عکس رضا عطاران | عکس رضا عطاران | بیوگرافی رضا عطاران

فیلم زیرخاکی از رضا عطاران را مشاهده می‌کنید. این فیلم مربوط است به برنامه طنز تلویزیونی «ساعت خوش»

سایت شماره یک:

رضا عطاران بازیگر شناخته شده کشورمان است. رضا عطاران بیشتر با آثار طنز برای مخاطب ایرانی شناخته شده است. ایفای نقش رضا عطاران در برنامه های نوستالژیکی نظیر ساعت خوش تصویری ماندگار از او در سپهر هنر ایران، به جای گذاشته است. رضا عطاران اگرچه کمتر در آثار جدی و غیرطنز به ایفای نقش پرداخته اما آثار ماندگاری را از خود به جای گذاشته است. رضا عطاران طرفداران بسیاری دارد.

بیوگرافی رضا عطاران

 

رضا عطاران در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷ در یکی از محله‌های شهر مشهد به‌ دنیا آمد پدر و مادرش از اهالی بخش کاخک شهرستان گناباد از توابع خراسان رضوی بودند. رضا عطاران دیپلم خود را در رشته اقتصاد در مشهد گرفت و برای ادامه تحصیل در رشته طراحی صنعتی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تهران آمد. با وجود علاقه به رشته تحصیلی‌اش، به بازیگری، فیلم‌نامه‌نویسی و کارگردانی روی آورد.

شروع فعالیت‌های هنری رضا عطاران

رضا عطاران کار اصلی خود را در دهه ۱۳۶۰ در تئاتر مشهد با مرحوم حسن حامد شروع کرد، در این دوران او تماما نقش‌های غیر کمیک بازی کرد این همکاری تا مرگ حسن حامد در سال ۱۳۷۱ ادامه داشت.

اولین حضور عطاران در تلویزیون در مجموعه بیداران در سال ۱۳۶۹ به کارگردانی اصغر عبداللهی آغاز شد، اما پیشرفت بازیگری او به همکاری با مهران مدیری در دو مجموعه پرواز ۵۷ و ساعت خوش مربوط می‌شود. عطاران نخستین کارگردانی خود را در برنامهٔ سیب خنده که برای گروه سنی کودک و نوجوان ساخته بود تجربه کرد. وی همچنین اولین حضور خود در سینما را در سال ۱۳۷۶ و در فیلم کلید ازدواج تجربه کرد. او چند سال بعد در کلاه‌قرمزی و سروناز حضور پیدا کرد و در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ در دو سریال خانه به‌دوش و متهم گریخت کارگردانی و بازیگری را تجربه کرد. در سال ۱۳۸۶ با بازی در فیلم خروس جنگی، مورد توجه قرار گرفت. سپس در سال ۱۳۸۸ در فیلم نیش زنبور بازی کرد. این فیلم در مجموع ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان فروش داشت. او در سال ۱۳۸۹ در ورود آقایان ممنوع و اسب حیوان نجیبی است به ایفای نقش پرداخت و به‌واسطه بازی در این دو فیلم تندیس لبخند زرین و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد مراسم اختتامیهٔ دومین جشن لبخند آفتاب را به دست آورد.

رضا عطاران

کارگردانی و بازیگری عطاران در فیلم خوابم می‌آد در سال ۱۳۹۰ موجب شد او برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین کارگردان شود. در همان سال او در بی‌خود و بی‌جهت نیز بازی و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از انجمن منتقدان سینما دریافت کرد. او همچنین در فیلم دهلیز نیز به ایفای نقش پرداخت و نامزد جایزهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. عطاران سال ۱۳۹۲ در فیلم طبقهٔ هساث بازیگری کرد. او برای این بازی برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی و دومین جشنواره فیلم فجر شد. او همچنین برای بازی در فیلم روشن در سال ۱۳۹۹ برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شد. وی به‌دلیل موفقیت‌های هنری که با بازی در فیلم‌های طبقهٔ هساث، رد کارپت و کلاشینکف کسب کرد، با سودآوری ۱٬۶ میلیارد تومان، سودآورترین بازیگر سینمای ایران در سال ۱۳۹۳ لقب گرفت.

رضا عطاران در سال ۱۳۹۳ در فیلم نهنگ عنبر به کارگردانی سامان مقدم به ایفای نقش پرداخت. او سال ۱۳۹۵ در دنبالهٔ فیلم نهنگ عنبر در نهنگ عنبر ۲: سلکشن رؤیا بازی کرد. این فیلم ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ در سینماهای ایران به نمایش درآمد و در مجموع بیش از ۲۰ میلیارد تومان فروش داشت. او در سال ۱۳۹۶ در فیلم هزارپا بازی کرد. این فیلم با فروش بیش از ۳۸ میلیارد تومان در گیشه، پس از فیلم مطرب، دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است.

رضا عطاران

ازدواج رضا عطاران

رضا عطاران با فریده فرامرزی ازدواج کرده و متاهل می باشد، وی با وجود گذشت سال ها از ازدواجش هنوز بچه دار نشده است. درباره فرزنددار نشدن وی صحبتهای زیادی مطرح شده بود. عطاران اما درباره دلیل بچه دار نشدن می گوید: من بچه خیلی دوست دارم و وقتی بچه های مردم را می بینم حسودی ام میشود که اینقدر دوست داشتنی، باحال و زیباترین موجودات روی زمین هستند. اگر قرار را بر بودن یا نبودن بگذارید به نظرم نبودن بهتر است. رضا عطاران با همسرش فریده فرامرزی در آثاری چون صندلی خالی و استراحت مطلق ایفای نقش کرده است.

رضا عطارانرضا عطاران

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر