حقوق کارگران | اخبار حقوق کارگران

حقوق کارگران این افراد واریز نمی شود | کدام افراد مشمول این طرح شدند؟

پرداخت مستمری و حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از دوشنبه بیستم شهریورماه آغاز شده است.

حقوق کارگران این افراد واریز نمی شود | کدام افراد مشمول این طرح شدند؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

درحالی که جامعه کارگری در انتظار تصویب افزایش مبلغ حق مسکن بود اما هیأت وزیران مصوبه شورای عالی کار را تغییر داد و این مبلغ را ۵۵۰ هزار تومان تعیین کردحقوق کارگران تعیین تکلیف شد. حقوق کارگران مبلغ چندانی نیست و همین موضوع باعث اعتراض سالانه کارگران شده است . حقوق کارگران هر سال افزایش می یابد اما این مبلغ ناچیز کفاف هزینه های زندگی کارگران را نمی دهد .حقوق کارگران با نرخ تورم فاصله دارد. تصمیم گیری دولت برای افزایش حقوق کارگران به خانه آخر رسید.

شوک بزرگ به بازنشستگان کارگری

بازنشسته‌ای که نام خانوادگی‌اش با حرفِ «ع» شروع می‌شود، در تماس با خبرنگار ما، از عدم واریز حقوق خود تا این لحظه (صبح 28 شهریور) انتقاد می‌کند؛ او می‌گوید: مجبور شدم قرض کنم....

علی اکبر عیوضی (دبیر کانون بازنشستگان کارگری استان تهران) در این رابطه با بیان اینکه به دلیل سه روز تعطیلات، حقوق بازنشستگان با یک روز تاخیر در حال پرداخت است؛ می‌گوید: همه حقوق‌ها تا روز اول ماه واریز می‌شود اما بازهم با تاخیر!

او اضافه می‌کند: در دو سه ماه اخیر، در پرداخت حقوق بازنشستگان کارگری یکی دو روز تاخیر اتفاق افتاده است و این مساله‌ی ناگواری‌ست.

به گفته عیوضی، تاخیر در واریز حقوق بازنشستگان، حتی یک روز تاخیر، زندگی بازنشسته‌ای را که با حقوق حداقلی به سختی روزگار می‌گذراند، مختل می‌کند.

این فعال صنفی بازنشستگان تاکید می‌کند: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که مستمری بازنشستگان به موقع و براساس جدول الفبا پرداخت شود؛ این کمترین کاری‌ست که در قبال بزرگ‌ترین جامعه‌ی بازنشستگی کشور می‌توانند صورت دهند./ ایلنا

در برنامه هفتم به حقوق کارمندان و کارگران توجه ویژه شود

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سیدکریم حسینی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۸ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی اظهار داشت: طبق وعده وزیر جهاد کشاورزی باید مطالبات گندم کاران در شهریور ماه پرداخت شود و با توجه به آنکه شهریور ماه رو به پایان است باید این وعده عملیاتی شود.

وی در ادامه گفت: این روز‌ها شاهد افزایش شدید قیمت نوشت افزار و لوازم التحریر هستیم و نظارت کافی و مؤثری هم در این زمینه نمی‌شود، لازم است مسئولان ذیربط به این موضوع ورود کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مطالبات جدی بازنشستگان کشوری و لشکری آن است که به معیشت آنان توجه بیشتری شود و همسان سازی حقوق آنان با شاغلان اجرایی شود که لازم است دولت به این موضوع توجه کند.

حسینی تاکید کرد: لازم است در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به حقوق و مزایای کارمندان و کارگران توجه ویژه شود چرا که اصلاح نظام پرداخت یکی از مطالبات اصلی مردم است.

آن طور که علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس اعلام کرده، دولت درحال ارسال لایحه‌ای به مجلس است که برای کارکنان و بازنشستگان در راستای همسان‌سازی، ۲۰ درصد افزایش حقوق را برای نیمه دوم سال1402 اعمال کند. البته این نماینده مجلس درباره بخش کارگری هم می‌گوید: «به طور طبیعی این افزایش برای کارگران هم باید اتفاق بیفتد. این منوط به تشکیل جلسه شورای عالی کار است.»

در همین حال و با زمزمه‌هایی که درباره احتمال ارسال لایحه افزایش حقوق کارگران و کارکنان و بازنشستگان شنیده شده، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس 26 شهریور به خبرگزاری خانه ملت گفت: «به واقع اگر دولت چنین برنامه‌ای را مدنظر داشته باشد و به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع دهند، قطعاً کمیسیون با نظر مثبت این مسئله را پیگیری خواهد کرد.»

ترمز بریده تورم و گرانی ها

حال این که وضعیت تورم در چه شرایطی است، شاید نیازی به مرور آمار رسمی بانک مرکزی هم نباشد. چراکه بهترین گواه تورم و گرانی‌ها، مردم و طبقات متوسط و پایین جامعه‌اند که روز به روز قدرت خریدشان کمتر می‌شود. در عین حال یکی از آخرین آمارهای مرکز آمار ایران به روایت خبرگزاری ایسنا، نشان می دهد فقط در مردادماه گذشته، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد 7/197 رسیده است که نسبت به ماه قبل از آن 4/2 درصد افزایش دارد و  نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز 8/39 درصد افزایش نشان می دهد. همچنین در 12 ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 7/46 درصد افزایش داشته است.

دیدگاه خود را ارسال کنید