در دوران بارداری، بدن دستخوش تغییرات زیادی می‌شود. از تغییرات شیمیایی و هورمونی که ناشی از باردار شدن است گرفته تا تغییرات فیزیکی بدن از جمله حمل کودک، این تغییرات قطعاً بر سبک زندگی شما تأثیر می‌گذارد. تغییرات فیزیکی در بدن می‌تواند فشار اضافی بر مفاصل و ماهیچه‌های بدن وارد کند. افزایش وزن باعث ایجاد فشار به زانوها شده و باعث می شود که مفاصل هنگام راه رفتن احساس متفاوتی داشته باشند. افزایش وزن می‌تواند سفتی در پاها، باسن، زانوها و مچ پا را افزایش دهد و حتی می‌تواند سندرم تونل کارپال را بدتر کند. تغییرات فیزیکی از این قبیل، می تواند باعث ساییدگی مفاصل و استخوان‌های شما شود.

علائم آرتروز زانو در دوران بارداری

از آنجایی که آرتریت زانو، مفاصل زانو را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اضافه وزن بارداری می‌تواند باعث بروز درد زانو در دوره بارداری و ناراحتی شود. فشار اضافی می‌تواند درد ناحیه زانو را افزایش داده و باعث اسپاسم عضلانی یا بی‌حسی در پاها شود. ممکن است تورم و احساس گرما در مفصل زانو وجود داشته باشد. هنگام حرکت زانو صداهای تق تق و ترکیدن شنیده می‌شود.

درمان آرتروز زانو در دوران بارداری

در صورتی که در دوران بارداری خود آرتروز زانو را تجربه می‌کنید، باید با پزشک خود تماس بگیرید. راه‌های زیادی برای مدیریت آرتروز زانو وجود دارد.

دارو

 

زانو درد در دوران بارداری ممکن است ناتوان کننده باشد. در مورد مصرف داروهای آرتروز در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید. حتماً پزشک را از تمام داروهای تجویزی، بدون نسخه و مکمل های غذایی که مصرف می کنید، مطلع کنید. ادامه مصرف برخی از این داروها بی‌خطر است، اما برخی دیگر می‌توانند به کودک شما آسیب برسانند. پزشک ممکن است داروهای شما را تغییر دهد یا دوز دارو را تا پس از تولد نوزاد تغییر دهد. در صورتی که قصد شیر دادن دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

سرما و گرما درمانی

سرما و گرما درمانی می‌تواند به کاهش درد و مدیریت هر گونه علائم آرتروز کمک کند.

از افزایش وزن بیش از حد خودداری کنید

پزشکان توصیه می‌کنند زنانی که قبل از بارداری وزن طبیعی داشتند، در دوران بارداری 11 تا 16 کیلوگرم وزن اضافه کنند (زنانی که اضافه وزن داشتند فقط باید 7 تا 11 کیلوگرم وزن اضافه کنند). اگر به این دستورالعمل‌ها عمل کنید، درد زانو ناشی از آرتروز زانو کاهش یافته و بازگشت به وزن قبل از بارداری پس از زایمان برایتان آسان‌تر خواهد بود.

تمرین

 

در دوران بارداری باید به ورزش کردن ادامه دهید. تمرینات دامنه حرکتی که باعث افزایش انعطاف‌پذیری می‌شوند و همچنین تمریناتی که به شما کمک می‌کنند قدرت عضلانی خود را حفظ کنید، در برنامه تمرینی‌تان بگنجانید. پیاده‌روی و شنا به خصوص برای افراد مبتلا به آرتروز زانو مفید است. از پزشک خود بپرسید که آیا برنامه ورزشی روتین شما برای کودک‌تان بی‌خطر است یا خیر.

رژیم غذایی

تغذیه خوب برای افراد مبتلا به آرتروز زانو مهم و برای رشد کودک ضروری است. احتمالاً از مکمل‌های دوران بارداری استفاده می‌کنید، اما باید در مورد مشکلات مربوط به غذا با پزشک خود صحبت کنید. گاما لینولنیک اسید یک اسید چرب است که برای کاهش درد زانو مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، در دوران بارداری نباید مصرف شود زیرا ممکن است باعث زایمان زودرس شود و خطری برای جنین ایجاد کند. به همین ترتیب، زردچوبه اگرچه برای تسکین درد زانو استفاده می‌شود، اما نباید در دوران بارداری استفاده شود.

مکمل های اسید فولیک برای سلامت کودک مهم و ضروری هستند. شما باید مصرف آنها را تقریباً سه ماه قبل از بارداری شروع کنید و تا سه ماه دیگر در بارداری ادامه دهید. در صورتی که متوترکسات را در عرض سه ماه پس از باردار شدن مصرف کرده‌اید یا اگر در دوران بارداری سولفاسالازین مصرف می‌کنید، باید در طول بارداری دوز روزانه بالاتری از اسید فولیک دریافت کنید.

می‌توانید اسید فولیک را از سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی بهداشتی یا داروخانه‌ها دریافت کنید. دوزهای بالاتر اسید فولیک (5 میلی گرم) باید توسط پزشک تجویز شود. در صورتی که در دوران بارداری استروئید مصرف می‌کنید، ممکن است به شما توصیه شود که قرص‌های کلسیم و ویتامین D مصرف کنید تا استخوان‌های خود را قوی نگه دارید و از استخوان‌هایتان در برابر پوکی استخوان محافظت کنید.

استفاده از وسایلی مانند بریس‌ها

دو نوع بریس وجود دارد: بریس‌های آنلودر یا بریس زانوی کاهش دهنده فشار، که وزن به دست آمده در دوران بارداری را از سمت زانو که تحت تاثیر آرتروز قرار گرفته است، کاهش می‌دهد و بریس‌های حمایت کننده، که از کل زانو پشتیبانی می‌کنند. به منظور استفاده از بریس‌ها، حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا استفاده طولانی مدت از بریس‌ها باعث ضعیف شدن عضلات زانو می‌شود.

کفش خوب و مناسب بپوشید

کفش‌های دارای پد و قوس کافی می‌توانند به جذب ضربه به زانو کمک کنند. ممکن است بخواهید در سه ماهه آخر بارداری خود از کفش‌های ورزشی استفاده کنید تا به زانوهای خود استراحت دهید.

خطرات آرتروز زانو در دوران بارداری

 

گسترش یا ابتلا به آرتروز زانو در دوران بارداری می تواند انواع مختلفی از خطرات مرتبط با بارداری شما را افزایش دهد. در حالی که همه اینها قابل کنترل هستند، بادی از این خطرات آگاه باشید تا بتوانید با پزشک خود در مورد آنها صحبت کنید و بدانید چه انتظاری داشته باشید. برخی از این خطرات عبارتند از:

  • ابتلا به آرتروز می‌تواند خطر ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش دهد. این عارضه باعث افزایش فشار خون و میزان پروتئین در ادرار مادر می‌شود. این وضعیت می‌تواند در دوران بارداری یا حتی پس از زایمان ایجاد شود و می‌تواند یک مشکل جدی باشد.
  • زنانی که در دوران بارداری به آرتروز زانو مبتلا هستند، خطر مرتبط با تولد نوزادشان افزایش می‌یابد. زنان مبتلا به آرتروز ممکن است نوزادان کوچکتر یا با وزن کمتری نسبت به نوزادان معمولی به دنیا بیاورند.
  • زنان مبتلا به آرتروز زانو بیشتر در معرض زایمان سزارین هستند. این به دلیل دردهای موجود در بدن و کمر است که زایمان را دشوارتر می‌کند. بهتر است قبل از شروع زایمان با پزشک خود در مورد این خطرات صحبت کنید.

موارد ذکر شده در بالا از خطرات مرتبط با آرتروز انو در دوران بارداری هستند. این خطرات می‌تواند به دلیل آرتروز زانو باشد که قبل از بارداری داشته‌اید، یا در برخی موارد آرتروزی که ممکن است پس از بارداری ایجاد شود، باعث ایجاد این خطرات می‌شود.

آرتروز زانو بعد از زایمان

برخی زنان چند هفته پس از زایمان دچار آرتروز زانو می‌شوند. در صورتی که در دوران بارداری مصرف داروهای آرتروز خود را کنار گذاشتید، وقت آن است که با پزشک خود در مورد مصرف دوباره داروها صحبت کنید.

شما باید به انجام تمریناتی که دامنه حرکتی و تقویت عضلات را افزایش می‌دهند، ادامه دهید. قبل از انجام تمریناتی که شدیدتر هستند با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که قصد شیردهی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از داروها از طریق شیر مادر منتقل می‌شوند و می‌توانند برای نوزاد شما مضر باشند.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر