عمو پورنگ| مجری کودک و نوجوان

شوآف جنجالی داریوش فرضیایی همه را متعجب کرد

داریوش فرضیایی مجری معروف کودک، تصویری را در جاده و در کنار ماشین میلیاردی خود در استوری اینستاگرام منتشر کرد.

شوآف جنجالی داریوش فرضیایی همه را متعجب کرد
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

داریوش فرضیایی مجری معروف کودک، تصویری را در جاده و در کنار ماشین میلیاردی خود در استوری اینستاگرام منتشر کرده و نوشت: جاده اسم منو فریاد می‌زنه میگه؛ امروز روز دل بریدنِ ...عمو پورنگ

داریوش فرضیایی (زادهٔ ۱ مرداد ۱۳۵۲ در تهران) مجری و برنامه‌ساز بخش کودک و نوجوان تلویزیون است که بیشتر به خاطر برنامه عمو پورنگ شناخته می‌شود. به دلیل ایفای نقش اصلی در همین برنامه، گاه در رسانه‌ها با نام عمو پورنگ نیز شناخته می‌شود.

زندگی‌نامه

داریوش فرضیایی و امیرمحمد متقیان (پسربچه با پیراهن آبی) هنگام عیادت از سید علی خامنه‌ای
داریوش فرضیایی متولد یک مرداد ۱۳۵۲ در تهران است. مادرش گیلانی است و پدرش از خلخال و آذری است. تسلط او به زبانهای گیلکی و ترکی آذربایجانی و استفاده او از این دو زبان در برنامه‌هایش به همین دلیل است. او تحصیلات خود را در رشته گرافیک ادامه داد و با مدرک کارشناسی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. و در ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ پدرش را از دست داد.

فعالیت در تلویزیون

از سال ۱۳۷۳ وارد صدا و سیما شد و فعالیت خود را با گزارشگری رادیو آغاز کرد. پس از آن در برنامه عصر جمعه با رادیو در تیپ‌های مختلفی ظاهر شد که شاخص‌ترین آنها «گل پسر» و «ننه بلقیس» بود. با برنامه او «ما و شما» که به کارتون‌های درخواستی بچه‌ها اختصاص داشت وارد دنیای تصویر و تلویزیون شد. سال ۱۳۷۸ با مجموعه «تورنگ و پورنگ» بین بچه‌ها چهره شد و پس از آن در سال ۱۳۸۱ با اجرای برنامه کودک و نوجوان و اسم مستعار هنری «عمو پورنگ» بین مخاطبان کودک و بزرگسال محبوبیت یافت. از دیگر کارهای فرضیایی می‌توان به «شبکه بی‌طرف»، «یکی و تکی»، «باز باران با طراوت» و… اشاره کرد. وی به همراه امیرمحمد در برنامه‌ای که صداوسیما با همکاری اداره راهنمایی و رانندگی تدارک دیده بود (همیار پلیس) به عنوان مجری و بازیگر ایفای نقش کرده‌است. این دو باز با هم در برنامه‌های دیگری چون «بوستان دوستان پورنگ» و «هزار و شصت و شونزده» و «کتابخانه عمو پورنگ» همکاری خود را ادامه دادند. در این چند برنامه اخیر او با افرادی چون امیرمحمد متقیان (نقش‌های امیرمحمد، گلدون خان، آقا نگهدار و آقا ممنون)، محمدرضا خوارزمی (نقش‌های جوجه و دوددو)، امیر سهیلی (نقش سلطان و بلبل خان و لب و دهن) و ابراهیم شفیعی (نقش پهلوان پنبه و نفس بابا و ایاز) و همکار بوده‌است.
در زمستان ۱۳۹۲ داریوش فرضیایی کلیدی را با نام کلید دروغ در برنامه خود نشان داد که رسانه‌ها و سایت‌های اصلاح طلب با توجه به شباهت آن کلید به کلید نشان داده شده در برنامه‌های تبلیغاتی حسن روحانی، عملاً آن را توهین به حسن روحانی دانستند. استفاده از رپرتاژ آگهی در برنامه تلویزیونی برای کودکان و عکس او با پدرش در بستر مرگ هم باعث انتقاداتی از او شد.
در شهریور ۱۳۹۳ داریوش فرضیایی به همراه برخی عوامل برنامه‌اش از جمله امیرمحمد متقیان به عیادت رهبر ایران سید علی خامنه‌ای رفت.

برنامه‌های تلویزیونی

تورنگ و پورنگ (۱۳۷۸)
کودک و نوجوان (۱۳۸۱)
ویژه ماه رمضان (۱۳۸۱)
شبکه بی‌طرف (۱۳۸۳)
یکی و تکی (۱۳۸۴)
باز باران با طراوت (۱۳۸۵)
شبکه کودک شبکه کوچک (۱۳۸۷)
فوق برنامه عمو پورنگ (۱۳۸۸)
بوستان دوستان پورنگ (۱۳۸۹)
هزار و شصت و شونزده (۱۳۹۱)
کتابخانه عمو پورنگ (۱۳۹۳–۱۳۹۲)
عیدانه ۹۴ عمو پورنگ (۱۳۹۴)
محله گل و بلبل (۱۳۹۸–۱۳۹۴)
عیدانه ۹۵ عمو پورنگ (۱۳۹۵)
بالشها (۱۳۹۷)
عیدانه ۹۹ عموپورنگ (۱۳۹۹)
بچه محل (۱۳۹۹)
کلبه عمو پورنگ (۱۴۰۰)
شبکه نمایش خانگی
سفر بی خطر (۱۳۸۶)
شبکه کودک عمو پورنگ (۱۳۹۰)
بالشها (۱۳۹۶)عمو پورنگ

عمو پورنگ

عمو پورنگ شخصیت مجری و بازیگری در برنامه‌های کودک در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که نقش آن را داریوش فرضیایی ایفا می‌کند.

تاریخچه

این برنامه از سال ۱۳۸۰ سه روز در هفته به صورت زنده از شبکه اول سیما بر روی آنتن می‌رفت اما از ابتدای سال ۱۳۸۸ پخش زنده آن قطع و تنها یک روز در هفته به صورت ضبط شده پخش شد.[۲] اجرای این برنامه بر عهده عمو پورنگ (داریوش فرضیایی) و با همراهی امیرمحمد متقیان و تهیه‌کننده آن مسلم آقاجان زاده بود.[۳] این مجموعه پس از پخش ۱۴۱ قسمت، در فروردین ۱۳۹۳، به کار خود پایان داد. عمو پورنگ در سال ۱۳۹۵ در مجموعه محله گل و بلبل در سه فصل ایفای نقش کرد و این مجموعه تلویزیونی روی آنتن شبکه دو رفت و چند ماه بعد عمو پورنگ با عیدانه عمو پورنگ به تلویزیون بازگشت و در مورد کرونا و… با بچه‌ها گفتگو کرد. ماه رمضان عمو پورنگ با برنامه بچه محل دوباره به تلویزیون بازگشت و این مجموعه تلویزیونی روی آنتن شبکه دو برد و در سه فصل به آن تا به اینجا پایان داد.[۴]سپس در فروردین ۱۴۰۰ عمو پورنگ با برنامه کلبه عمو پورنگ دوباره به تلویزیون بازگشت و این مجموعه تلویزیونی روی آنتن شبکه دو برد و تاکنون دو فصل آن پخش شده و فصل سوم آن نیز همچنان در حال پخش می‌باشد.

حاشیه‌ها

در زمستان سال ۱۳۹۲ عمو پورنگ کلیدی را با نام کلید دروغ در برنامه خود نشان داد که رسانه‌ها و سایت‌های اصلاح طلب با توجه به شباهت آن کلید به کلید نشان داده شده در برنامه‌های تبلیغاتی حسن روحانی، عملاً آن را توهین به حسن روحانی دانستند.[۵] استفاده از رپرتاژ آگهی در برنامه تلویزیونی برای کودکان هم باعث انتقادات شدیدی از برنامه عمو پورنگ شده‌است.
محمود احمدی‌نژاد در ۲۸ تیر ۹۱ در سخنرانی افتتاح شبکه پویانمایی گفت: «نمی‌توان بدون عمو پورنگ، امیرمحمد و آقای روشن‌پژوه زندگی کرد.

دیدگاه خود را ارسال کنید