سایت شماره یک:

 

امروزه استفاده از قالب های پلاستیکی در بین کارفرمایان با سابقه افزایش یافته است. اما چرا؟ چه چیزی باعث شده است تا از قالب های فلزی بتنی پر طرفدار به قالب پلاستیکی بتن روی بیاورند؟ استفاده از قالب پلاستیکی به صرفه تر است یا قالب فلزی؟ چطور بهترین انتخاب را برای پروژه خود داشته باشیم؟ در ادامه فروشگاه اینترنتی بنیامین به این سوالات پاسخ می دهد.

چرا از قالب پلاستیکی بتن استفاده کنیم؟

شاید استفاده از قالب های فلزی بیشتر مرسوم باشد و مزیت های مختلفی برای استفاده از آن ها نیز وجود داشته باشد. اما خرید قالب پلاستیکی بتن و استفاده از آن ها مزیت هایی دارد که شاید کمتر کسی به آن ها اشاره کرده است. همین امر باعث شده است تا شناخت کافی نسبت به این نوع قالب ها وجود نداشته باشد.

111

در ادامه مزیت ها و معایب قالب پلاستیکی بتن را بررسی می کنیم. منبع مقاله ای که در ادامه می خوانید از وبلاگ سایت فروشگاه اینترنتی بنیامین علیخانی است که پیش تر توضیح دادیم با تجربه بیش از 10 سال، این اطلاعات و ویژگی های قالب پلاستیکی را جمع آوری و منتشر کرده اند. ابتدا از کاربرد قالب پلاستیکی بتن شروع می کنیم تا به درک کامیل از مزیت های قالب پلاستیکی نسبت به قالب فلزی برسیم.

کاربرد قالب پلاستیکی بتن

امروزه استفاده از قالب پلاستیکی رو به افزایش است. کاربردهای متنوعی از جمله دیوار بتنی، ستون بتنی، سقف دال بتنی و پودر ها دارد. برای استفاده از قالب های پلاستیکی باید از گیره خرچنگی نیز استفاده کرد تا بتوان قالب ها را در جای خود محکم کرد. بر خلاف تصور، قالب های پلاستیک یکبار مصرف نیستند و می توان تا 60 بار هم از آن ها استفاده کرد که همین یکی از ویژگی های بسیار خوب این نوع قالب است.

اولین و مهم ترین مزیت قالب پلاستیکی بتن وزن بسیار کم آن است. این مزیت آن قدر در ساختمان سازی تاثیرگذار است که دیگر مزیت های مثبت این قالب کم و بیش به وزن کم آن مربوط می شوند. کارفرمایان حرفه ای و باتجربه می دانند که هرچه وزن کمتری به سازه نا تمام بیاورند بهتر است. بنابراین استفاده از ابزارآلات سبک تر را در اولویت قرار می دهند. خب بنابراین در دوراهی انتخاب بین قالب پلاستیکی و قالب فلزی بتن، قطعا قالب پلاستیکی انتخاب می شود.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود. دومین ویژگی بی نظیر قالب های پلاستیکی، عدم چسبندگی بتن به سطح آن است. شاید بپرسید یعنی چی ؟ خب این چه فایده ای دارد؟ باید بگوییم که این قابلیت برای باز کردن قالب ها و استفاده مجدد بسیار به کمک شما می آید و سرعت کار شما را چند برابر می کند.

222

زمانی که بتن ها در قالب خشک شدند و زمان باز کردن قالب های پلاستیکی رسید. بتن های خشک شده به سطح قالب نمی چسند و همین باعث می شود که  برای استفاده مجدد نیازی به تمیز کردن سطح قالب نداشته باشد. بدون تمیزکاری و استفاده از قالب تا 60 بار و با حمل و نقل راحت تر ویژگی های بی نظیری است.

یکی دیگر از مزیت های قالب های با جنس پلاستیک که شاید کمتر به آن توجه شده باشد، مقاومت آن ها در برابر ضربه و خوردگی است. اولا به دلیل جنس پلاستیکی زنگ نمی زنند یا سوراخ نمی شوند. دوما به دلیل وزن کمی که دارند به راحتی قابل حمل هستند و استفاده از آن ها را برای کارگران راحت تر می کند. همچنین در صورت ضربه خوردن، سقوط از ارتفاع و یا هر اتفاقی که باعث شود قالب ضربه بخورد مقاوم است.

 

این جنس قالب ها مانند قالب های فلزی خم نمی شوند، شکسته نمی شوند، در آفتاب داغ نمی شوند که نتوان از آن ها استفاده کرد. حتی در زمان تولید به دلیل اینکه مایع پلاستیک در قالب یک دست ریخته و سپس شکل میگیرد، هیچ سوراخ یا منافزی ندارد. استفاده از قالب های دست دوم پلاستیکی نیز بهتر از قالب های فلزی دست دوم است.

معایب قالب پلاستیکی بتن

وزن کم تر قالب های پلاستیکی در زیرسازی به عنوان عیب شمرده می شود. زیرا به دلیل وزن کمی که دارد، نیاز به زیرسازی بیشتر در سقف و دیوار و ستون دارد. برای زیرسازی این قالب ها باید از مهار پشت بند های افقی استفاده کرد. به عنوان مثال در قالب بندی دیوار با قالب فلزی در هر یک متر ارتفاع دو ردیف مهاری افقی (لوله داربست ) بسته می شود که باید در قالب بندی دیوار با قالب پلاستیکی یک ردیف دیگر اضافه شود که می شود سه ردیف در هر متر ارتفاع. از دیگر معایب قالب های پلیمری که در هنگام بررسی قالب پلاستیکی بتن در بازار داشتیم عدم تولید همه سایز های آن است. یعنی بیشتر سایز های ۱۵، ۲۰ و ۵۰ سانتی متری در ارتفاع ۱ متر تولید می شود.

333

۱۰ نکته مهم در مورد بررسی قالب پلاستیکی بتن

  • نکته ۱: قالب های پلاستیکی قیمت کمتری نسبت به قالب های فلزی دارند.
  • نکته ۲: وزن کمتر و در نتیجه افزایش سرعت انجام پروژه
  • نکته ۳: عدم انتقال حرارت و سرما و جلوگیری از یخ زدگی بتن
  • نکته ۴: بتن به قالب نمی چسبد و بدون تمیز کردن می توان از آن استفاده کرد
  • نکته ۵: قابل استفاده همراه با قالب های فلزی
  • نکته ۶: قابل بازیافت
  • نکته ۷: مقاومت بالا در مقابل ضربه و افتادن از ارتفاع
  • نکته ۸: بعد از استفاده سطح بتن صاف است
  • نکته ۹: قابلیت سفارش قالب درجه یک و درجه دو با قیمت کمتر
  • نکته ۱۰: ابعاد تولیدی ۱۰۰⨯۵۰ – ۱۰۰⨯۲۰ – ۱۰۰⨯۱۵

یوبوت چیست؟

قالب های پلاستیکی انواع مختلفی دارند. تنوع قالب ها به دلیل کاربرد های آن ها هستند. یکی از پرکاربرد ترین انواع آن وافل پلاستیکی و یوبوت است. از یوبوت در سقف ها و پروژه های طبقاتی بسیار استفاده می شود. امروزه دو نوع قالب سقف وافل و یوبوت بسیار کاربرد پیدا کرده اند.

از کجا قالب پلاستیکی و یوبوت بخریم؟

فروشگاه اینترنتی بنیامین یکی از با سابقه ترین فروشگاه های اصفهان و تهران است که انواع اسپیسر و قالب پلاستیکی و یوبوت و وافل و میان بولت را به فروش میرساند. برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر یا تماس با کارشناسان می توانید به وب سایت این فروشگاه مراجعه نمایید.

تگ های مرتبط

ارسال نظر