لکه خون های بین خونریزی قاعدگی (پریود)، لکه بینی و بطور کلی، خونریزی غیرمرتبط با قاعدگی می تواند باعث آشفتگی و سردرگم شدن فرد شوند . خونریزی قاعدگی، خونریزی است که با ریزش آندومتر در پایان چرخه قاعدگی همراه است. بسته به اینکه از چه کسی بپرسید، لکه بینی تعاریف مختلفی دارد.

لکه بینی چیست؟

بر اساس تعریفی که در سایت دکتر سولماز محمدی آمده است " لکه بینی به هر خونریزی از واژن (خونریزی واژینال) گفته می‌شود که دلیل آن چرخه قاعدگی ماهانه خانم‌ها نیست."

محققان و متخصصان اغلب لکه بینی را به عنوان خونریزی که نیاز به استفاده فرد از پد بهداشتی ندارد، توصیف میکنند (یعنی در صورت بروز این نوع خونریزی، فرد نیازی به استفاده از پد یا تامپون ندارد).

با این حال، این نیز نوعی تعریف دلخواه برای لکه بینی است. چرا که حتی اگر خونریزی شدید هم نباشد، باز هم برخی از افراد از پد یا نوار بهداشتی استفاده میکنند.

از نظر تئوری، لکه بینی می تواند در هر زمانی از چرخه قاعدگی اتفاق بیفتد، بنابراین لکه بینی بعد از پریود یا قبل از آن امری غیرمعمول نیست. در ادامه مقاله، بیشتر در مورد مقایسه لکه بینی و خونریزی قاعدگی صحبت خواهیم کرد.

خونریزی هایی که مرتبط با پریود نباشند (مانند خونریزی در اواسط سیکل قاعدگی)، که نیاز به حفاظت بهداشتی دارد(استفاده از پد یا نوار)، خونریزی غیرقاعدگی نامیده می شود. گاهی اوقات افراد این خونریزی را به عنوان لکه بینی شدید توصیف می کنند.

در ادامه این مقاله، برای راحتی کار، تمام خونریزی‌های غیرقاعدگی را به عنوان «لکه بینی» معرفی می‌کنیم.

لکه بینی چه تفاوتی با خونریزی سبک دوره قاعدگی دارد؟

گاهی اوقات افراد خونریزی خفیفی را که در ابتدا یا انتهای دوره قاعدگی رخ می دهد با عنوان لکه بینی اشتباه میگیرند.

اما باید بدانید که تشخیص لکه بینی از خونریزی خفیف قاعدگی تنها با مشاهده مقدار خونریزی دشوار است. به طور کلی، اگر خونریزی خفیفی دارید که در عرض ۲ روز پس از قاعدگی رخ می دهد، باید آنرا قسمتی از پریود خود را در نظر بگیرید، نه لکه بینی. با این حال، اگر خونریزی بسیار سبک باشد - مثل اینکه فقط چند قطره خون روی دستمال یا نوار بهداشتی خود می بینید، احتمالاً بتوان آنرا لکه بینی در نظر گرفت.

به عنوان مثال، اگر در روز یکشنبه خونریزی خفیفی دارید، در روز دوشنبه خونریزی ندارید، و در روز سه شنبه آنقدر خونریزی دارید که نیاز به استفاده از نوار بهداشتی دارید، باید یکشنبه را روز شروع پریود خود در نظر بگیرید.

با توجه به اپلیکیشن کلو(Clue)، چهار دسته برای خونریزی وجود دارد: سبک، متوسط، شدید و لکه بینی.

۳ دسته اول - سبک، متوسط ​​و شدید، برای خونریزی مرتبط با پریود شما هستند. هر خونریزی دیگری باید به عنوان "لکه بینی" طبقه بندی شود . به این ترتیب، اپلیکیشن کلو می‌تواند پیش‌بینی‌ها و اطلاعات دقیق‌تری درباره بدن و چرخه‌های قاعدگیتان به شما ارائه دهد.

منشا لکه بینی چیست؟

لکه بینی می تواند از دستگاه تناسلی فوقانی شما (مانند رحم) یا دستگاه تناسلی تحتانی شما (مانند دهانه رحم یا واژن) باشد. لکه بینی بعد از پریود با لکه ی بینی حین پریود متفاوت است، یعنی ریزش دوره ای پوشش داخلی رحم، آندومتر شما در این دو برهه با هم متفاوت است. لکه‌های سنگین‌تر اغلب از رحم ناشی می‌شوند، در حالی که لکه‌های خفیف‌تر می‌توانند از دستگاه فوقانی یا تحتانی باشند.

علل شایع لکه بینی

پیشگیری هورمونی از بارداری

لکه بینی یک عارضه جانبی شایع ناشی از پیشگیری هورمونی از بارداری است، به خصوص در چند ماه اول شروع یک روش جدید پیشگیری از بارداری.

اگر از داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی (شایع ترین نوع قرص های ضد بارداری) استفاده می کنید، ممکن است لکه بینی داشته باشید که پس از چند ماه خودبخود از بین می رود. اگر لکه بینی بین خونریزی قاعدگی ادامه داشت، این احتمال وجود دارد که آن قرص با بدن شما مطابقت ندارد و باید با مراجعه به پزشک، داروی خود را عوض کنید. همچنین اگر مصرف قرص های خود را فراموش کنید و سطح هورمون های ناشی از مصرف دارو در بدن شما کاهش یابد، دوباره این امکان وجود دارد که لکه بینی رخ دهد.

لکه بینی بسیار شایع است و در اغلب موارد در صورت استفاده فرد از آی یو دی هورمونی، ایمپلنت ضد بارداری، شات ضد بارداری (تزریق و مینی قرص ضدبارداری) (قرص پروژسترون)، رخ دادن آن غیر قابل پیش بینی است.

 

بارداری

لکه بینی همچنین یکی از علائم شایع اوایل بارداری است. از هر ۴ نفر، ۱ نفر در این دوران ، معمولاً در هفته های ۵ و ۸ حاملگی (یا حدود ۱ تا ۴ هفته پس از اینکه فرد انتظار قاعدگی خود را دارد) لکه بینی را تجربه می کند. رخ دادن لکه بینی، معمولاً جای نگرانی ندارد. تحقیقات نشان میدهد که افرادی که دچارلکه بینی میشوند نسبت به افرادی که لکه بینی ندارند، کمتر احتمال دچار شدن به سقط چنین را دارند. با این حال، لکه بینی شدید یا خونریزی شدید ممکن است در دوران بارداری، نگران کننده باشد. اگر باردار هستید و خونریزی دارید، باید به پزشک مراجعه کنید تا خونریزی شما مورد بررسی و معاینه قرار بگیرد.

در حالی که بسیاری از منابع، لکه بینی در اوایل بارداری را "خونریزی لانه گزینی" می نامند، شواهد کافی مبنی بر ارتباط لکه بینی با خونریزی ناشی از لانه گزینی جنین در رحم، وجود ندارد. در واقع ممکن است لکه بینی به تغییرات هورمونی مربوط باشد، زیرا تولید پروژسترون از تخمدان به جفت در حال تشکیل تغییر می کند.

لکه بینی می تواند از علائم حاملگی خارج از رحم نیز باشد. حاملگی خارج از رحم یک بارداری است که در جایی غیر از رحم، معمولا در لوله فالوپ اتفاق میفتد. خونریزی حاملگی خارج از رحم ممکن است با علائم دیگری از جمله درد شکم در یک طرف، درد شانه یا سرگیجه همراه باشد. اگر علائم لکه بینی را تجربه کردید و مشکوک به بارداری خارج از رحم هستید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

شرایط جسمانی و عفونت

لکه بینی همچنین می تواند ناشی از عفونت ها و تغییرات فیزیکی در دستگاه تناسلی یا عدم تعادل هورمونی باشد. شرایط فیزیکی که می تواند باعث لکه بینی شود عبارتند ازفیبروم ها(رشد غیر طبیعی بافت عضلانی روی رحم)، سرویکس رحم یا پولیپ دهانه رحم (رشد غیر طبیعی در دهانه رحم یا داخل رحم) و آندومتریوز.

بیماری التهابی لگن (PID)،(که زمانی رخ می دهد که برخی از عفونت های لگنی (مانند بیماری های مقاربتی) بدون درمان بمانند) همچنین می تواند عامل دیگری برای ایجاد لکه بینی باشد. سایر علائم بیماری التهابی لگن می تواند شامل درد در قسمت پایین شکم باشد که ترشحات واژن، و تب درآن بطورغیرعادی بالاست. اگر مشکوک به لکه بینی و سایر علائم مرتبط با بیماری التهابی لگن یا دیگر شرایط فیزیکی لگن هستید، باید این موضوع را در اسرع وقت با پزشک خود در میان بگذارید.

عفونت های مجاری ادراری (UTIs) می تواند باعث خونریزی مجرای ادرار( کلیتوریس و واژن)شود. درد هنگام ادرار کردن، همراه با مقدار کمی خون روی پد یا نوار، ممکن است نشانه عفونت ادراری باشد.

لکه بینی مداوم پس از مقاربت جنسی و دخول واژینال، طبیعی تلقی نمی شود. خونریزی بعد از رابطه جنسی (لکه بینی پس از مقاربت) اغلب به دلیل مشکل در دهانه رحم یا پولیپ ایجاد می شود. برخی از افراد ممکن است پس از اولین مقاربت خود، لکه بینی را تجربه کنند که این امر طبیعی است. اگر بعد از رابطه جنسی متوجه لکه بینی شدید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

تخمک گذاری یا مشکلات هورمونی

لکه بینی همچنین می تواند در زمان تخمک گذاری رخ دهد. مشخص نیست که چرا برخی از افراد حین تخمک گذاری، خونریزی هم دارند،  در حالی که برخی دیگر حین تخمک گذاری این خونریزی را ندارند. برخی تحقیقات نشان می دهد که در افرادی که سطوح بالاتری از برخی هورمون ها را دارند، خونریزی حین تخمک گذاری اتفاق می افتد.

ایجاد لکه بینی چند روز قبل از شروع پریود، در اواخرفاز لوتئال، ممکن است پروژسترون پایین را نشان دهد (به خصوص اگر فاز لوتئال شما به طور غیرعادی کوتاه باشد)، اما این مسئله هم قطعی نیست و هنوز تحقیقات بیشتری باید در این زمینه صورت بگیرد.

درمان

درمان خونریزی واژینال یا غیر طبیعی رحم، به شرایط زمینه ای که باعث ایجاد آن شده ، بستگی دارد. مثلاً اگر کیست رحم دارید که باعث خونریزی غیر طبیعی شما شده، کیست رحم شما و عوامل ایجاد آن درمان خواهد شد. اگر علت خونریزی غیر طبیعی شما، سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS)) باشد، درمان علت ایجاد آن، میتواند موثر باشد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر