قیمت دلار| قیمت دلار در بازار

سید حمید حسینی معتقد است پیش بینی قیمت دلار در بازار به نتیجه مذاکرات وین بستگی مستقیم دارد و احیا یا عدم احیای برجام می‌تواند دو بازه قیمتی متفاوت را پیش روی دلار قرار دهد .

سایت شماره یک:

تشدید تحریم‌ها سبب شده است دلار به کالای کمیاب اقتصاد ایران تبدیل شده و قیمت آن روزانه از سوی افکار عمومی رصد شود.

هر چند بهای ارز در دامنه یا کانال بیست هزار تومانی، سال ۱۴۰۰ را به پایان برد اما انتظار بسیاری از فعالان اقتصادی کاهش بهای ارز به کانال‌های پایین تر بیست هزار تومان، با احیای توافق وین بود، اتفاقی که رخ نداده است.

حمید حسینی، فعال اقتصادی در گفتگو با قرن نو در پاسخ به این سئوال که بهای دلار در بازار چقدر پیش‌بینی می‌شود؟ گفت: با توجه به حجم نقدینگی و تورم بالا، بهای ارز در میان‌مدت و بلندمدت افزایشی است اما احیای برجام سبب می‌شود دلار از کانال بیست هزار تومان خارج نشده و در محدوده قیمتی ۲۴ تا ۲۸ هزار تومان باقی بماند.

وی عدم احیای برجام را زمینه‌ای برای خروج دلار از کانال بیست هزار تومان و صعود آن به کانال‌های بالاتر می‌داند.

 در عین حال اصغر سمیعی ظفرقندی، رییس اسبق کانون صرافان در پیش‌بینی قیمت دلار می‌گوید: ما در ذهن تصمیم‌گیران اقتصاد کشور، که یا تحت‌تاثیر بازی‌ها و جوسازی‌ها نیستیم. ولی اگر اساس را علم اقتصاد و نرخ‌های موجود درباره تورم و بهره و بیکاری در کشور و تفاوت آن با کشورهای حوزه دلار در نظر بگیریم، می‌توانیم نرخ دلار  برای سال جدید را حدود ۳۵ هزار تومان برآورد کنیم.

سعید اشتیاقی، عضو اتاق بازرگانی ایران و چین نیز می‌گوید: درباره نرخ دقیق تا پایان سال پیش‌بینی‌هایی مبنی بر بسته شدن قیمت در محدوده ۲۵ هزار و ۵۰۰ تا ۲۷ هزار تومان بود، اما چنانچه مذاکرات احیای برجام به نتیجه رسد، می‌توان امیدوار بود که قیمت تا ۲۲ هزار تومان و کمتر هم در کوتاه‌مدت عقب‌نشینی کند.

بااین حال علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی معتقد است سیاست دولت در قبال دلار سیاست سختگیرانه‌ای است و حتی عدم احیای برجام نیز نمی‌تواند بهای دلار را بالاببرد . به گفته‌ی در صورت عدم احیای برجام قیمت دلار بالاتر از ۲۸ هزار تومان نخواهد رفت .

 وحید شقاقی شهری می‌گوید :اگر مذاکرات برجام به ایستگاه نهایی رسده بود مروز راحت‌تر می‌توانستیم در این باره صحبت کنیم اما با توجه به عدم تعیین تکلیف مذاکرات در فضایی از ابهام در این باره پیش بینی می‌کنیم . به گفته وی در خوشبینانه‌ترین حالت کف قیمت دلار برای کوتاه‌مدت ۲۴ هزار تومان خواهد بود اما سقف قیمتی دلار با توجه به شرایط عدم احیای برجام و تبعات جنگ روسیه و ... قابل تشخیص نیست .

میثم رادپور، تحلیلگر اقتصادی نیز بر این عقیده است که قیمت کنونی دلار به واسطه انتظار برای تعیین تکلیف مذاکرات تعیین شده و عددی قابل استناد نیست .

 وی افزود: اگر بازار ناامید شود و به این نتیجه برسد که مذاکرات به نتیجه‌ای نخواهد رسید و افق مذاکرات به اندازه کافی تیره شود جابه‌جایی های رو به بالا قابل اعتنایی را از ارز شاهد خواهیم بود و بنده فکر می‌کنم دلار مرز ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان را به راحتی رد خواهد کرد که با توجه به تورم ۴۰ درصدی اتفاق عجیبی نخواهد بود و اگر عامل مذاکرات کنار رود و خوش بینی ها به یاس بدل شود این اتفاق خواهد افتاد.

عطا بهرامی نیز به اشاره به تعیین کنندگی قیمت دلار در اقتصاد ایران در پیش‌بینی قیمت دلار در سال جاری گفت: برخی معتقدند فنر دلار جمع شده و آماده انفجار است اما به نظر می‌رسد در این تحلیل، پیش‌فرضی ذهنی وجود دارد که باید تورم همواره افزیشی باشد.

وی افزود: کسی اگر در سال ۱۴۰۱ دلار نگهداری کند بی‌تردید زیان خواهد کرد . دلار دیگر جایی برای پس‌انداز نیست چرا که نرخ تسعیر در محدوده ۲۳ هزار تومان و نرخ بازار در محدوده ۲۵ هزار تومان است و تغییر چندانی در نرخ دلار را شاهد نخواهیم بود .

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی درخصوص چشم‌انداز دلار در سال ۱۴۰۱ گفت: اگر توافق اتفاق بیفتد کف قیمت دلار ۲۴ هزار تومان و سقف آن ۲۵ هزار تومان است اما اگر توافقی حاصل نشود بهای دلار از سی هزار تومان در بازه زمانی چند ماهه فراتر خواهد رفت .

حمید باقریان ،کارشناس اقتصادی نیز معتقد است: آن چیزی که برای اقتصاد ما مفید است تثبیت قیمت دلار و تورم است نه کاهش نرخ دلار و تورم. به گفته وی آزادشدن منابع و تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز در کنار مذاکرات در تعیین قیمت دلار موثر هستند.

محمد علوی، کارشناس بازار ارز نیز معتقد است در صورت احیاب برجام دولت خود مانعی بر سر راه کاهش قیمت دلار ایجاد می کند چرا که انتظارات تورمی و در خروج سرمایه دو عاملی است که مانع از کاهش بهای دلار به مقاطع پایین‌تر می‌شود و کاهش بیشتر قیمت دلار خود می‌تواند تاثیری منفی در خروج سرمایه از کشور داشته باشد و این اتفاق ناگوار را شدت دهد. از این رو کف قیمت دلار در کوتاه مدت ۲۴ هزار تومان و در بلند مدت ۲۸ هزار تومان است.  

 به گفته وی در صورت عدم احیای برجام قیمت‌ها بالاتر از سی هزار تومان می‌ایستد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر