قیمت خودرو

علی رغم کاهش قیمت ارز نسبت به هفته گذشته، قیمت خودرو همچنان نوسانی است. اما رکود در بازار خودرو حاکم است و معامله‌ای صورت نمی‌گیرد.

سایت شماره یک:

قیمت خودرو در اوایل سال 1401 همواره با افزایش قیمت روبرو بوده است. قیمت خودرو   داخلی همپا با قیمت خودرو های وارداتی روبه افزایش است. ​قیمت خودرو   به یکی از دغدغه‌های افرادی که متقاضی خرید خودرو هستند تبدیل شده است. یکی از راهکار های دولت برای کاهش قیمت خودرو ، حذف قرعه کشی خودرو بوده اما این موضوع تاثیری بر قیمت خودرو نداشته است. قیمت خودرو  داخلی پرطرفدار سایپا نیز به شدت افزایش داشته است.

 قیمت خودرو صفر داخلی در روز شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

قیمت خودرو صفر داخلی امروز شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ در بازار ایران به شرح زیر است:

پراید ۱۱۱ به قیمت ۲۰۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۷۵ میلیون تومان عرضه می‌شود.

دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ هم‌اکنون در قیمت ۵۰۱ میلیون تومان در بازار کشور موجود است. دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز به ۴۰۲ میلیون تومان رسید.

قیمت خودروهای پرطرفدار

تیبا هاچ‌بک پلاس هم‌اکنون با نرخ ۲۱۱ میلیون تومان معامله می‌شود.

پژو ۲۰۶ تیپ دو  مدل ۱۴۰۱ به ۲۹۹ میلیون تومان رسید. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور تا نرخ ۳۵۵ میلیون تومان پیش رفت.

پژو پارس اتوماتیک، بر قله ۴۷۵ میلیون تومان ایستاد.

تارا اتوماتیک امروز در بازار به قیمت ۵۹۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت خودرو امروز ۱۱ تیر ۱۴۰۱

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: با وجود کاهش نوسانات نرخ ارز، بازار خودرو در شرایطی است که تمایل چندانی به کاهش قیمت ندارد. اما بازار همچنان در رکود است و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. اکثر افراد در بازار فروشنده هستند و خریدار کم است. این رکود در حدی است که کاهش نرخ ارز نیز دیگر در قیمت‌ها تاثیرگذار نیست.

پیش از این نیز، بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو به تجارت‌نیوز گفته بود: قیمت خودرو متاثر از مذاکرات وین و نتیجه و تاثیر نهایی آن بر قیمت ارز است. این دو عامل سریعا تاثیر خود را در بازار نشان می‌دهند. اما در حال حاضر، بازار با شروع مجدد مذاکرات کمی امیدوار به نظر می‌رسد. به لحاظ روانی نیز دلار کمی کاهش داشت. اما همچنان باید منتظر نتایج نهایی این مذاکرات و مشاهده تاثیر آن بر قیمت‌ها باشیم.

قیمت خودروهای پرطرفدار

تیبا هاچ‌بک پلاس هم‌اکنون با نرخ ۲۱۱ میلیون تومان معامله می‌شود.

پژو ۲۰۶ تیپ دو  مدل ۱۴۰۱ به ۲۹۹ میلیون تومان رسید. ۲۰۶ تیپ پنج نیز یک میلیون تومان کاهش داشت و در بازار کشور تا نرخ ۳۵۵ میلیون تومان پیش رفت.

پژو پارس اتوماتیک با هشت میلیون افزایش قیمت نسبت به روز گذشته، بر قله ۴۷۵ میلیون تومان ایستاد.

تارا اتوماتیک امروز در بازار به قیمت ۵۹۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: قیمت خودرو متاثر از مذاکرات وین و نتیجه و تاثیر نهایی آن بر قیمت ارز دارد. این دو عامل سریعا تاثیر خود را در بازار نشان می‌دهند. اما در حال حاضر، بازار با شروع مجدد مذاکرات بازار کمی امیدوار به نظر می‌رسد. به لحاظ روانی نیز دلار کمی کاهش داشت. اما همچنان باید منتظر نتایج نهایی این مذاکرات و مشاهده تاثیر آن بر قیمت‌ها باشیم.

قیمت خودروهای پرطرفدار

تیبا هاچ‌بک پلاس هم‌اکنون با نرخ ۲۱۲ میلیون تومان معامله می‌شود.

پژو ۲۰۶ تیپ دو  مدل ۱۴۰۱ به ۳۰۵ میلیون تومان رسید. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور از سقف ۳۵۷ میلیون تومان عبور کرد.

پژو پارس اتوماتیک نیز بر قله ۴۴۴ میلیون تومان ایستاد.

تارا اتوماتیک امروز دو میلیون تومان نسبت به روز گذشته افزایش قیمت داشت و هم اکنون در بازار با نرخ ۵۹۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو  در رابطه با طرح اخذ مالیات از دلالان گفت: اخذ مالیات از دلالان طرح خوبی است. اما ممکن است به افزایش قیمت خودرو منجر شود. احتمال این وجود دارد که دلال هنگام فروش خودرویی، مالیاتی که باید پرداخت کند را بر قیمت تمام شده اضافه کند و خودرو را به قیمت بالاتری به خریدار بفروشد. به نظر می‌رسد اجرایی شدن این طرح نیز کمکی به کاهش فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار نمی‌کند.

آیا این افزایش قیمت منطقی است؟

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: افزایش قیمت خودرو نشان‌دهنده ضعف ساختار اقتصادی کشور است و بر سایر حوزه‌های اقتصاد کشور ضربه می‌زند.

 

او در عین حال افزود: اما اگر هزینه‌های تولید خودرو افزایش داشته باشد و دولت با افزایش قیمت موافقت نکند، بر زیان انباشته خودرو افزوده می‌شود. همچنین بسیاری از خودروسازان به مرحله ورشکستگی می‌رسند.

دولت با افزایش قیمت خودرو موافقت می‌کند؟

او افزود: اقتصاد نباید به صورت دستوری باشد. باید به این نکته نیز توجه کرد که دولت دستور بر افزایش دستمزدها داد. شرکت‌ها برای پرداخت این دستمزدها باید بر قیمت تمام شده محصولاتشان اضافه کنند. در نتیجه در سال جاری تورم بالایی در کشور تجربه می‌شود که همه کالاها مشمول افزایش قیمت می‌شوند.

تاثیری در بازار دارد؟

این کارشناس خودرو در رابطه با تاثیر قیمت‌گذاری دستوری دولت در شرایط افزایش هزینه‌ها گفت: اگر دولت دستوری عمل کند، خودروساز مجبور به کاهش تولید و عرضه قطره‌چکانی خودرو به بازار می‌شود.

او ادامه داد: در این شرایط رانت بیشتر در کشور شکل می‌گیرد و بازار سیاه نیز بیشتر می‌شود. پس دستوری عمل کردن نتیجه‌ای نخواهد داشت.

صدرایی گفت: به نظر می‌رسد با افزایش قیمت محصولات به دلیل انباشت هزینه‌ها، تاثیری در کیفیت خودروها نداشته باشد و خودروها با کیفیت قبلی تولید شوند.

ماجرای گرانی قیمت خودرو در سال جدید

سعید موتمنی گفت: مدل‌های ۱۴۰۱ خودروی داخلی متقاضی زیادی دارد. هر کالا نیاز بازارش باید تامین شود یعنی عرضه با تقاضا هماهنگ باشد ولی اکنون این عرضه جوابگوی تقاضا نیست. اگر عرضه جوابگوی تقاضا باشد فاصله قیمتی ایجاد نمی‌شود. برای مثال ۲۰۶ تیپ ۲ که ۱۴۹ میلیون تومان در کارخانه فاکتور می‌شود، در بازار۲۸۱ تومان معامله می‌شود یعنی ۱۳۳ میلیون تومان بالاتر از قیمت اصلی.

وی افزود: این مقدار را مصرف کننده نهایی که پول خود را برای خریداری خودرو پس انداز کرده است باید پرداخت کند. چرا باید مصرف کننده مبلغ ۱۳۰ میلیون بالاتر از قیمت مصوب شرکت یک کالایی را خریداری کند. در هر صورت باید عرضه بیشتر شود تا این مصرف کنندگان هزینه بیشتری برای خرید خودرو پرداخت نکنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با تاکید بر اینکه چرا خودرو که جزو کالاهای مصرفی است در کشور ما تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است، ادامه داد: این اتفاق به خاطر عرضه کم خودرو در سه سال گذشته بوده که این عرضه پاسخگوی نیاز بازار نبوده و فاصله قیمتی پیدا کرده و تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است. به همین دلیل کوچکترین خبر مثبت و منفی و کوچکترین نوسان ارزی که اتفاق می‌افتد در قیمت خودرو تاثیرگذار است.

موتمنی افزود: برای این که خودرو را از کالای سرمایه‌ای تبدیل به کالای مصرفی کنیم باید عرضه خودرو را بیشتر کنیم و اگر فاصله قیمتی از بین برود این واسطه گری و دلالی کمتر می‌شود. وقتی یک خودرو ۱۳۰ میلیون تومان با بازار اختلاف قیمت دارد و وقتی می‌خواهند ده هزار خودرو ثبت‌نام کنند، میلیون‌ها نفر صف می‌کشند تا برای خودرو ثبت نام کنند، چون این سود برای آنها جذاب است و حاضرند وقت خود را بگذارند و در این قرعه‌کشی شانس خود را آزمایش کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خودرو هم مثل کالاهای دیگر در زندگی شهری نقش کالاهای اساسی را بازی می‌کند یعنی وقتی فردی احتیاج به خودرو داشته باشد، ۱۳۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت مصوب خودرو می‌خرد. ما اگر بخواهیم بازار متعادلی داشته باشیم باید نیاز بازار را بسنجیم و نسبت به آن نیاز خودرو تولید کنیم. اگر نمی‌توانیم تولید کنیم باید کسری نیاز بازار را از طریق واردات تامین کنیم. اگراین اتفاق می‌افتاد شاهد این فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار و سوداگری در این میان نبودیم و نوسانات ارز در قیمت خودرو دخیل نبود. اکنون برای اینکه عرضه خودرو کم و تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده، این اتفاقات برای آن می‌افتد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره نیاز کشور به واردات خودرو اظهار کرد: در همه دنیا مصرف کننده دنبال کالای ارزان و با کیفیت می گردد که باید به این حقوق شهروندی احترام گذاشت و کاری کرد تا مصرف کننده بیشتر از این برای خرید خودرو پول پرداخت نکند.

فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو درباره افزایش قیمت خودروی داخلی گفت: چون بازهم از مذاکرات خبری نشده، جو بازار تغییر کرد. همچنین افزایش نرخ دیه، بیمه، حقوق و کرایه‌ها ... هم در گرانی خودرو تاثیر داشت.

نادری با بیان اینکه در بازار فعلی در فروردین ماه قیمت خودرو با افزایش مواجه بوده است، ادامه داد: تا اردیبهشت امسال هنوز خبری از گرانی نرخ خودرو از سوی کارخانه‌ها نیست شاید بعد از اردیبهشت کارخانه‌ها هم افزایش قیمت داشته باشند ولی هنوز چیزی اعلام نکرده اند.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر