افزایش یارانه نقدی | یارانه نقدی جدید | یارانه معیشتی

اخبار منتشر شده نشان می‌دهد که به احتمال زیاد یارانه معیشتی به همراه یارانه جدید به زودی واریز خواهد شد که 3.7 برابر یارانه قبلی است.

سایت شماره یک:

واریز یارانه نقدی در دولت احمدی نژاد به منظور کمک به اقشار کم درآمد جامعه اجرایی شد. کارشناسان معتقدند افزایش یارانه نقدی منجر به رشد تورم و گرانی می شود. یارانه نقدی اقشار پر درآمد طی سال های گذشته حذف شد. یارانه نقدی خانواده های پر درآمد قرار است در خرداد ماه سال آینده حذف شود. دولت جدید  رقم یارانه نقدی جدید را اعلام کرده است.

یارانه نقدی

 

یارانه نقدی 3.7 برابر می شود

اخبار منتشر شده نشان می‌دهد که به احتمال زیاد یارانه معیشتی به همراه یارانه جدید به زودی واریز خواهد شد که 3.7 برابر یارانه قبلی است.

جزئیات دقیق واریز یارانه جدید مشخص نشده است، اما دولت وعده داده است که در دی ماه یارانه‌ها را دو برابر خواهد کرد. قرار است به ۳۰ میلیون نفر اول(شامل دهک‌های اول تا چهارم) مبلغ ۱۲۶ هزار تومان و به ۳۰ میلیون نفر دوم (دهک‌های پنجم تا هفتم) مبلغ ۹۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

مبلغ یارانه جدید برای یک خانواده چهار نفره ۵۰۴ هزار تومان است، که مبلغ ۱۷۳ هزار تومان نیز به عنوان یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کند. از آنجایی که گفته می‌شود قرار است یارانه جدید به صورت ادغام شده با یارانه معیشتی بنزین واریز شود، جمع این دو یارانه جدید و معیشتی بنزین حدود ۶۸۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

این احتمال وجود دارد که در پایان هفته همزمان با واریز یارانه بنزین، یارانه جدید نیز به حساب خانوارها واریز شود که در صورت قطعی بودن تصمیم دولت، به یک خانواده چهار نفره در روز پنجشنبه بین ۵۳۵ تا ۶۸۰ هزار تومان یارانه پرداخت خواهد شد که اگر این خانواده چهار نفره در دهک‌های اول تا چهارم قرار داشته باشد، ۶۸۰ هزار تومان و اگر در دهک‌های پنجم تا هفتم قرار داشته باشد ۵۳۵ هزار تومان می گیرد.

این یارانه جدید تجمیع شده حداکثر 3.7 برابر یارانه 45500 تومانی گذشته است.

براساس تصمیم دولت ماهانه 90 تا 126 هزار تومان به 60 میلیون نفر پرداخت خواهد شد. 

 واریز یارانه نقدی و حقوق بازنشستگان

ابهامات یارانه نقدی جدید

بازارها همچنان وضعیت شکننده ای دارند و متاثر از سیگنال ها از مذاکرات وین و برخی تصمیمات اقتصادی دولت رئیسی هستند.دولت وعده داده که یارانه‌ها را از دی ماه افزایش دهد، گروهی از مردم نسبت به واریز  یارانه نقدی جدید ناامید هستند و گروهی دیگر می‌گویند که چرا دایره مشمولان محدود است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قرار است از دی ماه یارانه‌ها دو برابر شود و به مشمولان بن خرید کالا داده شود. در حال حاضر دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین به خانوارها پرداخت می‌شود که به گفته معاون اقتصادی رئیس‌جمهور از این ماه علاوه بر یارانه‌ای که به صورت نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود بن خرید کالا نیز داده شود.

آنگونه که جعفر قادری، نماینده مجلس اعلام کرده یارانه جدید قرار است به هفت دهک اول جامعه پرداخت شود. دولت‌ هم در بودجه پیش‌بینی کرده که سه دهک از یارانه‌بگیران حذف شود. بنابراین احتمالا مشمولان همان ۶۰ میلیون نفری باشد که یارانه بنزین دریافت می‌کنند.در خصوص مبلغ یارانه نیز پیش‌بینی می‌شوند که به یک خانوار چهار نفره، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به صورت نقدی و ۴۰۰ هزار تومان نیز به صورت بن کارت خرید کالا پرداخت می‌شود.

گروهی از مردم می‌گویند چرا دولت مشمولان را هفت دهک اعلام کرده، چرا که هفت دهک یعنی کسانی که یارانه معیشتی می‌گیرند. در حالی که برخی از خانوارها مستحق دریافت یارانه هستند اما هیچ یارانه‌ای نمی‌گیرند.

واکنش‌ها به یارانه نقدی جدید دولت

از آنجایی که رئیس دولت وعده افزایش یارانه‌ها از آذر ماه را داد و معاون اقتصادی او نیز وعده خبر خوش در آذر ماه را داده بود که هیچ یک اجرایی نشد. حالا عده‌ای از مردم نسبت به این خبر افزایش یارانه‌ها ناامید هستند و آن را باور نکرده‌اند.

از آنجایی که دولت سابقه اجرایی نکردن وعده‌های خود را دارد و با ورود به دی ماه هنوز جزئیات این یارانه مشخص نیست، این پیش‌بینی مردم برای پرداخت یارانه از دی ماه نیز دور خیلی احتمال بعیدی نیست.

در همین رابطه مرتضی افقه، استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز، نبود یک تصمیم  واحد در دولت و مجلس را نشانه «مشکلات مالی» دانسته و به ایلنا، گفت:« این سردرگمی ریشه در نداشتن پول دارد؛ چرا که دولت و مجلس نمی‌دانند چگونه می‌توانند، منابع افزایش یارانه‌‌ها را فراهم کنند؛ آیا می‌خواهند با افزایش نرخ بنزین آن را جبران کنند؟ البته در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تکلیف برخی موارد مانند افزایش مالیات‌ و تعیین ۲۳ هزار تومان به عنوان نرخ تسعیر ارز را مشخص کرده‌اند اما دولت می‌داند که افزایش قیمت‌‌ها نباید به گونه‌ای باشد که قدرت خرید مردم را کاهش دهد.»

استاد اقتصاد دانشگاه چمران، با بیان اینکه به نظر می‌رسد نظام آماری یکپارچه‌ای از دهک‌های درآمدی وجود ندارد و تکنولوژی‌های لازم را برای شناسایی نداریم و به خوداظهاری‌ها هم اعتمادی نیست، گفت: «جدا از این بحث باید دید که تورم چه وضعیتی را در سبد درآمدی مردم رقم می‌زند. اگر به سبب، تمدید شرایط بحران اقتصاد، انتظارات تورمی شدت بگیرند و کسری بودجه ۱۴۰۱ هم به مسئله‌ای حاد تبدیل شود، یارانه‌ پاسخگوی دهک درآمدی نیست و تورم را افزایش می‌دهد. با تغییر وزیر هم اتفاقی نمی‌افتد بلکه اساسا مشکلات اقتصادی را باید در ساختارهای کلان‌تر اقتصاد و سیاستگذاری پیدا کرد؛ در نتیجه من امیدوار نیستم که این اقدامات تغییر اساسی در زندگی مردم ایجاد کند.»

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر