سایت شماره یک:

درمان فتق دیسک کمر از اهمیت زیادی برخوردار است. این عارضه باعث بروز درد زیادی می‌شود. جهت تسکین درد مرتبط با فتق دیسک کمر می‌توان از روش‌های درمانی مکمل استفاده کرد.

طب مکمل به عنوان جایگزینی برای درمان پزشکی محسوب نمی‌شود. در صورتی که درد خفیف باشد، برخی از روش‌های درمان طب مکمل به بهبود درد ناشی از دیسک کمر کمک می‌کنند.

فتق دیسک کمر

ستون فقرات از استخوان‌هایی به نام مهره تشکیل شده که طناب نخاعی را در بر می‌گیرند. بخش خارجی دیسک سخت و بخش داخلی آن نرم می‌باشد و مانند ضربه‌گیر عمل می‌کند. با گذشت زمان، محتوای مایع دیسک‌ها کاهش یافته و امکان دارد بخش نرم داخلی دیسک خارج شود و بر اعصاب طناب نخاعی اثر بگذارد. با توجه به این که مغز از طناب نخاعی برای برقراری ارتباط با بدن استفاده می‌کند، امکان دارد در واکنش‌ها، قدرت عضلانی و حس‌های بدنی اختلال ایجاد شود. از شایع ترین علائم فتق دیسک کمر می توان به درد پا‌، درد‌های عصبی، متغیر بودن محل بروز علائم، علائم نورولوژیکی (عصبی) و ... اشاره کرد.

طب مکمل

درمان فتق دیسک کمر و کمر درد ناشی از آن با روش‌های مختلفی مانند فیزیوتراپی، مصرف دارو، اوزون‌تراپی و غیره انجام می‌شود. البته برخی از افراد از درمان پزشکی به همراه طب مکمل جهت تسریع روند بهبود استفاده می‌کنند.

برخی از متداول‌ترین روش‌های درمان طب مکمل شامل:

طب سوزنی

بر اساس طب سنتی چینی، نوعی انرژی به نام چی در مسیر‌هایی در بدن به نام مریدین جریان دارد. زمانی که مسیر این انرژی مسدود شود، درد بروز می‌کند. در طب سوزنی، سوزن‌های ظریفی در نقاط خاصی از بدن وارد شده و سبب آزادسازی انرژی و تسکین درد می‌شوند.

بر طبق تحقیقات انجام شده، طب سوزنی در درمان کمردرد موثر می‌باشد. البته در برخی از بررسی‌های انجام شده وارد کردن سوزن‌ها در قسمت‌هایی غیر از نقاط مورد نظر نیز به اندازه طب سوزنی موثر است. این مسئله می‌تواند به علت واکنش بدن به وارد کردن سوزن‌ها باشد. اندورفین‌ها در واقع مُسکن طبیعی درد در بدن محسوب شده و در اثر وارد کردن سوزن در طب سوزنی ترشح می‌شوند و سبب تسکین درد می‌گردند. طب سوزنی باعث بروز عوارض کمی می‌شود و بنابراین پزشکان استفاده از این روش را جهت تسریع روند بهبود توصیه می‌کنند.

طب فشاری

طب فشاری نیز مشابه طب سوزنی در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این روش مانند طب سوزنی است ولی به جای سوزن، از فشار در نقاط خاصی از بدن استفاده می‌شود. متخصص طب فشاری از دست‌ها و حتی گاهی پاهای خود برای درمان استفاده می‌کند. اگرچه امکان دارد که متخصصین طب مدرن به طب فشاری عقیده نداشته باشند، این روش در برخی از بیماران موثر می‌باشد. محققین تاثیر این روش را ناشی از ایجاد تغییر فیزیکی در عضلات، ترشح اندورفین و بهبود جریان خون می‌دانند.

ماساژ

ماساژ نوعی دستکاری عضلات با استفاده از دست می‌باشد. ماساژ دارای انواع مختلفی می‌باشد و این روش در بسیاری از افراد دچار فتق دیسک کمر و کمردرد حداقل به طور موقتی باعث تسکین درد می‌شود. ماساژ سبب رفع تنش عضلانی شده و به آرام‌سازی و تقویت عضلات کمک می‌کند. این روش همچنین سبب افزایش جریان خون در بخش‌های آسیب‌دیده بدن شده و در انتقال مواد مغذی و خروج مواد زائد از بدن کمک موثر است. ماساژ سبب ترشح اندورفین در بدن و کاهش درد می‌شود.

با وجود این که تاثیر ماساژ در درمان فتق دیسک کمر ثابت نشده است، با این حال روشی ایمن محسوب شده و باعث بروز عوارض جانبی نمی‌شود. البته در صورت وجود عارضه‌هایی مانند پوکی استخوان، ترومبوز ورید عمقی، عفونت پوستی، وجود زخم باز یا التهاب در ناحیه مورد نظر بایستی از به‌کارگیری این روش خودداری شود.

یوگا

یوگا یک روش باستانی است که برای مدت هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است. در روش یوگا از وضعیت‌ها خاص بدنی برای آرام‌سازی ذهن و تقویت بدن استفاده می‌شود. یوگا سبب تقویت عضلات کمر، افزایش انعطاف‌پذیری و بهبود سلامت روانی می‌شود و در رفع کمردرد موثر است و برای افراد مبتلا به درد مزمن مفید می‌باشد. البته برخی از حرکات یوگا می‌توانند سبب تشدید درد دیسک کمر شده و بایستی از انجام آن‌ها خودداری شود. متخصص می‌تواند در جهت انتخاب یوگا به عنوان گزینه درمانی مناسب به بیمار کمک کند.

رفع فشارستون فقرات

رفع فشار ستون فقرات نوعی درمان با استفاده از ترکشن (کشش) است که معمولا توسط متخصص درمان دستی برای درمان درد ناشی از فتق دیسک کمر استفاده می‌شود. این روش سبب تسکین کمردرد و ایجاد یک محیط درمانی مطلوب برای بهبود بدن می‌شود. در طی درمان،  فشار کمی بر روی دیسک وارد شده و سبب جریان یافتن مواد مغذی به دیسک می‌شود. این روش همچنین سبب ایجاد فشار منفی داخل دیسک شده و در تغییر وضعیت مواد دیسک که دچار فتق شده است موثر است.

فتق دیسک کمر می‌تواند سبب بروز درد زیادی شود. این درد ممکن است بر دست‌ها و پاها نیز اثر بگذارد. طب سوزنی، ماساژ و رفع فشار ستون فقرات روش‌های موثری برای رفع درد و تسریع روند بهبود فتق دیسک کمر محسوب می‌شوند.

روانشناسی

فتق دیسک کمر می‌تواند سبب بروز استرس در بیماران شود. این عارضه باعث بروز درد شده و در روند خواب و کار کردن شخص اختلال ایجاد می‌کند. این موارد باعث ایجاد استرس در شخص می‌شوند. در این صورت شخص بایستی برای رفع این مشکلات به روانشناس مراجعه کند. روانشناسی می‌تواند در جهت سازماندهی و مدیریت امور مختلف در زندگی و کمک به شخص برای مقابله با درد بسیار موثر باشد.

نکته مهم در ارتباط با استفاده از طب مکمل برای درمان فتق دیسک کمر

در زمان آغاز برنامه درمانی، بایستی در مورد وجود هر گونه عارضه مرتبط با فتق دیسک کمر به پزشک اطلاع داده شود. همچنین بایستی توجه شود که روش‌های درمانی ذکر شده در این مقاله زمانی دارای بیشترین تاثیر خواهند بود که به عنوان طب مکمل (و نه جایگزینی برای روش‌های پزشکی) مورد استفاده قرار بگیرند.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر