مینا وحید و حواشی جشنواره فجر

سایت شماره یک:

بیوگرافی و عکس های مینا وحید

مینا وحید بازیگر ایرانی متولد 17 مرداد سال 1366 در شهر رشت است و مدرک کارشاسی ازشد تئاتر و بازیگری را دارد. او به دلیل بازی در فیلم دوران عاشقای به کارگردانی علیرضا رئیسیان که کانداد ده سیمرغ بلوزین از جشنواره فیلم فجر شد معروف شد و سپس با بازی در سریال شهرزاد بیشتر دیده شد.

او در فیلم کفشهایم کو و هایلایت هم بازی کرده است. اخیرا در سریال بانوی عمارت هم ایفای نقش کرده است.

مینا وحید جزو بازیگرانی است که گام های اول را با اطمینان برداشته و نشان داده برای ماندن برنامه دارد. با او درباره «شهرزاد»، «کفش هایم کو؟» و نیز نگاهش به بازیگری گفتگو کرده ایم.

در سینما و تلویزیون ما بازیگران زیادی بوده اند که در گام اول نقش اصلی به آنها سپرده شده اما در ادامه یا به کلی فراموش شده اند یا حضورشان محدود به نقش های فرعی شده. برای مینا وحید به نظر می رسد ماجرا به شکلی دیگر در حال رخ دادن است. او پس از چند تجربه در تله فیلم ها و ایفای نقشی کوتاه در «گیرنده» با یک نقش خوب خودش را به مخاطبان گسترده سینما معرفی کرد.

«دوران عاشقی» هم در جشنواره فجر به چشم آمد و هم اکران موفقی داشت. وحید در کنار شهاب حسینی ولیلا حاتمی گلیم خود را به خوبی از آب بیرون کشید.

برای کارشناسان سینما اما این سوال باقی بود که حالا چه می خواهد بکند. بعد از آن او در سریال «شهرزاد» دیده شد که اگرچه به اندازه «دوران عاشقی» نبود اما نامش را بیش از پیش سر زبان ها انداخت. در اکران نوروز ۹۵ هم با «کفش هایم کو؟» و در قامت یکی از نقش های اصلی به سینما بازگشت تا مشخص شود این بازیگر برنامه ای حساب شده برای ماندن در این حیطه دارد.

با مینا وحید درباره این سه تجربه، نگاهش به بازیگری و آینده ای که برای خود ترسیم کرده گفتگو کردیم. از حسن اتفاق گفتگو همزمان با پایان نقش او در «شهرزاد» منتشر می شود.

از «شهرزاد» شروع کنیم که از خیلی وقت سر زبان است و در چند قسمت اخیر نقش شما پر رنگ شده. وقتی اسم تان را به عنوان بازیگر دیدم احساس کردم مینا وحید قرار است، رنگین کمان سریال حسن فتحی را که از بازیگر چهره چیزی کم ندارد، تکمیل کند. رفته رفته اما نقش مریم پر رنگ شد و در چند قسمت اول شده محور قصه. پذیرش این نقش صبوری می خواهد چون مرم از قسمت سوم می آید و حضورش علی السویه است. وقتی نقش پیشنهاد شد چه دورنمایی برای آن داشتید؟

– مریم «شهرزاد» با دو نقشی که در «دوران عاشقی» و «کفش هایم و؟» بازی کردم تفاوت هایی داشت و در پذیرش آن شک داشتم چون خود شخصیت را دوست نداشتم؛ ضمن این که بی هویت بود. وقتی با آقای فتحی صحبت کردم ایشان هم حق را به من دادند و گفتند باید کاراکتر اصلاح شود که تا حدودی هم شد. به هر حال من برای انتخاب نقش ها از چند نفر به عنوان مشاور کمک می گیرم. جالب این بود که چند نفر می گفتند نقش را قبول کن چون به هر حال سریال حسن فتحی است و بازیگران مطرحی در آن بودند که می شد به انتخاب آنها اعتماد کرد.

در مقابل بعضی ها می گفتند قبول نکن چون هنوز «دوران عاشقی» اکران نشده بود و نمی دانستم موقعیتم چه خواهد شد. به هر حال انتخاب کردم. درباره این که شخصیت مریم کند رونمایی شد، باید بگویم در فیلمنامه این طور نبود. در قسمت ۱۶ یا ۱۷ تکلیف کاراکتر روشن می شد و نقش به پایان می رسید. (در ورژن کنونی نقش مریم در قسمت ۲۶ معلوم شد) طبیعی است که حضور مریم قطره چکانی باشد ولی آقای فتحی در تدوین تصمیم گرفتند که مریم را نگه دارند. اصلا فیلمنامه در تدوین چیز دیگری شد.

کل سریال را می گویم؟

 

– من فکر نمی کنم تدوین به درام ضربه زده باشد. همه تصمیم هایی که کارگردان می گیرد برای بهتر شدن فیلم است. تدوین هم یکی از همین ابزارهای کمکی است که حتی به آن کارگردان دوم می گویند. درباره مریم نمی توانم بگویم این اتفاق خوب بوده یا نه چون سریال یک محور اصلی دارد به اسم بزرگ آقا و شهرزاد و اطرافیانش؛ مابقی از جمله مریم داستانک هایی هستند که در کنار داستان اصلی روایت می شد چون داستانک ما محور اصلی درام ربطی نداشت، فکر می کنم در تدوین تصمیم جداگانه ای برای آن گرفته شد و نمی دانم برای مردم بهتر شده یا بدتر.

مریم شخصیتی است که با نقش قبلی شما در «دوران عاشقی» تفاوت صد و هشتاد درجه ای دارد، احیانا دو دلی شما برای پذیرش «شهرزاد» به خاطر چرک بودن نقش نبود؟

– البته من فکر نمی کردم چرکی نقش تا این حد به چشم مردم بیاید. این که بعضی ها در فضای مجازی به رفتار مریم واکنش نشان می دهند، شاید جای خوشحالی داشته باشد. بگذریم که بعضی ها ادبیات مناسبی ندارند و این دردآور است. منظورم این است که لابد نقش، اثر خود را گذاشته و عده ای واکنش نشان می دهند.

منظورم این است که شمای بازیگر دوست دارید همیشه نقش مثبت بازی کنید؟

– راستش نه؛ یک بازیگر باید در کارنامه خود نقش خوب و بد داشته باشد. ضمن این که نقش های بد در کارنامه یک بازیگر ماندگارترند. بعضی بازیگر ها برای همین اصرار دارند نقش بد انتخاب کنند چون در ذهن مردم ماندگارتر می شوند. مریم نقش بد نیست، چرک است. قرار هم نبود این قدر چرک باشد و اگر وقت بود که نویسنده و کارگردان بیشتر به این داستانک برسند، مریم از این چرکی بیرون می آمد و تبدیل به شخصیتی خاکستری می شد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر