سایت شماره یک:

 

کارشناسان مذهبی و رسانه ای معتقدند از آنجا که سیاست های کشورهای مسلمانی چون عربستان با امپریالیسم همخوانی دارد ، دشمن برای اسلام هراسی بر کشوری تمرکز دارد که بیش از 40 سال در برابر نظام سلطه مقاومت کرده و برنامه برای جنگ شناختی تدوین و تبیین نکرده است.

از جمله حوزه های مورد تمرکز رسانه های معاند مقابله با دین و دین گرایی است ، در این راستا صدها رسانه معاند در جهت اسلام هراسی و تحریف دین اسلام آرایش گرفته اند. این رسانه ها تلاش می کنند با هراساندن مخاطبان خود از جمله جوانان ایرانی از دین اسلام به رواج بی دینی بپردازند یا با ارائه و تبلیغ گزاره تحریف شده از اسلام ناب به نوعی اقدام به جایگزین سازی کنند.

عرفان های کاذب یا معرفی فرقه های رنگ و رو رفته ای چون شیعه انگلیسی و سلفی گری مردم اهل سنت امریکایی  مردم را از دین اسلام منزجر کنند. از همین رهگذر است که رسانه های دشمن ضمن حمایت ابتدایی از جریان های خشونت آمیزی چون داعش ، آن به عنوان بخشی از دین اسلام معرفی و به این صورت به نوعی هراس افکنی می کنند. بنابراین از جمله استراتژی های مهم رسانه های معاند اسلام هراسی و وارونه نمایی حقایق دین مبین اسلام در جامعه ایرانی است که نیازمند تبیین جریان رسانه ای انقلاب اسلامی است . از این رو برنامه « امواج شبهه » امروز به موضوع رسانه های معاند و استراتژی از اسلام هراسی تا گزاره سازی برای اسلام ناب پرداخت. در این برنامه که به همت، فرهنگسرای اندیشه و رادیو گفت وگو برگزار شد ، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید امیرعباس عبداللهی ، پژوهشگر و استاد دانشگاه و  حجت الاسلام و المسلمین عباس روزمه ، کارشناس ارشد رسانه به گفتگو و مباحثه پرداختند که در ادامه مشروح آن را می خوانید ؛

* انقلاب اسلامی پیشران چالش تفکر عرب و اسلام است

** آقای عبداللهی ، در حال حاضر دین ستیزی در رسانه های معاند به خوبی مشهود است . از نگاه شما این اسلام هراسی و دین ستیزی در رسانه ها چه فرآیندی دارد و از نظر تیپ شناسی چه تکنیک هایی را برای اغوای اذهان به کار می گیرند؟

در ابتدا لازم است موضوع اسلام هراسی در غرب را از منظر تاریخی بررسی کنیم . ریشه های این هراس به جنگ های صلیبی مسیحیان و مسلمانان باز می گردد . از همان نقطه زمانی یک چالش میان تفکر غرب و اسلامی شکل گرفت و رویدادهایی پیشران این جریان شدند. نخستین پیشران ، انقلاب اسلامی است . انقلاب اسلامی به عنوان یک تفکر و ایده جدید که با دیگر رویدادهای تاریخی مشابه در روسیه ، چین ، فرانسه و الجزایر از نظر رنگ و لعاب ، گفتمان و هژمونی تفاوت داشت . پدیده انقلاب اسلامی ایران قرن را تکان داد و یک حرکت و خوانش جدید نسبت به انقلاب و اسلام نشان داد. در سال 1975 بلافاصله پس از شکل گیری انقلاب ، رسانه های جهان موضع گیری و عملکرد خود را شروع و باورهای خود نسبت به انقلاب را آشکار و بیان کردند.

انقلاب شکوهمند اسلامی به دلیل نگاه و ایدئولوژی متفاوت ، رفتارها و کنش ها را تغییر داد و در طرف مقابل رسانه های معاند در قالب رادیو و شبکه های ماهواره ای برای مبارزه با این جریان آزادی خواهی آرایش گرفتند و یک جناح و صف بندی را در برابر انقلاب رشد دادند. درواقع اسلام هراسی از گذشته وجود داشته است اما وقوع انقلاب اسلامی به عنوان یک جریان در برابر نظام سلطه موجب شد رنگ و شکل تاثیرگذاری انقلاب بر مردم به گونه ای دیگر باشد یعنی حکمرانی توحیدی در بستر جامعه شکل می گیرد و در آن کنش های اجتماعی رشد می کنند ، اینجاست که دشمنان احساس خطر می کنند .

 

* اسلام هراسی برنامه اصلی امپریالیسم

** آقای روزمه ، اگر در تکمیل سخنان آقای عبداللهی موضوعی را مهم می دانید توضیح دهید .

انقلاب و تغییر در شیوه حکمرانی موضوع جدید و کمیابی نبوده است اما به صراحت می توان گفت انقلاب اسلامی یک پدیده است . موضوع اسلام هراسی از ابتدای انقلاب آغاز نشده است یعنی با مطالعه تاریخ می توان فهمید اسلام هراسی با پوست و روح امپریالیسم و سیستم استعماری عجین شده است. این موضع تاسف آور است که دشمنان اسلام ، برای مذهب شیعه افرادی را در حوزه های علمیه ، کلاس های فقهی و بخش های دینی و مذهبی کشور اجیر می کنند . این افراد پس از رسیدن به مراتب بالای تحصیلی شیعه را به خوبی می شناسند و برای نوع برخورد با جامعه مسلمان و به خصوص شیعه برنامه می نویسد.

در این میان اگر به قرآن توجه کنیم می بینیم بخشی از آموزه های آن شیطان شناسی است که در آن تاکید می کند لازمه مبارزه و مقابله با دشمنی مانند شیطان ، شناختن آن است . متاسفانه دشمنان اسلام درباره مسلمانان تحصیل می کنند ، افراد مورد نظر خود را تربیت می کنند و به آنها نفوذ می کنند . نمونه این جریان ظهور آیت الهی در حوزه علمیه نجف است که عده ای به دلیل ظاهر الصلاح بودن این فرد به او گرایش پیدا می کنند. در باطن این فرد سیستم ها و رفتارهای جاسوسی و امپریالیسم را در مذهب تشیع وارد می کند و افراد به ویژه مردم ایران را به سمتی که می خواهد سوق می دهد .

دشمن هر روز برنامه ریزی خود را برای اسلام هراسی دقیق تر می کند چرا که مکتب تشیع با تمام دنیای امپریالیسم در حال جنگیدن است . به همین دلیل است که نگاه با ترس نسبت به اسلام در ایران بیش از کشورهای مسلمان دیگر تبلور دارد . در واقع از آنجا که اسلام در کشوری چون عربستان با سیاست های امپریالیسم و استکبار همخوانی دارد و منافع آنها را تهدید نمی کند ، عملیات اسلام ستیزی در آن سرزمین معنایی ندارد اما در عوض ایران که در برابر این جریان مقاومت می کند و حججی ها و قاسم سلیمانی ها پرورش می دهد ، اسلام هراسی گزینه بسیار خوبی برای تضعیف است .

* عدم تبیین جنگ شناختی در انقلاب اسلامی

** آقای عبدالهی ، جریان رسانه ای امپریالیسم در موضوع اسلام هراسی چگونه عمل می کند و مشکلی که در کشور برای مقابله با این جنگ روانی وجود دارد چیست ؟

دشمن از صد سال پیش تا کنون حرکت های خود را بر مبنای شناختی که از جامعه اسلامی دارد پیش می برد ، به معنای دقیق تر یک جنگ شناختی در پیش گرفته است . متاسفانه یکی از چالش های اصلی انقلاب اسلامی این است که هنوز جنگ شناختی خود را تبیین نکرده و صحنه ورود و خروج خود را مشخص نکرده است و ابعاد این آوردگاه را نمی داند. گاهی فعالیت ها و کارهایی انجام می شود اما به یکباره می بینیم در پازل دشمن بازی می کنیم. به همین دلیل است که مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین تاکید کرده اند .

* تغییر المان های انقلاب اسلامی در رسانه ها

** می توان این گونه تعبیر کرد که گاهی رفتار ما مطلوب دشمن است و برای ما طراحی شده است ؟

عبدالهی : بله دقیقا همین طور است . زمانی که انقلاب اسلامی قرار است به عنوان الگو مطرح باشد باید چند المان داشته باشد . بینش ، دانش ، گرایش ، روش و کنش 5 المان اصلی انقلاب هستند که اگر در کنار هم قرار بگیرند نتیجه آن مکتب سلیمانی است . رسانه ها با خوراک دهی فکری ، بینش و دیگر المان های انقلاب اسلامی را دگرگون می کنند . نمونه این تغییر المان ها در جنگی که در فضای مجازی به راه افتاده مشهود است . به طوری که رهبری می فرمایند اگر در جایگاه امروزی نبودم حتما مدیریت فضای مجازی را به عهده می گرفتم ، چرا که ایشان عمق جنگ و تعداد زخمی ها و کشته ها را می بینند. جای تاسف است که نه حوزه علمیه ، نه دانشگاه ها و نه مراکز اندیشه و تفکر هنوز جنگ شناختی را باور ندارند .

* چگونگی پاسخ به شبهات دینی در فضای مجازی

** آقای روزمه ، از نظر شما در محور اسلام هراسی و دین ستیزی چه اتفاقی در فضای مجازی در حال رخ دادن است و دشمن با چه روشی به مقصود خود دست پیدا می کند؟

امروزه در این بمباران خبری که روزانه صدها شبهه در حوزه دین ، مذهب تشیع ، انقلاب و نظام اسلامی با برنامه ریزی و توسط هزاران سایت و شبکه ماهواره ای و اجتماعی منتشر می شود ، به چند مورد و چگونه می توان پاسخ داد . چیزی که به ذهن می آید این است که اگر بنیه اعتقادی و دانشی مردم به ویژه جوانان کشور را قوی کنیم بسیاری از این مسائل نیاز به پاسخ دادن ندارد . راهکار تقویت بنیه جوانان کرسی های آزاد اندیشی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند و دارند . رسانه ملی در مراکز اصلی و محل تجمع جوانان حضور پیدا کند و نشست برگزار کند و آن را به صورت گسترده منتشر کند.

از نظرمن لازم نیست ما هر روز به فکر این باشیم که چگونه تهاجمات و شبهه سازی را پاسخ دهیم و همیشه در مقام تدافع برآییم بلکه باید برنامه ها مفید و جذاب برای مخاطبان جوان بسازیم . تا کی می خواهیم فقط در مقام پدافندی عمل کنیم ، صدور انقلاب و تشیع کی محقق می شود. زمانی که از افراد خوش فکر و تحصیل کرده بهره ببریم و در جایگاه حمله قرار بگیریم می توانیم کار دشمن را بی نتیجه بگذاریم.

* الگوسازی در فضای مجازی راه حل مقابله با شبهه افکنی

** آقای عبدالهی ، اشاره مستقیم شما به فضای مجازی بود . با توجه به تاکید مکرر مقام معظم رهبری بر ساماندهی فضای مجازی ، شما قرار گرفتن در فاز آفندی و دور شدن از حالت دفاعی را چگونه ارزیابی می کنید ؟

 در حال حاضر اتاق فکرهایی که دشمن برای ما تشکیل داده است برای همه بخش های این انقلاب و اضمحلال آن برنامه دارند ، یک روز از راه تتلو و روز دیگر از طریق سحر تبر و ... ورود پیدا می کنند. درواقع المان هایی در فضای مجازی ایجاد کرده اند که دارای محاطب و طرفدار هستند . بنابراین تا زمانی که ما برای جوانان خود الگوسازی نداشته باشیم ، المان ها را گسترش ندهیم و اجازه جولان به الگوهای ساخته شده توسط امپریالسم بدهیم نمی توانیم پاسخگوی افراد در فضای مجازی باشیم. متاسفانه دفترچه دستورالعمل کار در فضای مجازی که همان سواد رسانه ای است به خانواده ها داده نشده است . تا زمانی که شاخصه هایی که برای حضور در فضای مجازی نیاز است در اختیار محاطبان قرار نگیرد نباید انتظار داشته باشیم افراد در برابر شبهات با آگاهی برخورد کنند.

** از نظر شما مقصر این کم کاری ها کیست ؟

عبدالهی : نهادهای حکومتی مسئول این آموزش این سواد هستند اما مشکل این جاست این نهادها هم برای خود الگویی ندارند. جنگ شناختی که امروز رخ داده است نیازمند این است که نهاد حکومتی در خصوص گرایش ، الگوها ، سواد و دانش ، روش و کنش کار جدی انجام دهند.  در گام بعدی نهادهای تصمیم ساز فرهنگی هستند که باید درست عمل کنند و عملکرد خود خود را با برنامه توسعه تنظیم کنند .

روزمه : نهادی که اینترنت را وارد کشور کرد باید در برنامه های درسی دانش آموزان سواد رسانه ای را می گنجاند . متاسفانه در زمان ورود اینترنت ، حتی مدیران کشور هم سواد رسانه ای نداشتند . این کار شبیه دادن چاقوی تیز به یک کودک است. زمانی که مقام معظم رهبری می فرمایند از نگرانی درباره فضای فرهنگی کشور شب ها از خواب بیدار می شوم ، متولیان فرهنگی کشور باید به خود بیایند . سوال اینجاست در کشوری که رهبر و لیدر آن از نگرانی تا صبح نمی خوابد ، مسئول فرهنگی چگونه می خوابد و از این پست به پست دیگر ارتقا می یابد ؟

* جهاد تبیین واجب عینی است

** آقای روزمه ، جواب رسانه های معاند در دین گریزی ، اسلام هراسی و ... را نمی توان با دستورالعمل داد . راهکار شما در این باره چیست؟

زمانی مشکلات در این حوزه افزایش یافت که ما تصور کردیم همه کارها باید با دستورالعمل باشد . مقام معظم رهبری از « آتش به اختیار : سخن گفتند یعنی هر زمان که دیدید در جایی ضعف داریم باید وارد شوید و مشکل را حل کنید.

عبدالهی : زمانی که رهبری فرمان آتش به اختیار صادر می کنند به این معناست که ارتباط فرماندهی با عقبه خودش قطع شده است و نمی توان برای حمله مختصات تعیین کرد پس شخص باید خود حرکت کند. اینجاست که موضوع جهاد تبیین که یک جهاد عینی است مطرح می شود . رسانه های ما تصور می کنند جهاد تبیین از نوع کفایی است ، در حالی که باید گفت که عینی است و بر تمام اقشار رسانه واجب است و همه با سلاح خود باید به این عرصه ورود پیدا کنند.

برنامه امواج شبهه که گفت و گوی تخصصی پیرامون ماهیت شناسی رسانه های معاند فارسی زبان است ، روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت 16 به مدت 60 دقیقه به روی آنتن این شبکه به نشانی موج اف ام ردیف 103.5 مگاهرتز می رود  و در این قسمت به موضوع رسانه های معاند و استراتژی از اسلام هراسی تا گزاره سازی برای اسلام ناب پرداخت .

این برنامه به تهیه کنندگی سیده فاطمه شعار، هماهنگی گیسو جعفرزاده، آیتم سازی بی بی الهه مصطفوی ، گویندگی فاطمه عباسی و با کارشناسی و اجرای مصطفی صادقی تقدیم مخاطبان می شود.

تگ های مرتبط

ارسال نظر