با گذشت حدود دوسال از شروع پاندمی کرونا این روزها ضرورت استفاده از ماسک تنفسی و واکسن کرونا بر هیچ کسی پوشیده نیست و هنوز هم می توان گفت به جرات بهترین راه پیشگیری و جلوگیری از سرایت بیماری استفاده از انواع ماسک تنفسی استاندارد و با کیفیت در کنار رعایت کردن سایر پروتکل های بهداشتی و همچنین تزریق دو دوز واکسن کوید19 می باشد.اما ما در این مقاله قصد داریم نگاه متفاوتی به استفاده از ماسک تنفسی به شیوه غلط و همچنین ماسک های غیر استاندارد موجود در بازار و آسیب های وارده بر بدن در طولانی مدت بپردازیم.

درابتدای مقاله  به سراغ دکترمصطفی خوشرام دانش آموخته مهندسی پزشکی و تولیدکننده انواع ماسک تنفسی می رویم تا از زبان ایشان ویژگی های یک ماسک استاندارد و باکیفیت را بشناسیم. سپس شرح کوتاهی در مورد انواع ماسک تنفسی موجود در بازار خواهیم داشت و درنهایت طرز صحیح استفاده از انواع ماسک و آسیب های وارده در استفاده ناصحیح ماسک تنفسی را بررسی خواهیم کرد.

پس با ماهمراه باشید با مطالعه این مقاله کوتاه و مفید تا با صرف کمترین هزینه بیشترین سلامتی و مقابله با بیماری کرونا را به همراه بیاوریم.

ویژگی های ماسک تنفسی استاندارد از زبان آقای دکتر خوشرام تولیدکننده و مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی

- سلام آقای دکتر لطفا به اختصار در مورد ماسک های استاندارد پزشکی و ویژگی های آن  توضیحی بفرمایید و ساختار یک ماسک استاندارد را شرح دهید :

+ باسلام ضمن تشکر از شما بابت دغدغه مندیتان در مورد سلامت اجتماعی و جلوگیری از بیماری کرونا ، باید عرض کنم ماسک استاندارد پزشکی متشکل شده است از نوعی پارچه مخصوص پزشکی که روی آن پودری به نام پودر ملت بلون پاشیده می شود و چندین بار از زیرغلطک های مخصوص و سنگین عبور کرده و به اصطلاح کوبیده می شود تا تاروپودی کاملا نفوذ ناپذیر ایجاد شود  به طوری که حتی ذرات ریز مثل ویروس ها و سایر آلودگی های معلق در هوا از آن عبور نکرده و کاملا نفوذ ناپذیر باشد. این پارچه ملت بلون از نظر فنی SMSSMS نام دارد و در ساختار ماسک تنفسی سه لایه مهمترین قسمت ماسک می باشد بطوریکه این لایه ملت بلون وظیفه فیلتراسیون را برعهده دارد.

- چند در صد از ماسک های موجود در بازار این استاندارد و این لایه محافظ را دارند؟

+ دقیقا درصد نمی توان گفت بطوریکه در اوایل شروع پاندمی کرونا در کشور و حتی در سطح جهان به دلیل کمبود این ماده اولیه و این نوع لایه استاندارد ملت بلون هیچ یک از ماسک های تولید شده این استاندارد را نداشتند و ما در هیچکدام از ماسک های موجود در بازار این لایه ملت بلون را مشاهده نمی کردیم و متاسفانه بسیار شاهد تولید انواع ماسک های غیراستاندارد و غیراصولی بودیم که در واحدهای نامرتبط و کارگاهی تولید می شد . اما خوشبختانه در حال حاضر باگذشت زمان و بالابردن سطح امکانات این مشکل برطرف شده است و اکنون تمام تولیدکنندگانی که مجوز رسمی فعالیت دارند و به صورت مجوز دار و تحت نظارت در حال تولید ماسک تنفسی می باشند ملزم به رعایت استانداردهای مهندسی پزشکی و استفاده از این لایه های ضدویروس هستند.

- چه شرکتها و یا واحدهای تولیدی از نظر استاندارد مورد تایید در زمینه تولید ماسک تنفسی می باشند؟

+ شرکت تولید کننده معتبر ماسک تنفسی باید حتما زیر نظر اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و درمان پزشکی فعالیت نماید و پروانه تولید تجهیزات پزشکی و سیب سلامت داشته باشد که طبیعتا اخذ این مجوزها مستلزم رعایت موارد کاملا اصولی از نظر بهداشتی و فنی و استاندارد می باشد و می توان این اطمینان را به مصرف کننده داد که محصول این واحدها و شرکت ها کاملا مورد تایید است و می توانند به  راحتی و خیال آسوده خریداری و استفاده نمود.

- آیا ماسک های خانگی و پارچه ای این استانداردها و اثربخشی در جلوگیری از نفوذ ویروس کرونا را دارند؟

+ قطعا می توان گفت خیر.همانطور که عرض کردم ماسک های پارچه ای به دلیل بافت پارچه و نداشتند لایه استاندارد فیلتر ملت بلون هیچ تاثیری در مقابله و جلوگیری از نفوذ انواع ویروس ها و آلودگی ها بخصوص ویروس کرونا را ندارند و به هیچ عنوان توصیه نمیشوند.

انواع ماسک تنفسی از نظر شکل و ساختار

این روزها در بازار شاهد انواع و اقسام ماسک تنفسی و مدل های مختلف از ماسک تنفسی با بسته بندی های متنوع هستیم به طور مثال ماسک های سه لایه پرستاری که از قدیم در بازار موجود بوده است و انواع ماسک های فیلتردار Kn95  و سوپاپ دار و همچنین ماسک های پارچه ای و قابل شستشو و مخصوصا ماسک های نوظهور ماسک سه بعدی یا Kf94.

اما کدام یک از ماسک های موجود در بازار با توجه به نوع و شکل شان دارای ایمنی و کارای بهتری نسبت به بقیه انواع ماسک تنفسی می باشد؟

به طور کلی وجود لایه ملت بلون در ماسک تنفسی و لایه استاندارد فیلترماسک برای ماسک فارغ از نوع و شکل ساختار آن کفایت می کند و ماسکی که در ساختار خود این لایه محافظ را داشته باشد ماسک استانداردی است اما ماسک های سه لایه و حتی فیلتردار دارای مشکلاتی میباشند.این مشکلات به همراه استفاده مداوم از آنها می تواند برایمان دردسرساز و اذیت کننده باشد که از این موارد می تواند به بخارکردن شیشه های عینک،ایجاد حساسیت برای پوست صورت به دلیل چسبیدن مداوم و طولانی ماسک به پوست،پاک شدن و خراب شدن آرایش ، و حتی سختی تنفس و یا رطوبتی شدن ماسک و چسبیدن به دهان اشاره نمود.از این رو ماسک های سه بعدی یا Kf94 ابداع شد که تاحدود بسیار زیادی این مشکلات را برطرف می نماید.این ماسک ها علاوه بر راحتی در تنفس ، از بخارکردن شیشه عینک جلوگیری میکند و همچنین به دلیل تماس نداشتن با پوست صورت از پاک شدن آرایش جلوگیری می نماید و همچنین مانع از ایجاد انواع حساسیت های پوستی می گردد.علاوه بر موارد ذکر شده در این ماسک های سه بعدی می توان یک یا دو لایه اضافه کرد که در نهایت ماسک سه بعدی 4 لایه و 5 لایه ایجاد می شود که ایمنی بیشتری را نسبت به سایرماسک های مشابه به ارمغان می آورد.

شما می توانید برای خرید ماسک با کیفیت به فروشگاه اینترنتی عرضه ماسک مراجعه نماید.

آسیب های جدی در استفاده ناصحیح از ماسک تنفسی

اما همانطور که استفاده از ماسک تنفسی به شدت توصیه می گردد استفاده ناصحیح و غیراصولی از آن و همچنین استفاده از ماسک های غیراستاندارد می تواند صدمات جبران ناپذیری به دستگاه تنفسی و همچنین قلب و عروق شما وارد نماید.

ماسک زدن طولانی مدت به شدت سطح اکسیژن خون وسطح جذب دی اکسید کربن تولید شده در بازدم را بالامی برد و در افزایش میزان دی اکسید کربن خون موثر است بطوریکه پس از استفاده مداوم و بیشتر از دوساعت ماسک تنفسی سطح اکسیژن خون به شدت افت کرده و میزان جذب دی اکسید کربن در بدن بالامی رود. لذا توصیه می شود پس از استفاده بیشتر از دوساعت از ماسک تنفسی ماسک خود را از روی دهان و بینی برداشته و مدتی در هوای آزاد و خلوت و بدون هرگونه آلودگی چند دقیقه تنفس نمایید تا سطح اکسیژن خون به حالت عادی بازگردد.

همچنین استفاده از ماسک های بی کیفیت و غیراستاندارد باعث ایجاد پرز و ذرات ریز پارچه در دستگاه تنفس می شود که عوارضی مانند تنگی نفس و ایجاد حساسیت و بروز آسم به همراه دارد بنابراین توصیه می شود حتما از ماسک های استاندارد و با کیفیت استفاده نمایید تا از بروز حساسیت و تنگی نفس و حتی آسم جلوگیری گردد.

درمحیط های خلوت و در اتومبیل شخصی وقتی که تنها هستید به هیچ عنوان استفاده از ماسک ضرورتی ندارد و نیازی به استفاده از ماسک نیست ولی باتوجه به عادت نهادینه شده این روزها دراستفاده از ماسک از این موضوع مهم غافل می شویم .

برای تهیه ماسک استاندارد میتوانید به صورت خرید اینترنتی اقدام به تهیه ماسک استاندارد و با کیفیت از فروشگاه عرضه ماسک ملت ماسک نمایید و ماسک تنفسی خود را با برند ماسک تنفسی دکترخوشرام تهیه کنید و با خیال آسوده و براحتی از آن استفاده نمایید.

همچنین موضوع مهمی که استفاده مداوم ماسک تنفسی می تواند ما را اذیت کند جنس کش های ماسک و زخم های ایجاد شده از کش ماسک در پشت گوش ها می باشد.معمولا جنس کش ماسک های استاندارد از نوع درشت بافت نرم از جنس نخ 4لاکراه می باشد که به دلیل قیمات بالاترآن نسبت به جنس نخ کش های مشابه ، اکثر تولید کنندگانی که ماسک بی کیفیت روانه بازار میکند از کش های بی کیفیت دو یا سه لاکراه و همچنین زبربافت ها استفاده می کنند که این امر خود سبب ایجاد زخم و حسایت در پشت گوش می شود.فراموش نکنید ماسکی که توسط یک واحد تولیدی استاندارد تولید و روانه بازار شده است حتما باید از نوع نخ مرغوب برای اتصال کش ماسک باشد که همانطور که گفته شد این کش ها از نوع بافت 4لاکراه می باشد و روش تشخیص آن هم به این صورت است که با کشش کش ماسک حداقل دو برابر اندازه طول کش حالت کشسانی و ارتجاعی داشته باشد.

نوع دوخت و اتصال ماسک هم باید از نوع پرس اولتراسونیک مرغوب باشد به طوریکه هم علاوه بر استحکام حالت سوختگی و سوراخ شدگی روی ماسک مشاهده نشود.

نوع بسته بندی و جعبه ماسک هم می تواند نشان دهنده مرغوبیت و رعایت اصول بهداشتی توسط تولید کننده باشد از این رو در نوع ماسکی که تهیه میکنید دقت کنید علاوه بر بسته بندی کارتن و جعبه خود ماسک درون پک و یا مشما باشد و درب بسته حتما به وسیله پرس و یا دوخت حرارتی پلمب و بسته شده باشد و از نوارچسب و یا سایر موارد استفاده نشده باشد.

حتما ماسک تنفسی خود را بعد از 2ساعت استفاده تعویض نمایید و از شستن و استفاده مجدد از آن اجتناب کنید زیرا این کار باعث از بین رفتن لایه ملت بلون و بی اثرشدن خاصیت فیلتراسیون آن می شود.

انواع ماسک های رنگی و ماسک های باطرح بندی متفاوت

در ابتدا ماسک های تنفسی فقط با رنگ های سفید و آبی عرضه می شد ولی با گسترش تولید و تقاضای ماسک رنگ های جدید و جذاب هم پدیدار گشت .معمولا پارچه رنگی ماسک از نوع اسپان باند پزشکی می باشد که روی لایه بیرونی و یا درونی ماسک دوخته می شوند.هرچند این نوع پارچه ها از نظر پزشکی مورد تایید است و تفاوتی با پارچه های سفید و یا آبی رنگ ندارد اما بسیار مهم است که این نوع پارچه از چه محلی تولید و تهیه می گردد.در بازار دونوع پارچه اسپان باند رنگی داریم که یکی پزشکی و دیگری صنعتی می باشد و از پارچه های صنعتی بیشتر در تهیه و تولید انواع کیف و بگ استفاده میشود لذا تولید  کنندگان معتبری که دسترسی به تامین پارچه های رنگی پزشکی دارند طبیعتا قادر به تولید ماسک استاندارد رنگی می باشند.

انواع تست شعله و آب در تشخیص ماسک استاندارد

رایج ترین راه برای تشخیص کیفیت ماسک استفاده از تست شعله و یا آب می باشد که تست آب ارجحیت بیشتری دارد به این صورت که روی ماسک از قسمت داخل کمی آب بریزید و اگر لایه میانی مانع عبور آب شد فیلترملت بلون مرغوبیت مورد تایید را دارد و در مورد تست شعله در حالتی که ماسک تنفسی را بر روی دهان خود گذاشته اید به شعله یک کبریت و یا فندک فوت کنید اگر به سختی خاموش شد پس دارای فیلتر استاندارد است دقت کنید ملاک این تست سختی در خاموش شدن شعله است و نه الزاما خاموش نشدن شعله!

سخن پایانی

در نهایت استفاده اصولی و مداوم ماسک تنفسی در مکان های شلوغ و پرخطر یکی از راهکارهای موثر در مقابله با این پاندمی سراسری در دنیا است و در کنار استفاده از ماسک همواره تاکید و توصیه به رعایت پروتکل های بهداشتی بویژه حفظ فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در مکان های پرریسک و شلوغ تاکید شده است. درحال حاضر با گسترش واکسیناسون و اثرات موثر انواع واکسن ها پیشنهاد میشود هرچه سریع تر هر دو دوز واکسن را دریافت نمایید و خیال خودتان و اطرافیانتان را از ابتلا نشدن به بیماری کرونا راحت کنید.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر