قیمت دلار | قیمت دلار الان | قیمت دلار امروز

دلار در روزهای داغ اردیبهشت، هر روز یک کانال عوض می‌کند. اما در مرکز مبادله ارز و طلا، قیمت دلار طی سه روز متوالی بدون تغییر و تحرک خاصی با رقمی ثابت کشف قیمت می‌شود.

سایت شماره یک:

افزایش قیمت دلار در کشور ما در سال‌های اخیر به علت تحریم‌های اقتصادی و بحران‌های سیاسی-اقتصادی داخلی افزایش یافته است. این افزایش قیمت دلار می‌تواند به دلیل وابستگی بسیاری از صنایع کشور به واردات، تأثیرات بسیار زیادی روی قیمت کالاها و خدمات داخلی داشته باشد.همچنین، افزایش قیمت دلار می‌تواند به دلیل کاهش قدرت خرید مردم نیز تأثیرات منفی داشته باشد. زیرا هرچه قیمت دلار بیشتر شود، قیمت کالاها و خدمات نیز افزایش می‌یابد و این باعث کاهش قدرت خرید مردم می‌شود.با این حال، افزایش قیمت دلار در برخی موارد می‌تواند برای برخی افراد و شرکت‌ها فرصتی برای سود به دنبال داشته باشد. افرادی که در صادرات و واردات فعالیت می‌کنند ممکن است با افزایش قیمت دلار سود بیشتری به دست آورند. همچنین، برخی شرکت‌ها نیز ممکن است با افزایش قیمت دلار هزینه‌های تولید خود را پایین بیاورند.

دماسنج دلاری با شروع به کار بازارهای مالی در اردیبهشت در حال داغ شدن است. معامله‌گران روند افزایشی قیمت دلار  را متعاقب تزریق سیگنال‌های تورمی به بازار ارز و محدودیت عرضه دلار عنوان می‌کنند. این در حالی است که همزمان با روند صعودی قیمت دلار در بازار آزاد بار دیگر زمزمه‌هایی از فعال شدن اتاق جراحی دولت سیزدهم به گوش می‌رسد.

ابراهیم رئیسی دو روز گذشته دستور داده که بند ناف اقتصاد ایران از دلار بریده شود و همین گفته او کافی بود که بازار سیگنال افزایشی بگیرد. اما این تنها اظهارنظر ضددلاری دولت نبود.

رئیس کل بانک مرکزی هم دستور داده که تخصیص ارز به خریداران ارز آزاد ممنوع شود. محمدرضا فرزین اعلام کرده که «تخصیص ارز به شرکت‌های واردکننده‌ای که قبل از مرحله تخصیص ارز، نسبت به خرید ارز از بازار آزاد اقدام می‌کنند، ممنوع است.» او تاکید کرده تخصیص ارز به واردکنندگان باید با تایید شخص رئیس کل بانک مرکزی انجام شود.

اگرچه رئیسی ادعای جراحی اقتصادی دارد و محمدرصا فرزین هم به گمان خودش خواسته بازار را سامان دهد، اما معامله‌گران بازار این گفته‌ها و دستورات را ناشی از کاهش منابع ارزی کشور می‌دانند و معتقدند بازار به چنین دستوراتی واکنش افزایشی دارد.

قیمت دلار در نرخ‌های مختلف

روز گذشته با وجود افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و ورود به کانال ۵۴ هزار تومانی، در مرکز مبادله ارز و طلا قیمت دلار مشابه روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت درج شد. دیروز در سایت بازار متشکل به غیر از قیمت یورو آن هم با کاهشی محدود باقی ارزها در این سایت بدون تغییر اعلام قیمت شدند.

دیروز قیمت دلار بدون تغییر و با رقم ۴۱ هزار و ۹۹۶ تومان در مرکز مبادله اعلام شد. همچنین دلار حواله نیز تغییر قیمتی نداشت. قیمت ۳۸ هزار و ۱۵۰ تومانِ درج شده در سایت بازار متشکل، همان رقم اعلامی روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت است. این قیمت‌ها در سایت مذکور برای روز پنجشنبه نیز ثابت بود و تغییری نداشت.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بوده است.

قیمت ارزهای موثر

روز گذشته قیمت اسکناس یورو در سایت بازار متشکل ارزی با ۳۹ تومان کاهش و به قیمت ۴۶ هزار و ۳۳۳ تومان عرضه شد.

یوروی حواله نیز با کاهش ۳۵ تومانی درجِ قیمت شد. دیروز قیمت یورو حواله ۴۲ هزار و ۱۲۱ تومان اعلام شد.

گفتنی است قیمت یورو در بازار آزاد با رقم ۵۹ هزار و ۶۱۴ تومان مبادله می‌شود. این ارز روز گذشته نزدیک به هزار تومان افزایش قیمت داشت و یک کانال صعود کرد.

دیروز قیمت درهم با رقم ۱۵ هزار و ۱۸۰ تومان مبادله شد. این در حالی بود که روز گذشته قیمت حواله درهم همانند آخرین روز کاری هفته گذشته در سایت بازار متشکل معاملات بدون تغییر ماند. این ارز با قیمت ۱۰ هزار و ۳۸۸ تومان اعلام شد. اسکناس درهم نیز در این مرکز با قیمت ۱۱ هزار و ۴۲۷ تومان نرخ‌گذاری شد. قیمت دلار درهم نیز ۵۵ هزار و ۷۱۰ تومان محاسبه می‌شود.

افزایش مبادلات با ارزهای محلی دلار را نزولی می‌کند؟

در اولین جلسه شورای فقهی بانک مرکزی در سال جدید محمدرضا فرزین نقش نهاد متبوعش را در کنترل تورم محوری عنوان کرد. رئیس‌ کل بانک مرکزی در سخنانش وعده افزایش مبادلات با استفاده از ارزهای محلی را داد و گفت:«درصدد گسترش پیمان‌های پولی با کشورهای منطقه هستیم و در این زمینه، اتحادیه پایاپای آسیا که در حال حاضر متشکل از ۹ عضو است تقویت خواهد شد.»

این در حالی است که در بیش از یک ماه گذشته خبر مذاکرات ایران، چین و عربستان جایگاه ویژه‌ای در کاهش قیمت ارز به ویژه دلار پیدا کرده است به گونه‌ای که برخی از رسانه‌‌ها این مذاکرات را جایگزین برجام برای بازار ارز می‌دانند.

با توجه به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی و افزایش توافقات و مناسبات سیاسی ایران با کشورهای اطراف و هم‌پیمان، باید دید این اخبار قدرت شکست خط روند صعودی را به بازار ارز می‌دهد یا دلار بالای خط روند صعودی پایدار می‌ماند.

همسویی بازارهای همسایه با دلار تهران

امروز قیمت دلار در بازار آزاد با افزایش محدود ۵۰۰ تومانی همچنان در کف کانال پنجم قرار داشت. بازارهای همسایه نیز روند مشابهی با قیمت دلار در تهران داشتند. دلار سلیمانیه که در آخرین روز هفته گذشته به کانال چهارم برگشته بود، افزایش داشت و با قیمت ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. دلار هرات ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد و درهم امارات با افزایش ۱۰۰ تومانی به قیمت ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

در روزهای گذشته فعالان بازار مرز ۵۰ هزار تومانی را حساس می‌دانستند. آنها معتقد بودند در صورت ماندن قیمت دلار در کف این کانال  انتظارات افزایشی در بازار ارز تضعیف خواهد شد و فروش‌های ارزی افزایش خواهد یافت.

تگ های مرتبط

ارسال نظر