امواج فراصوت (اولتراسوند) متمرکز با شدت زیاد یا هایفو (HIFU) تقریباً درمان جدیدی برای سفت کردن پوست است که برخی آن را به عنوان جایگزینی غیر تهاجمی و بدون درد برای لیفت صورت می دانند. در این روش از انرژی فراصوت (اولتراسوند) برای تحریک کلاژن سازی استفاده می شود و نتیجه ی آن سفت شدن پوست است.

هایفوتراپی چیست؟

در این روش امواج فراصوت، لایه زیرین سطح پوست را هدف قرار می دهند. انرژی فراصوت (اولتراسوند) باعث می شود بافت به سرعت گرم شود. وقتی که سلول های ناحیه مد نظر به دمای مشخصی برسند، آسیب سلولی خواهند دید. در هایفوتراپی با آسیب به سلول‌ها آن‌ها را وادار به ساخت کلاژن و پروتئین های مورد نیاز پوست می کنیم و از این طریق به جوانسازی پوست می پردازیم.

افزایش کلاژن باعث سفت تر و مستحکم تر شدن پوست و کمتر شدن چروک ها می شود. از آنجایی که پرتوهای پربسامد فراصوت (اولتراسوند)، روی بافت خاصی در زیر سطح پوست متمرکز می شود، آسیبی به لایه های سطحی پوست و بافت آن وارد نمی کند.

هایفو (HIFU) برای کدام قسمت های بدن استفاده می شود؟

  • سفت کردن و لیفت کل صورت
  • لیفت صورت V شکل
  • کاهش غبغب
  • کانتور بدن و زاویه دهی به آن
  • مینی هایفو
  • سفت کردن و کاهش افتادگی پوست چانه
  • لیفت و بالا کشیدن ابرو
  • لیفت گردن

فرایند کلاژن سازی حدود سه ماه زمان می برد و پوست کمی سفت می شود. به همین دلیل نتیجه ی آن ظاهری طبیعی خواهد داشت.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای هایفوتراپی نیستند؟

تقریباً همه می توانند از هایفوتراپی که روش ایمنی است، استفاده کنند؛ اما افرادی هم هستند که به دلیل ماهیت این درمان پوستی فوق پیشرفته، نمی توانند از آن استفاده کنند. هیچ گونه محدودیتی براساس جنسیت، نوع پوست و سن ندارد؛ اما کسانی که پوست پیری دارند نتایج بهتری خواهند دید.

کسانی که نمی توانند هایفو (HIFU) انجام دهند، آن هایی هستند که در ناحیه ی مدنظر برای درمان، عفونت پوستی فعال، زخم باز یا جوش دارند. افرادی که دستگاه ضربان ساز یا سایر ایمپلنت های الکترونیکی دارند، نمی توانند این درمان را انجام دهند و زنان باردار نیز مجاز به استفاده از آن نیستند.

نتایج در افراد سیگاری و کسانی که آفتاب سوختگی شدید دارند، کمتر مشهود خواهد بود. اگر نمی توانید در بازه ی زمانی معقولی، به طور طبیعی بهبود یابید، هایفو (HIFU) درمان مناسبی برای شما نیست. عملکرد پوست باید عادی باشد تا بتواند ترمیم و بازسازی شود.

عوارض جانبی هایفوتراپی

آیا هایفوتراپی عوارض جانبی دارد؟ بله. همه ی درمان های زیبایی عوارض جانبی دارند و هایفوتراپی نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حال، هایفوتراپی نسبت به جراحی لیفت صورت، بسیار ایمن تر است و می تواند به همان اندازه مؤثر باشد.

درد

معمولاً درمان با امواج فراصوت (اولتراسوند)، درد ندارد و فقط احساس گز گز و گرمای مختصر در پوست، توسط افراد تحت درمان گزارش شده است. با این حال، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن و گرما ایجاد شود؛ این موارد فقط طی درمان حس می شود و پس از درمان ادامه نخواهد داشت. ممکن است برخی افراد آزرده شوند اما با ادامه درمان این موضوع بهتر می شود و در پایان نتایج فوق العاده ای خواهید دید. یک متخصص زیبایی ماهر می تواند در صورت زیاد شدن درد، از کرم یا داروی بی حسی استفاده کند؛ با این حال این امر بسیار نادر است و اکثر افراد نیازی به بی حسی ندارند.

لک شدن پوست

ممکن است ناحیه ی درمان شده، به خصوص اگر پوستتان حساس و مستعد قرمزی باشد، قرمز و لک شود. این عارضه ی جانبی دائمی نیست و معمولاً چند ساعت بعد از درمان بهبود می یابد.

تورم

پوست متورم و پف کرده، عارضه ی جانبی نادر هایفوتراپی است؛ اما از آنجایی که پوست افراد مختلف، متفاوت است، ممکن است تورم رخ دهد. معمولاً تورم بعد از چند روز بهبود می یابد و پس از آن می توانید از مزایای جوانسازی درمان پوستی فراصوت (اولتراسوند) خود لذت ببرید. یک متخصص پوست باتجربه، در جلسه ی مشاوره، شما را از مزایا و عوارض جانبی این روش آگاه خواهد کرد.

بی حسی

امواج صوتی گسیل شده در طول روند هایفو (HIFU)، برای ریشه کن کردن چروک ها، حتی عمقی ترین آن ها، به عمیق ترین لایه های پوست نفوذ می کند. این فناوری، توانایی منحصر به فردی در نفوذ به درم و لایه ی سیستم اپونوروتیک عضلانی سطحی دارد و نسبت به سایر روش های غیر تهاجمی، عمقی تر است. سیستم اپونوروتیک عضلانی سطحی، همان لایه ای است که در جراحی های لیفت متداول، سفت می شود؛ با این وجود، برخلاف جراحی، هایفو (HIFU) مقرون به صرفه است و نیاز به مرخصی از کار ندارد. چون هایفو (HIFU) به لایه های عمیق نفوذ می کند، گاهی آسیب جزئی وارد می کند که باعث بی حسی می شود.

احساس گزگز اغلب در نواحی ظریف تر مانند چشم ها و لب ها رخ می دهد. افرادی که دچار بی حسی شده اند، گفته اند که این مشکل بعد از دو هفته، خود به خود و بدون نیاز به دارو یا مداخله، رفع شده است. لطفاً توجه داشته باشید که این عوارض جانبی، نادر اند و در جلسه ی مشاوره، به طور کامل برای شما توضیح داده می شود.

هایپرپیگمنتیشن

این مورد، با وجود نادر بودن، یکی از عوارض جانبی دائمی است. ممکن است باعث شود پوست تغییر رنگ داده و تیره تر شود. این عارضه ی جانبی است که می تواند به دلیل گرمای گسیل شده از دستگاه فراصوت (اولتراسوند) باشد که دمای آن می تواند به 45-65 درجه ی سانتی گراد نیز برسد.

عدم نتیجه دهی

گاهی اوقات، کسانی که تحت درمان با هایفو (HIFU) قرار گرفته اند، هیچ تغییر مثبت یا منفی ندیده اند. با وجود اینکه این موضوع که پوست آن ها آسیبی ندیده خوشحال کننده است، اما برای کسانی که می خواستند پوستی سفت تر و بدون چروک داشته باشند، این امر رضایت بخش نخواهد بود. در 10% موارد، افراد تحت درمان، هیچ گونه تغییری در پوست و گردنشان نمی بینند؛ زیرا نتایج از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود و گاهی تشکیل کلاژن در درون پوست که باعث مقابله با جاذبه خواهد شد، در ظاهر، نتیجه ی قابل مشاهده ای نخواهد داشت.

همه ی درمان های صورت، با عوارض جانبی همراه هستند. با این حال، عوارض جانبی دائمی نادر هستند و عوارض جانبی جزئی نیز نسبتاً کم بوده و طی یک الی دو هفته بهبود می یابد.

هزینه هایفوتراپی

هزینه هایفوتراپی به عوامل بسیاری بستگی دارد که یکی از آن ها، تجربه ی متخصص پوست و دیگری محل و امکانات کلینیک است. با این حال، هزینه هایفوتراپی بسیار کمتر از روش های جراحی مانند لیفت صورت است.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر