یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی

از دیگر امکانات این سامانه، ارائه توضیحات شفاف و تکمیلی در مراحل مختلف درخصوص مأخذ داده‌ها و علت ایرادات احتمالی از دید کاربر پیش‌بینی امکان ثبت وضعیت‌های خاص نظیر بیماران خاص یا معلولان گرامی در بخش ثبت درخواست بررسی است و البته استانداردهای امنیتی برای حفظ حریم شخصی و محرمانه ماندن اطلاعات کاربران نیز به طور کامل رعایت شده است.

سایت شماره یک:

یارانه نقدی طرحی بود که از زمان ریاست جمهوری خاتمی مطرح شده بود اما در زمان احمدی نژاد یارانه نقدی به مردم پرداخت شد.یارانه نقدی ماهانه برای هر نفر 45 هزار تومان است .در دولت جدید بحث افزایش یارانه نقدی برای هر نفر بارها مطرح شده است و جدیدا اخبار ضد و نقیضی از مبلغ قطعی یارانه نقدی به گوش می رسد اما هنوز همان 45 هزار تومان به حساب افراد پرداخت می شود.

یارانه نقدی

زمانی که بودجه ۱۴۰۰ در سال۹۹ راهی مجلس شد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتند دلار ۴۲۰۰ را از مبادلات اقتصادی کنار بگذارند اما دولت دوازدهم این کار را انجام نداد. در نهایت نمایندگان مجلس رضایت دادند دولت مقدمات و زیرساخت حذف ارز ترجیحی را آماده کند تا در شهریور۱۴۰۰ این اقدام انجام شود اما زمانی که دولت دوازدهم در ۱۲مرداد سال گذشته، اختیار امور را به دولت سیزدهم واگذار کرد، کشور بیشترین میزان وابستگی را به ارز یارانه‌ای داشت به طوری‌که در بودجه سال گذشته در نظر گرفته شده بود هشت میلیارد دلار برای خرید کالاهای اساسی صرف شود اما در زمان تحویل دولت ۶.۵میلیارد دلار هزینه شده بود و فقط ۱.۵میلیارد دلار در اختیار دولت سیزدهم بود. در همان زمان قیمت کالاهای اساسی در جهان در مسیر صعود قرار گرفت و مسئولان دولت در سال گذشته، حدود ۱۷میلیارد دلار برای کالاهای اساسی با نرخ ۴۲۰۰تومان هزینه کردند.

در بودجه امسال هم بند حذف ارز ترجیحی گنجانده شد و دولت سیزدهم بند قانونی را اجرا و در بهار۱۴۰۱ با دلار ۴۲۰۰تومانی خداحافظی کرد. در مقابل مابه التفاوت حاصل از این ارز را مستقیما به خانوارها پرداخت کرد و یارانه ۴۵هزار و۵۰۰ تومان به دو یارانه ۳۰۰هزار تومان و ۴۰۰هزار تومان برای هر نفر تقسیم شد و کسانی که درآمد کمتری داشتند از یارانه بیشتری بهره‌مند شدند. در آن زمان برخی افراد که پیشتر از فهرست یارانه‌بگیران حذف شده بودند، خواستار دریافت یارانه شدند که این امکان فراهم نبود. دولت به‌منظور اجرای عدالت اجتماعی، سامانه دریافت یارانه را به روزرسانی کرد تا افراد معترض بتوانند دوباره ثبت‌نام کنند.

آن‌طور که احسان‌خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی پیشتر اعلام کرده بود،  تنها اقشاری که در گروه درآمدی۱۰ قرار داشته باشند امکان دریافت یارانه ندارند و بقیه افراد در صورت ثبت در سیستم یارانه می‌گیرند. هفته گذشته بود که سامانه جدید «حمایت» وزارت‌تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعال شد و سرپرستان خانوار امکان مشاهده دهک اقتصادی خانوار و توضیحات در مورد علت دریافت یا عدم دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار داشتند. در سامانه جدید حمایت که به نشانی اینترنتیhttp://hemayat.mcls.gov.ir فعال است امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت‌بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده و کاربرانی که درخواست بررسی دوباره این اطلاعات را دارند، می‌توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و تفکیک شده، ثبت کنند. از دیگر امکانات این سامانه، ارائه توضیحات شفاف و تکمیلی در مراحل مختلف درخصوص مأخذ داده‌ها و علت ایرادات احتمالی از دید کاربر پیش‌بینی امکان ثبت وضعیت‌های خاص نظیر بیماران خاص یا معلولان گرامی در بخش ثبت درخواست بررسی است و البته استانداردهای امنیتی برای حفظ حریم شخصی و محرمانه ماندن اطلاعات کاربران نیز به طور کامل رعایت شده است.

دریافت یارانه ۱.۷میلیون معترض

وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که تا چه زمانی یارانه‌های واریزشده به حساب برخی معترضان مسدود است، گفت: در نظام یارانه‌ای استحقاق‌سنجی به‌ویژه در کشور ما که به‌تازگی وارد این مرحله شده‌ایم، ظرافت‌هایی دارد که احتمال خطا در آن هست.

وی افزود: ۴.۲میلیون نفر نسبت به ارزیابی خانوار اعتراض کردند که عدد بزرگی نیست و درصد خطای بالایی محسوب نمی‌شد اما کاش همین‌قدر نارضایتی میان مردم ایجاد نمی‌شد. وزارت‌رفاه ۱.۷میلیون اعتراض را وارد دانست و امکان دریافت یارانه برای این افراد باز شد و افرادی که وزارت‌رفاه اطلاعات‌شان را دریافت نکرد، مستحق دریافت آن نیستند. به گفته وی، یارانه کور توزیع می‌شد و دلالان از آن سود می‌بردند اما بنای این دولت این است که یارانه به خود مردم برسد نه دلالان و برای همین این سیاست را پیش‌گرفت. درمجموع به نظر می‌رسد دولت با افرادی که تاکنون به‌هردلیل اطلاعات خانوار خود را تسلیم نکرده‌اند اتمام‌حجت کرده است. بااین‌حال فرصت سنجش درآمد وجود دارد و افراد هر زمان که اطلاعات خانوار خود در در قالب تفکیک خانوار را در سامانه بارگذاری کنند در مهلت وسع‌سنجی، مورد رصد قرار می‌گیرد؛ ضمن این‌که خانوارها همچنان می‌توانند حساب‌ها و کارت‌های بانکی خود را بنابر درخواست وزارت‌رفاه مورد بازنگری قرار دهند.

آینده یارانه و هزینه ۷۲۰۰میلیارد تومانی

با توجه به این‌که از پایان شهریور جاری باید برای شکل پرداخت یارانه‌های جدید تصمیم‌گیری شود، مرکز پژوهش‌های مجلس، یک نظرسنجی از مردم انجام داده که نشان می‌دهد ۵۸.۵درصد افرادی که به آنها مراجعه شده، گفته‌اند کالابرگ را به یارانه نقدی ترجیح می‌دهند. در این میان، ۸۸.۶درصد مردم میزان یارانه واریزی را کافی نمی‌دانند. در همین حال، ۵۸.۵درصد از مردم ترجیح می‌دهند دولت هفت قلم کالای اساسی را به قیمت سال قبل و از طریق کالابرگ عرضه کند و درمقابل ۲۸.۶درصد ترجیح می‌دهند به‌ازای هر فرد ماهانه مبلغ ۳۰۰ یا ۴۰۰هزار تومان یارانه نقدی اختصاص یابد. محاسبه این اعداد و ارقام نشان می‌دهد برقراری یارانه یک‌میلیون و ۷۰۰هزار نفر حدود ۶۰۰میلیارد تومان هزینه بیشتر به بخش اجرایی کشور تحمیل می‌کند اما بااین‌حال دولت  تصمیم دارد اصلاحات اقتصادی را همراه با یارانه بیشتر جبران کند تا آسیبی به سفره مردم وارد نشود.

به گزارش سایت شماره یک، از ماه گذشته مجلس عزمش را برای حذف یارانه نقدی و جایگزینی آن با کالابرگ، جزم کرده است. بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت باید امسال ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می‌کرد و به جای آن به مردم کالابرگ می‌داد.

اما قرار شد تا زمان آماده‌سازی زیرساخت‌ها، پرداخت یارانه، نقدی باشد و هنوز زیرساخت‌های پرداخت کوپن الکترونیک فراهم نشده است. پس پرداخت شهریور ماه هم به صورت نقدی است و مردم می‌توانند منتظر دریافت یارانه نقدی به روال ماه‌های قبل باشند.

اما زمزمه‌هایی که مطرح می‌شود حاکی از این است که دولت باید از مهرماه یارانه نقدی را به صورت کالابرگ پرداخت کند. چراکه در غیر این صورت این سرپیچی از قانون بودجه است و تخلف محسوب می‌شود.

معاون اقتصادی وزارت اقتصاد چندی پیش از توزیع کالابرگ از ماه آینده خبر داد و گفت: این امکان وجود دارد که از اول مهرماه طرح کالابرگ به صورت آزمایشی اجرایی شود. البته شرط پرداخت کالابرگ الکترونیک این است که دولت بتواند کالاهای اساسی را با قیمت شهریور ۱۴۰۱ پرداخت کند و دولت در نامه‌ای اعلام کرده چنین کاری شدنی نیست.

البته خبری هم که معاون وزیر هم اعلام کرده قطعی نیست و او تنها گفته زیر ساخت‌های فنی آماده و امکان اجرای آزمایشی توزیع کالابرگ وجود دارد. در صورتی که طرح اجرایی در دولت به تصویب برسد، از تاریخ یک مهر ماه این امکان وجود دارد که طرح به‌صورت آزمایشی اجرایی شود.

اما در این خبر هم نه مشخص است که یارانه نقدی تا چه زمان پرداخت می‌شود و نه مشخص است که منظور از اجرای آزمایشی کالابرگ چیست.

یعنی هنوز مشخص نیست که آیا دولت یارانه مهر را هم نقدی می‌دهد یا کالایی.

اما هفته گذشته بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که چون امکان پرداخت کالا با قیمت شهریور ۱۴۰۰ وجود ندارد، امکان دارد که مبلغ یارانه نقدی بیشتر شود. او گفته این یکی از پیشنهادات دولت و در دست بررسی است. بر اساس گفته میرکاظمی احتمال افزایش یارانه نقدی و پرداخت آن بیشتر شده است.

یارانه نقدی

حذف یارانه نقدی و اجرای طرح کالا برگ الکترونیک قطعی شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: با تصویب کالابرگ الکترونیک در هیات دولت تا پایان سال شاهد اجرای آن در کشور خواهیم بود.

احسان خاندوزی در گفت‌وگو با خبرنگاران در ارومیه، از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه در برخی از استان‌های کشور به صورت پایلوت خبر داد و گفت: با تصویب کالابرگ الکترونیک در هیات دولت تا پایان سال  شاهد اجرای آن در تمامی استان‌های کشور خواهیم بود.

وی افزود: تدوین سیاست‌های کالابرگ الکترونیک جزو مصوبات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ ذیل بودجه است  که با جدیت از طرف وزارت رفاه پیگیری می‌شود.

به گفته وزیر اقتصاد و دارایی، در بعد فنی نواقصی در این طرح وجود داشت به طوری که اطلاعات و داده‌های خریدباید تطبیق داده می‌شد و هنچنین ایرادات سیاستی که تمامی آنها مرتفع شده است.

وی افزود: در شهریور ماه وزارت رفاه پیشنهاد نهایی را که در کل کشور از سوئیچ کالابرگ الکترونیک استفاده کنیم به هیات دولت می‌آورد و با تصویب نهایی تا پایان امسال در کشور شاهد اجرای آن خواهیم بود.

یارانه نقدی

یارانه شهریور ماه به دهک دهم پرداخت نمی شود ولی این دهک بندی سوال برانگیز شده است. یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود.  یارانه  با روش جدید فقط به زنجیره آخر یعنی مردم پرداخت می شود.​

شهروندانی که در تیر ماه به فهرست یارانه بگیران اضافه شده‌اند ماه مرداد معوقات ماه‌های گذشته را دریافت کرده‌اند اما با کسانی که در مرداد به این فهرست اضافه شدند نحوه تسویه یارانه معیشتی چگونه خواهد بود؟

براساس پیگیری‌های از سازمان هدفمندی یارانه‌ها، این گروه از شهروندان اگر در تیرماه به جمع یارانه بگیران اضافه شده‌باشند، معوقات یارانه‌ای دو برج قبل را همزمان با واریز یارانه مرداد ماه دریافت کرده‌اند.

ولی اگر این گروه از شهروندان در ماه مرداد به فهرست یارانه‌بگیران شده باشند، معوقات یارانه‌ای ۳ ماه گذشته را همزمان با واریز یارانه شهریور ماه دریافت خواهند کرد.

اما در خصوص آن گروه از شهروندان سرپرست خانواری که مدعی هستند امکان برداشت از حساب بانکی خود را ندارند و یا اینکه با وجود داشتن احراز صلاحیت دریافت یارانه معیشتی جدید، مبلغی به حساب بانکی آنها واریز نشده است، می‌توان از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها علت را جویا شد.

براین اساس افرادی که در چنین وضعیتی به سر می‌برند باید از طریق سامانه https://refahi.ir/ ( متعلق به سازمان هدفمندی یارانه‌ها) از وضعیت یارانه‌های واریزی خود مطلع شوند.

از طریق این سامانه ریز اطلاعات مربوط به یارانه‌های پرداخت شده سازمان هدفمندی یارانه‌ها مشخص می‌شود.

نتیجه این استعلام برای شخصی که مستحق دریافت یارانه است اما ادعای نگرفتن آن را دارد از دوحالت کلی خارج نیست: یا در زمان ثبت اطلاعات اشکالی در ثبت مشخصات حساب بانکی روی داده است که در این صورت فرد می‌تواند با مراجعه به یکی از شعب بانکی این موضوع را اصلاح کند.

اما در حالت دوم اگر مشخص شود یارانه واریز شده اما توسط صاحب حساب قابل برداشت نیست، آنگاه فرد متقاضی باید در مرحله اول با مراجعه به بانک علت را جویا شوند و در صورت لزوم در مرحله دوم با مستندات و مدارک لازم به سازمان هدفمندی یارانه مراجعه کنند.

از سوی دیگر شهروندانی که همچنان به حذف شدن از لیست یارانه بگیران و نحوه دهک بندی خود و خانوارشان معترض هستند، می‌توانند از طریق سامانه hemayat.mcls.gov.ir در جریان ریز اطلاعات مالی خانوارهایشان قرار بگیرند.

یک گروه در تیرماه و یک گروه در مرداد ماه به جمع یارانه‌بگیران اضافه شدند و دولت اعلام کرده که یارانه‌های قبلی، یعنی از اردیبهشت‌ماه امسال را به آنها پرداخت خواهد کرد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر