یارانه جدید | افزایش یارانه | دوبرابر شدن یارانه |

پرداخت یارانه جدید از مهمترین موضوعاتی است که طی هفته های گذشته بسیار مورد توجه بوده است.

سایت شماره یک:

یکی از موضوعات مهم که این روزها در صدر اخبار قرار گرفته، مساله پرداخت یارانه جدید است طوری که هر مسئول از قول خودش وعده ای برای پرداخت آن می‌دهد. ماه‌های گذشته محسن رضایی خبر از پرداخت یارانه جدید داد که در آذر ماه قرار است محقق شود. پس از عملی نشدن این وعده، پرداخت یارانه جدید را به دی ماه موکول کرد. اما وزیر اقتصاد در خبری دیگر پرداخت یارانه جدید در دی ماه را تکذیب کرد و زمان آن را نامشخص اعلام کرد. اکنون مسئولان در دوراهی قرار گرفته اند که آیا یارانه جدید در دی ماه پرداخت شود یا خیر. از سوی دیگر، با انتشار خبرهای مختلف از مسئولان، مردم نیز سردرگم شده اند که آیا این یارانه  اصلا به آن‌ها تعلق می‌گیرد یا خیر!

پرداخت یارانه جدید بر اساس دهک ها

با اینکه این یارانه قرار است به زودی پرداخت شود، هنوز توضیح شفاف و رسمی در این رابطه صورت نگرفته است؛ با این حال پیگیری ها از منابع مطلع نشان می‌دهد که پرداخت یارانه جدید به جمعیت ۶۰ میلیون نفری انجام خواهد شد که همان افراد دریافت کننده کمک‌های معیشتی در هر ماه هستند؛ به طوری که ۳۰ میلیون نفر یارانه ۹۰ هزار تومانی و ۳۰ میلیون نفر دیگر یارانه ۱۲۶ هزار تومانی دریافت می کنند.

توزیع یارانه به نحوی است که دهک‌های یک تا چهار مبلغ ۱۲۶ هزار تومان و پنج تا هفت  مبلغ ۹۰ هزار تومان دریافتی خواهند داشت. این ۶۰ میلیون نفر که از بین جمعیت ۷۸ میلیونی یارانه بگیران در سال ۱۳۹۸ گزینش شده بودند، دریافت کننده کمک‌های معیشتی یعنی منابع ناشی از افزایش قیمت بنزین هستند که در دهم هر ماه برای آنها پرداخت صورت می‌گیرد، حال اینکه یارانه جدید هم دهم ماه همراه با کمک معیشتی پرداخت شود یا اینکه در روز جداگانه‌ای انجام شود، به طور کامل مشخص نیست.  

بر این اساس با پرداخت یارانه ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومانی به خانوارهای دریافت کننده کمک معیشتی که مقادیر متفاوتی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان به همراه یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به ازای هر نفر دریافتی دارند، جمع یارانه در ماه به ۸۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.  

یارانه

یارانه جدید به صورت بن کارت

پیش‌تر قرار بود که پرداخت این یارانه جدید در قالب کارت‌های اعتباری باشد اما ظاهرا به نتیجه مشخصی در این رابطه نرسیده‌اند و احتمالا به صورت کاملا نقدی پرداخت انجام می شود.

ارتباط یارانه جدید با حذف ارز 4200 تومانی

این روزها زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی موضوع بحث مسئولان است؛ حال با این اوضاف این نگرانی ایجاد می‌شود که تکلیف یارانه نقدی با حذف ارز ترجیحی چه خواهد شد؟

حال در روزهای اخیر موضوع حذف ارز ترجیحی جدی‌تر شده و نگرانی‌های مردم نیز به تبع آن برای اینکه یارانه نقدی چه طور خواهد بود و اینکه آیا یارانه نقدی افزایش خواهد داشت یا خیر، افزایش داشته است. طبیعتا در این رابطه دنبال کردن بحث مسئولان شاید بتواند کمکی برای اینکه وضعیت پرداخت یارانه نقدی چه طور خواهد بود، بکند. اما در روزهای گذشته اعلام شد که احتمالا ارز ترجیحی حذف شود؛ با این اوصاف هنوز تکلیف پرداخت یارانه نقدی مشخص نشده است. در ادامه پاسخ برخی مسئولان در رابطه با اینکه یارانه جدید به چه صورت خواهد بود را خواهید دید.

هر یک از مسئولان پاسخ‌های متفاوتی در مورد یارانه جدید اعلام کرده‌اند؛ اما در بین همه این گفته‌ها، اینکه پرداخت یارانه جدید قطعی است، نقطه مشترک صحبت‌هاست. برای مثال، قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خبری اعلام کرد که ارز ترجیحی حذف خواهد شد و کارت اعتباری ۱۰۰هزار تومانی، برای هفت دهک اول در نظر گرفته شده است.

پورابراهیمی، رییس کمیسیون عمران نیز درباره شیوه پرداخت یارانه جدید اظهار داشت: مجلس به دنبال تغییر روش پرداخت ارز ترجیحی است. به جای ارز ترجیحی، به مردم کارت اعتباری و سرانه مصرف دهیم. کارت اعتباری موضوعی است که غالب نمایندگان مجلس بر آن تاکید دارند. همچنین یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این باره گفت: تردیدی برای حذف ارز ترجیحی وجود ندارد و اعطای کارت اعتباری یکی از پینشهادات است.

البته تناقضات در مورد یارانه جدید هم بسیار زیاد است؛ هنوز نه مشخص است که یارانه جدید، یک یارانه نقدی است یا اعتباری! نه مشخص است که از چه زمانی پرداخت خواهد شد. مثلا در ابتدا رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهور گفت که یارانه‌ها از ابتدای دی ماه دو برابر خواهند شد؛ اما خاندوزی، وزیر اقتصاد، ادعای دو برابر شدن یارانه نقدی که توسط محسن رضایی مطرح شده بود را رد کرد و مشخص نیست چرا وزیر اقتصاد و معاون رییس جمهور هر یک مباحث کاملا متفاوتی را در مورد یارانه نقدی اعلام کرده‌اند.

فارغ از اینکه یارانه نقدی جدید به چه صورت خواهد بود، اقناع مردم در این باره امری ضروری است. همانطور که گفته شد، احتمالا ارز ترجیحی در روزهای آتی حذف شود و طبیعتا افزایش قیمت کالاها نیر اتفاق خواهد افتاد. وقتی هیچ تصمیم روشنی درمورد جایگزین ارز ترجیحی اعلام نشده است.

 

 

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر