طرز تهیه خورشت قیمه بدون گوشت را در مطلب زیر بخوانید.

سایت شماره یک:
خورشت قیمه بدون گوشت یکی از انواع خورشت‌های خوشمزه و لذیذ است که خیلی راحت به روش‌های مختلف با مواد متنوعی آماده می‌شود این خورشت ساده و خوش طعم که بدون استفاده از گوشت درست می‌شود بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است.

 

مواد لازم مقدار مواد
پیاز بزرگ ۱ عدد
لپه ۱۳۰ گرم
هویج ۳ عدد
کلم قمری بزرگ ۱ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
رب انار ۱ قاشق غذا خوری
پرک لیمو ۱ قاشق غذا خوری
نمک و زرد چوبه به مقدار لازم
پودر کاری و فلفل سیاه به مقدار لازم
پودر زنجبیل و چوب دارچین به مقدار دلخواه
زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار دلخواه
برنج زعفرانی به مقدار لازم
سیب زمینی برای سرخ کردن به مقدار لازم
طرز تهیه خورشت قیمه بدون گوشت
مرحله ۱: خیساندن لپه‌ها در آب
ابتدا از شب قبل مقداری لپه را داخل یک قابلمه بریزید، روی آن آب بگیرید و اجازه دهید تا لپه‌ها از شب تا صبح یا حداقل به مدت چند ساعت قبل از پخت غذا خوب خیس بخورند تا نفخ آن‌ها گرفته شود خیساندن لپه‌ها باعث می‌شود که در زمان پخت زودتر بپزند.

 

مرحله ۲: رنده کردن پیاز و تفت دادن آن‌ها
بعد در هنگام پخت پیاز را پوست بگیرید، بشورید و با رنده ریز کنید سپس پیازهای رنده شده را داخل قابلمه بریزید، روی حرارت ملایم قرار دهید تا کمی تفت داده شوند و آب آن‌ها کشیده شود وقتی آب پیاز کمی کشیده شد مقداری روغن به آن اضافه کنید.

 

مرحله ۳: تفت دادن لپه‌ها و اضافه کردن ادویه‌ها
پیاز را همراه با روغن تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شود، سپس لپه‌ها را که خوب خیس خورده‌اند به پیازها اضافه کنید، کمی تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود بعد ادویه‌ها را که شامل فلفل سیاه، زردچوبه، پودر زنجبیل و پودر کاری است را به مواد اضافه کنید.

 

مرحله ۴: خرد کرردن هویج‌ها و تفت دادن آن‌ها
ادویه‌ها را کمی تفت دهید تا عطر آن‌ها در مواد پخش شود سپس هویج‌ها را که از قبل پوست گرفته‌اید به شکل خلالی خرد کنید، داخل قابلمه بریزید و کمی تفت دهید این کار باعث می‌شود تا در هنگام پختن هویج‌ها از هم باز نشوند و منسجم باشند.

 

مرحله ۵: تفت دادن رب گوجه فرنگی و نمک
بعد از تقریباً ۳ تا ۴ دقیقه که هویج‌ها را تفت دادید مقداری رب گوجه در قابلمه بریزید و تفت دهید تا بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود و رنگ آن پخش شود وقتی که رنگ رب کمی تیره شد، مقداری نمک روی مواد بریزید، بعد خوب با هم مخلوط کنید.

 

مرحله ۶: اضافه کردن ادویه‌ها و آب و پختن خورشت
سپس مقداری پرک لیمو و یک تکه چوب دارچین به مواد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و عطر دارچین در مواد پخش شود بعد مقداری آب روی مواد بریزید در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا خورشت روی حرارت متوسط بپزد.

 

مرحله ۷: دم کردن زعفران
برای پختن خورشت قیمه تقریباً یک ساعت و نیم لازم است تا خورشت روی حرارت متوسط بپزد در این فاصله مقداری زعفران را داخل یک ظرف کوچک بریزید کمی آب جوش به آن اضافه کنید، بگذارید تا دم بکشد، طوری که غلیظ و خوش رنگ شود.

 

مرحله ۸: خیساندن آلو بخارا در آب
بعد مقداری آلو بخارا را داخل یک ظرف بریزید کمی آب به آن اضافه کنید، سپس اجازه دهید تا به مدت نیم ساعت تا یک ساعت خوب خیس بخورند و بافت آن‌ها نرم شود، استفاده از آلو بخارا بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد و می‌توانید از آن استفاده نکنید.

 

مرحله ۹: خرد کردن و تفت دادن کلم قمری
سپس کلم قمری را پوست بگیرید، تمیز بشورید به شکل خلالی و باریک خرد کنید بعد در یک تابه مناسب مقداری روغن بریزید، روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود سپس کلم‌های خلالی شده را داخل تابه بریزید، آن‌ها را کمی تفت دهید.

 

مرحله ۱۰: اضافه کردن زردچوبه به کلم‌ها و ریختن در مواد خورشت
بعد مقداری زرد چوبه به کلم قمری‌ها اضافه کنید، دوباره تفت دهید تا زرد چوبه رنگ باز کند و کلم‌ها خوش رنگ‌تر شوند و رنگ آن‌ها تغییر کند، در نیم ساعت آخر پخت خورشت، در قابلمه را بردارید و کلم قمری‌های تفت داده شده را به آن اضافه کنید.

 

مرحله ۱۱: اضافه کردن رب انار و آلو بخارا به خورشت
سپس مقداری رب انار هم در قابلمه بریزید، با بقیه مواد خوب مخلوط کنید تا عطر و طعم رب انار به خورد مخلوط برود بعد آلو بخارهای خیس خورده را در قابلمه بریزید، با هم مخلوط کنید تا همراه با بقیه مواد بپزند و طعم آن‌ها به خورد خورشت برود.

 

مرحله ۱۲: اضافه کردن زعفران دم کرده به مواد خورشت
بعد زعفران آب کرده غلیظ را روی مواد داخل قابلمه بریزید، هم بزنید تا رنگ باز کند، با اضافه کردن زعفران عطر و طعم آن با همه مواد ترکیب می‌شود دوباره در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا همه مواد با هم بپزند و طعم آن‌ها با هم ترکیب شود.

 

مرحله ۱۳: خرد کردن سیب زمینی‌ها
در این فاصله تعدادی سیب زمینی را پوست بگیرید، به شکل خلالی و ریز خرد کنید سیب زمینی‌ها را بشورید، در سبد بریزید بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود.
مرحله ۱۴: سرخ کردن سیب زمینی‌ها
سپس سیب زمینی‌ها را در روغن داغ بریزید، تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند و طلایی شود سیب زمینی‌ها را در تابه مدام هم بزنید تا همه قسمت‌های آن‌ها سرخ‌ و طلایی رنگ شود، بعد از آن تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کمی سرد شود.

 

مرحله ۱۵: برداشتن قابلمه از روی حرارت
سیب زمینی‌ها را از تابه خارج کنید و در ظرف دیگری قرار دهید، سیب زمینی‌ها را نزدیک به زمان سرو، سرخ کنید، بعد از این که خورشت خوب جا افتاد و به غلظت مناسب رسید قابلمه را از روی حرارت بردارید، تا کمی از حرارت اولیه آن کم شود.

 

مرحله ۱۶: ریختن خورشت و برنج در ظرف‌های مناسب
سپس خورشت قیمه بدون گوشت را داخل ظرف مناسب بریزید و مقداری از سیب زمینی‌های سرخ شده را روی آن به شکلی مناسب با سلیقه خودتان بریزید بعد برنج را هم که همزمان با پخت خورشت پختید و آماده کردید داخل ظرف مناسب دیگری بریزید.

 

مرحله ۱۷: تزئین و سرو غذا
بعد روی برنج‌ را با مقداری زعفران دم کرده غلیظ که از قبل درست کرده‌اید، تزئین کنید سپس خورشت قیمه بدون گوشت را به عنوان یک غذای اقتصادی و ساده که طعمی لذیذ و دلچسب دارد همراه با سالاد، ترشی، سبزی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.
تگ های مرتبط

ارسال نظر