روند صعودی قیمت دلار امروز بالاخره معکوس شد و دلار کانال قیمتی قبلی را از دست داد. روندی که از پیش می‌شد آن را پیش‌بینی کرد. چراکه بازارساز وعده ورود به بازار را داده بود. اما قیمت دلار چقدر کاهش پیدا می‌کند؟

سایت شماره یک:

۲۲ خرداد ماه روز تاریخی در بازارها بود. قیمت دلار وارد کانال کاملا جدیدی شد و حتی رکورد سال ۹۹ را هم شکست. قیمت سکه بهار آزادی هم مرز ۱۶ میلیون تومان را پشت سر گذاشت.

اما امروز ۲۳ خرداد ماه قیمت دلار به کانال قیمتی پایین‌تر وارد شد و قیمت سکه هم کانال ۱۶ میلیون تومانی را از دست داد و به ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. تا لحظه تدوین این گزارش، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم کانال یک و نیم میلیون تومان را از دست داده و به یک میلیون و ۴۸۸ هزار تومان رسیده است.

چرا روند بازار معکوس شد؟

افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز از هفته گذشته آغاز شد. زمانی که تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران قوت گرفت. همان زمان سیگنال صعودی قیمت‌ها به بازار رسید. تصویب قطعنامه و اظهارات رئیس جمهوری هم بر روند صعودی بازارها تاثیر گذاشت.

همان زمان بود که بانک مرکزی با دریافت مجوز از سران سه قوه، وعده داد با ورود به بازار قیمت دلار را مهار کند و آن را به ۲۹ هزار تومان برساند. وعده‌ای که چند روزی طول کشید تا عملی شود.

اما روز گذشته وقتی قیمت دلار از مرز تاریخی خود عبور کرد، رئیس کل بانک مرکزی جلسه‌ای با صرافان گذاشت. این جلسه دو خروجی مهم داشت؛ اول اینکه صرافی‌ها ارز جدید به بازار تزریق کنند و نکته دوم اینکه به صرافی‌ها اجازه داده شد ارز صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری کنند و به فروش رسانند.

قیمت دلار پس از جلسه دیروز روند نزولی گرفت و برخی از کانال‌های اعلام قیمت دلار هم می‌گویند قیمت دلار فردایی هم نشان‌دهنده روند کاهشی قیمت‌ها در بازار است.

اگرچه بانک مرکزی آغاز روند نزولی قیمت دلار را کار خود می‌داند، اما روز گذشته اقدامات دیگری هم در بازار ارز انجام شد. مهم‌ترین آن امنیتی شدن جو بازار ارز بود. روز یکشنبه سردار بهرامی، جانشین پلیس امنیت اقتصادی اعلام کرد ۳۱ نفر از سرشاخه‌های معاملات فردایی دستگیر شده‌اند. برخی از معامله‌گران می‌گویند جو بازار، معاملات بازار را کاهش داده و بخش مهم مشتریان دنبال خرید ارز مسافرتی هستند.

دلار به ۲۹ هزار تومان می‌رسد؟

کاهش قیمت دلار همچنان چشم‌گیر نیست و دلار فقط از کانال قیمتی قبلی برگشته است. بانک مرکزی وعده داده که دلار را به کانال ۲۹ هزار تومان بر می‌گرداند. اما برخی از کارشناسان می‌گویند چنین کاری برای بازارساز بسیار دشوار است. چراکه تفاوت  قیمت دلار بازار آزاد و قیمت دلار صرافی ملی بسیار بالاست و این دو نرخ از هم فاصله گرفته‌اند.

دنیای اقتصاد در این خصوص نوشت: کارشناسان معتقدند افزایش شکاف میان نرخ‌های رسمی و غیر‌رسمی یک متغیر دردسر‌ساز برای بازار‌ساز است، به این صورت که با کم شدن این شکاف ثبات در نرخ‌های بازار بیشتر شده و در سوی دیگر با افزایش این شاخص موج نا‌اطمینانی‌ها نسبت به آینده نرخ ارز بیشتر شده و زمینه‌ساز افزایش نرخ غیر‌رسمی ارز می‌شود. حالا به نظر می‌رسد که شکاف قیمتی دلار بازار آزاد و ارز دولتی، کار بانک مرکزی برای تحقق دلار ۲۹ هزار تومانی را سخت کرده است.

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر