای مصرف مرغ استاندارد با وزن ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم نشده است، به همین خاطر مرغدار برای عرضه مرغ در سن ۵۰ روزگی ناگریز به تامین نهاده برای مدت ۱۰ روز از بازار آزاد است که این امر بر افزایش هزینه های تولید دامن می زند‌.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به دیگر چالش سامانه بازارگاه گفت: سامانه بازارگاه از زمانیکه جوجه وارد سالن می شود، نهاده تخصیص می دهد که با این وجود ۲ هفته از سن گله می گذرد و به علت آنکه مرغ موجود زنده است و نیاز به غذا دارد، مرغدار چاره ای جز تامین دان از بازار آزاد ندارد، به همین خاطر پیشنهادی از چند ماه قبل به وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تخصیص ۲۰ درصد از نهاده ها داده شده تا گرفتاری مرغداران رفع شود.

این مقام مسئول با انتقاد از تاخیر ستاد تنظیم بازار در اعلام نرخ مصوب جدید بیان کرد: با وجود افزایش کرایه های حمل و نقل و نرخ مصوب ذرت و کنجاله سویا،اما قیمت جدید مرغ اعلام نشده است، در حالیکه مسئولان قول دادند که طی ۲۰ روز قیمت ها را اصلاح کنند که متاسفانه با گذشت بیش از ۲ برابر این مدت زمان تغییری در نرخ ایجاد نشده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: تولید مرغ گوشتی همانند مرغ تخم گذار نیست که اگر مرغدار یک دوره با پروسه زیان مواجه شد، ماه بعد جبران شود چرا که تولیدکننده مرغ گوشتی زمانیکه مرغ به مرحله عرضه می رسد، بین ۳ روز تا ۷ روز باید مرغ تولیدی را در بازار توزیع کند که با توجه به تولید خطی و میزان جوجه ریزی، برخی واحدهای مرغداری به علت عرضه با نرخ های قبل از افزایش قیمت نهاده ها متحمل زیان هستند.

افزایش قیمت مرغ در بازار 

قیمت مرغ

محمد علی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی، از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد.

وی گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان، مرغ لاشه در کشتارگاه ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان و در خرده فروشی ۲۷ هزار تومان است.

همچنین در واکنش به عرضه مرغ با نرخ های بالاتر در بازار افزود: در شرایط فعلی که قیمت مرغ روبه افزایش است، میزان تقاضا به سبب نگرانی خانوارها از آینده بازار بالا رفته که در چنین شرایطی خرده فروشان بی انصافی می کنند و بعضا مرغ را با نرخ بالای ۳۰ هزار تومان عرضه می کنند. این امر‌ گرانفروشی و اجحاف در حق مصرف کننده است.

قیمت مرغ کمالی سروستانی ادامه داد: علی رغم افزایش هزینه های تولید، قیمت مصوب مرغ از مهرماه تاکنون تغییری نداشته که این امر تا حدودی مرغداران را نسبت به جوجه ریزی دلسرد کرده است.

افزایش قیمت مرغ و هزینه‌های تولید

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با انتقاد از کاهش کیفیت دان بیان کرد: علی رغم آنکه پروتئین کنجاله سویا باید ۳۶ درصد باشد، هم اکنون به ۲۴ درصد هم نمی‌رسد که این موضوع در کنار تخصیص چهار کیلو نهاده دامی تا سن ۴۰ روزگی و نبود دارو و واکسن موثر موجب شده عمدتا مرغ سایز وارد بازار شود.

وی از کاهش قیمت جوجه یکروزه خبر داد و گفت: نرخ کنونی هر قطعه جوجه یکروزه به طور متوسط به ۳ هزار و ۵۷۷ تومان رسیده، درحالیکه قیمت‌مصوب هر قطعه جوجه ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید همچون حمل و نقل، ذرت، کنجاله سویا و سایر ریزمغذی و مکمل ها، اما قیمت مصوب تغییری نداشته است که اگر مسئولان ستاد تنظیم بازار هر چه سریع تر نسبت به اصلاح قیمت اقدام نکنند، بسیاری از مرغداران از تولید چشم‌پوشی می کنند که این امر ضربه مهلکی به تولید می‌زند.

قیمت مرغ

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، بیان کرد: کارگروه تنظیم بازار اعلام کرده که ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در ماه‌های بهمن و اسفند باید صورت گیرد که طبق برآورد‌ها میزان جوجه ریزی ۱۲۶ تا ۱۲۷ میلیون قطعه خواهد بود، اما به علت شرایط اقتصادی، کاهش قدرت خرید خانوار و استمرار ویروس کرونا مشکلی در عرضه نداریم.

قیمت مرغ کمالی سروستانی با اشاره به اینکه کمبود عرضه مرغ واقعیت ندارد، بیان کرد: زمانی کالایی دچار کمبود است که در مغازه‌ها موجود نباشد، اما هم اکنون در تمامی مغازه‌ها مرغ فراوان است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی چندی پیش با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، بیان کرد: کارگروه تنظیم بازار اعلام کرده که ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در ماه‌های بهمن و اسفند باید صورت گیرد که طبق برآورد‌ها میزان جوجه ریزی ۱۲۶ تا ۱۲۷ میلیون قطعه خواهد بود، اما به علت شرایط اقتصادی، کاهش قدرت خرید خانوار و استمرار ویروس کرونا مشکلی در عرضه نداریم.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه کمبود عرضه مرغ واقعیت ندارد، بیان کرد: زمانی کالایی دچار کمبود است که در مغازه‌ها موجود نباشد، اما هم اکنون در تمامی مغازه‌ها مرغ فراوان است.

قیمت انواع مرغ در بازار 25 بهمن ماه ۱۳۹۹ به شرح زیر است:

قیمت مرغ

نوع مرغ

قیمت(تومان)

ران مرغ بدون پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق

۳۴,۵۰۰

مغز ران بدون پوست بدون استخوان

۴۰,۲۰۰

ساق مرغ بدون پوست و سر ساق

۴۰.۹۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال

۳۷,۹۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو

۳۶,۱۰۰

ران و سینه بدون پوست بدون دنبالچه شش گردن بال

۳۳,۶۰۰

بال کبابی ساده - بدون نوک بال

۳۰,۷۰۰

بازوی کبابی ساده

۲۸,۳۰۰

مخلوط بال و بازو کبابی ساده

۲۹,۰۰۰

فیله مرغ

۵۶,۹۰۰

گردن مرغ بدون پوست

۱۰,۴۰۰

شنیتسل بدون آرد

۴۴,۲۰۰

جوجه چینی

۵۴,۷۰۰

جوجه کباب بی استخوان و بدون بازو ساده

۴۶,۵۰۰

جوجه کباب بااستخوان ساده

۳۷,۳۰۰

پا چینی ۱۰ عددی مرغ

۳۳,۴۰۰

مرغ کنتاکی

۳۵,۴۰۰

دل مرغ پاک کرده

۱۰,۹۰۰

جگر مرغ

۷,۰۰۰

سنگدان مرغ

۱۰,۶۰۰

پای مرغ

۷,۱۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۱۰۰۰گرمی

۴۳,۵۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۵۰۰گرمی

۲۲,۵۰۰

بلدرچین کامل تازه(بسته ۱۰۰۰گرمی)

۴۲,۵۰۰

مرغ کامل منجمد، بسته بندی کیسه ای (پوشش کیسه نایلونی)

۲۰,۴۰۰

مرغ کامل تازه، بسته بندی کیسه ای(پوشش کیسه نایلونی)

۲۰,۴۰۰

مرغ کامل تازه پاک شده، بسته بندی بشقابی

۲۰,۴۰۰

قیمت مرغ  و ۱۷ درصد کاهش تولید

قیمت مرغ

حسین مهربانی یگانه گفت: «سال ۹۹ برای تولیدکنندگان؛ پرزیان، پرمخاطره و مصیب‌بار بوده است. اگر اتفاق عجیبی نیفتد پیش‌بینی‌هایی که در ادامه بیان می‌شود رخ خواهد داد. سهم صنعت پرورش طیور ایران در تولید ناخالص داخلی حدود دو و نیم تا سه درصد است. تولید ناخالص ملی از سال ۲۰۱۲ روند کاهشی داشته است. طبق صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم و رشد ایران در سال ۲۰۲۱ به ترتیب ۳۰ و ۳.۲ درصد خواهد بود. رشد اقتصادی دو سال گذشته منفی بوده است.

در بخش گوشتی حدود ۸۰۶ هزار قطعه جوجه ریزی مادر داشته‌ایم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد کاهش را تجربه کرده است. تولید جوجه گوشتی ماهانه در سال ۹۹ حدود ۱۱۲ میلیون قطعه بوده است. بنابراین در مقایسه با دوره مشابه سال قبل کاهش ۷ درصدی داشته‌ایم.  تولید مرغ زنده در نه‌ماهه اول سال ۹۹ به‌طور میانگین حدود ۲۶۸ هزار تن در ماه بوده است (سه و نیم درصد کمتر از سال قبل). البته کرونا باعث شد که صادرات و مصرف کاهش یابد. این موضوع باعث شد که کمبود خاصی در بازار به وجود نیاید».

قیمت مرغ و قیمت جوجه

وی در ادامه گفت: «قیمت جوجه یک روزه نوسان شدیدی داشته است. متوسط قیمت جوجه یک روزه حدود ۱۵۵۰ تومان است. میزان افزایش قیمت جوجه گوشتی علی‌رغم هزینه‌های بسیاری که بر صنعت تحمیل شد حدود ۳۰ درصد کمتر از سال ۹۸ است. اگر قیمت تمام‌شده تولید جوجه را حدود سه هزار و ۵۰۰ تومان بدانیم به آن معناست که هر جوجه حدود ۲ هزار تومان زیان دهی داشته است. به عبارت دیگر مزارع جوجه ما در این مدت حدود دو هزار میلیارد تومان زیان دهی داشته اند.  قیمت مرغ زنده در سال ۹۸ حدود ۹ هزار تومان بوده اما در نه ماه اول سال ۹۹ بیش از ۱۲ هزار تومان بوده است. افزایش قیمت حدود ۳۵ درصد بوده است. در این مدت، قیمت تمام شده ذرت، سویا، کنسانتره و روغن با نرخ دولتی به ترتیب حدود ۱۰۰، ۳۵۰۰، ۲۳۰۰۰ و ۱۴۵۰۰ تومان بوده است. اگر قیمت بازار آزاد را ملاک قرار دهیم قیمت هر کیلو دان حدود ۵۶۰۰ تومان است».

یگانه گفت: «در بخش جوجه تخم‌گذار در سال ۱۳۹۸ به طور متوسط هر ماه بیش از ۳ میلیون تولید داشته ایم. این عدد در سال ۹۹ فرق چندانی نداشته است. قیمت تخم مرغ در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است».

قیمت مرغ در سال آینده

وی ضمن اشاره به آمار کاهشی مربوط به فروش نفت در چهار سال اخیر گفت: «وابستگی ۴۰ درصدی دولت به فروش نفت در سال آینده غیرواقعی و خوشبینانه است. از طرف دیگر بناست که نرخ دلار مصوب برای کالاهای اساسی از ۴۲۰۰ به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر یابد. عدم ارائه نهاده‌ها به کارخانجات باعث شد که تولید خوراک صنعتی میل به صفر داشته باشد. به اعتقاد من این موضوع حداقل ۱۰ درصد ضریب تبدیل دان به گوشت را نامطلوب کرده است. عرضه نهاده توسط دولت در بازارگاه باعث می شود که تولیدکنندگان نتوانند به کیفیت پایین آن اعتراض کنند. تفاوت قیمت شدید در بازارگاه و بازار آزاد، تقلب و قاچاق را به شدت افزایش داده است. پیش‌بینی می شود که تولید جوجه یک روزه تا فروردین حدود ۱۲۴ میلیون قطعه باشد.

قیمت مرغ

این روند در سه ماه اول بهار کاهش می یابد و به حدود ۱۰۸ میلیون قطعه خواهد رسید. پیش بینی می شود که تولید جوجه یک روزه تخم‌گذار تا پایان شهریورماه سال بعد به سه میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه برسد. تولید گوشت مرغ در اسفندماه، فروردین و اردیبهشت بیش از ۲۱۲ هزار تن در ماه خواهد بود اما از تیر تا شهریور کاهش یافته و به زیر ۲۰۰ هزار تن در ماه خواهد رسید. در مورد تخم مرغ، روند تولید تا فروردین، افزایشی خواهد بود و از آن به بعد کاهشی می شود. واردات در نه ماه اول ۹۹ حدود ۵ درصد از نظر وزنی کاهش داشته است. تا پایان سال حدود ۲ میلیون تن کسری داریم. حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان خواب پول داشته‌ایم».

وی افزود: «یکی از اتفاقات ناگوار امسال آن است که هزینه حمل و نقل تقریباً دو برابر شده است. از طرف دیگر این راننده است که قیمت را تعیین می‌کنند. گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد که قیمت ذرت و سویا بالا خواهد رفت. قیمت ذرت و سویا به حدود ۸ و ۱۴ هزار تومان خواهد رسید. به اعتقاد من مرغ به قیمت کمتر از ۴۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده نخواهد رسید».

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران ادامه داد: در میدان بهمن تهران مرغ با قیمت کیلویی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان در حال عرضه است و همچنین در برخی نقاط تهران نیز مرغ با قیمت کیلویی کمتر از ۲۰ هزار تومان و حتی کمتر از نرخ مصوب عرضه می شود.یین تر از نرخ مصوب در حال عرضه است.حیوانات لاین به یک جمعیت خالص از حیوانات خاص (اعم از دام و طیور) اطلاق می‌شود که متعلق به یک نژاد مشخص با ویژگی‌های ژنتیکی کاملا مشخص بوده و صرفا با حیوانات خالص و هم‌نژاد خود آمیزش می‌کنند قادر به تولید حیواناتی مشابه خود هستند. ایران جزء معدود کشورهای دارنده‌ مرغ لاین به نام آرین است که می‌تواند مبدا تولید گوشت مرغ در کشور باشد.

قیمت مرغ

وی خاطرنشان کرد: با ایجاد تعادل‌ در قیمت مرغ منجمد در میادین میوه و تره بار و سایر فروشگاه های زنجیره ای کمبودی در عرضه این محصول وجود ندارد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر