قیمت سکه| قیمت سکه در بازار

در روز شنبه فضای بازار سکه متعادل بود و خریداران و فروشندگان در حال محک زدن توان یکدیگر بودند.

سایت شماره یک:

قیمت سکه همچنان در حال افزایش است قیمت سکه مدتی بود کاهشی شده بود ولی چند وقتی است افزایش پیدا کرده است قیمت سکه در صرافی با قیمت سکه در بازار متفاوت است قیمت سکه بالا و پایین زیاد دارد قیمت سکه غیر قابل پیش بینی است قیمت سکه ارزان می شود؟

 سکه در تمام طول روز ابتدایی هفته در محدوده ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان زندانی شد. فلز گران بهای داخلی از یک سو توان عبور از مقاومت بزرگ ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را نشان نداد و از سوی دیگر بازیگران کاهشی موفق نشدند که این فلز گران بها را به زیر حمایت ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ببرند.

به این ترتیب می توان گفت که در روز شنبه فضای بازار متعادل بود و خریداران و فروشندگان در حال محک زدن توان یکدیگر بودند.

برخی از معامله گران باور دارند که روند کلی بازار سکه در هفته های اخیر مثبت بوده است و پس از توقف روز شنبه، بازار به تدریج حرکت در مسیر صعودی را ادامه خواهد داد و حتی به کانال ۱۵ میلیون تومانی خواهد رفت. از نگاه آن ها، بازار کف بزرگ ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را محکم کرده  و پس از آن وارد فاز افزایشی بلندمدت تر شده است.

این دسته از سکه بازان انتظار دارند که در بازار ارز نیز دلار به رشد قیمت خود ادامه دهد اگر روز یک شنبه سکه بازان حرکت صعودی خاصی را در بازار دلار مشاهده نکنند، احتمال دارد که سکه  تا حدی به سوی محدوده ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عقب گرد کند. با این حال،‌ سکه بازان در مجموع برای شکست سطوح بالاتر لحظه شماری می کنند و چنین احساسی در بازار وجود دارد که سطح تقاضا نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است.

سکه دست به دامن طلا و دلار

برخی از تحلیلگران معتقدند سکه در صورتی می‌تواند رشد کند که نرخ دلار بالای محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت شود و نرخ اونس طلا هم مرز ۱۹۵۰ دلار را از دست ندهد.

معامله گران می‌گویند دیروز تحرک قابل توجه خریداران و فروشندگان در بازار سکه نبود و بازار وارد فاز احتیاط شده بود. با وجود چنین جوی می‌توان احتمال داد که میزان نوسان سکه در روز جاری چندان زیاد نباشد.

 

پیش بینی قیمت سکه

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمترین قیمت سکه در سال گذشته به ۱۵ اردیبهشت ماه اختصاص دارد که در این روز نرخ سکه بر روی ۹ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان قرار داشته و بیشترین قیمت سکه در ۲۴ آذر ماه بود. قیمت سکه در روز یاد شده بیش از ۲۰۰ هزار تومان گران شد و با ۱۳ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان به قله ۱۴۰۰ رسید و روز طلایی برای قیمت سکه بود.

 

با نگاهی اجمالی به بازار سکه در سال گذشته می توان گفت که بیشترین کاهش قیمت این فلز زرد رنگ در نیمه اول سال و در ماه خرداد بوده است. قیمت سکه در روزهای پایانی این ماه بیش از ۴۹۰ هزار تومان ارزان شده و با ۱۰ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان نرخ گذاری شده بود. اما در نیمه دوم سال کمترین کاهش قیمت سکه به ماه های بهمن و اسفند بر میگردد. قیمت سکه در دو ماه پایانی سال قبل در روز های ۲۵ بهمن با ۱۲ میلیون و ۹۰ هزار تومان و ۱۸ اسفند با ۱۲ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان فقط ۵ هزار تومان کاهش را ثبت کرد.

در میان روزهایی که در جایگاه بالا ترین افزایش قیمت سکه قرار دارند می توان به ۸ خرداد و ۱۳ آذر اشاره کرد. قیمت سکه در این روز ها به ترتیب ۳۷۰ هزار و تومان و ۳۹۹ هزار تومان رشد کرد. قیمت سکه در ۸ خرداد با ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد و در ۱۳ آذر با ۱۳ میلیون و ۲۵ هزار تومان مبادله شد. کمترین افزایش قیمت سکه هم در ۱۵ اسفند بود که تنها ۵ هزار تومان رشد را ثبت کرده بود.

پیش بینی قیمت سکه در آینده

 یکی از دلایل این موضوع می‌تواند تب و تاب شب عید در بازار باشد و اینکه تقاضا برای طلا و سکه بالا است. از طرف دیگر تنش‌ها میان اوکراین و روسیه همچنان جدی است و بیم این وجود دارد که بازارهای جهانی بار دیگر افزایشی شود و قیمت‌ها نسبت به کاهش بیشتر مقاومت می‌کنند.

بخشی از بازیگران بازار سکه امیدوارند که با ادامه تنش های روسیه و اوکراین، بهای اونس طلا در بازارهای جهانی افزایش پیدا کند و این موضوع از قیمت سکه در بازار داخلی حمایت کند.

 

مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی اعلام کرد که با وزیرخارجه ایران گفت‌وگوی موفقی داشته است و فکر می‌کند که او قصد دارد برای انجام مذاکرات پایانی به وین سفر کند. این بخش از صحبت های گروسی موجب شده است که خوشبینی در میان بخشی از معامله گران بازار سکه تقویت شود.

بیشتر رسانه ها و خبرگزاری ها تصور می کنند که طی روزهای آتی  برجام احیا خواهد شد. افت قیمت دلار در روز شنبه و از دست رفتن حمایت ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی تا حدی برای بازیگران سکه نشان دهنده آن بود که توافق هسته ای جدید در راه خواهد بود. با این حال، سکه بازان هم چنان تا حدی احتیاط خود را حفظ کرده اند و حداقل در روز شنبه حاضر نشدند که حمایت حساس ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را از دست بدهند.

بخشی از بازیگران بازار سکه امیدوارند که با ادامه تنش های روسیه و اوکراین، بهای اونس طلا در بازارهای جهانی افزایش پیدا کند و این موضوع از قیمت سکه در بازار داخلی حمایت کند. با اونس طلای هزار و ۹۷۰ دلاری، سکه به راحتی از لحاظ ارزش ذاتی در محدوده ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی قرار می گیرد. در این شرایط سکه برای اینکه محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست بدهد، نیاز دارد که دلار به زیر خط ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نفوذ کند. با رفتن دلار به زیر مرز ۲۵ هزار تومانی حتی حمایت ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نیز در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

 

در صورتی که دلار امروز بتواند خود را بالای مرز ۲۶ هزار تومان نگه دارد، احتمال دارد که سکه به راحتی به بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برود.

طلای جهانی در آخرین روز هفته جهشی خیره کننده را تجربه کرد، عاملی که می تواند زمینه ساز افزایش بهای فلز گران بهای داخلی در ابتدای هفته جاری شود. طلا در روز جمعه توانست بالای سطح حساس هزار و ۹۵۰ دلار خود را تثبیت کند و در اواخر روز به بالای محدوده هزار و ۹۷۰ دلار هجوم بیاورد.

با این سطح از قیمت اونس طلا، ارزش ذاتی سکه امامی به بالای مرز ۱۲ میلیون تومانی خواهد رفت. این در حالی بود که در روز جمعه در بازار پشت خطی، سکه در محدوده ۱۲ میلیون تومانی مورد معامله قرار می گرفت. به عبارتی می توان گفت که حباب سکه به صفر رسیده است و ارزش ذاتی و بازاری فلز گران بهای داخلی با هم یکسان شده است.

نبود حباب در بازار به طور سنتی می تواند زمینه ساز ورود تقاضای بنیادی معامله گران بزرگ به بازار شود. به نظر می رسد که افزایش قیمت طلا به دنبال تنش های روسیه و اوکراین جذابیت های بازار سکه را بالا برده است. این موضوع حتی میتواند موجب شود که در ابتدای هفته جاری، سکه با قدرت کار خود را بالای مرز ۱۲ میلیون تومانی آغاز کند. با این حال، سکه بازان نسبت به روند آتی قیمت دلار تردید دارند و همین موضوع دست و پای خریداران بازار سکه را بسته است.

در صورتی که دلار امروز بتواند خود را بالای مرز ۲۶ هزار تومان نگه دارد، احتمال دارد که سکه به راحتی به بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برود.

 

معامله گران بازار سکه معتقدند که در صورتی که نرخ اونس طلا امروز چهارشنبه بالای محدوده ۱۹۴۰ معامله شود احتمال افت نرخ سکه کمتر است.

قیمت سکه در روز دوشنبه هفته جاری بر مدار صعود قرار گرفت. این فلز گران بهای داخلی در روز یاد شده توانست ۱۰ هزار تومان بر ارزش خود بیفزاید و با ۱۲ میلیون و ۱۰ هزار تومان معامله شود.

اما در معاملات پشت خطی شب گذشته معامله گران نرخ سکه را برای امروز ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ چگونه پیش‌بینی کرده اند؟

بازار جهانی طلا شب گذشته شاهد صعود نرخ اونس طلا بود. این فلز زرد رنگ دیشب بالای ۱۹۴۰ دلار معامله شد. رشد شبانه نرخ اونس طلا به عنوان یک ضربه به بازار سکه عمل کرد.

قیمت سکه در معاملات پشت خطی روز گذشته کانال ۱۲ میلیون تومان را از دست داد اما دیشب بار دیگر وارد کانال ۱۲ میلیون تومان شد.این فلز گران بها شب گذشته با ۱۲ میلیون و ۱۵ هزار تومان معامله شد.

معامله گران بازار سکه معتقدند که در صورتی که نرخ اونس طلا امروز چهارشنبه بالای محدوده ۱۹۴۰ معامله شود احتمال افت نرخ سکه کمتر است. اما باتوجه به این نرخ دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته با کاهش همراه شد این احتمال هم وجود دارد که بازار سکه آرایش نزولی به خود بگیرد.

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر