ایجاد چیزی برای وب یک جایگاه بسیار خاص در توسعه نرم افزار است. به این ترتیب، به دلیل چالش‌هایی که پروژه‌های مبتنی بر وب دارند، انتخاب‌های فناوری اغلب کمی متفاوت به نظر می‌رسند.

به عنوان مثال، وب سایت ها به جای نشستن مستقیم روی سخت افزار، با مرورگرها تعامل دارند. حتی برنامه های مبتنی بر وب نیز باید با در نظر گرفتن اتصال کار کنند، زیرا داده ها باید به عقب و جلو ارسال شوند. به دلیل همه اینها، زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت اغلب با گزینه های نرم افزار معمولی متفاوت است - که ما می خواهیم در اینجا بررسی کنیم.

دانستن برخی از محبوب‌ترین زبان‌های طراحی وب به شما امکان می‌دهد در طول پروژه‌های وب، انتخاب‌های بیشتری داشته باشید و همچنین دامنه همه کاره بخش وب‌سازی امروزی را درک کنید.

طراحی و توسعه وب چیست؟

هنگامی که مردم می گویند توسعه وب (یا به اختصار "وب توسعه دهنده")، اغلب به طراحی و توسعه وب اشاره می کنند. اینها با هم فرآیند طراحی، پیاده سازی و نگهداری وب سایت ها را تشکیل می دهند. در حالی که دیگران در این فرآیند دخیل هستند (مانند طراحی گرافیک)، این تیم طراحی و توسعه وب هستند که به طور عملی کدنویسی را انجام می دهند.

زبان های طراحی وب چیست؟

هنگام طراحی نرم‌افزار یا سایر برنامه‌های دیجیتال، زبان‌های برنامه‌نویسی به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهند که به‌جای شروع از باینری کامل، این کار را به طور مؤثر انجام دهند. از طریق قوانین و دستورات سفارشی خود، زبان ها سپس به کد ماشین کامپایل می شوند. به این ترتیب، زبان ها رابطی هستند که از طریق آن توسعه دهندگان می توانند بیشترین کنترل و درک را به طور همزمان داشته باشند.

علاوه بر این، چارچوب ها و کتابخانه هایی نیز بر روی این زبان ها ساخته شده اند. فریم‌ورک‌ها پایه‌ای برای برنامه‌های مختلف فراهم می‌کنند (در این مورد، بسیاری از چارچوب‌ها به توسعه وب‌سایت‌ها کمک می‌کنند)، در حالی که کتابخانه‌ها اجزای موجود را برای صرفه‌جویی در زمان ارائه می‌کنند (و بسیاری از چارچوب‌ها شامل کتابخانه‌شان نیز می‌شوند).

از نظر طراحی وب، هر زبانی وب پسند نیست یا در مقیاس محبوبی استفاده نمی شود. وقتی به زبان های طراحی سایت اشاره می کنیم، اغلب به زبان ها و فریم ورک های مورد استفاده اشاره می کنیم. این به این دلیل است که همه چیز تحت تعریف بالا یک زبان سختگیرانه نیست، اما با این وجود یک جزء حیاتی برای ایجاد یک برنامه مبتنی بر وب است.

رایج ترین زبان های طراحی وب

بدون هیچ مقدمه ای، در اینجا زبان های رایج طراحی وب موجود است. ما آنها را به دو دسته تقسیم کرده ایم، موارد ضروری مطلق و گزینه های محبوب و جدیدتر که به طور فزاینده ای درگیر می شوند.

ملزومات

امروزه، مرورگرهای وب از طیف وسیعی از زبان ها پشتیبانی می کنند، اما برخی از آنها به عنوان ضروریات اصلی در نظر گرفته می شوند. اینها زبانهایی هستند که همه مرورگرها قادر به خواندن آنها هستند و بلوک های اصلی توسعه وب را در نظر می گیرند. به طور معمول، زبان های مدرن تر (مانند آنهایی که بعداً ذکر شد) در نهایت به عنوان یکی از این زبان ها اجرا می شوند.

HTML

Hypertext Markup Language - یا به اختصار HTML - زبانی است که برای نشان دادن ساختار و چیدمان صفحات وب استفاده می شود. در حالی که HTML به تنهایی برای ایجاد یک وب سایت با استانداردهای امروزی کافی نیست، اما ابتدایی ترین ساختارها هنوز شروع می شوند.

اگر می‌خواهید پاراگراف‌ها را نشان دهید، فونت یا اندازه متن را تغییر دهید، یا حتی جداول و عناصر طرح‌بندی بیشتری ایجاد کنید، HTML چیزی است که به مرورگرها می‌گوید محتوای شما را از این طریق بارگذاری کنند.

این کار را با "علامت گذاری" محتوا با برچسب ها انجام می دهد. اگر از وردپرس استفاده کرده اید، احتمالاً با آن آشنا هستید. برچسب‌ها دارای یک تگ شروع (مانند <p> برای پاراگراف) و پایان (</p>) هستند، که به مرورگرها می‌گوید هر چیزی را که بین آن‌ها قرار می‌گیرد به روشی خاص، بر اساس برچسب، رفتار کنند.

بهترین راه برای تفکر در مورد HTML به عنوان چارچوبی برای محتوا است - این اسکلت است که نظم و ترتیب قسمت های بعدی را هدایت می کند.

CSS

همانطور که ممکن است حدس بزنید، Cascade Style Sheeting - یا CSS - جایی است که توسعه دهندگان می توانند شروع به پیاده سازی "سبک" یک وب سایت کنند.

این زبان توسعه دهندگان را قادر می سازد تا نحوه نمایش وب سایت خود را در نهایت برای بازدیدکنندگان کنترل و تعریف کنند. به عنوان مثال، CSS می تواند اندازه و سبک فونت، طرح کلی صفحات، رنگ ها و موارد دیگر را تعریف کند. مانند HTML، این یک زبان نشانه گذاری است و این دو اغلب با هم هستند. در واقع، این بسیار شبیه به HTML است و اغلب متوجه می‌شوید که توسعه‌دهندگان مسلط به یکی، به دیگری مسلط هستند - به خصوص اگر پیش‌زمینه‌ای در توسعه وب‌سایت داشته باشند.

با استفاده مجدد از طراحی وردپرس، می توانیم نحوه تعامل HTML و CSS را مشاهده کنیم. با ویرایشگر HTML، کاربران می توانند سرصفحه ها (به عنوان مثال <H1>) و حتی عناصر سفارشی را نشان دهند، اما این CSS است که در نهایت نشان می دهد که چگونه همه اینها ظاهر می شوند. از این گذشته، تگ <H1> به تنهایی اندازه قلم، موقعیت، رنگ یا هر چیز دیگری را نشان نمی دهد و در حالی که برخی از این کارها را می توان از طریق HTML انجام داد، این CSS است که یک استایل ثابت را تضمین می کند.

علاوه بر این، CSS کارهایی را انجام می‌دهد که HTML قادر به انجام آن نیست، که آن را برای مقیاس‌بندی محتوا در لپ‌تاپ و موبایل مفید می‌کند.

جاوا

یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی وب - و همچنین زبان ها به طور کلی - جاوا از اوایل دهه 90 وجود داشته است و مدت زیادی است که برای ساخت وب سایت استفاده می شود، اما در برنامه های اندروید و غیره نیز استفاده می شود.

مناطق نیز.

برخلاف HTML یا CSS، جاوا یک زبان مبتنی بر کلاس و شی است - این همان چیزی است که مردم هنگام در نظر گرفتن "زبان های کدنویسی" به آن فکر می کنند. جاوا با تعریف اشیاء و کلاس‌ها ویژگی‌های خاصی را به آیتم‌ها می‌دهد و به نوبه خود به تعریف نحوه عملکرد و ارتباط آنها با سایر اشیاء کمک می‌کند... همه اینها آن را بسیار متنوع می‌کند. این رویکرد ماژولار همچنین به این معنی است که کد را می توان مجددا استفاده کرد و به صرفه جویی در زمان و پایین نگه داشتن اندازه نهایی کمک می کند.

علاوه بر این، جاوا به معماری خاصی مرتبط نیست و می تواند تقریباً روی هر سیستمی اجرا شود. این یکی از دلایل محبوبیت این زبان و همچنین دلیل اصلی بودن زبان طراحی وب است. از این گذشته، نه تنها مرورگرها بر روی همه سیستم عامل ها اجرا می شوند، بلکه توسعه دهندگان نیز از پس زمینه های مختلفی هستند.

جاوا اسکریپت

وقتی صحبت از زبان‌های طراحی وب به میان می‌آید، بسیاری از مردم فکر می‌کنند جاوا اسکریپت یک چارچوب یا گونه‌ای از جاوا است، اما این درست نیست. ما این سردرگمی را درک می‌کنیم، زیرا این صنعت اغلب چارچوب‌هایی دارد (مثلاً Ruby on Rails و React Native)، که نام‌گذاری آن‌ها بر اساس راه‌حلی است که روی آن ساخته شده‌اند (به ترتیب Ruby و React JS).

علاوه بر این، جاوا اسکریپت یک زبان چند پارادایم است که استفاده های زیادی را امکان پذیر می کند، اما تا آنجا که به وب سایت ها مربوط می شود، توانایی آن در پشتیبانی از سبک های شی گرا آن را به همراهی عالی برای جاوا تبدیل می کند. می‌تواند هم توابع تودرتو و هم توابع ناشناس را در کنار کلاس‌ها پشتیبانی کند که همگی با نحوی ساختاریافته هستند.

SQL

زبان پرس و جو ساختاریافته - SQL - یک زبان پرس و جو در پایگاه داده است که به وب سایت ها کمک می کند تا حجم زیادی از داده ها را مدیریت کنند. مدل رابطه‌ای SQL به این معنی است که می‌تواند داده‌ها را از طریق یک فرمان واحد از پایگاه‌های داده مختلف بیرون بکشد و علاوه بر این، برای انجام این کار به ایندکس یا سایر پیچیدگی‌های اضافی نیاز ندارد. این باعث می شود که برای یافتن اطلاعات خاص در وب سایت ها از درخواست های کاربران بسیار موثر باشد.

با این حال، به عنوان یک راه حل ساخته شده با هدف خاص جستجو در پایگاه های داده، SQL مختص دامنه است و نیاز به کار با زبان ها یا راه حل های دیگر برای یک وب سایت کاملاً کاربردی دارد. گفتنی است، توانایی‌های SQL را نمی‌توان نادیده گرفت، زیرا کاری را انجام می‌دهد که جاوا، جاوا اسکریپت، HTML و CSS نمی‌توانند انجام دهند، و آن را به یک گنجاندن رایج تبدیل می‌کند.

پایتون

یک زبان نسبتا جدید، در مقایسه با جاوا، HTML، CSS و غیره، پایتون به دلیل سهولت استفاده و خوانایی بالا مورد تحسین قرار گرفته است. برای مثال، این کار را از طریق نحو واضح، با استفاده از کلمات به جای نمادها انجام می دهد.

تا آنجا که به وب سایت ها مربوط می شود، پایتون می تواند چارچوبی برای ساخت بقیه وب سایت ایجاد کند. در کنار این، از پارادایم های متعددی پشتیبانی می کند و حافظه را به صورت خودکار مدیریت می کند.

با این حال، تفاوت بین پایتون و جاوا اسکریپت در این است که اولی فقط در سمت سرور کار می کند، در حالی که دومی می تواند سمت کلاینت را نیز اجرا کند. به این ترتیب، نمی تواند به طور کامل جایگزین جاوا اسکریپت شود، اما با این وجود، محبوبیت و خوانایی روزافزون آن را به یک انتخاب اصلی در بسیاری از پروژه های وب امروزی تبدیل می کند.

PHP

اگر به دنبال چیزی برای مدیریت وب سایت های پر داده هستید، PHP (که در ابتدا به معنای صفحه اصلی شخصی بود اما اکنون به عنوان پردازشگر فرامتن PHP شناخته می شود) گزینه خوبی است. این یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است - روی وظایف فرانت اند یا سمت مشتری تمرکز نمی کند. به این ترتیب، برای مدیریت داده ها و وظایف سمت سرور، با کمک یک مترجم در پس زمینه اجرا می شود.

با این حال، بزرگترین مزیت PHP این است که می توان آن را مستقیماً در HTML جاسازی کرد. به این ترتیب، فوق العاده مرورگر پسند است. اگر این کافی نبود، منبع باز نیز هست که کمک می کند!

.NetCore

.Net با تلفظ "dot net" چارچوبی از مایکروسافت است که تمرکز زیادی بر قابلیت همکاری زبان دارد. این خود یک زبان نیست، اما زبان ها را قادر می سازد تا از کدهای زبان های دیگر، علی رغم تفاوت ها، استفاده کنند. تعداد زیادی از زبان‌های طراحی وب قدیمی‌تر از جمله C++، C# و F# پشتیبانی می‌شوند، که Net را به انتخاب خوبی برای حرکت به سمت راه‌حل‌های مدرن‌تر تبدیل می‌کند.یکی از مهم ترین فاکتور های سئو رندر اطلاعات از سمت سمت روی سایت است که در بهینه سازی سایت بسیار اثر دارد که این کار در این زبان بخوبی بالاترین امیتاز را کسب کرده است.

علاوه بر این، .Net دارای مجموعه وسیعی از کتابخانه های کلاس از پیش تعریف شده است که به توسعه دهندگان تعداد زیادی کد موجود برای کار با آنها می دهد.

با این حال، به عنوان یک محصول مایکروسافت، Net در درجه اول برای سرویس های مبتنی بر ویندوز طراحی شده است و دارای محدودیت هایی است. با این اوصاف، نقش واقعی آن در توانمندسازی کدهای دیگر نهفته است.

Angular / TypeScript

TypeScript یک نوع superset از جاوا اسکریپت است - از جاوا اسکریپت در هسته خود استفاده می کند، بنابراین همه برنامه های کاربردی در دومی در اولی کار می کنند. با این حال، این نوع اسکریپت به تنهایی محبوب نیست، بلکه بیشتر فریمورک‌های خاص ساخته شده با آن است.

در حالی که این به خودی خود یک زبان نیست، پس ما همچنان می خواهیم Angular را در اینجا در یک زبان طراحی وب قرار دهیم، زیرا معمولاً در برنامه های کاربردی وب استفاده می شود. به عنوان یک چارچوب، Angular فعال می کند

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر