وام بازنشستگان | وام بازنشستگان جدید

بازنشستگان نگران عید نباشند | وام بازنشستگان بدون ضامن برای این افراد تعلق می گیرد

اطلاعات مهم درباره ثبت نام و زمان دریافت وام ۳۰ میلیونی بازنشستگان را در ادامه بخوانید.

بازنشستگان نگران عید نباشند | وام بازنشستگان بدون ضامن برای این افراد تعلق می گیرد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

وام بازنشستگان پرداخت می شود. وام بازنشستگان دارای شرایط خاصی است. وام بازنشستگان تنها به برخی از افراد واجد شرایط پرداخت می شود. وام بازنشستگان در برخی از بانک ها پرداخت می شود. جزئیات جدید وام بازنشستگان را بخوانیم.

وام بازنشستگان

صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد: با توجه به آغاز نام نویسی وام ضروری ۳۰ میلیون تومانی از امروز، به دلیل افزایش چشمگیر ترافیک و ورودی، سامانه اینترنتی (درگاه خدمات الکترونیک sabasrm) با اختلال مواجه شده است که تا ساعاتی دیگر رفع خواهد شد.

در اطلاعیه صندوق بازنشستگی کشوری آمده است: ضمن پوزش از متقاضیان نام نویسی، همکاران با اختصاص سرورهای جدید در حال رفع اختلال و ترافیک ایجاد شده هستند.

مهلت ثبت نام وام بازنشستگان

از آنجایی که مهلت ثبت‌نام وام ضروری ۳۰ میلیون تومانی بازنشستگان و وظیفه بگیران تحت پوشش این صندوق تا روز یکشنبه ۲۸ اسفند ادامه خواهد داشت، بازنشستگان می‌توانند در کمال آرامش تا پایان دوره تعیین شده یعنی تا ۲۸ اسفند نسبت به ثبت‌نام این تسهیلات اقدام کنند.

بدیهی است، زمان ثبت تقاضای اینترنتی افراد بازنشسته هیچگونه اثری در بررسی شرایط متقاضیان و تعیین واجدان شرایط دریافت وام و نتایج قرعه کشی احتمالی و نوبت بندی ماهانه پرداخت این نوع وام نخواهد داشت.

در ضمن، ثبت نام این تسهیلات صرفا به صورت اینترنتی و از طریق درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری (قابل استفاده از طریق تلفن همراه) به نشانی sabasrm.ir و به صورت کاملا رایگان با مهلت ۲۳روزه (۶ تا ۲۸ اسفند ۱۴۰۱) تعیین شده است.

گفتنی است، این تسهیلات به «متقاضیانی که از تاریخ صدور حکم بازنشستگی آنها کمتر از یک سال گذشته باشد»، «وراث ذکوری که تا سه سال آینده از لیست وظیفه بگیری حذف می‌شوند»، «متقاضیانی که حکم ترمیم سال جاری برای آنان صادر نشده است» تعلق نمی‌گیرد.

ضمنا «فقط یکی از وراث وظیفه بگیر با رضایت سایر وراث وظیفه بگیر می‌تواند از وام استفاده کند».

بنابراین متقاضیان پیش از ثبت‌نام حتما شرایط و ضوابط اعلام شده را به دقت مطالعه کرده و سپس اقدام به ثبت تقاضا کنند.

متقاضیان برای ثبت نام این تسهیلات تا اطلاع ثانوی  به این لینک مراجعه کنند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری پیشتر با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی مبلغ وام ضروری بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق گفت: ثبت‌نام اینترنتی این تسهیلات از ششم اسفند آغاز می‌شود و تا ۲۸ اسفند ادامه دارد.

مبلغ وام بازنشستگان

نعمت‌الله ترکی اظهار داشت: مبلغ وام ضروری بازنشستگان کشوری با هماهنگی بانک عامل یعنی بانک صادرات ایران با افزایش ۱۰۰ درصدی از ۱۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان برای سال آینده افزایش یافته است.

به گفته وی، زمان پرداخت این تسهیلات در سال آینده خواهد بود. براساس داده‌های آماری موجود یک میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته و حقوق‌بگیر تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری هستند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از آغاز ثبت نام وام ضروری ۳۰میلیون تومانی از فردا خبر داد.

نعمت الله ترکی با اشاره به افزایش ۱۰۰درصدی مبلغ وام ضروری بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق از ۱۵میلیون تومان به ۳۰میلیون تومان، گفت: ثبت نام اینترنتی از فردا ۶ اسفند آغاز و تا ۲۸ اسفند ادامه خواهد یافت.

به گفته ترکی بازنشستگان و وظیفه بگیران تحت پوشش باید درخواست خود را در درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی sabasrm.ir ثبت کنند. پرداخت تسهیلات هم در سال ۱۴۰۲ عملیاتی می‌شود.

زمان ثبت نام وام بازنشستگان اعلام شد. وام بازنشستگان مبلغ چندانی ندارد. این وام در سال آینده پرداخت خواهد شد.

ثبت‌نام وام ضروری بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق‌ بازنشستگی کشوری برای سال آینده، از روز شنبه، ششم اسفندماه ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و تا ۲۸ اسفندماه ادامه خواهد یافت.

ترکی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از افزایش ۱۰۰ درصدی مبلغ وام ضروری بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق خبر داده و گفته است که با هماهنگی بانک عامل (بانک صادرات) مبلغ وام با افزایش ۱۰۰ درصدی از ۱۵ به ۳۰ میلیون تومان برای سال آینده افزایش یافت.

ثبت‌ درخواست دریافت این تسهیلات برای بازنشستگان و وظیفه‌بگیران متقاضی تحت پوشش صندوق صرفا به صورت اینترنتی امکان‌پذیر است.

براین اساس و به مناسبت اعیاد شعبانیه، امکان ثبت درخواست اینترنتی برای متقاضیان دریافت این تسهیلات همانند گذشته، در درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی sabasrm.ir از روز شنبه ۶ اسفندماه ۱۴۰۱ تا روز یکشنبه ۲۸اسفندماه ۱۴۰۱ فراهم خواهد بود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری همچنین اعلام کرده است که پس از اتمام دوره حدودا یک ماهه ثبت‌نام اینترنتی در اسفندماه امسال، فرآیند بررسی تقاضای بازنشستگان و تعیین واجدین شرایط دریافت وام آغاز خواهد شد تا با هماهنگی بانک عامل، پرداخت تسهیلات ۳۰میلیون تومانی ضروری بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ عملیاتی شود.

زمان پرداخت این تسهیلات نیز سال آینده خواهد بود.

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: پیشنهاد داده‌ایم که رقم تسهیلات را برای سال آینده به ۱۰هزار میلیارد تومان برسانند که اگر این رقم نهایی شود، امکان آن وجود دارد که به ۵۰۰ هزار نفر ۲۰ میلیون تومان پرداخت شود. البته احتمالا ارزش این وام ۲۰ میلیون تومانی حتی به پای ارزش وام ۱۲ میلیون تومانی امسال نخواهد رسید.

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: پیشنهاد داده‌ایم که رقم تسهیلات را برای سال آینده به ۱۰هزار میلیارد تومان برسانند که اگر این رقم نهایی شود، امکان آن وجود دارد که به ۵۰۰ هزار نفر ۲۰ میلیون تومان پرداخت شود. البته احتمالا ارزش این وام ۲۰ میلیون تومانی حتی به پای ارزش وام ۱۲ میلیون تومانی امسال نخواهد رسید.

به گزارش بانک اول علیرضا حیدری (نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت و نحوه‌ی بودجه‌ریزی گفت: ما نگران وضعیتِ قیمت‌ها در سال ۱۴۰۲ هستیم. تا چند وقت پیش از ذخیره‌ی دارویی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده بود استفاده می‌کردیم، اما با حذف ارز ۴۲۰۰ داروسازان مجبور شدند مواد اولیه را با ارز جدید وارد کنند که این رقم چیزی حدود ۶ تا ۷ برابر قیمت‌های سال گذشته است. بنابراین یکی از بزرگترین مشکلات ما در سال آینده مشکل درمان و دارو است. البته همین امروز هم نشانه‌هایی از این مشکلات خود را نمایان کرده است؛ به طور مثال، داروی بیماران خاص گیر نمی‌آید و یا اگر هم گیر بیاید بسیار گران است و ما مراجعات مکرر در اعتراض به این وضعیت داریم. 

وی گفت: اعتبار درمانی که برای بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفتند چیزی حدود ۱۱۲ تا ۱۱۴هزار میلیارد تومان است که این بودجه با قیمت‌های امروز می‌تواند پوشش درمانِ ناقص ما را تأمین کند و اگر قیمت‌ها در سال آینده افزایش یابد کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد. 

حیدری گفت: بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ سازمان در حوزه‌ی درمان حدود ۷۰هزار میلیارد تومان بود اما وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کردند، این بودجه به ۸۳هزار میلیارد تومان رسید و چیزی حدودی ۱۷درصد در نیمه‌ی دوم سال افزایش یافت بدون آنکه منابعی برای آن تعریف شده باشد. همین امروز بسیاری از طرف قراردادهای تأمین اجتماعی مطالبات گذشته‌ی خود را دریافت نکرده‌اند چون منابع سازمان برای پرداختِ نقدی کافی نیست. 

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: بخشی از منابع سازمان نقدی و بخشی نیز تعهدی است. در سال جاری، دولت برای پرداخت بخشی از بدهی خود، پتروشیمی شازند را واگذار کرد که چیزی حدود ۹۰هزار میلیارد تومان بود، این منابع تعهدی است و نه نقدی. حدود ۳۵درصد از بودجه سازمان تأمین اجتماعی تعهدی است و حدود ۶۰ تا ۶۵درصد آن نقدی و از محل وصول حق بیمه تأمین می‌شود اما این منابع نقدی کافی نیست. 

وی بیان کرد: وقتی منابع نقدی به اندازه‌ی کافی وجود نداشته باشد، این سازمان دست به اقداماتِ خطرناکی می‌زند؛ از جمله فروش اوراق با نرخ ۳۰درصد و فروش اموال و ذخایر. چرا این اتفاق می‌افتد؟ برای اینکه دولت حاضر نیست بپذیرد که به تامین اجتماعی بدهکار است. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: سازمان تأمین اجتماعی برای سال آینده چیزی حدود ۶۴۵هزار میلیارد تومان بودجه بسته که البته این رقم هنوز مصوب نشده است. از این رقم چیزی حدود ۴۲۰هزار میلیارد تومان در حوزه‌ی مستمری و حقوق خرج می‌شود که اگر این را معیار قرار دهیم، سازمان تأمین اجتماعی باید ماهانه چیزی حدود ۳۸ میلیارد تومان مستمری پرداخت کند. 

حیدری بیان کرد: برای سال ۱۴۰۲ تعهد دولت به سازمان ۲۱۲ هزار میلیارد تومان است که اگر دولت این تعهد را پرداخت نکند، سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت مستمری و درمان مشکل پیدا می‌کند. نمی‌توان به سادگی از وزنِ این تعهدات دولت به سازمان تامین اجتماعی گذشت و ما تعجب می‌کنیم که چرا سازمان برنامه و بودجه، دولت و مجلس این موضوعات را نادیده گرفته‌اند و به آن اشراف ندارند. 

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: بسیاری از نهادهایی که ارتباطی با وظایف حاکمیتیِ دولت ندارند، هزاران میلیارد از دولت بودجه می‌گیرند و هر سال هم بالاترین نرخِ افزایش بودجه را به خود اختصاص می‌دهند اما سازمان تأمین اجتماعی که مسئول حفظ امنیتِ اجتماعی ۵۰درصد از اعضای جامعه است، از بودجه محروم می‌ماند. 

حیدری گفت: نگرانی ما برای سال آینده جدی است؛ ما به دنبالِ افزایشِ حبابی حقوق نیستیم. وقتی نرخ تورم روی عدد ۵۰ – ۶۰ درصد است و قیمت‌ها روز به روز بالا می‌رود قدرت خرید پایین می‌آید. ما متهم می‌شویم که قدرتِ خریدی که بر اثر افزایش دستمزد به کارگر و بازنشسته می‌دهیم باعث افزایش نرخ تورم می‌شود، این استدلال غلطی است. 

وی افزود: سبد کارگران و بازنشستگان هر سال کوچکتر می‌شود؛ امروز خیلی از اقلام از سبد آن‌ها حذف شده است. کارگران و بازنشستگان به تدریج فقیرتر می‌شوند و آن وقت حقوق آنها را مهم‌ترین عامل افزایش نرخ تورم می‌دانند و براساس این استدلال غلط تصمیم‌گری می‌کنند. 

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: تورم، دادنِ مالیات از جیب فقرا به اغنیا است. کسری بودجه یکی از عوامل مهم افزایش نرخ تورم است. علت فقیر شدنِ ما دولت است و نباید به دنبال مقصری دیگر گشت. 

حیدری در بخش دیگری از صحبتهایش در خصوص اعتبار پرداخت تسهیلات به بازنشستگان گفت: در سال ۱۴۰۱ عدد تسهیلات ۵هزار میلیارد تومان بود که اگر این اعتبارات به طور کامل پرداخت می‌شد، حدود ۴۰۰هزار نفر باید وام ۱۲ میلیون تومانی می‌گرفتند، اما به دلیل اینکه تفاهم‌نامه با بانک رفاه دیر امضا شد و منابع به حد کفایت تأمین نشد، فکر می‌کنم این وام به ۲۵۰هزار نفر هم نرسید. 

وی گفت: پیشنهاد داده‌ایم که رقم تسهیلات را برای سال آینده به ۱۰هزار میلیارد تومان برسانند که اگر این رقم نهایی شود، امکان آن وجود دارد که به ۵۰۰ هزار نفر ۲۰ میلیون تومان پرداخت شود. البته احتمالا ارزش این وام ۲۰ میلیون تومانی حتی به پای ارزش وام ۱۲ میلیون تومانی امسال نخواهد رسید. 

حیدری در پایان گفت: ما منتظر تصویبِ بودجه سازمان تأمین اجتماعی هستیم؛ اما به نظر من با این اعداد و ارقام و با این افزایش‌ها مشکلات حل نخواهد شد و دلیل این وضعیت سیاستهای غلط اقتصادی است.

ایلنا

دیدگاه خود را ارسال کنید