وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، سحر دولتشاهی و صابر ابر ستاره‌های این فیلم هستند

سایت شماره یک:

فیلم یادگار جنوب ساخته مشترک حسین دوماری و پدرام پورامیری یکی از آثار مهم جشنواره چهل و یکم فیلم فجر بود. در این مطلب نگاهی انداختیم به این فیلم و اطلاعات و نقدهای آن را جمع‌آوری کردیم.

خلاصه داستان فیلم یادگار جنوب

برای خلاصه داستان این فیلم اطلاعات چندانی به بیرون درز نکرده است و با یک تک جمله «باید عبور کرد» کنجکاوی‌ها برای تماشای این فیلم بیش از پیش است. داستان فیلم درباره عشق یک دختر و پسر است و ازدواج آن‌ها در حالی که دختری در کما است و ازدواج آن‌ها باعث می‌شود شرایط پیچیده‌ای رخ دهد.

یادگار جنوب بعد از فیلم جاندار دومین تجربه کارگردانی حسین دوماری و پدرام پورامیری است. این دو کارگردان جوان با همان فیلم اولشان ثابت کردند در زمینه ساخت تریلرهای اجتماعی تسلط کافی دارند. مخاطبان فیلیمو حتما این دو هنرمند را به خوبی می‌شناسند؟ دو نفر از تیم نویسندگان سریال یاغی که هفته‌های بسیاری توانستند مخاطبان را با داستانشان همراه کنند.

بازیگران و عوامل فیلم یادگار جنوب

وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، مسعود کرامتی، ساناز سعیدی با حضور سحر دولتشاهی و صابر ابر بازیگران فیلم سینمایی «یادگار جنوب» هستند.

نویسنده و کارگردان: حسین دوماری و پدرام پورامیری، تهیه‌کننده: مجتبی رشوند، مجری طرح: سعید زمانیان، مدیر فیلمبرداری: میلاد پرتوی، صدابردار: امیرنوبخت، تدوین: پویان شعله‌ور، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، جانشین تهیه: سید مهدی مرتضایی، مدیر تولید: محمدرضا دلنوازی، طراح چهره‌پردازی: مونا جعفری، طراح صحنه: محمد حسین کرمی، طراح لباس: سارا سمیعی، رنگ‌آمیزی تصاویر: مهران دوستی، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیگ، طراح جلوه‌های ویژه بصری: امیر ولی‌خانی، مدیر برنامه‌ریزی: صالح جوان، دستیاراول کارگردان: رضا عزیزی، منشی صحنه: مرجان تاجیک، عکاس: احمدرضا شجاعی، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا.

فیلم یادگار جنوب

چند نکته درباره فیلم

یادگار جنوب به تهیه‌کنندگی مجتبی رشوند کاملا در بخش خصوصی ساخته شده است.

روایت غیرخطی فیلمنامه جزو نقاط قوت کار است که در کنار کارگردانی خوب باعث شده یادگار جنوب جزو پدیده‌های جشنواره چهل و یکم فجر باشد.

گریم متفاوت صابر ابر در یادگار جنوب مخاطب را تا مدتی از نمایش فیلم غافلگیر می‌کند. گریم او آنقدر سنگین بود که گاهی در هنگام اجرای گریم بیهوش می‌شد.

وحید رهبانی و الناز شاکردوست بازی‌های خوبی را در این فیلم از خود نشان دادند.

پدرام پورامیری و حسین دوماری در ساخت فیلم جاندار نشان دادند جزوی از استعدادهای آینده سینمای ایران هستند. نوشتن فیلمنامه‌های شنای پروانه و یاغی به همراه محمد کارت تاییدی بر این مهم است.

این فیلم عاشقانه که اوایل تابستان امسال در تهران، گرمسار و قشم فیلمبرداری شده است، پربازیگرترین فیلم چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر محسوب می‌شود.

حسین دوماری و پدرام پورامیری نگارش دو اثر پرطرفدار «شنای پروانه» و سریال «یاغی» را در کارنامه خود دارند.

همچنین فیلم قبلی این دو کارگردان جوان با عنوان جاندار که در سال ۹۷ ساخته شد، در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش نگاه نو شد و از سوی مخاطبان و منتقدان مورد تحسین قرار گرفت.

در نخستین روزهای بلیت‌فروشی جشنواره با استقبال ویژه‌ای از سوی مخاطبان همراه شده و به سانس فوق‌العاده رسیده است.

صحبت‌های عوامل در نشست خبری جشنواره فجر ۱۴۰۱

مجتبی رشوند | تهیه‌کننده فیلم یادگار جنوب:

آنچه دیدید زحمات همه گروه است.

من فکر می‌کنم که مخاطب ما به بلوغ رسیده و شاید به دنبال یک استاندارد در محتوا و اجرا است.

مخاطبان به سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی برتر دنیا دسترسی دارند. این گونه فیلم ساختن نه‌تنها ریسک‌نبود بلکه در همین ۲ روز که از جشنواره گذشته متوجه شدم که مردم آن را دوست داشتند.

این فیلم کاملا و ۱۰۰ درصد مستقل است و در این رقابت‌ها تنها فیلم ما بوده که مستقل بوده و با پول سرمایه‌گذار خصوصی ساخته شده‌است‌.‌ تاکید میکنم که این فیلم چه در تفکر و چه در سرمایه مستقل بوده است.‌

فیلم یادگار جنوب

حسین دوماری | کارگردان یادگار جنوب:

سال ۹۷ بعد از ساخت فیلم سینمایی جاندار گفتیم که فیلم بعدی ما یک عاشقانه جنون‌آمیز است و از همان زمان می‌دانستیم چه می‌خواهیم‌ بسازیم‌.

یکی از ملاک‌های اصلی ما درنظر گرفتن مخاطب بوده و همیشه سعی کردیم بتوانیم مخاطب را جذب کنیم چون سینما بدون مخاطب لنگ‌ میزند. البته در این فیلم می‌خواستیم علاوه بر حفظ مخاطب، فیلم متفاوتی را در سینمای ایران بسازیم و قدمی در این راستا برداریم.‌

در فیلمنامه روایت غیرخطی داشتیم و می‌خواستیم‌ از مضمون به ساختار برسیم. وقتی مضمون این است که در گذشته ماندن باعث بازماندن از آینده می‌شود، نباید در یک ساختار خطی روایت شود و به همین دلیل سراغ ساختار غیرخطی رفتیم.

دقت داشته باشید ساختار غیر خطی هیچ‌مدل و الگویی ندارد و وابسته به خلاقیت فیلمساز است چرا که بدان انگ‌ کپی می‌خورد. هر قصه‌ای می‌تواند ریشه واقعیت داشته باشد و مهم‌تر از آن عام بودن آن است.‌

در مورد ازدواج با کسی که در کما است، وقتی از مراجع تقلید سوال شده یعنی به هر حال دغدغه یک نفر بوده است. اما اینکه از واقعیت محض بوده باشد، خیر.

پدرام پورامیری | کارگردان فیلم یادگار جنوب:

بعد از چندبار بازنویسی فیلمنامه، همان چیزی که روی کاغذ بود را آوردیم و در میز تدوین چیزی تغییر نکرده است.

عشق و انتقام و نفرت همیشه در کنار هم بوده و جدای از هم نبوده‌اند. ما فقط شکل وقایع را عوض کردیم و در آن دست بردیم.

دیدگاه ما در پایان فیلم آمده و آن‌هم این است که اگر در گذشته بمانید از آینده باز می‌مانید. در مورد نفرت و پرورش آن در وجود نیز همین است.‌

مطمئن بودیم که تنها کسی که میتواند این نقش را بازی کند صابر ابر است و به این فکر میکردیم که باید نقش او را در ذهن مخاطب برای همیشه ماندگار کنیم. برهمین‌اساس نمی‌خواستم که شبیه به هیچ کس دیگری باشد. بنابراین از گریمور خواستیم که صابر را گریم متفاوتی کند. تاکید میکنم که هیچ کس به جز صابر نمی‌توانست این بازی را بکند و تغییر گریم دادیم چون ظاهرش به آن نقش شباهت نداشته باشد و مخاطبان نیز آشنایی قبلی نسبت به او نداشته باشند.

فیلم یادگار جنوب

تگ های مرتبط

ارسال نظر