برای انتخاب کفپوش سالن بدنسازی که مهم‌ترین تجهیزات لازم برای یک سالن است نکات مختلفی را باید در نظر بگیرید. اما واقعا چرا کفپوش سالن بدنسازی آنقدر مهم است که باید قبل از هر اقدامی نسبت به آن اطلاعات لازم را کسب کرد؟ کفپوش سالن بدنسازی چون با سلامت ورزشکاران مرتبط است از اهمیت بالایی برخودار است، علاوه بر این استفاده از تجهیزات مرغوب و ایجاد آرامش برای بدنسازان این کمک را به سالن‌دار می‌کند تا ورزشکاران بیشتری را به سمت سالن جذب کند و در نتیجه در این شرایط اقتصادی بتواند خود را اداره کند.کفپوش گرانولی

جنس کفپوش‌ها با یکدیگر متفاوت است. یکی از معمولترین کفپوش ها برای سالن های ورزشی و بدنسازی کفپوش گرانولی می باشد. یکی از المان‌های مهم در انتخاب کفپوش ضخامت آن است. به طور مثال اگر باشگاه بدنسازی برای خانم تعبیه شده و استانداردسازی شده است به دلیل استفاده از دمبل و وزنه‌های سبک‌تر نسبت به آقایان می‌توان کفپوش با ضخامت کمتر را استفاده کرد و به همین ترتیب برای آقایان باید از کفپوش ضخیم‌تری بهره برد.

یکی دیگر از المان‌های موثر در انتخاب کفپوش سالن بدنسازی کیفیت و دوام آن است. کیفیت و دوام کفپوش‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و کارایی آن‌ها نیز متفاوت است. بعضی کفپوش‌ها ضد قارچ است، بعضی دیگر ضد لغزش و بعضی دیگر به راحتی نصب می‌شوند اما در نهایت این انتخاب با سالن‌دار است که به نسبت بودجه کفپوش مناسب سالن بدنسازی خود را انتخاب کند. هرچند ما پیشنهاد خاصی برای سالن‌دار داریم تا از ابتدا بهترین سالن را برای ورزشکاران آماده سازی کند.کفپوش گرانولی

انواع کفپوش سالن بدنسازی

همانطور که گفته شد کفپوش‌های مختلفی برای سالن بدنسازی پیشنهاد می‌شود که از جمله آن می‌توان به کفپوش سنگی، کفپوش تاتامی و کفپوش لاستیکی گرانولی یا پلاستیکی اشاره کرد. کفپوش سنگی چون ایمنی لازم را برای ورزشگار فراهم نمی‌کند و ضربه‌گیر نیست برای سالن بدنسازی پیشنهاد نمی‌کنیم. کفپوش تاتامی هم دوام لازم را نسبت به وزن سنگین نداشته و زود از بین می‌رود اما می‌توان در نقاطی که وزنه‌های سنگین استفاده نمی‌شود و صرفه برای نرمش است از آن‌ها بهره گرفت زیرا در هزینه‌ها صرفه جویی خواهد شد زیرا قیمت کمتری نسبت به کفپوش گرانولی یا پلاستیکی دارد و در آخر کفپوش گرانولی یا پلاستیکی که برای سالن بسیار مناسب است، جنسی شبیه به لاستیک خودرو داشته و برای تحمل وزن بالا مثل وزن دمبل مناسب است.

در واقع کفپوش بدنسازی از جنس فوم‌های سلول بسته بوده و درجه سختی بالایی دارد و به عنوان کفپوش پارکی، لاستیک ضربه گیر باشگاه بدنسازی و لاستیک فضای باز و کفپوش گرانولی نیز شناخته می‌شود. نام علمی این کفپوش مخصوص سالن بدنسازی پلی‌اتیلن‌کلرید نیتریل بوتادین لاستیک است که به اختصار PVC/NBR گفته می‌شود.

کفپوش باشگاه بدنسازی باید در عین مقاوم بودن، قابلیت انعطاف و نرمی خاصی داشته باشد. باشگاه بدنسازی به دلیل نوع تمریناتی که در آن انجام می‌شود، دارای دستگاه‌های سنگینی می‌باشد. درعین‌حال برخی حرکات هم بدون دستگاه بر روی کفپوش انجام می‌شود. کفپوش باید طوری انتخاب شود که درعین‌حال مقاومت در برابر سنگینی دستگاه، در مقابل زمین خوردن احتمالی ورزشکاران نیز به آن‌ها آسیب نرساند. کفپوش باشگاه ورزشی باید در مقابل افتادن وسایلی همچون هالترها، دمبل‌ها،وزنه‌ها و دیگر وسایل ورزشی مقاومت و برگشت‌پذیری داشته باشد. همه این خصوصیات در کفپوش باشگاه بدنسازی تولید کارخانه ما رعایت شده است زیرا هرچه کفپوش کیفیت بهتر و تناسب با باشگاه  بدنسازی داشته باشد، کیفیت کار ورزشکاران نیز بالاتر خواهد بود.کفپوش گرانولی باشگاه

در انتخاب کفپوش باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  1. کارکرد سالن بدنسازی

اگر در سالن بدنسازی از تجهیزات سنگین استفاده می‌شود یا قرار است رشته‌های ورزشی همچون ایروبیک و پیلاتس انجام شود نوع کفپوش آن با هم متفاوت است. پس همانطور که پیش از این گفته شد می‌توانید برای قسمت‌های مختلف سالن از کفپوش مناسب آن استفاده کنید و نیازی نیست در همه نقاط از کفپوش گرانولی بهره گرفته شود. همچنین اگر در اطراف سالن قرار است سکوی تماشاگر و صندلی استادیومی نصب شود باید برای این قسمت زیرسازی مناسب در نظر گرفت.

  1. میزان ایمنی

اگر هر قسمت از سالن را مشخص شود که چه ورزشی در آن انجام خواهد شد؛ پس نوع کفپوش مناسب آن را نیز می‌توان به نسبت آن انتخاب کرد. مثلا برای ورزشی‌های سنگین باید از کفپوش گرانولی استفاده کرده و برای ورزش‌های سبک‌تر و پر جنب وجوش از کفپوش‌های نرم‌تر مثل تاتامی بهره گرفت.

  1. طول عمر کفپوش

کفپوش‌های ورزشی با کیفیت و متناسب با کارکرد هر قسمت از سالن طول عمری بیش از 5 سال خواهند داشت. برای مثال اگر کفپوش مناسب برای قسمت بدنسازی استفاده نشود حداکثر طول عمر آن 5 ماه خواهد بود و هزینه‌های زیادی را به سالن‌دار تحمیل خواهد کرد.

اگر صرفا سالن برای ورزش‌های سنگین و بدنسازی استفاده می‌شود گزینه‌ای جز کفپوش گرانولی بدنسازی وجود نداشته و در ادامه ویژگی‌های این کفپوش را مرور می‌کنیم.

  1. کفپوش‌های گرانولی در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود و به نسبت جنسیت و البته دستگاه‌ها می‌توان ضخامت مناسب را تعیین کرد
  2. رنگ‌بندی متفاوت و متنوع کفپوش گرانولی
  3. نصب آسان
  4. مقاوم در برابر ضربه و ضربه پذیری برای حفظ ایمنی ورزشکار
  5. مقاوم در برابر نفوذ آب و نظافت آسان
  6. مقاوم در برابر نور خورشید و گرما

در پایان تاکید می‌کنیم هر قسمت از سالن که کارکرد متفاوتی دارد می‌توان کفپوش مناسب آن ورزش را تهیه کرد و علاوه بر نیازسنجی ورزشکار به سلامتی وی نیز کمک شایانی کرد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر