خانم تارا صبی ۲۱ ساله از استان فارس که در برنامه عصر جدید مدعی شده بود که با سلولهای بنیادی نابینایی مطلقش درمان شده، دروغ گفته بود.

سایت شماره یک:

امید هاشمی، روزنامه‌نگار طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «تارا صبی»، دختر ۲۱ ساله‌ای است که در اولین قسمت عصر جدید مدعی شده در تاریخ‌های ۲۵ مرداد و ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ در بیمارستان دکتر خدادوست شیراز تحت عمل جراحی سلول‌های بنیادی قرار گرفته و او که از ابتدای تولد نابینا بوده، بینایی کامل هر دو چشمش را به دست آورده است. از مخاطب عام که بگذریم، برای آنها که اندک آشنایی با دانش چشم‌پزشکی داشته باشند یا اخبار این حوزه را پیگیری کنند، دروغ بودن این ادعا آن قدر بدیهی است که حتی نیاز به جستجوی ادله برای اثبات کذب ماجرا هم کاری عبث می‌نماید؛ چه، درمان نابینایی از طریق سلول‌های بنیادی فعلاً موضوعی است که صرفاً در حد پژوهش‌های آزمایشگاهی و دانشگاهی مطرح شده و حتی وارد فاز آزمایش بر روی حیوانات هم نشده است. معهذا، جمعی از کنشگران نابینا محض روشن شدن ابعاد ماجرا، تحقیقاتی را به عمل آورده‌اند که نتایج آن در ادامه به اطلاع خواننده این سطور می‌رسد:

یکم: خانواده صبی در برنامه مدعی شده‌اند که تارا از ابتدای زندگی مطلقاً نابینا بوده و این در حالی است که او به گواه همکلاسی‌ها و هم‌تیمی‌هایش در ورزش، باقی‌مانده بینایی قابل قبولی دارد و به همین استناد هم «کم بینا» و نه نابینا محسوب می‌شود.

دوم: تارا صبی در این برنامه از چشم‌پزشکی به نام «جمشید یگانه» به عنوان جراح معالج یاد می‌کند که در بررسی‌ها مشخص شده چشم‌پزشک نام برده در تاریخ مرداد و شهریور ۱۴۰۰ اصلاً در ایران حضور نداشته است.

سوم: خانواده صبی محل انجام عمل سلول‌های بنیادی را «بیمارستان دکتر «خدادوست» در شهر شیراز عنوان می‌کنند و این در حالی است که این بیمارستان، هرگز ادعایی در خصوص انجام این عمل در هیچ یک از پایگاه‌های خود در شبکه‌های اجتماعی و همچنین در وبسایت بیمارستان منتشر نکرده است.


تگ های مرتبط

ارسال نظر