از هر ۱۰ نفر ۴ نفر در برهه‌ای از زندگی خود دچار درد سیاتیک یا تحریک عصب سیاتیک می شوند. این عصب از دو طرف پایین ستون فقرات می آید و از بین لگن و باسن عبور می کند. این عصب از پشت ساق پاعبور می کند، در قسمت زانو به دو شاخه تقسیم می‌شود و تا قسمت انتهایی پا دامه پیدا می‌کند.

هر چیزی که به این عصب فشار بیاورد یا آن را تحریک کند، موجب بروز درد در یک قسمت از باسن یا ران پا می شود و این درد تا قسمت پایین پا ادامه پیدا می کند. میزان درد و حالت آن بسیار متفاوت است. درد سیاتیک ممکن است خفیف یا تیز و همراه با احساس سوزش یا درد زیاد باشد. سیاتیک می تواند موجب بی حسی، ضعف و گزگز شدن در اندام‌ها شود. اگر خودمراقبتی و درمان های خانگی موثر واقع نشدند، ممکن است شما بخواهید برای تسکین علائم سیاتیک خود دارو مصرف کنید.

چه چیزی موجب بروز سیاتیک می شود؟

در واقع سیاتیک نشان دهنده مشکلات زمینه‌ای افراد است. بر اساس آنچه در مقاله مرتبط با سیاتیک در سایت تهران پین منتشر شده است، چندین اختلال ستون فقرات وجود دارد که موجب فشردگی عصب سیاتیک می شود. شش مورد از شایع ترین آنها عبارتند از:

  • فتق دیسک کمر
  • تنگی ستون فقرات کمر
  • اسپوندیلیت (لغزش مهره ها)
  • تروما که منجر به آسیب دیدگی نخاع می شود
  • سندروم پیریفورمیس
  • تومور نخاع

هرچند همه این عوامل می توانند موجب بروز سیاتیک شوند اما فتق دیسک از همه شایع تر است. در حقیقت تحقیقات نشان داده اند که ۹۰ درصد سیاتیک در اثر فتق دیسک در ستون فقرات کمر ایجاد می شود. این شرایط ممکن است با گذشت زمان یا همزمان با آسیب دیدگی یا جراحت‌های فیزیکی ایجاد شوند. تصادف هایی که با وسایل نقلیه یا جراحات ورزشی و سقوط رخ می دهند، ممکن است مستقیماً موجب آسیب دیدگی عصب سیاتیک شوند. شرایطی مثل اسپوندیلیت و فتق دیسک ممکن است بر اثر آسیب های فیزیکی مثل بلند کردن وزنه اتفاق بیفتند.

دارو برای سیاتیک

درد عصب سیاتیک که از قسمت پایین کمر به سمت باسن و پاها حرکت می‌کند، معمولاً به عنوان سیاتیک شناخته می شود و موجب بروز علائم دردناک می‌شود و روی انجام فعالیت های روزانه تاثیر می‌گذارد. وقتی که خود مراقبتی و درمان های خانگی موثر واقع نشدند، احتمالا شما تصمیم می گیرید که برای تسکین علائم سیاتیک دارو مصرف کنید.

داروهای بدون نسخه پزشک برای تسکین درد سیاتیک

داروهای بدون نسخه پزشک، درد سیاتیک را تسکین می دهند. اگر شما بیماری های دیگری مثل معده درد، ناراحتی های قلبی و مشکلات کلیه داشته باشید، بهترین کار این است که قبل از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه پزشک و کاهش خطر عوارض جانبی با پزشک خودتان مشورت کنید.

داروهای خوراکی می توانند التهاب را کاهش دهند

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن و ناپروکسن به کاهش ورم بدن کمک می‌کند و اثرات تسکین دهنده دارند. اگر این داروهای بدون نسخه را مصرف کردید اما علائم سیاتیک بهبود پیدا نکرد با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت نیاز داروهای قوی تری برای شما تجویز کند.

داروهای ایبوپروفن و ناپروکسن معمولاً برای بیمارانی که مشکلات زمینه‌ای مثل بیماری کلیوی مزمن دارند پیشنهاد نمی شود. این داروها بافت های معده را تحریک می کند. بنابراین همیشه به بیماران پیشنهاد می‌شود که این دارو را همراه با غذا مصرف کنند.

داروهای موضعی برای درد سیاتیک

داروهای موضعی ممکن است تسکین درد فوری و موضعی ایجاد کنند. استفاده از انواع پماد ، ژل و کرم می تواند با تغییر جریان خون، درد عصب را تسکین داده، التهاب را کاهش دهند و تاثیر بی‌حس‌کننده داشته باشند. داروهای موضعی رایج که می‌توانند به تسکین درد سیاتیک کمک کنند شامل مواد اولیه زیر می شوند:

  • متیل سالیسیلات
  • منتول
  • ترولامین سالیسیلات
  • کپسایسین
  • کافور

از آنجا که داروهای موضعی فقط موضعی عمل می کنند ممکن است موجب تسکین درد فوری شوند. برخی از مواد اولیه این داروها ممکن است حساسیت پوستی ایجاد کنند. بنابراین قبل از مصرف مقدار کمی از آنها را روی پوست خود امتحان کنید.

تسکین دهنده های عضلانی

 این داروها سفتی و انقباض عضلانی را تسکین داده و اسپاسم را کاهش می دهد. اسپاسم عضلانی ممکن است به علت مشکلات زمینه‌ای دیگری مثل مشکلات دیسک، التهاب عضلات لگن یا کمر ایجاد شوند و موجب بروز سیاتیک شوند.

این داروها سفتی کمر را که به علت اسپاسم عضلانی ایجاد شده است تسکین می‌دهند و ممکن است برای درمان سیاتیک حاد موثرتر باشند. به علت عوارض جانبی احتمالی این داروها و خطر سوءمصرف مثل وابستگی به این داروها، این داروها باید با احتیاط مصرف شوند و برای افرادی که دارای مشکلات کبد، کلیه یا مشکلات قلبی هستند مناسب نیستند.

درمان های دیگر برای درد سیاتیک

معمولا سیاتیک بین ۴ تا ۶ هفته بدون عوارض طولانی مدت برطرف می‌شود. داروها برای کاهش درد سیاتیک مزمن موثر هستند و برای مصرف کوتاه مدت نیز پیشنهاد می شوند. برای درد طولانی مدت و جلوگیری از بروز مجدد این مشکل به درمان‌های دیگری نیاز است.

تزریق استروئید اپیدورال

استروئید التهاب را کاهش می‌دهد و درد سیاتیک را تسکین می دهد. در این درمان داروی کورتیکواستروئید نزدیک ریشه‌های عصب در ستون فقرات تزریق می‌شود. این تزریق ها می‌توانند برای چند ماه و یا حتی بیشتر درد را کاهش دهند اما تزریق های استروئید اپیدورال برای همه بیماران موثر نیستند.

فیزیوتراپی برای سیاتیک

درمان فیزیوتراپی شامل ترکیبی از تمرینات ایروبیک و قدرتی می شود و به عنوان یکی از بخش‌های مهم درمان سیاتیک محسوب می‌شود ورزش‌های درمانی ممکن است به برنامه فیزیوتراپی اضافه شوند.

درمان کایروپراکتیک کایروپراکتیک یا درمان با دست معمولا توسط یک کایروپراکتر انجام می شود. هدف از این درمان این است که همترازی ستون فقرات را بهبود پیدا کند و بیماری‌های زمینه‌ای که موجب درد عصب سیاتیک شدند مثل فتق دیسک یا تنگی ستون فقرات برطرف شوند. درمان با دست می تواند محیط درمانی بهتری ایجاد کند و درد کمتری داشته باشد.

جراحی سیاتیک

معمولاً جراحی سیاتیک زمانی پیشنهاد می‌شود که درد یا ضعف پا ادامه دار است یا بعد از امتحان چندین روش درمانی غیر جراحی هنوز در حال بدتر شدن است در موارد بسیار کمی جراحی به عنوان اولین گزینه در نظر گرفته می شود.

نمونه‌هایی از مواردی که جراحی به عنوان اولین گزینه در نظر گرفته می شود:

  • سندروم دم اسب یک فوریت پزشکی محسوب می شود. ریشه های عصب که به آن دم اسب می گوییم تحت فشار قرار می گیرند و عملکرد حسی و حرکتی در قسمت تحتانی بدن از بین می رود.
  • تومورها تجمع مایعات در یک نقطه از بدن (کیست‌ها یا آبسه) یا شکستگی شدید در ستون فقرات
  • سیاتیک دو طرفه این نوع سیاتیک روی هر دو پا تاثیر می گذارد ممکن است به علت فتق دیسک چند سطحی، فتق تک سطحی شدید یا تنگی ستون فقرات مرکزی باشد.
  • عفونت در ناحیه لگن که به دارو پاسخ نمی دهد.

جراحی دیسک کمر برای سیاتیک

میکرودیسککتومی

 یکی از رایج‌ترین انواع جراحی دیسک کمر است که برای درمان سیاتیک ناشی از فتق دیسک انجام می شود. در این جراحی قسمت کوچکی از مواد دیسک که زیر ریشه عصب یا استخوان روی ریشه عصب قرار دارد برداشته می شود. هرچند به لحاظ تکنیکی این جراحی باز محسوب می‌شود اما میکرو دیسککتومی با حداقل تکنیک های تهاجمی و با برش بسیار کوچکی که داده می شود، کمترین آسیب به بافت ها وارد می شود.

لامینکتومی

در این روش قسمتی یا همه لامینا برداشته می شود تا فضای بیشتری برای عصب ستون فقرات ایجاد شود. اکثراً برای درد سیاتیک ناشی از تنگی ستون فقرات کمر این جراحی انجام می‌شود و حدود ۷۵ تا ۹۰ درصد از بیماران بعد از انجام جراحی لامینکتومی کمر دردشان تسکین پیدا می کند.

فاستکتومی

این روش جراحی برای تسکین درد عصب هایی که به علت تحلیل رفتن مفاصل فاست تحت فشار قرار گرفته اند، انجام می‌شود. مفاصل فاست معمولاً برای کاهش فشار روی عصب اصلاح یا کلاً برداشته می شوند. ۸۵ درصد از بیماران بعد از جراحی فاستکتومی تسکین درد داشته‌اند.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر