قیمت طلا | قیمت طلا در بازار

بررسی نوسانات قیمتی حاکی از صعودی شدن روند قیمت‌ها در بازار طلا و سکه است.

سایت شماره یک:

قیمت طلا مدام در حال نوسان است قیمت طلا رو به کاهش است ولی قیمت طلا هنوز کاهش چشمگیر پیدا نکرده است ولی انتظار می رود قیمت طلا در روز های آینده کاهشی شود ولی اگر قیمت طلا کاهش پیدا کند تقاضا برای خرید زیاد می شود ولی طلا فروشان ضرر بسیاری می کنند.

قیمت طلا

دلار (در صرافی بانکی)

۲۷ هزار و ۹۶۱ تومان

یورو

۲۸ هزار و ۹۱۱ تومان

سکه تمام بهار آزادی

۱۴ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان

سکه امامی

۱۴ میلیون و ۹۱۹ هزار تومان

نیم سکه

۸ میلیون و ۲۱۵ هزار تومان

ربع سکه

۵ میلیون و ۲۱۳ هزار تومان

سکه گرمی

۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان

هر گرم طلای ۱۸ عیار

یک میلیون و ۳۶۸ هزار تومان

هر گرم طلای ٢۴ عیار

یک میلیون و ۸۲۵ هزار تومان

هر مثقال طلا

۵ میلیون و ۹۲۶ هزار تومان

هر انس طلا

۱.۷۸۶.۰۶ دلار

دلار در بازارقیمت طلا و دلار دوباره ملت را سورپرایز کرد!

به گزارش سایت شماره یک، به نقل از اکوایران در روز چهارشنبه قیمت دلار تقریبا در محدوده 1760 دلار نوسان داشت. در حالی که تحلیل‌گران بازار سیگنال کاهش سرعت افزایش نرخ بهره را یکی از دلایل رشد طلا عنوان می کردند اما در روزی که گذشت سیگنال های متناقضی مخابره شد.

همین موضوع شبب شد تا هم شاخص دلار و هم نرخ سود اوراق قرضه در آمریکا مجددا به روند صعودی خود بازگردند و فشار نزولی بر قیمت طلا را بیشتر کنند.

برخی از مقامات فدرال رزرو یک هفته پس از جلسه ماه جولای این نهاد بر موضع تهاجمی انقباضی فدرال رزرو تاکید کردند. موضوعی که جریان ورود پول به بازار طلا را محدود کرد. با افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا بیشتر و همین موضوع سبب کاهش تقاضا برای این فلز ارزشمند می شود.

البته برخی تحلیل گران بر این باورند که نگرانی های شدید رکود اقتصاد جهان می تواند روند صعودی طلا را حفظ کند.

روز چهارشنبه جیمز بولارد رییس فدرال رزرو سینت لوییز اعلام کرد که بانک مرکزی باید در افزایش نرخ بهره ثابت قدم باشد تا بتواند تورمی را که اکنون بر قله چهل ساله ایستاده است را به محدوده هدف بازگرداند. محدوده هدف نرخ بهره فدرال رزرو 2 درصد است، اما اکنون تورم بزرگ ترین اقتصاد جهان از 9 درصد هم عبور کرده است.

روز گذشته سفر نانسی پلوسی به تایوان سبب رشد قابل توجه قیمت طلا شد. سفر رییس مجلس نمایندگان آمریکا به کشوری که چین آن را جزئی از خاک خود می داند، تنش های سیاسی بین دو قطب اقتصادی جهان را به بالاترین سطح خود در ماه های گذشته رساند. این موضوع یکی از فاکتورهای پیش بینی نشده ای بود که به صعود قیمت طلا کمک کرد.

بازار طلا در انتظار مذاکرات وین

امید موسوی، کارشناس بازارهای مالی چندی پیش، در مورد پیش‌بینی بازار طلا و سکه به تجارت‌نیوز گفت: به دلیل تورم موجود در دنیا، احتمال ریزش اونس موجود است. اما در کشور با توجه به کاهش امید به نتیجه دادن مذاکرات وین، بازارهای مالی، مانند بازارهای طلا و سکه بازدهی دلاری خواهد داشت و تا پایان سال روند آن صعودی است.

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی نیز معتقد است، قیمت دلار، طلا و سکه در کوتاه‌مدت احتمالا نوسان اندکی داشته باشد و تغییرات شدید کاهشی و افزایشی آنها به انتشار اخبار مثبت یا منفی در مورد برجام بستگی دارد.

به گفته او، اکنون قیمت‌ها در محدوده ثابتی گرفتار شده‌اند؛ در نتیجه کف‌های آنها فرصت خرید و سقف‌ها، فرصت فروش هستند.

در مورد قیمت سکه نوشت که انتظارات تورمی و احتمال رشد قیمت دلار همچنان بر این بازار اثرگذار است. «البته برخی از فعالان بازار می گفتند در صورتی که قیمت دلار افزایش یابد، قیمت سکه با توجه به حباب آن شانس بالایی برای رشد چشمگیر نخواهد داشت.»

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.

پیش بینی آینده قیمت طلا در سال ۱۴۰۱

به عقیده چارلی موریس، مدیر صندوق خانه آتلانتیک سرمایه گذاری در بازار طلا جذاب تر و سود حاصل از آن چشمگیر تر از سرمایه گذاری در بورس است .

پیش بینی موریس از چشم انداز بازار طلا مثبت بوده و قابلیت نقدشوندگی آن را بالا می داند .

او می گوید: من به شخصه بیشتر سبد سهامم را به طلا اختصاص داده ام؛ شاید در کوتاه مدت سود کمتری به دست بیاورم اما نگران این نیستم که هر رویدادی در هر نقطه از جهان سرمایه ام را هدر دهد .

به گفته تحلیلگران، کاهش ارزش دلار و تاثیرات احتمالی تورم در نتیجه اجرای محرک های اقتصادی در آمریکا، عوامل اصلی افزایش قیمت طلا هستند.

بسیاری از تحلیلگران اما معتقدند طلا امسال همچنان از سیاست پولی انبساطی و نرخ واقعی بهره پایین منفتع خواهد بود .

اوله هانسن، تحلیلگر ساکسو بانک می گوید: «تا زمانی که سود اوراق قرضه بالاتر رود، بازار طلا برای یافتن جای پا با چالش مواجه است.

 

سیگنال‌های موثر بر قیمت طلا و سکه

 در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله طلا و سکه، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. دلار بازار آزاد امروز چهارم مرداد ماه نسبت به روز گذشته کاهش یافت. این کاهش درباره قیمت دلار هرات هم رخ داد و نرخ این دلار هم از سقف تاریخی خود عقب نشست.

با وجودی که اقدامات بازارساز در کنترل قیمت دلار، تاثیر خود را بر قیمت‌ها در بازار طلا و سکه داخلی گذاشته باشد، ظاهرا امروز قیمت طلا و سکه از این موضوع اثر نگرفت. البته علی طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی، به تجارت‌نیوز گفته بود: اگر اتفاق خاصی در بازار دلار رخ ندهد، قیمت طلا در میان‌مدت از نوسانات اونس پیروی می‌کند.

او قیمت طلا و سکه گفت: قیمت جهانی طلا احتمالا تا اوایل سال ۲۰۲۳ که مصادف با اوایل دی سال جاری است، دیگر ریزش سنگینی را تجربه نکند. پیش‌بینی می‌شود طلا در میان‌مدت، به خاطر تعدیل نسبی سیاست‌های انقباضی آمریکا، صعود مجددی را تجربه کند. اما در درازمدت روند طلای جهانی احتمالا نزولی خواهد بود.

او بیان کرد: اگر اتفاق عجیبی در بازار ارز کشور رخ ندهد و سیاست کنترل قیمتی ادامه یابد، احتمالا در میان‌مدت طلای داخلی نیز از نوسانات اونس پیروی می‌کند. به گونه‌ای که پس از ریزشی اندک، به صورت موقت در چند ماه آینده روند صعودی به خود بگیرد. اما در صورتی که اخبار منفی از مذاکرات، قیمت دلار را صعودی کند، سناریو ممکن است به صورت کامل عوض شود.

آخرین اخبار از مذاکرات برجام

امروز هم سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازار دلار، طلا و سکه ارسال شده است. سخنگوی وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران در برجام بوده و هست. طرفی‌که برای بازگشت باید حسن‌نیت و التزام خود را ثابت کند، آمریکاست.

او افزود: ما همچنان به دستیابی به توافقی خوب، قوی و پایدار که منافع پیش‌بینی شده در برجام را برای ایران تضمین کند، متعهد هستیم. رسیدن به چنین توافقی، به تصمیم و اراده آمریکا بستگی دارد .

محمد کشتی‌آرای، درخصوص وضعیت بازار سکه و طلا در روز جاری اظهار کرد: قیمت انس جهانی نسبت به روز _پنجشنبه سی‌ام تیرماه_ ۴۴ دلار افزایش یافته و به ۱,۷۲۸ دلار رسیده و قیمت ارز نیز تغییرات جزئی داشته است؛ بنابراین نسبت به روز پنجشنبه قیمت سکه و طلا به صورت جزئی افزایش یافت.

وی افزود: به نظر می‌رسد در روزهای آینده روند قیمت طلا و سکه به ثبات برسد، زیرا تغییرات انس جهانی مختصر بوده و قیمت ارز نیز توسط بانک مرکزی کنترل شده است. در هفته آینده و با شروع ماه محرم حباب سکه کاهش خواهد یافت.

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درخصوص آخرین قیمت طلا و سکه در بازار گفت: قیمت سکه طرح قدیم، ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، نیم سکه هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی نیز سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

کشتی‌آرای اضافه کرد: همچنین هر مثقال طلا پنج میلیون و ۹۲۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۳۶۶ هزار تومان است.

تگ های مرتبط

ارسال نظر