وزیر بهداشت با بیان این‌که واکسن سینوفارم چین را پس از اخذ تاییدیه وارد می‌کنیم، گفت: یکی از دقیق‌ترین آمارهای کرونا را در منطقه اعلام می‌کنیم.

سایت شماره یک:

دکتر سعید نمکی در دیدار مدیر منطقه‌ مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، اظهار داشت: از دکتر هملمن تشکر می‌کنم و به خصوص در زمینه کمک‌هایی که به گرفتن وام بانک جهانی و تجهیز مراکز ما کردند. ما ایرانی‌ها هیچ وقت محبت‌ها را فراموش نمی‌کنیم. ما سرزمینی گسترده با فرهنگی دیرینه هستیم و این گستردگی علی‌رغم اینکه یک نقطه قوت است اما با توجه به گستره اقلیم و تنوع ژنتیک، رفتار و فرهنگ مدیریت چنین کشوری در شرایط پاندمی دشوار است ولی ما با یاری خداوند توانستیم در اوج تحریم‌های ظالمانه که حتی کوچک ترین امکانات پزشکی از مردم ما دریغ شد، اقدامات مناسبی در عرصه مدیریت کرونا انجام دهیم.

واکسن کرونا

وی افزود: شروع کار ما برای مدیریت کرونا حداقل به یک ماه و نیم قبل از ورود ویروس به کشور بازمی‌گردد. ما به محض گزارش وجود ویروس در ووهان چین تیم‌هایی بسیج کردیم و مردم را از خطرات کرونا آگاه کردیم، بیش از 100 هزار تخت نقاهتگاهی آماده کردیم و حدود یک ماه قبل از گزارش اولین موارد کرونا، مرزهای خودمان را با چین بستیم و دانشجویان ایرانی ساکن ووهان چین را به کشور آوردیم و قرنطینه کردیم و بدون کوچک ترین آلودگی به زندگی عادی بازگشتند.وزیر بهداشت ادامه داد: ما در زمانی که هیچ کیت تشخیص کرونا به دستمان نرسیده بود با انستیتو پاستور ایران طراحی کیت تشخیصی انجام دادیم. سریعاً دو آزمایشگاه تشخیص PCR در انستیتو پاستور و دانشکده بهداشت راه اندازی کردیم و سپس در مدت کوتاهی به 64 مرکز برای PCR در کشور رسیدیم. آنچه حاصل این حرکت شد این بود که وقتی موج کرونا به ما رسید برخلاف سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی که زیرساخت بهتری داشتند هرگز در ایران هیچ بیمار ما در پشت درب هیچ بیمارستانی نماند و بیش از 200 هزار تبعه افغانستان را که حتی برخی کارت اقامت نداشتند رایگان درمان کنیم.

وی گفت: پس از گذر از پیک اول بیماری در دو اپی‌سنتر قم و گیلان، خود را آماده کردیم برای بیماریابی بیشتر و بسیج ملی علیه کووید 19 تشکیل دادیم و از تمام امکانات کشور کمک گرفتیم تا از این طریق سرریز بیماران به بیمارستان جلوگیری کنیم و سبب شد تا در زودترین زمان مریض‌ها را شناسایی کرده و به آنها مراقبت لازم را ارائه دهیم و با مراقبت در منزل بار کاری بیمارستان‌ها را کاهش دادیم.

واکسن کرونا

وزیر بهداشت تاکید کرد: یکی از مشکلات ما تامین اکسیژن بود که خوشبختانه به شکل ضربتی توانستیم بیمارستان‌ها را پشتیبانی کنیم و امروز ما مشکلی به عنوان کمبود اکسیژن در بیمارستان‌ها نداریم. اگرچه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که داروهایی مثل فاویپیراویر و رمدیسیور خیلی موثر نیستند ولی به سرعت به تولید آنها رسیدیم. در عرض دوماه به عنوان تولید کننده مهم ماسک، گان، ونتیلاتور و... بدل شدیم و حتی امکان صادرات آن برایمان به وجود آمد.وی بیان داشت: در بسیج ملی که در فاز سوم بیماری با نام شهید سلیمانی راه اندازی شد علاوه بر بیماریابی و افزایش تست‌های کرونا از روزی 12500 تست به بیش از 70 هزار مورد، توانستیم مرگ‌‌ها را در عرض 50 روز به 20 درصد از رقم قبلی کاهش دهیم. ما سرزمین گسترده‌ای هستیم و مرزهای فراوان داریم، از روزهای اول در مرزها تیم‌های مراقبتی گذاشتیم و علاوه بر تستPCR، رپید تست هم به خدماتمان اضافه شد و امروز بحث سکانسینگ(توالی یابی) ویروس را دنبال می‌کنیم و در جاهای مختلف کشور این موضوع را هم مستقر کردیم و با همین شیوه هم جهش‌های موتاسیون یافته را تشخیص دادیم البته ما انتظار داریم سازمان بهداشت جهانی در بحث توالی یابی ژنی کمک بیشتری کند.

نمکی ادامه داد: به دلیل فشار ناشی از تحریم‌ها ما سریعاً پروتکل‌هایی تدوین کردیم که مردم بتوانند کارهای اقتصادی را دنبال کنند و خوشبختانه هیچ مرکز تولید و هیچ کارخانه‌ای در روزهای اپیدمی تعطیل نشد. اخیراً در یکی از استان‌های جنوبی که صنایع پتروشیمی دارند دیدم که حتی یک روز هم تعطیل نشدند حداکثر نرخ مرگ مجموعه در میان هزاران کارگر فقط چهار نفر بود و این نشان می‌دهد اجرای پروتکلها در مراکز صنعتی ما بسیار جدی است.

واکسن کرونا

وزیر بهداشت گفت: تحقیقات مفصلی در زمینه کرونا انجام دادیم که در رابطه با راه‌های پیشگیری، مراقبت از بیمار و... بود. یکی از افتخارات ما این بود که در کنار این پاندمی به بحث NCD (بیماری‌های غیرواگیر) پرداختیم و برای ما اثبات شد اگر NCD مورد توجه قرار نگیرد یکی از عوامل مهم مرگ و میر در افرادی خواهد بود که به کرونا مبتلا می‌شوند. به همین دلیل واکسیناسیون گروه آسیب پذیر، مراقبت از بیماران مزمن، زنان باردار و... برنامه‌هایی بود که هرگز فراموش نشد و به این نسبت هیچ بیمار اورژانس غیر کرونایی از خدمات بیمارستانی محروم نشد.وی با اشاره به حمایت‌های مقام معظم رهبری از سیاست‌های وزارت بهداشت و پروتکل‌های بهداشتی، گفت: ایشان یکی از قوی‌ترین رعایت‌ها را به عنوان یک پیشوا انجام دادند. ایشان در مراسم عزاداری هم تنها بودند تا آموزشی برای رعایت پروتکل بهداشتی باشند و این قدرت را به ما دادند که در اعمال پروتکل‌ها در تمام مراکز دینی، مذهبی و... اقدام کنیم. ستاد ملی مدیریت کرونا با حضور رئیس جمهور دومین عامل موفقیت ما بود و با تایید و تنفیذ رهبری تصمیمات این ستاد بر همه لازم الاجرا است و این ستاد حتی قوانین مجلس شورای اسلامی را می‌تواند نقض کند و قوانین جدید دهد.

وزیر بهداشت افزود: با این حمایت‌ها ما تیم قوی کارشناسی داشتیم و معاونین این وزارتخانه حتی یک روز مرخصی نرفتند و 13 ماه است که همکاران من در حال کار هستند. چالش فعلی ما جهش ویروس است که از روز اول اعلام کردم این ویروس بسیار پیچیده است و نمی‌توان گفت آینده این ویروس چیست و باید با آن شطرنج بازی کنیم. تنها چیزی که میدانیم این است که هنوز فاصله گذاری اجتماعی بهترین راه پیشگیری از ابتلاست.وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: جهش، گرفتاری تازه‌ای است و در نقاطی از کشور علی‌رغم مراقبت‌ها گرفتار موجی از بیماری با واریانت جهش یافته شدیم، البته فعلاً تنها نوع انگلیسی در کشور گزارش شده است و نوع آفریقایی و سایر واریانت‌ها را نداشتیم اما ویروس نیاز به ویزا و پاسپورت ندارد و به ما و همه جهان هم می‌رسد.

واکسن کرونا

وی دومین چالش را در زمینه واکسیناسیون عنوان و اظهار کرد: واکسیناسیون در کشور به شدت در بحث تولید دنبال می‌شود و قدمتی حدود 100 سال در انستیتو پاستور و رازی داریم و ما یکی از واکسن‌سازهای مطرح منطقه بودیم آن هم زمانی که در آسیا هیچ کس واکسن نمی‌ساخت. این دانش مجدداً با همکاری دانشمندان ما و انتقال دانش فنی از بیرون از مرزها در حال احیا است.نمکی با اشاره به این‌که دو واکسن در انستیتو رازی و مجموعه برکت در دست اجراست تصریح کرد: واکسن برکت فاز اول انسانی را طی کرده است و پاسخ بسیار خوبی گرفتیم و در حال آغاز فاز دوم هستند و واکسن رازی هم از این هفته فاز اول مطالعات بالینی را آغاز خواهد کرد و واکسن‌های دیگر هم به زودی به این فاز می‌رسند. از انتقال دانش فنی از کوبا استفاده کردیم و در پاستور این اقدام در حال انجام است و امیدواریم واکسن کوبایی که فاز سوم را طی می‌کند در آینده نزدیک به بازار مصرف بیاید و حتی بتوانیم به کشورهای دیگر با هماهنگی WHO صادر کنیم.

نمکی افزود: تا قبل از رسیدن واکسن داخلی برای واکسیناسیون افراد در خطر مجبوریم که از واکسن وارداتی استفاده ‌کنیم؛ واکسن اسپوتنیک به این منظور وارد شد و از کادر درمان ICU ها آغاز کردیم و 100 هزا دوز دیگر وارد کردیم و 300 هزار دوز دیگر در راه است. همزمان ساخت مشترک اسپوتنیک را در کشو را آغاز می‌کنیم و امیدواریم با صدور سرتیفیکیت اقدام به صادرات این واکسن به کشورهای منطقه کمک کنیم. واکسن سینوفارم چین را پس از اخذ تاییدیه وارد می‌کنیم و همین‌طور از دو کارخانه هندی بهارات و آسترازنکا و یک برند دیگر هند که تولید می‌شود، وارد می‌کنیم.

وزیر بهداشت گفت: ما امیدواریم در آینده نزدیک قبل از پایان سال خودمان بتوانیم اکثر افراد را گروه پرخطر را واکسینه کنیم. از سازمان بهداشت جهانی می‌خواهیم به ما کمک کنند هرچه زودتر سهمیه کووکس را سریع‌تر دریافت کنیم تا پیش از موج جدید گروه در معرض خطر را واکسینه کنیم.

وی در پایان خطاب به مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت گفت: از شما تقاضا می‌کنم راستی آزمایی آمار کشورهای منطقه صورت گیرد. یکی از دقیق2ترین آمار منطقه مربوط به ما است و برای ما غم انگیز است که کشور ما با کشوری مقایسه می‌شود که وضعیت به مراتب بدتری دارد ولی اعلام می‌کنند روزی 4 مرگ و 11 ابتلا داشت؛ در حالی که ما اعلام کردیم 76 مرگ داشته‌ایم. برخی از این کشورها سیستم بیماریابی و ثبت داده ندارند، همسایه‌ای داریم که مراسم مذهبی برگزار می‌کند و می‌گوید هیچ اتفاقی نیفتاد و این استنادی برای گروهی تندرو در کشور می‌شود که ما را تحت فشار قرار دهند و بگویند چرا از آنها می‌خواهیم مراسم برگزار نکنند. یکی از رسالت‌های سازمان‌های جهانی کمک به کشورها است. نمی‌توان قبول کرد کشوری در همسایگی هند با آن آمار، موارد بیماری چنین کمی داشته باشد. به ما در شفاف سازی اطلاعات اعلامی کشورهای منطقه کمک کنید. ما یکی از دقیق‌ترین آمارهای کرونا را در منطقه اعلام می‌کنیم.

در ماه‌های آینده از تولیدکنندگان مهم واکسن کرونا در منطقه خواهیم شد

وزیر بهداشت گفت: در ماه‌های آینده به عنوان یکی از تولیدکنندگان مهم منطقه‌ای واکسن کرونا چه برای مصرف داخلی و چه برای صادرات با نظر سازمان جهانی بهداشت، عمل خواهیم کرد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا، دکتر سعید نمکی در حاشیه دیدار با دکتر احمد المنظری، مدیر کل دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت که در راس هیئتی از این منطقه به ایران سفر کرده، اظهار داشت: مدیریت بیماری کووید19 در جمهوری اسلامی ایران علیرغم فشارهای سنگین ناشی از تحریم‌های ظالمانه، یکی از مدیریت های بسیار موثر و موفق در منطقه بوده است.

واکسن کرونا

وی افزود: تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا و حمایت‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری، رئیس جمهور(رییس ستاد ملی مقابله با کرونا) و اعضای دولت و سایر دستگاه‌ها در قوه مقننه و قضاییه، سازمان‌های مردم نهاد، نیروهای مسلح، سازمان بسیج، هلال احمر و کمک های مردم برای مدیریت این بیماری برای مقامات بین المللی، بسیار حائز اهمیت بود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ایران علیرغم گستردگی، وجود مرزهای فراوان و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم، به خوبی می‌تواند ادعا کند که هیچ بیماری در این مدت، در هیچ استانی بدون خدمات بهداشتی و درمانی نماند و از خدمات محروم نشد. حتی توانستیم اتباع سایر کشورها که به کووید19 مبتلا شده بودند را به صورت رایگان در بیمارستانها پذیرش و درمان کنیم.

نمکی یادآور شد: خوشبختانه توانستیم تمامی داروها و تجهیزات مورد نیاز در طول مقابله با کووید19 را با وجود فشارهای سنگین تحریم، تهیه کنیم و حتی بعد از مدت کوتاهی، به عنوان صادر کننده این اقلام مطرح شویم.

وی افزود: خوشبختانه ایران در زمینه واکسن کرونا همان‌گونه که قبلا گزارش‌های آن را به مدیران ارشد سازمان جهانی بهداشت ارائه کرد، گام‌های بسیار موثری برداشته است. در ماه‌های آینده به عنوان یکی از تولید کنندگان مهم منطقه‌ای واکسن کرونا چه برای مصرف داخلی و چه برای صادرات با نظر سازمان جهانی بهداشت، عمل خواهیم کرد.

واکسن کرونا

وزیر بهداشت گفت: از دکتر المنظری خواهش کردیم که ضمن استمرار حمایت‌هایش از جمهوری اسلامی ایران و فشار بر کسانی که تحریم ها را بر ما روا کرده‌اند، برای گشایش در ارسال واکسن کرونا به ایران تا قبل از آماده شدن تولید داخل، از منابع مطمئن کمک کند و در شفاف سازی اعداد و ارقام کشورهای منطقه نیز به ما کمک کند تا صحت آمار جمهوری اسلامی ایران با راستی آزمایی آمار منطقه برای همه مردم منطقه، آشکارتر شود.

تگ های مرتبط

ارسال نظر