در کشورهایی که تورم فراوانی دارند سرمایه‌گذاری بهترین راه حفظ ارزش پول شناخته می‌شود. البته در تمام دنیا بحث سرمایه‌گذاری برای رفاه بیشتر، دغدغه ذهنی مردم است اما در کشورهای تورمی، سرمایه‌گذاری دیگر از دغدغه ذهنی فراتر رفته و به یک لزوم تبدیل می‌شود. در واقع در زمان تورم اول برای حفظ ارزش پول و در گام بعدی برای کسب سود سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

برای سرمایه‌گذاری، بازارها و بسترهای مختلفی وجود دارد که یکی از این بسترها صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. در این مقاله قصد داریم برای آشنایی بیشتر شما با این بستر، به معرفی بهترین صندوق‌ سرمایه گذاری بپردازیم. با ما همراه باشید.

صندوق سرمایه‌گذاری بورس چیست؟

گفتیم که برای سرمایه‌گذاری بازارهای مختلفی هست و هر شخص بنا به سلیقه یا سطح اطلاعات خود به سمت یکی از این بازارها سوق پیدا می‌کند. در این میان بازار سرمایه (بورس اوراق بهادار) یکی از بهترین و شفاف‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری است که هر فردی با هر سن و میزان تحصیلات می‌تواند فعالیت خود را در این بازار به دست بگیرد یا آن را بر عهده کارشناسان و متخصصان بگذارد.

در حقیقت دو نوع سرمایه‌گذاری در این بازار وجود دارد که با نام‌های سرمایه‌گذاری مستقیم (خرید و فروش سهام توسط فرد) و غیرمستقیم (سبدگردانی اختصاصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری) شناخته می‌شوند.

همان طور که می‌بینید در نوع اول از سرمایه‌گذاری شما می‌توانید با مراجعه به کارگزارهای بورس برای دریافت کد بورسی اقدام کنید و بعد از دریافت کد معاملاتی، به راحتی و با استفاده از سامانه‌های آنلاین کارگزارهای بورس به خرید و فروش سهام در بازار مشغول شوید.

شاید فرد به دلایل مختلف خود قادر به مدیریت این فرآیندها نباشد و از خدمات مؤسسات و شرکت‌های مختلف به منظور مدیریت امورش استفاده ‌کنند که در این حالت سرمایه‌گذاری غیر مستقیم یا خدمات مدیریت دارایی رخ داده است. دو نوع از خدمات مدیریت دارایی با نام‌های سبد گردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد که برای شناخت بهترین صندوق سرمایه‌گذاری لازم است با آن‌ها آشنا شویم

در رابطه با خدمات سبدگردانی باید بگوییم که بیشتر برای افراد و مؤسساتی که دارای سرمایه‌های کلان هستند مناسب‌ترند اما در صندوق‌های سرمایه‌گذاری تمامی علاقه‌مندان می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.

نکته دیگر این که صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند و هر کدام از درجه ریسک‌پذیری متفاوتی برخوردارند و هر شخصی بنا به میزان ریسک‌پذیری خود یکی از این انواع را انتخاب می‌کند. به منظور آشنایی با بهترین صندوق سرمایه‌گذاری و انواع آن در بازار بورس با ما همراه باشید.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس

برای سرمایه گذاری در بورس به صورت غیر مستقیم بیشتر سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها پیشنهاد می‌شود زیرا هم مقدار سرمایه اولیه در آن مطرح نیست و هم از این طریق می‌توانید سود خوبی کسب کنید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری عبارتند از:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

در این صندوق‌ها 70 الی 90 درصد دارایی اوراق مشارکت، گواهی سپرده بانکی، سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت هستند. باقی‌مانده دارایی این صندوق‌ها نیز با اختیار مدیر صندوق تا سقف 10 درصد در بورس سرمایه‌گذاری می‌شوند.

از آنجایی‌که بازار بورس تا حد زیادی دارای نوسان است، این صندوق مناسب افرادی است که از نوسانات زیاد دوری می‌کنند. همچنین صندوق‌های با درآمد ثابت یک ضامن نقد شوندگی دارند که معمولا از نهاد مالی معتبری تشکیل می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام

بخش زیادی از دارایی‌های صندوق سهامی (حداقل 70 درصد) از سهم‌های بورسی تشکیل شده است. مابقی در اوراق مشارکت، اوراق بهادار، سپرده‌های بانکی و ... . در این روش برعکس مورد قبلی، سرمایه شما شامل سود تضمین شده نیست و اگر تمایل دارید که در صندوق‌های کم ریسک سرمایه‌گذاری کنید بهتر است صندوق‌های با درآمد ثابت را انتخاب کنید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط

40 درصد دارایی صندوق مختلط از سهام و 40 درصد از اوراق با درآمد ثابت و 20 درصد بقیه از سهام و اوراق سرمایه‌گذاری تشکیل شده است و حالتی بینابین دو صندوق قبلی است.

علاوه بر صندوق‌های نامبرده صندوق‌های دیگری وجود دارند که در ایران چندان مرسوم نیستند مانند: صندوق سرمایه‌گذاری بازار خارجی، صندوق سرمایه‌گذاری کالا، صندوق سرمایه‌گذاری ارزی.

حال به نظر شما بهترین صندوق سرمایه‌گذاری به منظور تزریق سرمایه و کسب سود کدامیک از این موارد است؟

نحوه تشخیص بهترین صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

با استفاده از یکسری عوامل قادر به تشخیص بهترین صندوق‌ سرمایه‌گذاری در بازار خواهیم بود. در زیر برخی از این عوامل را توضیح داده‌ایم.

ارزیابی سوابق صندوق سرمایه‌گذاری

در ارزیابی سوابق صندوق به منظور تشخیص بهترین صندوق سرمایه‌گذاری، شما با استفاده از اطلاعات منتشر شده و نمودارهای گذشته صندوق، تحلیل خود را از عملکرد صندوق انجام می‌دهید. توجه کنید برای این کار بهتر است به سراغ صندوق‌هایی بروید که حدود 4 الی 5 سال از شروع فعالیت آن‌ها گذشته باشد.

اعتبار و شهرت صندوق سرمایه‌گذاری

در مکانیزم فعالیت صندوق‌ها عمده تصمیمات مهم بر دوش مدیر صندوق است و او نقش پر رنگ و مهمی در نحوه عملکرد صندوق در بازار دارد اما در مجموع، حرفه‌ای بودن پرسنل تیم صندوق، تنوع سهام داخل سبد و... باعث کسب کارنامه درخشان، شهرت و اعتبار بیشتر آن میان سرمایه‌گذاران می‌شود.

مقایسه بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری

پس از طی کردن دو مرحله قبل، برای تشخیص بهترین صندوق سرمایه‌گذاری به مقایسه بازده صندوق‌ها بپردازید. می‌توانید برای کسب این اطلاعات از وب سایت صندوق مورد نظرتان بازدید کنید و تمامی اطلاعات منتشر شده را مطالعه و بررسی کنید. همین‌طور شما با بازدید از سایت شرکت فناوری بورس تهران و سایت فیپیران نیز می‌توانید به اطلاعات مهمی راجع به صندوق‌ها دسترسی داشته باشید.

بازده بهترین صندوق‌ سرمایه‌گذاری پاییز 1400

یکی از ملاک‌های تشخیص بهترین صندوق سرمایه‌گذاری، بازده است. به همین دلیل و با نگاهی به بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در پاییز 1400 متوجه می‌شویم که صندوق سرمایه‌گذاری زمرد آگاه با بازدهی 7.73 درصد در رتبه نخست قرار دارد.

جمعبندی

در این مقاله خواندیم که صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از بهترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس هستند که میزان سرمایه اولیه بالایی نمی‌خواهند و انواع مختلفی دارند که افراد با توجه به علایق و میزان ریسک‌پذیری خود یکی از این انواع را انتخاب می‌کنند. البته با توجه به این موضوع ریسک‌پذیری نمی‌توان به‌ طور قطع و یقین بهترین صندوق سرمایه‌گذاری را نام برد اما با توجه به ملاک‌های گفته شده در این مقاله، می‌توانیم تصمیم درست‌تری بگیریم.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر