یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی

خبر شوکه کننده درباره یارانه نقدی جدید | دولت چه برنامه ای برای یارانه نقدی پیش رو دارد؟

یارانه نقدی به زودی حذف می شود. یارانه نقدی شامل همه افراد نمی شود. یارانه نقدی مبلغ چندانی نداشت. یارانه نقدی با چالش زیادی همراه بود. جزئیات حذف یارانه نقدی را بخوانید.

خبر شوکه کننده درباره یارانه نقدی جدید | دولت چه برنامه ای برای یارانه نقدی پیش رو دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

یارانه نقدی به زودی حذف می شود. یارانه نقدی شامل همه افراد نمی شود. یارانه نقدی مبلغ چندانی نداشت. یارانه نقدی با چالش زیادی همراه بود. جزئیات حذف یارانه نقدی را بخوانید.

یارانه نقدی

تصمیم جدید دولت درباره تغییر مبلغ یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی. یارانه نقدی در دولت رئیسی چندین برابر شد. یارانه نقدی در ماه های آینده حذف و به جای آن کالابرگ پرداخت خواهد شد.

تصمیم جدید دولت درباره تغییر مبلغ یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی

جاماندگان یارانه نقدی پس از ثبت درخواست، اگر مشمول دریافت یارانه نقدی باشند، یارانه نقدی آبان‌ماه را دریافت می‌کنند.

براساس اطلاعات سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از مجموع ۵ میلیون و ۹۳۰ هزار نفری که یارانه آنها در اردیبهشت قطع شده بود، ۳ میلیون نفر مجدد مشمول یارانه شدند.

با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها کل افراد ثبت نام شده تا ابتدای آبان ١٤� ١ برابر با ٢،٦٥ نفر هستند. با توجه به بررسی‌های انجام شده، از بین این افراد ١،٦٥ نفر در دهک ۱-۹ درآمدی قرار گرفتند و مشمول پرداخت یارانه شدند.

همچنین یک میلیون نفر نیز در دهک ۱۰ درآمدی قرار گرفته‌اند و مشمول دریافت یارانه تشخیص داده نشده‌اند.

لازم به ذکر است که کل افراد محذوف اردیبهشت ١٤� ١، ٥،٩٣ نفر بودند که از این تعداد ٤،٣ نفر در سامانه حمایت درخواست بازبینی ثبت کردند. از این تعداد ٣،نفر در دهک های درآمدی ١-٩ شناخته شدند و مجدد یارانه ایشان برقرار و معوقات یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز شد.

گفتنی است، یکی از معیارهای تعیین دهک بندی خانوارها که اخیرا مورد تاکید قرار گرفته است، دریافت سهمیه ۲۰۰۰ دلاری است. به عبارت دیگر اگر فردی این سهیمه را دریافت کند، اطلاعات مربوط به آن تحت عنوان فعالیت اقتصادی فرد در سامانه رفاه ایرانیان ثبت خواهد شد و ممکن است دهک بندی افراد را دستخوش تغییر کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با تصمیم گیری برای ادامه دار بودن پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و یا ارائه کالابرگ در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: هنوز به این مرحله نرسیده ایم. فعلا کار بر روی منابع و مصارف در حال انجام است.رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: به احتمال زیاد همین میزان یارانه برای سال آینده ادامه داشته باشد.

«مسعود میرکاظمی» رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با تصمیم گیری برای ادامه دار بودن پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و یا ارائه کالابرگ در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: هنوز به این مرحله نرسیده ایم. فعلا کار بر روی منابع و مصارف در حال انجام است. باید درآمدها و منابع و حقوق‌ها و … مشخص شود. بحث یارانه‌ها در تبصره ۱۴ مورد بررسی قرار می‌گیرد و هنوز به این مرحله نرسیده ایم.

وی در ادامه گفت: ولی احتمال زیاد همین میزان یارانه برای سال آینده ادامه داشته باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که احتمال دارد در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کالابرگ منتفی شود و یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی ادامه‌دار شود، گفت: بر روی سامانه باید کار شود و سامانه آمادگی پیدا کند و به شکل نمونه در یک استان و یا شهری اجرایی شود، اگر موفقیت‌آمیز باشد و مردم استقبال کنند حتما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ لحاظ خواهد شد.

این ماه کالابرگ می گیریم یا یارانه نقدی؟

با وجود اظهارنظرهای متفاوت و متناقض دولت درباره شیوه پرداخت یارانه معیشتی، چیزی که مشخص است این است که یارانه نقدی آبان ماه هم باید نقدا پرداخت شود چون دولت حداقل به گفته خودش هنوز زیرساخت‌های توزیع کوپن را فراهم نکرده و وزیر اقتصاد هم ابراز امیدواری کرده بود که تا آخر سال بتوان کوپن الکترونیک را پرداخت کرد.

اما سوالی که وجود دارد این است که این همه اظهارنظر متفاوت و متناقض درباره یک طرح اقتصادی برای چیست؟ چرا یک نهاد بحث حذف یارانه را مطرح می‌کند و فرد دیگری از همان نهاد، ماجرای پرداخت یارانه را میان می‌کشد.

حداقل هفت ماه است که دولت برای بررسی شیوه پرداخت یارانه نقدی و توزیع کوپن الکترونیک زمان داشته و احتمالا فرصت مناسبی در اختیار دولت بوده که ابعاد این طرح را بررسی کند. اما مشخص نیست که چرا فردی در دولت و یا مجلس یکبار برای همیشه تکلیف شیوه حمایتی دولت از مردم را مشخص نمی‌کند.

البته به نظر می‌رسد که مشکل در کمبود منابع است. دولت برای پرداخت کالابرگ منابع لازم را ندارد و مجلس هم می‌خواهد بر اساس قانون بودجه دولت را موظف به اجرای این طرح کند.تورم به‌عنوان درد مزمن اقتصاد ایران به همراه کاهش حدود ۶۰ درصدی قدرت خرید مردم با استناد به گفته‌های فعالان کارگری، اثر یارانه‌ نقدی را که روزی برگ برنده ایده‌پرداز اصلی آن بود، در اقتصاد کم‌درآمدها هر روز کمرنگ‌تر می‌کند. به عبارتی، رقم اسمی یارانه‌ همان است که هر ماه رسانه‌ها خبر از پرداخت آن به حساب یارانه‌بگیران می‌دهند اما ارزش واقعی آن متاثر از تورم سالانه که اقتصاد را فلج کرده، کاهش یافته است. این موضوع با مروری بر خط فقر مطلق برای خانوار چهار نفره در سال جاری یعنی ۱۲ میلیون تومان، نگرانی بیشتری را از بابت آنچه بر اقشار ضعیف جامعه می‌گذرد، ایجاد می‌کند.

 یارانه نقدی جدید شامل چه کسانی می شود؟

براساس اطلاعات سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از مجموع ۵ میلیون و ۹۳۰ هزار نفری که یارانه آنها در اردیبهشت قطع شده بود، ۳ میلیون نفر مجدد مشمول یارانه شدند.

با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها کل افراد ثبت نام شده تا ابتدای آبان 1401 برابر با ٢،٦٥ نفر هستند. با توجه به بررسی‌های انجام شده، از بین این افراد ١،٦٥ نفر در دهک 1-9 درآمدی قرار گرفتند و مشمول پرداخت یارانه شدند.

همچنین یک میلیون نفر نیز در دهک 10 درآمدی قرار گرفته‌اند و مشمول دریافت یارانه تشخیص داده نشده‌اند.

لازم به ذکر است که کل افراد محذوف اردیبهشت 1401، ٥،٩٣ نفر بودند که از این تعداد ٤،٣ نفر در سامانه حمایت درخواست بازبینی ثبت کردند. از این تعداد ٣،نفر در دهک های درآمدی ١-٩ شناخته شدند و مجدد یارانه ایشان برقرار و معوقات یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز شد.

گفتنی است، یکی از معیارهای تعیین دهک بندی خانوارها که اخیرا مورد تاکید قرار گرفته است، دریافت سهمیه 2000 دلاری است. به عبارت دیگر اگر فردی این سهیمه را دریافت کند، اطلاعات مربوط به آن تحت عنوان فعالیت اقتصادی فرد در سامانه رفاه ایرانیان ثبت خواهد شد و ممکن است دهک بندی افراد را دستخوش تغییر کند

اطلاعات خرید دلار از این جهت که یک فعالیت اقتصادی محسوب می‌شود به عنوان یکی از معیار‌های دهک‌بندی در نظر گرفته خواهد شد؛ بنابراین ممکن است افرادی که کارت ملی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند، به واسطه این فعالیت در دهک بالاتری قرار بگیرند.

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها حاکی است، اطلاعات هویتی افرادی که اقدام به خرید دلار با کارت ملی خود می‌کنند، به عنوان فعالیت اقتصادی خانوار در سامانه ثبت خواهد شد و معیاری برای دهک‌بندی قرار خواهد گرفت.

به گزارش تسنیم، معاونت پیشگری از وقوع جرم قوه قضاییه در پیامکی ضمن هشدار به کسانی که کارت ملی خود را برای خرید ۲۰۰۰ دلار به دیگران اجاره می‌دهند، هشدار داد، بدیهی است اطلاعات هویتی خریداران برای سازمان هدفمندی یایانه‌ها و سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در اظهاراتی گفته، به احتمال زیاد همین میزان یارانه برای سال آینده ادامه داشته باشد.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با تصمیم گیری برای ادامه دار بودن پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی یا ارائه کالابرگ در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اظهار کرده، هنوز به این مرحله نرسیده ایم. فعلا کار بر روی منابع و مصارف در حال انجام است. باید درآمد ها و منابع و حقوق ها و غیره مشخص شود. بحث یارانه ها در تبصره ۱۴  مورد بررسی قرار می گیرد و هنوز به این مرحله نرسیده ایم.

به گفته مسعود میرکاظمی، به احتمال زیاد همین میزان یارانه برای سال آینده ادامه داشته باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کالابرگ منتفی می‌شود و یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی ادامه دارد به برنا گفته، بر روی سامانه باید کار شود و سامانه آمادگی پیدا کند و به شکل نمونه در یک استان و یا شهری اجرایی شود، اگر موفقیت آمیز باشد و مردم استقبال کنند حتما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ لحاظ خواهد شد.

پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالاهای اساسی در ماه اردیبشهت، دولت وعده داد که با جایگزینی کالابرگ الکترونیکی افزایش قیمت ناشی از حذف ارز دولتی را جبران خواهد کرد. بر این اساس قرار شد تا جایگزینی کالابرگ الکترونیکی یارانه معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به ۹ دهک درآمدی پرداخت شود.

طبق اعلام اداره‌کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، در صورتیکه سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر فرد و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر فرد به حساب آنان واریز خواهد شد.

دیدگاه خود را ارسال کنید