سایت شماره یک:

 

وقتی که وارد سایت های مختلف موزیک برای دانلود آهنگ شوید متوجه خواهید شد که آن ها فایل های آهنگ را به دو حالت در اختیار شما قرار خواهند داد. یکی از آن ها با کیفیت 128 و دیگری با کیفیت 320 است. اما فرق این دو نسخه چیست؟ آیا تفاوت فاحشی بین آن ها وجود دارد؟ اگر نه پس چرا در تمامی سایت ها آهنگ ها به 2 کیفیت منتشر می شوند؟

هرگاه که خواننده ها آهنگ جدید ایرانی منتشر می کنند هم، آثار خود را با این 2 کیفیت عرضه می کنند. برای مثال در عکس زیر شاهد این هستید که سینا درخشنده آهنگ خود را با دو کیفیت عرضه کرده است:

11

فرق آهنگ 128 با 320 در چیست؟

فایل‌های MP3 با سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه حجم کمتری خواهند داشت، فرکانس‌های بیشتری را حذف می‌کنند (بیش از 16 کیلوهرتز) و دارای آرتیفکت‌های فشرده‌سازی کمی قابل شنیدن هستند. به طور کلی، هر دو نسخه فشرده شده با اتلاف شکل موج اصلی خواهند بود، و هر چه نرخ بیت کمتر باشد فشرده سازی آشکارتر می شوند. می توانید آن را با فشرده سازی یک عکس با استفاده از فرمت فایل JPEG مقایسه کنید.

 چه تفاوتی بین آهنگ های 128 و 320 وجود دارد؟ در واقع همیشه باید در کنار اعداد 128 و 320 عبارت Kbps قرار گیرد. Kbps سر نام عبارت Kilo bit per second است و به این مفهوم است که در هر ثانیه از این فایل صوتی چند بیت اطلاعاتی قرار دارد. در واقع وقتی که می‌گوییم یک قطعه آهنگ با کیفیت 128 است یعنی در هر ثانیه از آن از 128 بیت استفاده شده است.

این در حالی است که یک قطعه 320، در هر ثانیه از آن از 320 بیت اطلاعات استفاده شده است. واضح است که کیفیت قطعه 128 کمتر از 320 است. چرا که برای ساخت آن از بیت کمتری استفاده شده است. اما این کمتر بودن بدان معنی نیست که ما با استفاده از گوش‌هایمان و حتی با استفاده از هدفون و هندزفری بتوانیم این تفاوت را تشخیص بدهیم.

22

آهنگ 128 دانلود کنیم یا 320؟

اما علت این کم کردن بیت‌های اطلاعاتی چیست؟ در واقع ما با حذف کردن بخشی از صداها و فرکانس‌ها که برایمان قابل شنیدن نیست، سعی داریم تا حجم یک فایل صوتی را کاهش داده و به این صورت در فضاهای ذخیره سازی که در اختیار داریم صرفه جویی کنیم. این موضوع زمانی که هاردهای کم حجمی در اختیار داریم از اهمیت بیشتری برخوردار است. اما نکته اصلی اینجاست که گوش ما تفاوتی بین دو کیفیت 128 و 320 احساس نخواهد کرد. بنابراین با خیال راحت نسخه 128 آهنگ های جدید یا قدیمی را دانلود کنید و در حجم اینترنت و فضای ذخیره سازی خود صرفه جویی نمایید.

منبع: https://beepmusic.org

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر