وام ودیعه مسکن| وام ودیعه مسکن1400

براساس مصوبه اخیر شورای عالی پول و اعتبار در سال ۱۴۰۱ به مستاجران مقیم پایتخت ۱۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۷۰ میلیون تومان و در کلانشهرها ۴۰ میلیون تومان وام ودیعه مسکن تعلق می‌گیرد.

سایت شماره یک:

وام ودیعه مسکن  به عنوان یکی از برنامه‌های ستاد ملی کرونا به اجرا درآمد. مبلغ این وام ودیعه مسکن در تهران ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان بود. وام ودیعه مسکن برای امسال افزایش یافت و سقف وام ودیعه مسکن در تهران از ۵۰ به ۷۰ میلیون تومان و در دیگر کلانشهرها و سایر شهرها نیز به ترتیب ۴۰ و ۲۵ میلیون تومان شد. شرایط وام ودیعه مسکن را در مطلب زیر بخوانید.

 مبلغ وام ودیعه مسکن تغییر کرد و شورای عالی پول و اعتبار، مبلغ تسهیلات اجاره مسکن را برای سال ۱۴۰۱ افزایش داد.

براساس این مصوبه در سال ۱۴۰۱ به مستاجران مقیم پایتخت ۱۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۷۰ میلیون تومان و در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۴۰ میلیون تومان وام ودیعه مسکن تعلق می‌گیرد.

پیش از این دولت برای مستاجران شهرهای فوق از ۳۵ تا ۶۰ میلیون تومان تسهیلات اجاره خانه درنظر گرفته بود.

نرخ‌گذاری وام ودیعه مسکن ارتباط مستقیمی با تصمیم هفته پیش ستاد تنظیم بازار در خصوص تعیین سقف اجاره خانه برای سال ۱۴۰۱ دارد.

برای سال جاری این سقف از ۱۵ درصد شهرهای کوچک، ۲۰ درصد در کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت و ۲۵ درصد در پایتخت متغیر است. البته برخی صاحب‌نظران تردید دارند که صاحبخانه‌ها از این سقف تعیین شده تبعیت کنند

جدول مبلغ وام ودیعه و سقف افزایش اجاره در شهرهای مختلف

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از معاون، مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نوشت: استفاده از تسهیلات کرایه خانه مختص مستاجرانِ فاقد مسکن است.

محمود محمودزاده افزود: کسانی که سابقه دریافت چنین تسهیلاتی ندارند، می‌توانند معادل سقف تعیین شده وام دریافت کنند. اما برای آنهایی که در سنوات گذشته چنین وامی گرفته‌اند، امکان دریافت مابه‌التفاوت رقم جدید وجود دارد.

نرخ سود وام چقدر است؟

تا سال گذشته بازپرداخت این تسیهلات ۱۸ درصد نرخ سود داشت. با این حال در خصوص نحوه تادیه این وام در سال ۱۴۰۱ معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای نحوه باز پرداخت تسهیلات دو مدل تعریف کرده‌ایم که نتیجه آن پس از بررسی بیشتر اعلام می‌شود.

در عین حال از بعد انتشار خبر مصوبه دیروز شورای عالی پول و اعتبار، خبرگزاری مهر اقساط احتمالی این وام را چنین برآورد کرد: مبلغ اقساط تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ماهانه ۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و۳۴۲ تومان است. مبلغ اقساط ماهانه تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی ماهانه ۱ میلیون و ۷۷۷ هزار و ۵۳۹ تومان است. اقساط ماهانه تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی  مبلغ ۱۰۱ میلیون و ۵۷۳ هزار تومان است.

ثبت نام با کیست؟

تا سال قبل مسئولیت نام‌نویسی از متقاضیان وام ودیعه مسکن با وزارت راه و شهرسازی بود، امروز وزارت راه و شهرسازی از شروع موعد نام نویسی متقاضیان این وام خبر داد و اعلام کرد: ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از ۱۲ خرداد آغاز می‌شود و متقاضیان این باید از طریق سامانه https://saman.mrud.ir/ برای نام‌نویسی اقدام کنند.

تکلیف کسانی که پیامک برایشان ارسال نشد چیست؟

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن درباره عدم ارسال پیامک به متقاضیان مسکن نهضت ملی مسکن اظهار کرد:‌ اگر تا کنون پیامک برای متقاضیان و ثبت نام کنندگان نهضت ملی مسکن ارسال نشده به این معناست که هنوز زمین مسکن آن‌ها تامین نشده و تعداد متقاضیان در آن شهر و استان زیاد است و ظرف زمانی بیشتری را برای بررسی نیاز دارند.

وی افزود: لذا به محض اینکه زمین متقاضی تامین شود، پیامک برای آن‌ها صادر می‌شود و عدم ارسال پیامک برای متقاضیان صرفا به معنای عدم تایید شرایط آن‌ها نیست بلکه به معنای آن است که زمین مورد نظر هنوز برای آن‌ها تخصیص نیافته است.

اصلانی خاطر نشان کرد: ثبت نام کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن می‌توانند ‌با وارد کردن کد رهگیری و کد ملی خود در سامانه نهضت ملی مسکن وضعیت تایید یا عدم تایید شرایط خود را مشاهده کنند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن همچنین درباره تسهیلات مسکن برای خانواده‌های دارای سه فرزند به بالا، گفت: جلسات آیین‌نامه اجرایی استفاده از تسهیلات مسکن برای سه فرزند به بالا در کمیسیون زیربنایی برگزار و کلیات آن تایید شد که امیدواریم برخی موارد باقی‌مانده نیز به زودی در کمیسیون‌های فرعی نهایی شود.

 

کد رهگیری ضروری است

افرادی که متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه اجاره مسکن هستند باید دارای اجاره‌نامه و کد رهگیری باشند.

به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن هدف این است که وام تسهیلات ودیعه مسکن، واقعاً صرف کمک ودیعه اجاره مسکن بشود و نه صرف خرید کالاها و خدمات دیگر که آثار تورمی دارند.

پروانه اصلانی چندی پیش در این مورد توضیح داد: تصمیم بر آن است که حتما پس از دریافت کد رهگیری وام ودیعه مسکن پرداخت شود. بنابراین مراحل اولیه توافقات بین موجر و مستأجر می‌تواند در دفاتر مشاوران املاک انجام بشود و در نهایت وام ودیعه به متقاضیان واجد شرایط تعلق می‌گیرد (ایسنا).

کد صوری برای وام ودیعه مسکن

البته در این بین افرادی نیز هستند که صاحب‌خانه‌اند یا به هر دلیلی اکنون واحدی را اجاره نکرده‌اند، اما به‌دنبال راهی برای دریافت این وام می‌گردند. پیگیری‌های خبرنگار تجارت‌نیوز نشان می‌دهد برخی بنگاه‌های املاک، برای این دسته از افراد کد رهگیری صوری تهیه می‌کنند.

یکی از فعالان این بازار درباره هزینه کدهای صوری به تجارت‌نیوز می‌گوید: برای اینکار باید یک سند به ما ارائه دهید و هنگام دریافت کد نیز باید یک میلیون تومان پرداخت کنید.

یکی‌دیگز از بنگاه‌ها می‌گوید حتی درصورت نداشتن سند نیز با دریافت مبلغی می‌تواند سند ملکی را برای دریافت کد استفاده کند: «اگر سند نداشته باشید و خود ما بخواهیم آن را تهیه کنیم مبلغ باتوجه به مکان خانه افزایش پیدا می‌کند. در مناطق پایین‌ حدود سه میلیون تومان و در مناطق بالاتر تا پنج میلیون تومان.»

همچنین در در سایت دیوار نیز آگهی‌هایی  وجود دارد که مستقیم برای اینکار ایجاد شده‌اند. آنها نیز مبلغی بین ۵۰۰ هزار تا دو میلیون تومان دریافت می‌کنند.

به نظر می‌‌رسد مبلغ و شرایط بازپرداخت این وام، در شرایط اقتصادی موجود کشور، برخی افراد را برای دریافت آن، حتی به قیمت تقلب مجاب کرده است.

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن

افرادی که می‌خواهند وام اجاره مسکن را دریافت کنند باید چند شرط مهم را داشته باشند:

 

۱- متقاضی دریافت وام باید متاهل و یا سرپرست خانواده باشد.

۲- متقاضی دریافت وام نباید خانه داشته باشد و فرم ج خانواده باید سبز باشد.

 

۳- متقاضی باید اجاره نامه دارای کد رهگیری داشته باشد.

 

۴- تاریخ اجاره نامه ارائه شده باید حداکثر تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.

۵- زنان مجردی که جدای از خانواده زندگی می‌کنند و سن آنها بالای ۳۵ سال است می‌توانند وام ودیعه دریافت کنند.

۶- مردانی که سابقا، سرپرست خانوار بوده، اما در حال حاضر، به دلیل طلاق یا فوت همسر مجرد هستند، مشمول وام ودیعه مسکن هستند.

 

البته معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده مستاجرانی که تاکنون وام ودیعه مسکن دریافت نکرده باشند، در اولویت دریافت قرار دارند.

ثبت‌نام در سامانه ملی املاک و اسکان

ثبت‌نام وام ودیعه مسکن غیرحضوری است و افراد نیاید به شعب بانکی و یا وزارت راه و شهرسازی مراجعه کنند. بلکه افراد برای ثبت‌نام باید به سامانه طرح حمایتی مسکن به آدرس http://saman.mrud.ir  مراجعه و از طریق اینترنت در این سامانه ثبت‌نام کنند. اطلاعات ثبت‌شده در این سامانه بررسی می‌شود و چنانچه متقاضی مشمول شرایط شناخته شود برای دریافت وام ودیعه مسکن به بانک معرفی می‌شود.

افرادی که مشمول شرایط دریافت وام ودیعه مسکن باشند دو هفته بعد از معرفی به بانک فرصت دارند که مدارک خود را به بانک ارائه و ضامن خود را معرفی کنند. در غیر ابنصورت درخواست وام اجاره مسکن رد می‌شود.

طبق پیش‌بینی‌‎های صورت گرفته کارگران و حقوق‌بگیران ثابت با اولویت ازدواج‌های جدید و خانواده‌های ۵ نفره و بیشتر مشمول دریافت این تسهیلات هستند.  

 

مشمولان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی در کنار زنان سرپرست خانوار دیگر گروه مشمول تسهیلات مذکور را تشکیل می‌دهند. علاوه براین، براساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی زنان مجرد بالای ۳۵ سال و خودسرپرست نیز امکان دریافت این تسهیلات را دارند.

این افراد پس از آنکه در سامانه موردنظر برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت‌نام و بانک عامل خود را انتخاب کردند، در زمان مراجعه به بانک مربوطه برای ارائه مدارک و تکمیل فرم‌های مربوطه به این نکته توجه کنند که در صورت تمایل فرم بیمه شدن وام موردنظر را امضا کنند زیرا، یکی از دریافت کنندگان وام ودیعه مسکن به ایسنا اعلام کرد که پس از واریز وام به حسابش با کسر مبلغی از وام ودیعه مسکن مواجه شده که بانک عامل دلیل آن را مبلغ بیمه وام اعلام کرده است. 

این در حالی است که متقاضی از این موضوع اطلاعی نداشته و بانک بدون اطلاع او مبلغ مورد نظر را از وام وی برداشت کرده است. 

در این بین، لازم است بدانید که بانک‌ها، موسسه‌های مالی و اعتباری مختلف و انواع بنگاه‌های اقتصادی از بازپس‌گیری مطالبات خود در موعد و زمان مقرر اطمینان ندارند از راهکاری به نام بیمه وام استفاده می‌کنند. این بیمه بانام‌های دیگری مانند بیمه اعتباری، بیمه تسهیلات، بیمه تضمین، ضمانت مطالبات و … شناخته می‌شود.

در این بیمه، بیمه‌گر در برابر اخذ حق بیمه تعهد می‌دهد که در صورت تعویق یا عدم پرداخت قسط‌ها از سوی فرد وام‌گیرنده، مبلغ مورد نظر را به وام‌دهنده پرداخت کند که بعد از دریافت وام می‌توان از دو نوع بیمه برای آن  استفاده کرد که بیمه عمر مانده بدهکار برای وام‌گیرنده است که در این بیمه‌نامه در شرایطی که شخص وام‌گیرنده فوت کند، شرکت بیمه‌ای موظف است که مبلغ وام را به‌صورت کامل به بانک یا موسسه مورد نظر پرداخت کند و دیگر ضامن درگیر پرداخت اقساط بانکی نخواهد بود.

از سوی دیگر، فرد دیگری به ایسنا اعلام کرد که پس از واریز مبلغ وام کمک ودیعه مسکن، بانک  مبلغی را به عنوان کارمزد از حساب او برداشت کرده است. 

این در حالی است که از بین تسهیلاتی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند، تنها برای تسهیلات قرض‌الحسنه کارمزد پرداخت می‌شود و بانک‌ها نباید برای کمک ودیعه مسکن کارمزدی دریافت کنند که در بانک‌های قرض‌الحسنه تسهیلات اعطایی بدون سود و تنها در قبال دریافت کارمزد صفر تا ۴ درصد پرداخت می‌شود. این کارمزد به پوشش هزینه‌های عملیاتی بانک‌های قرض‌الحسنه از قبیل تأمین و نگهداری زیرساخت‌های فنی و نرم‌افزاری هزینه‌های جاری نگهداری شعب مانند نیروی انسانی، اجاره بها، تلفن، برق، گاز و … اختصاص پیدا می‌کند.

بنابراین، متقاضیان کمک ودیعه مسکن باید به این نکته توجه کنند که تنها در صورت تمایل و رضایت خود این وام را با پرداخت مبلغی بیمه عمر مانده بدهکار کنند و از آنجا که بانک‌ها تنها باید برای تسهیلات قرض الحسنه کارمزد دریافت کنند، برای کمک ودیعه مسکن مبلغی به عنوان کارمزد نپردازند. 

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر