رحمتی و نکونام رابطه خوبی با یکدیگر داشتند تا جایی که این دو هم اتاقی یکدیگر بودند و حتی که در کنار هم بیانیه آشتی ملی را تنظیم کردند تا قصه قبل از بازی با کره جمع شود. اما در یک بازی ساده همه چیز تغییر کرد.

جواد نکونام (زاده ۵ آذر ۱۳۵۹ در شهر ری) بازیکن سابق و مربی فوتبال اهل ایران است. جواد نکونام با حضور در ۱۴۸ بازی ملی به طور مشترک با علی دایی رکورددار بیش‌ترین بازی ملی در تیم ملی فوتبال ایران هستند.جواد نکونام سابقه بازی در تیم‌های پاس تهران، اوساسونا اسپانیا، استقلال تهران، الوحده امارات، الشارجه امارات، الکویت کویت، سایپا تهران و العربی قطر را دارد. جواد نکونام سابقه سرمربی‌گری در تیم نساجی مازندران را دارد.در ادامه جزییاتی درباره جواد نکونام را میخوانیم.

جواد نکونام

زندگی فوتبالی جواد نکونام

جواد نکونام فوتبال حرفه‌ای را از بازی در تیم‌های پایه باشگاه سایپا آغاز کرد و در سال 1377 به تیم پاس تهران پیوست. با بازی‌های درخشانش در دو فصل نخست حضورش در پاس، به تیم‌های ملی جوانان و امید ایران دعوت شد و از آنجا به بازیکنی شناخته شده در فوتبال ایران تبدیل شد.او 7 فصل را در تیم پاس با موفقیت سپری کرد و به کاپیتانی این باشگاه رسید. اوج حضور او در پاس بازی‌های درخشانش در جام باشگاه‌های آسیا در سال 2005 بود.

 بازی‌های نکونام در این جام باعث شد تا باشگاه کایزرس‌لاترن آلمان به او پیشنهاد بدهد، اما با مخالفت مصطفی دنیزلی، سرمربی وقت پاس، این انتقال منتفی شد.نکونام در آخرین بازی‌اش با پیراهن پاس، مقابل پرسپولیس در لیگ برتر  انجام داد که از داور کارت قرمز دریافت کرد. پس از این بازی او به باشگاه الوحده امارات رفت.

جواد نکونام

جواد نکونام در اواسط لیگ امارات، به باشگاه الشارجه امارات رفت و پس از بازی در جام جهانی 2006، از میان 3 تیم هرتابرلین و کایزرس‌لاترن آلمان و اوساسونا اسپانیا، اوساسونا را برگزید.جواد نکونام سال های درخشانی را در باشگاه اوساسونا سپری کرد.

جواد نکونام در  22 دی سال 1379 و درحالی که تنها 19 سال و 31 روز سن داشت، برای نخستین بار پیراهن تیم ملی ایران را در دیدار دوستانه برابر اکوادور برتن کرد و در سال 1387 بعد از مهدی مهدوی کیا کاپیتان دوم تیم ملی فوتبال ایران به حساب می‌آمد.

نکونام در لیگ برتر دوازدهم به استقلال تهران پیوست.

افتخارات باشگاهی جواد نکونام
-صعود به نیمه نهایی لیگ اروپا در سال ۲۰۰۷ به همراه اوساسونای اسپانیا
-قهرمانی در فصل ۸۳-۸۲ لیگ برتر ایران به همراه پاس تهران
-قهرمانی بازی های آسیایی در سال ۱۳۸۱ به همراه تیم ملی فوتبال ایران
-قهرمانی مسابقات فوتبال غرب آسیا در سال ۱۳۸۳ به همراه تیم ملی فوتبال ایران
-قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۲-۹۱ به همراه تیم استقلال تهران

جواد نکونام

افتخارات آسیایی

 نامزد کسب عنوان بهترین بازیکن سال ۲۰۰۵ آسیا:

در سال ۲۰۰۵ میلادی ، جواد نکونام از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در فهرست ۱۰ بازیکن برتر آسیا در این سال قرار گرفت.

نامزد کسب عنوان بهترین بازیکن سال ۲۰۰۷ آسیا:

در سال ۲۰۰۷ میلادی و از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا ، جواد نکونام در فهرست ۷ بازیکن برتر سال آسیا قرار گرفت.

نامزد کسب عنوان بهترین بازیکن سال ۲۰۰۸ آسیا:

در سال ۲۰۰۸ میلادی و از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا ، نکونام در فهرست ۱۹ بازیکن برتر سال آسیا قرار گرفت.

جواد نکونام

تیم ملی

نکونام در سال 77 و بلافاصله پس از پیوستن به پاس و درخشش نسبی در همین سال توسط منصور پورحیدری به تیم ملی دعوت شد و در سال 1378 نخستین بازی ملی خود را در شرایطی که کمتر از بیست سال سن داشت، انجام داد. نکونام تا پایان فوتبال ملی خود که در فروردین 94 و پس از بازی با سوئد انجام شد، توانست رکورد 149 بازی ملی علی دایی را با 151 بازی و 39 گل زده بشکند. او سومین بازیکن گلزن تاریخ فوتبال ایران هم به حساب می رود.

کاپیتان سابق تیم ملی در طول هفده سال حضور در تیم ملی دو بار موفق به حضور در جام جهانی 2006 و 2014 شد. او چهار بار در سال های 2004، 2007، 2011 و 2015 پیراهن تیم ملی را در جام ملت های آسیا به تن کرد.

نکونام توانست در سال 2004 با تیم تحت هدایت برانکو ایوانکوویچ در چین مقام سوم جام ملت های آسیا را به دست بیاورد. او در بازی های آسیایی بوسان کره جنوبی با تیم ملی امید مقام قهرمانی را هم کسب کرد.

نکونام همچنین در آخرین بازی های ملی خود مقابل شیلی و سوئد دروازه این دو تیم را باز کرد و در جام جهانی 2014 هم قوچان نژاد با پاس گل او توانست دروازه بوسنی و هرزگوین را باز کند.

زندگی شخصی جواد نکونام

جواد نکونام در سال ۹۱ ازدواج کرده است و در حال حاضر صاحب دو فرزند یکی پسر بنام آریان متولد ۹۲ و یکی دختر بنام آرینا متولد ۹۵ می باشد.

جواد نکونام

جواد نکونام

(سوال از همسر جواد نکونام) از آریان چه خبر؟

(می خندد) حالا دیگر همه اول جویای احوال او هستند. در جمع خانواده و فامیل همه اول سراغ او را می گیرند و می بینم که اهالی رسانه هم همین طور هستند.

(جواد هم می خندد) این هم شاید از مضرات بچه دار شدن باشد. خودم هم از این دست تجربیات دارم. حالا که روی این مسئله حساسید باید بگویم خبر غافلگیر کننده ای برایتان دارم.

(سوال از همسر جواد نکونام) شما هم در خانواده پدری چنین موضوعی را حس کرده اید؟

اینکه آریان شده همه زندگی خانواده که بحثی نیست اما موضوعی که شما گفتید را هنوز دقت نکرده ام.

خب، البته هنوز زود است که مسئله را تا این حد شفاف به شما بگویند. هنوز چند ماه دیگر می توانید دلخوش باشید. کم کم که آریان به حرف بیفتد و شیرین زبانی کند، رسماً باید دست ها را ببرید بالا.

(جواد می گوید) ما که از همین الان تسلیمیم.

می خواهم تعریف هر یک از شما را در مورد حضور آریان در زندگی مشترک تان بدانم و قطعاً خانم ها مقدم هستند.

خب من هر روز به طور مداوم درگیر آریان هستم. با توجه به اینکه جواد درگیر مسابقه، تمرین و سفرهای زیاد است می شود گفت آریان شده مونس دائمی ام. نمی گذارد مثل قبل جای خالی پدرش را حس کنم. الان بیشتر انرژی من صرف مراقبت از او می شود و این حس مادر بودن برایم بسیار ارزشمند است. حس می کنم انسان دیگری شده ام. مادر بودن نوع نگاهم به زندگی را تا حدودی تغییر داده است.

فیلم خداحافظی جواد نکونام

ر)

جدال وحشتناک دو فوتبالیست قدیمی!

در چارچوب هفته پانزدهم مسابقات لیگ برتر شهرخودرو و فولاد خوزستان در حالی به مصاف هم خواهند رفت که مربیان دو تیم رابطه پر فراز و فرودی را با یکدیگر داشته اند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، در  چارچوب هفته پانزدهم مسابقات لیگ برتر از ساعت 16 دو تیم فولاد خوزستان و شهرخودرو در حالی به مصاف هم ‌می‌روند که  سرمربیان دو تیم با یکدیگر در تیم ملی و استقلال هم بازی بودند و علیرغم رابطه ای خوبی که با یکدیگر داشتند رفته رفته این دوستی صمیمانه بدل به کدورت و اختلاف شدید شد.

جواد نکونام در تابستان سال 1391 درحالی به استقلال پیوست که با توجه به اینکه باشگاه استقلال نمی‌توانست پول رضایتنامه جواد نکونام را به اوساسونا بدهد، قرار شد نکونام خودش پول رضایتنامه را به باشگاه اسپانیایی بدهد و سپس با دریافت چکی از باشگاه استقلال پول رضایتنامه‌‌اش را از این باشگاه بگیرد. 

نکونام زمانی که به استقلال ملحق شد رابطه وی با مهدی رحمتی که یک سال قبل از او به استقلال بازگشته بود بسیار نزدیک بود اما بعدها اتفاقاتی افتاد که این رابطه شکرآب شد. این درحالی بود که جواد نکونام قصد داشت تا با لباس آبی‌پوشان پایتخت از دنیای فوتبال خداحافظی کند اما همین حواشی باعث شد نکونام بعد از یک سال و نیم حضور در استقلال در میانه فصل از استقلال جدا شود و راهی الکویت گردد تا در پایان فصل دوباره به اوساسونا بازگردد.

نکونام کاپیتان تیم ملی ایران بود و در نخستین روزهای حضورش نورچشمی امیرقلعه نویی به حساب می‌آمد. کمتر کسی در آن روزها فکر می‌کرد که در استقلال جنگ برای بستن بازوبند کاپیتانی صورت بگیرد.

فرهاد مجیدی که فصل قبل به دلیل مشکلات خانوادگی از استقلال جدا شد با فشار هواداران در هفته‌های ابتدایی لیگ دوازدهم به جمع شاگردان قلعه نویی ملحق شد. مجیدی که کاپیتان اول استقلال بود در بیشتر بازی های فصل روی نیمکت حضور داشت و در نیمه دوم به عنوان یار تعویضی وارد میدان می‌شد.

جواد نکونام

اما مهدی رحمتی انتخاب امیر قلعه نویی برای بستن بازوبند کاپیتانی بود اما به شرطی که  در صورت آمدن نکونام ، بازوبند را تحویل دهد ، یک نیم فصل صاحب بازوبند شد. چون جو ناشی از فشار سکوها روی نکونام بود ، کاپیتان تیم ملی را از بستن بازوبند استقلال منصرف شد. در حقیقت جدال نکونام و مجیدی باعث شد تا بازوبند به رحمتی برسد.خیلی ها می گفتند قلعه نوعی به دلیل اختلافاتش با فرهاد مجیدی از قصد می خواهد او را نیمکت نشین کند!

رحمتی و نکونام رابطه خوبی با یکدیگر داشتند تا جایی که این دو هم اتاقی یکدیگر بودند و حتی که در کنار هم بیانیه آشتی ملی را تنظیم کردند تا قصه قبل از بازی با کره جمع شود. اما در یک بازی ساده همه چیز تغییر کرد.

در شب پایانی نقل و انتقالات استقلال درحالی با گهر درود بازی داشت که مهدی رحمتی با پیشنهاد سپاهان روبه رو بود و حتی رحمتی و نکونام در شب بازگشت مجیدی به استقلال تصمیم گرفتند از استقلال جدا شوند. به همین دلیل قرار شد جواد نکونام بازوبند را بر بازو ببند اما با صحبت‌های که رحمتی با قلعه نویی انجام می‌دهد شرایط تغییر می‌کند و با نظر سرمربی استقلال بازوبند به رحمتی می‌رسد تا نکونام فکر کند نزدیک‌ترین دوست وی به او خیانت کرده است.

 نکونام بارها مصاحبه کرد و اعلام کرد که به دنبال بازوبند نیست و با مجیدی نیز هیچ اختلافی ندارد. امیر قلعه نویی شب قبل از بازی با آلومینیوم هرمزگان درحالی مدعیان بازوبند کاپیتانی را در کنار هم در اتاقش جمع می‌کند که جو به شدت علیه مهدی رحمتی است و همین موضوع باعث می‌شود رحمتی موضع خود را تغییر دهد. رحمتی در تمرینات مجیدی را در آغوش می‌گیرد و با او خوش و بش می‌کند. در جریان بازی در حالی که نکونام روی نیمکت است با ورود مجتبی جباری، مهدی رحمتی به سمت او رفته و بازوبند را به بازوی جباری می‍بندد. او بعدها مصاحبه می کند و می گوید بازیکنی مثل مجتبی که در روز فوت پدرش برای استقلال بازی کرده و جام قهرمانی حذفی را به استقلالی ها هدیه داده ، باید بازوبند تیم را ببندد.

جواد نکونام

همین چرخش 360 درجه ای رحمتی باعث اختلافات به وجود آمده بین این دو بازیکن شد، حتی این شائبه ایجاد شد که  این اختلاف دامنه دار تا جایی پیش رفت درحالی که مهدی رحمتی از تیم ملی خداحافظی کرده بود و مورد غضب کی‌روش سرمربی وقت تیم ملی قرار گرفته بود شرایط برای بازگشت وی به تیم ملی مهیا شده بود که نکونام که نورچشمی کی‌روش و کاپیتان تیم ملی بود سرمربی پرتغالی راضی  می‌کند تا بیخیال مهدی رحمتی سنگربان شماره یک تیم ملی شود

تگ های مرتبط

ارسال نظر