یارانه نقدی| یارانه نقدی 1401

اگرچه برخی اخبار تایید نشده از احتمال واریز یارانه معیشتی جدید خبر می‌دهند اما وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت هرگونه یارانه عید فطر را تکذیب می کنند.

سایت شماره یک:

یارانه نقدی معمولا دوره ای و مناسبتی پرداخت می شود. مشمولان یارانه نقدی  بر اساس دستورات و بررسی های مختلف از سوی دولت تعیین می گردد.مبلغ یارانه نقدی نیز در هر سری مختلف بوده و با توجه به موضوع تعیین می گردد.در حال حاضر دولت رئیسی تصمیم دارد یارانه نقدی را برای عید فطر پرداخت کند. جزئیات یارانه نقدی ماه رمضان را در ادامه بخوانید.​

 برخی اخبار تایید نشده از احتمال پرداخت چهارمین یارانه نقدی مناسبتی برای عید فطر خبر می‌دهند. در مقابل نهادهای دست اندرکار در پرداخت یارانه‌های نقدی چنین احتمالی را تکذیب می‌کنند.

 

برخی از رسانه‌ها در گزارش‌هایی مدعی شدند که قرار است به مناسبت عید فطر ۱۴۰۱ یارانه جدیدی با عنوان یارانه عید فطر پرداخت شود. علت تردید در اصالت و صحت این خبر توضیحات نامفهومی است که به دریافت کنندگان این یارانه جدید مربوط می‌شود.

 

براساس این روایت نامعتبر، یارانه عید فطر به سرپرستان خانواده‌های فاقد درآمد، صاحبان مشاغل آزاد، افراد فاقد درآمد ثابت و آسیب دیدگان محدودیت های کرونایی تعلق می‌گیرد. اما هم سازمان‌های پرداخت‌کننده یارانه واریز یارانه عید فطر را تکذیب می‌کنند هم اینکه بعد از اتمام تعطیلات نوروز تاکنون هیچ محدودیت کرونایی در چهار گوشه کشور اعمال نمی‌شود، در عین حال صاحبان مشاغل آزاد به فعالیت خود مشغولند.

از همه مهمتر اینکه سازمان هدفمندی یارانه‌ها در هفته‌های گذشته به مناسبت ماه رمضان ۱۵۰ هزار تومان یارانه به افراد فاقد درآمد ثابت پرداخت کرد. عمده این افراد تحت پوشش سازمان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی قرار دارند.

 

در همین رابطه پیگیری های تجارت نیوز از سازمان هدفمندی یارانه ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان داد که فعلا هیچ برنامه‌ای برای پرداخت یارانه عید فطر وجود ندارد.

به صورت مشخص تا این لحظه روابط عمومی هر دو سازمان متولی شناسایی مشمولان مستحق و پرداخت یارانه نقدی، اعلام کردند که هیچ برنامه‌ای برای پرداخت یارانه نقدی وجود ندارد.

 

از زمستان گذشته تاکنون دولت سه نوبت یارانه به مناسبت بیست و دوم بهمن، عید نوروز و ماه رمضان پرداخت کرده است.

بر اساس وعده سازمان برنامه و بودجه قرار بود یارانه ۱۵۰ هزار تومانی رمضان، ساعت ۲۴ امشب جمعه ۲۶ فروردین ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. اما برخی از مشمولان می‌گویند واریزی‌ها از امروز صبح آغاز و یارانه رمضان به حساب آنها واریز شده است. اما آیا یارانه همه مشمولان واریز شد؟

 

برخی از مشمولان می‌گویند یارانه رمضان امروز ۲۶ فروردین ماه به حساب آنها واریز شده است. برخی می‌گویند یارانه رمضان امروز صبح به حساب آنها واریز شده است و برخی دیگر می‌گویند حوالی ظهر جمعه یارانه ۱۵۰ هزار تومانی را دریافت کرده‌اند.

بر اساس برنامه‌ سازمان برنامه و بودجه قرار بود ۱۱ میلیون نفر امشب یارانه ۱۵۰ هزار تومانی رمضان را دریافت کنند. با توجه به این وعده، واریز یارانه رمضان از همین لحظه آغاز شده و احتمالا واریزی‌ها تا فردا ظهر یا عصر ادامه دارد.

پس اگر هنوز مبلغی به حساب مشمولان واریز نشده، به معنای عدم واریز یارانه رمضان نیست. بلکه دلیل آن این است که برخی از بانک‌ها واریز یارانه را به فردا صبح شنبه ۲۷ فروردین ماه موکول می‌کنند و ممکن است واریزی‌ها تا ظهر یا حتی عصر هم به طول بینجامد.

 چه کسانی یارانه جدید رمضان را می‌گیرند؟

از قرار معلوم مشمولان یارانه رمضان بر پایه جامعه هدفی است که در دو مرحله قبل نیز به مناسبت بیست و دوم بهمن (سالروز پیروزی انقلاب) و فرارسیدن عید نوروز یارانه‌ دریافت کرده بودند.

 

سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید که با هدف کمک به معیشت خانوارها تمامی محاسبات مربوط به یارانه ماه رمضان را براساس اطلاعات به روز شده و اعلامی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی انجام داده است.

البته مشمولان یارانه ۲۲ بهمن ۳۴ میلیون نفر بودند. اما مشمولان یارانه عید تنها ۱۲ میلیون نفر بودند؛ افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افرادی که به هر دلیلی مشمول سهام عدالت نشده بودند.

احتمالا با توجه به مبلغ ۱۵۰ هزار تومانی یارانه رمضان، مشمولان این یارانه همان افرادی هستند که یارانه عید را دریافت کردند.

 

زمان واریز یارانه جدید رمضان

هنوز زمان دقیق واریز یارانه رمضان مشخص نیست. اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد یارانه رمضان تا قبل از هفته سوم رمضان واریز می‌شود. به عبارتی این یارانه تا پیش از عید فطر به حساب مشمولان آن واریز می‌شود.

البته دولت در واریز این یارانه تاخیر داشت. چون یارانه رمضان ۱۴۰۰ در دومین روز ماه رمضان به حساب مردم واریز شد. اما یارانه رمضان ۱۴۰۱ هنوز واریز نشده است.

چند روز قبل استاندار زنجان از اجرای طرح آزمایشی پرداخت یارانه نان خبر داده وگفته قرار است تا دو ماه آینده طرح پرداخت یارانه نان در چند استان اجرا شود. احتمالا بعد از اجرای طرح پایلوت یارانه نان، این طرح در کل کشور اجرا می‌شود. اما جزئیات پرداخت یارانه نان چیست؟

یارانه ۴ هزار تومانی برای نان؟

هنوز هیچ جزئیاتی از پرداخت یارانه نان شامل مشمولان این یارانه و مبلغ آن منتشر نشده است. اما با توجه به بودجه سال جاری می‌توان گمانه‌هایی را درباره مبلغ یارانه نان اعلام کرد.

در بودجه سال جاری، چهار هزار میلیارد تومان به‌عنوان یارانه نان در نظر گرفته شده است. اگر قرار باشد این یارانه به کل جمعیت پرداخت شود، مبلغ این یارانه در سال برای هر فرد ۴۷ هزار تومان و در ماه حدود چهار هزار تومان است. این یعنی به هر نفر ماهانه فقط یک نان سنگک یارانه‌ای یا ۵ عدد نان لواش می‌رسد!

 

اما برخی از گمانه‌ها می‌گوید احتمالا یارانه نان شامل شش یا هفت دهک درآمدی جامعه می‌شود. با این حساب یارانه هر فرد ماهانه فقط پنج هزار و ۵۰۰ تومان می‌شود. به عبارتی یک خانوار چهار نفره ماهانه تنها ۲۲ هزار تومان یارانه نان دریافت می‌کند. معادل قیمت۳۰ عدد نان!

بر این اساس یا دولت باید تعداد مشمولان یارانه نان را کاهش بدهد یا اینکه اعتبار پرداخت این یارانه را افزایش دهد.

یارانه جدید ۱۰۰ هزار تومانی نان؟

پرداخت یارانه چهار یا پنج هزار تومانی برای نان نمی‌تواند توحیه اقتصادی داشته باشد و بعید است دولت چنین کاری انجام دهد. یعنی طرحی را اجرا کند که در آن به هر خانوار ماهانه چند عدد نان یارانه‌ای بدهد. برخی معتقدند که دولت احتمالا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه جدیدی به مردم پرداخت می‌کند که شامل یارانه نان و یارانه گوشت و دیگر اقلام می‌شود. در این حالت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت وعده پرداخت یارانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی را داده بود.

شیوه پرداخت یارانه نان

استاندار زنجان در توضیح یارانه نان گفته در این طرح مردم با نرخ پایین نان خود را از نانوایی‌ها تهیه می‌کنند و قیمت این نان با یارانه حساب می‌شود. به نظر می‌رسد هدف این طرح این است که قیمت نان افزایش پیدا نکند و نان با قیمت فعلی خود به دست مردم برسد.

از طرف دیگر، در این طرح، سهمیه آرد نانوایی‌ها حذف می‌شود و آنها باید آرد را با قیمت آزاد تامین کنند. سپس نانوایی‌ها نان را با قیمت یارانه‌ای به مردم می‌فروشند و دولت مابه‌التفاوت قیمت نان آزاد و یارانه‌ای را به نانوا پرداخت می‌کند.

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر