قیمت طلا | قیمت سکه |

امروز 7 دی ماه، ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۵۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.

سایت شماره یک:

دلیل تاثیرپذیری شدید قیمت طلا و سکه نسبت به بازارهای موازی این است که افراد ترجیح می‌دهند در هنگام بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی سرمایه خود را به دارایی‌های امن از جمله طلا اختصاص دهند. افزایش قیمت طلا در ایران رابطه مستقیم با رشد قیمت دلار دارد. قیمت طلا متاثر از اونس جهانی است. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال میلادی، قیمت طلا در بازارهای جهانی تغییر چندانی نداشته است. در ادامه این مطلب به قیمت طلا و سکه در بازار امروز می پردازیم.

قیمت طلا

قیمت طلا،  سکه و دلار امروز 6 دی ماه

قیمت سکه امروز (سه‌شنبه،‌ هفتم دی‌ماه) در بازار تهران با ۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، به ۱۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ظهر امروز 7 دی ماه، ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۵۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.

همچنین امروز نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۸۴ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۵۶۴ هزار تومان شد.

همچنین قیمت اونس جهانی طلا  با ۹ دلار افزایش قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ یک‌هزار و ۸۱۵ دلار و ۲۴ سنت معامله شد.

به گزارش ایرنا، مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و انس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی بیش از یک هفته است که در میانه کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده است. این عامل موجب شده قیمت انواع سکه و طلا در روزهای گذشته کاهشی باشد و در برخی روزها نیز رشد اندکی داشته است.

قیمت سکه

عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا و سکه در ایران

از گذشته‌های دور تا به امروز طلا به عنوان یک دارایی امن در بین عموم مردم محسوب می‌شود و بسیاری از مردم برای حفظ ارزش پول خود و کسب سود طلا و سکه می‌خرند. احتمالا شما هم به این قضیه عادت کرده باشید که هر زمان خبری می‌شود، اولین واکنش‌ در بازارهای مالی مربوط به طلا و ارز است. اما دلیل این اتفاق چیست؟ چرا قیمت طلا تاثیرپذیری زیادی نسبت به اخبار و عوامل دیگر دارد؟ و اصلا عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا وسکه چه چیزهایی هستند؟ در این مطلب با هم جواب تمامی این سوالات و دلایل آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

دلیل تاثیرپذیری زیاد قیمت طلا از اخبار

همانطور که گفته شد، حتما متوجه شده‌اید که هروقت خبری در ایران یا دنیا پخش می‌شود، اولین واکنش قیمتی مربوط به دلار و طلا است. حالا این خبر می‌تواند شیوع یک بیماری، اتفاقات سیاسی و اقتصادی، جنگ و … باشد. به نظر شما این دلیل آن چیست؟

شاید بتوان گفت بهترین جواب برای پاسخ به این سوال جو روانی به وجود آمده در صورت بروز اتفاقات مذکور است. افراد جامعه طلا را به عنوان یک دارایی امن و بهترین راه حل برای سرمایه‌گذاری در زمان بروز مشکلات می‌دانند. بررسی تاریخی قیمت طلا هم همین را نشان می‌دهد که در بازه‌های زمانی خاص قیمت آن افزایش داشته و در بقیه مواقع که جو آرامی بر جوامع حاکم بوده توانسته ثبات خود را حفظ کند. پس دلیل تاثیرپذیری شدید قیمت طلا و سکه نسبت به بازارهای موازی این است که افراد ترجیح می‌دهند در هنگام بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی سرمایه خود را به دارایی‌های امن از جمله طلا اختصاص دهند تا در صورت بروز هرگونه مشکل ارزش پول آن‌ها حفظ شود، در نتیجه اتفاقات مذکور باعث افزایش تقاضا می‌شود و با افزایش تقاضا برای خرید طلا قیمت آن هم افزایش پیدا می‌کند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در جهان (اونس جهانی طلا)

قیمت جهانی طلا وابسته به عواملی نظیر رفتار سرمایه‌گذاران، شاخص دلار، متغیرهای کلان اقتصادی و عرضه و تقاضا است. در ادامه عوامل تاثیرگذار بر قیمت اونس جهانی طلا را با هم بررسی می‌کنیم.

سیاست‌های پولی اتخاذ شده از سوی فدرال رزرو را می‌توان مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت جهانی طلا دانست. گزارش‌های فدرال رزرو هم می‌تواند بر بازار طلا تاثیر بگذارد. جلسات کمیته فدرال هر 6 هفته یکبار اجرا می‌شود، که طی آن سیاست‌های پولی آتی و وضعیت اقتصادی ایالات متحده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اگر در این کمیته تصمیم گرفته شود که نرخ بهره افزایش پیدا کند، بازار طلا به این اتفاق واکنش نشان داده و قیمت اونس جهانی کاهش می‌یابد، از طرفی اگر تصمیم کمیته بر این باشد که نرخ بهره ثابت بماند این خبر باعث می‌شود تا قیمت طلا تمایل به حرکت صعودی داشته باشد.

دلیل این واکنش‌ها هم این است که زمانی که نرخ بهره کم باشد، سودی که اوراق قرضه دولتی یا سپرده‌های بانکی می‌دهند کمتر از نرخ تورم است و از تورم عقب می‌ماند، که در نتیجه باعث زیان سرمایه‌گذاران می‌شود. در چنین شرایطی افراد ترجیح می‌دهند پول خود را به یک بازار امن مانند طلا و سکه بسپارند.

 

 

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر