اگرچه قیمت دلار بازار آزاد روند کاهشی دارد اما قیمت دلار صرافی ملی در حال افزایش است و امروز برای ساعتی وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد. ماجرا چیست و چرا روند قیمت دلار صرافی ملی برخلاف بازار آزاد حرکت می‌کند؟

سایت شماره یک:

ظهر امروز باوجود اینکه قیمت دلار بازار آزاد نوسان زیادی به‌همراه نداشت قیمت دلار صرافی ملی با افزایشی حدود ۶۰۰ تومان وارد کانال جدید شد. این ارز تا رقم ۲۸ هزار و ۸۸ تومان صعود داشت و درحال حاضر بین کانال ۲۷ و ۲۸ هزار تومان در نوسان است

اما علت افزایش نرخ ارز رافی ملی در این مدت چیست؟

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: من فکر می‌کنم بانک مرکزی با این اقدام می‌خواهد فاصله بین دلار معاملاتی و دلاری را که اعلام می‌شود از بین ببرد و از هیجانات کاذب بازار بکاهد.

او ادامه داد: به‌طور کلی نرخ صرافی ملی ربطی به واقعیت ندارد و نوسان آن تاثیر زیادی روی بازار نمی‌گذارد. ولی هدف از افزایش آن این است ک چندنرخی بودن دلار از بین برود و دلار تک نرخی شود.

این کارشناس درمورد نرخ مقاومت دلار در بازار آزاد گفت: نرخ ۳۲ تا ۳۳ هزار تومانی موقتی است و بعید است قیمت‌ها در این محدوده بماند. از طرف دیگر بعید است که قیمت دلار به بالای این اعداد برسد. مگر اینکه خبری بیابد که تا به حال به گوش مردم نرسیده باشد، مثل خروج کامل ایران از برجام.

تک نرخی شدن نرخ دلار

جواد فلاحیان دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز درمورد افزایش قیمت دلار صرافی ملی نظر مشابهی داشت. او دراین خصوص بیان کرد: به‌نظر می‌آید دولت قصد دارد که فاصله بین بازار آزاد و صرافی ملی را از بین ببرد و نرخ دلار را تک‌نرخی کند.

عبدالله مشکانی، کارشناس بازارهای مالی نیز پیشتر در گفتگو با تجارت‌نیوز دراین مورد توضیح داده بود: بانک مرکزی قصد دارد فاصله قیمتی دلار صرافی ملی و ارز نیمایی را با بازار آزاد کاهش دهد.

او ادامه داد: اگر دولت این اقدام را زمانی انجام می‌داد که نرخ دلار در بازار رو به بالا بود باعث اضافه پرش نرخ در بازار آزاد می‌شد. از سویی نرخ دلار در بازار تا حدودی کاهش یافته است. در این میان بانک مرکزی درحال بالا بردن قیمت ارز صرافی ملی است تا شکاف این دو کاهش پیدا کند.

مشکانی همچنین بیان کرد: این شکاف و فاصله قیمتی می‌تواند باعث افزایش تقاضای سوداگرانه در بازار شود. بانک مرکزی در این اقدام قصد دارد اینگونه تقاضاها را کاهش دهد.

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر