عکاسی گذشته از این که یک حرفه باشد یک هنر محسوب می‌شود. عکاس یک هنرمند واقعی است و با ذوق و استعداد ذاتی خود زیباترین تصاویر را ثبت می‌کند. در کنار استعداد، هنر و مهارت عکاسی، تجهیزات عکاسی نیز نقش بسیار مهمی در تهیه عکس‌های زیبا و خاص دارند. یکی از مهم‌ترین ابزارهای عکاسی، دوربین است. یک عکاس در قدم اول باید برای خود یک دوربین عکاسی تهیه کند اما از آنجا که طیف گسترده‌ای از مدل‌های دوربین وجود دارد، خرید دوربین عکاسی مناسب کمی دشوار است. با توجه به این تنوع بهتر است قبل از خرید دوربین عکاسی هدف و انتظار خود را از دوربین مشخص کنید تا به انتخاب درست‌تری برسید. طبیعتا عکاسی که تازه اول راه است و تنها قصد دارد به صورت تفریحی عکاسی کند، لزومی به خرید دوربین پیشرفته فول فریم ندارد و یک دوربین ساده دیجیتالی برای کار او کفایت می‌کند.‌ بنابراین شناخت انواع دوربین اهمیت بسیاری دارد.

دسته‌بندی دوربین عکاسی

در حالت کلی دوربین‌های عکاسی در شش نوع و دو گروه تقسیم‌بندی مجزا تحت عنوان دوربین‌های عکاسی پایه و دوربین‌های عکاسی پیشرفته وجود دارند. شناخت انواع این تجهیزات به انتخاب بهتر شما در خرید دوربین عکاسی کمک می‌کند. در ادامه انواع این دوربین‌ها و ویژگی آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • دوربین‌های عکاسی پایه

دوربین‌های سطح پایه یا دوربین‌های کامپکت به دوربین‌های عکاسی ساده معروفند که استفاده و کاربری راحتی دارند. این دوربین‌ها معمولا در اندازه‌های جیبی وجود دارند و بسیار سبکند. دوربین‌های کامپکت برای عکاسان مبتدی و آماتور که به دنبال ثبت عکس‌های معمولی هستند، انتخاب ایده آلی است. هر چند این دوربین‌ها قابلیت تنظیمات پیشرفته و قابلیت تغییر لنز را ندارند. این دوربین‌ها عملکردی مشابه گوشی‌های هوشمند دارند‌. کامپکت‌ها در تنظیمات نوردهی و تغییر لنز محدودند اما می‌توانید به سادگی دوربین را در حالت صحنه یا حالت تمام خودکار قرار داده و عکاسی کنید. دوربین‌های عکاسی ساده کامپکت خود در سه دسته بندی وجود دارند، که در ادامه معرفی می‌کنیم.

  1. دوربین کامپکت مبتدی: این دوربین سبک، کوچک و قابل حمل بودن و کاربری ساده‌ای دارد. شما می‌توانید تصاویر باکیفیتی از گوشه یک حیاط یا یک فضای دنج کوچک را با این دوربین ثبت کنید اما قطعا نمی‌توانید با این دوربین از یک فضای گسترده مانند زمین فوتبال عکاسی کنید. برخی از این دوربین‌ها از صفحه نمایش لمسی برخوردارند.‌
  2. د‌وربین کامپکت سوپرزوم: این مدل از دوربین کامپکت با وجود این که سبک‌تر و جمع و جورتر از مدل قبل است، قابلیت بزرگ‌نمایی بسیار قابل توجهی دارد. بزرگ‌نمایی این دوربین حداقل ۲۴ و حداکثر۱۲۵ برابر است. شما می‌توانید با خرید دوربین عکاسی کامپکت سوپرزوم به راحتی در یک شب مهتابی، زیبایی ماه را ثبت کنید.
  3. دوربین‌های کامپکت ضد آب: این روزها پیشرفت تکنولوژی به قدری سریع است که تولید یک دوربین ضد آب به هیچ وجه غیرقابل باور نیست. دوربین‌های دیجیتالی ضد آب معمولا قابلیت قرارگیری تا عمق ۱۵ متر زیاد آب و تحمل دمای پایین آب سرد را دارند. طراحی جالب بدنه این دوربین‌ها از آن‌ها در برابر ضربه محافظت می‌کند. این نوع از دوربین‌ها برای تهیه یک تصاویر مستند از زیر آب یا ثبت تصاویر خارق العاده از طبیعت مانند موج‌های دریا بهترین گزینه است.
  • دوربین‌های پیشرفته

خرید دوربین عکاسی پیشرفته برای عکاسانی مناسب است که به صورت حرفه‌ای عکاسی را دنبال می‌کنند. این نوع دوربین در مدل‌های مختلفی طراحی شده و با قابلیت‌های مختلفی که ارائه می‌دهد، امکان ثبت تصاویر مختلف و باکیفیت را فراهم می‌سازد. دوربین‌های پیشرفته قابلیت‌های مختلفی مانند امکان تعویض لنز، تنظیم نوردهی، وجود آینه برای پیش نمایش تصویر و امکانات دیگر را ارائه می‌دهند. در ادامه سه دسته دیگر از دوربین‌های عکاسی که در گروه دوربین پیشرفته جای دارند، معرفی می‌کنیم.

  1. دوربین‌های دیجیتالی پیشرفته: این دوربین‌ها قابلیت‌های بیشتری نسبت به دوربین‌های کامپکت ساده دارند اما مانند آن‌ها قابلیت تعویض لنز ندارند. کامپکت‌های پیشرفته از سایر ویژگی‌های پیشرفته مانند امکان تنظیم نوردهی دستی برخوردارند. این دوربین‌ها از یک کفشک برای استفاده از فلاش خارجی تشکیل شده و می‌توانند تصاویر خام را پردازش و ثبت کنند. حتی برخی از مدل‌های این دوربین به منظره‌یاب الکترونیکی مجهز هستند و در شرایطی که به دلیل نور زیاد امکان استفاده ازال سی دی نباشد، عملکرد بهینه‌ای ارائه می‌دهند. طبیعتا  قیمت آن‌ها گران‌تر از کامپکت ساده می‌باشد.
  2. دوربین‌ بدون آینهاین دوربین‌ها کوچک و سبک بوده و لنز آن‌ها قابل تعویض است، علاوه بر آن یک سنسور بزرگ دارند که به ثبت تصاویر باکیفیت می‌انجامد. دوربین‌های بدون آینه فایل‌های خام را ثبت کرده و عملکرد بهینه‌ای در ویرایش تصاویر ارائه می‌دهند. علاوه بر کیفیت بالای تصویر در این دوربین‌ها، کامپکت سریع‌تری دارند. دوربین‌های بدون آینه برای عکاسان مبتدی تا حرفه‌ای استفاده می‌شود.‌
  3. دوربین‌های DSLRاین دوربین‌ها جزو پیشرفته دوربین‌های عکاسی هستند که از سنسورهای تصویر بزرگ‌تر مانند سنسور فول فریم و کراپ برخوردار‌ند. لنز این دوربین‌ها قابل تعویض می‌باشد، ضمن این که دوربین‌های دیجیتال تک لنز فلک با بسیاری از لنزها همخوانی دارند. این دوربین‌ها از یک منظره‌یاب داخلی و یک آینه برای نمایش سوژه عکاسی استفاده می‌کنند و به دلیل برخورداری از سنسور بزرگ، تصاویر باکیفیتی را در نور کم ثبت می‌کنند. با وجود تمام این ویژگی‌ها این دوربین‌های پیشرفته جزو سنگین‌ترین انواع دوربین هستند. معمولا عکاسان حرفه‌ای و با تجربه به خرید دوربین عکاسی می‌پردازند‌ چون عکاسی با چنین تجهیزات، پیچیدگی‌ها و چالش‌های خود را دارد.

برندهای شناخته شده دوربین عکاسی

یکی از فاکتورهای مهم در خرید دوربین عکاسی توجه به برند آن است. قطعا برندهای معتبر محصولات باکیفیتی برای عرضه دارند‌. نام و برند هر دوربین مانند سایر محصولات ضامن اصالت و کیفیت آن است. در ادامه برترین برندهای دوربین عکاسی که محصولات باکیفیت و قابل اطمینانی را ارائه می‌دهند، معرفی می‌کنیم. شناخت برندهای تولیدکننده دوربین به انتخاب شما در تهیه دوربین مناسب با نیاز کاربری‌تان نیز کمک می‌کند‌ چون معمولا همه برندها تمام انواع دوربین را تولید نمی‌کنند و تنها محصول خاصی برای عرضه دارند.

  • دوربین نیکون: این برند شهرت زیادی در بین علاقمندان به عکاسی دارد چون هر کاربر با هر بودجه‌ای که در اختیار دارد، می‌تواند انواع دوربین SLR و انواع لنز را تهیه کند. نیکون  طیف گسترده‌ای از دوربین شامل دوربین‌های کامپکت سوپرزوم تا مدل‌های بسیار پیشرفته را عرضه می‌کند. این کمپانی دوربین‌های حرفه‌ای خود را به صورت فول فریم تولید می‌کند که در نور کم تصاویر بسیار باکیفیتی را ثبت می‌کنند.‌ این برند دوربین‌های فول فریم بدون آینه خود را نیز ارتقاء و توسعه داده است.
  • دوربین پاناسونیک: پاناسونیک برندی است که نیاز به تعریف ندارد. این برند بهترین و باکیفیت‌‌ترین دوربین های بدون آینه و همچنین دوربین‌های سوپرزوم و کامپکت حرفه‌ای را ارائه می‌دهد.
  • دوربین کانن: این برند مدل‌های مختلفی از دوربین عکاسی از دوربین‌های دیجیتالی ساده تا دوربین‌های حرفه‌ای را تولید و عرضه می‌کند. محصولات این برند در دسته‌بندی‌های مختلف قرار گرفته و شامل دوربین‌های سوپرزوم، کامپکت‌های پیشرفته و دوربین‌های بدون آینه می‌شود‌. علاوه بر آن برند کانن نسبت به سایر برندها لنزهای بیشتری برای مدل‌های حرفه‌ای و بدون آینه دوربین عکاسی دارد.‌
  • دوربین لایکا: این برند دوربین‌های بدون آینه و کامپکت پیشرفته را تولید می‌کند. در کل دوربین‌های برند لایکا خاص و گران‌قیمت هستند و همینطور خاص‌پسند می‌باشند.‌
  • دوربین سونی: این برند معروف نیز مدل‌های مختلفی از این دوربین عکاسی را در دسته‌بندی‌های اس ال آر، دوربین‌های حرفه‌ای سطح بالا، بدون آینه و سوپرزوم تولید می‌کند. برخی از دوربین‌های سونی از سنسور فول فریم و لنزهای متنوع برخوردارند و امکان ثبت تصاویر باکیفیت را فراهم می‌کنند. خرید دوربین عکاسی سونی به دلیل مزایای کیفی آن هیچگاه خالی از لطف نیست.
  • دوربین الیمپوس: برند معتبر الیمپوس بیشتر دوربین‌های ضد آب و ضد ضربه و دوربین‌های بدون آینه را تولید می‌کند. دوربین‌های اس ال آر دیگر توسط این کمپانی تولید نمی‌شوند.
  • دوربین فوجی فیلم: در بین محصولات این برند دوربین‌های کامپکت پیشرفته، بدون آینه و ضدآب دیده می‌شود اما این برند دوربین‌های اس ال آر تولید نمی‌کند.
  • دوربین پنتاکس: محصولات این کمپانی دوربین‌های اس ار آر گران‌قیمت می‌باشند، در صورتی که شرکت مادر پنتاکس یعنی ریکو دوربین‌های حرفه‌ای و پیشرفته را تولید می‌کند.

قیمت خرید دوربین عکاسی

تا اینجا با انواع مدل‌های دوربین و معروف‌ترین برند آن‌ها آشنا شدید. یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورها در خرید دوربین قیمت آن است.‌ قبل از هر چیزی به این نکته توجه کنید: همیشه قیمت گران صرفا به معنی خوب بودن نیست. ممکن است شما هزینه زیادی بابت خرید دوربین پرداخته کرده باشید اما هیچگاه به استفاده بهینه آن نمی‌رسید.‌ از طرفی دوربین‌های گران قیمت نقشی در ثبت عکس‌های باکیفیت ندارند، آنچه شما را به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل می‌کند، نوع دوربین و سطح آن متناسب با نیاز کاربری شما است.  با این حال قیمت دوربین یک موضوع مهم است که هنگام خرید آن مطرح می‌شود.

 هر یک از ویژگی‌هایی که به دوربین اضافه می‌شود، بر قیمت آن می‌افزاید.‌ دوربین‌های حرفه‌ای پیشرفته گران‌تر هستند. بنابراین عکاسان مبتدی می‌توانند با یک هزینه معقول دوربین مناسب با سطح انتظار خود را تهیه کنند. از طرفی خرید دوربین عکاسی از یک فروشگاه معتبر ضمن تضمین اصالت کالا سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود. در این راستا فروشگاه دیجی سنتر به عنوان قدیمی‌ترین و معتبرترین فروشگاه در تهران انواع دوربین‌های عکاسی را از بهترین برندها با تضمین اصالت آن‌ها و قیمت مناسب به فروش می‌رساند.

 نکات مهم هنگام خرید دوربین عکاسی

قبل از این که به سراغ خرید دوربین بروید، باید ایده و نیاز کاربری خود را از دوربین مشخص کرده و حداکثر بودجه‌ای که توان پرداخت آن را دارید، در نظر بگیرید. پس از تعیین این محدوده برای خود، می‌توانید به جزئیات توجه کنید. به این نکته نیز توجه کنید، عدم وجود یک ویژگی در دوربین عکاسی به هیچ وجه دلیلی بر بی‌کیفیتی آن نیست.‌ این روزها بیشتر افراد هنگام خرید دوربین به مگاپیکسل آن توجه می‌کنند. در حالی که این مورد چندان اهمیتی ندارد. هر دوربین متناسب با شرایط خود تصاویر مناسبی را ثبت می‌کند. شما تنها در صورتی به دوربین‌های بالای 16مگاپیکسل احتیاج دارید که بخواهید تصاویر را در سایزهای بزرگ چاپ کنید، در این صورت وضوح تصویر و کیفیت آن حفظ می‌شود. بنابراین هنگام خرید دوربین عکاسی نکات مهم‌تری برای بررسی وجود دارد. در ادامه پارامترهای مهم در خرید دوربین مناسب را بیان می‌کنیم.

  • اندازه سنسور: سنسور در واقع قطعه‌ای است که داخل بدنه دوربین تعبیه می‌شود. هر چه اندازه آن بزرگ‌تر باشد، دوربین قابلیت ثبت تصاویر باکیفیت بیشتر را پیدا خواهد کرد، ضمن این که عملکرد آن در نور کم بهبود می‌یابد. اگر به دنبال کیفیت هستید، دوربین با بیشترین اندازه سنسور را انتخاب کنید. معمولا دوربین‌هایی که سنسور ۱ اینچی و بیشتر دارند، جزو دوربین‌های پیشرفته دسته‌بندی می‌شوند.
  • فلاش دوربین: فلاش در همه دوربین‌ها وجود دارد، آنچه سبب تمایز مدل‌های مختلف دوربین در نوع فلاش می‌شود، قابلیت تنظیم آن در میزان روشنایی است. نورپردازی یکی از مهم‌ترین فاکتورها در عکاسی حرفه‌ای است. به همین دلیل یک فلاش باکیفیت نقش بسیار مهمی در ثبت عکس‌های حرفه‌ای و خلاقانه دارد. فلاش‌های اکسترنال به عنوان بهترین انواع فلاش قابلیت بسیار بالایی در کنترل جهت نور و تنظیم میزان نورپردازی دارند. این فلاش نور زننده‌ای ندارد ومتناسب با سوژه عکاسی قابل تنظیم است.

  • بزرگنمایی اپتیکال لنز: بزرگ‌نمایی لنز در مواقعی که قصد عکاسی از یک محیط گسترده مانند زمین فوتبال را دارید، اهمیت بسیاری دارد. دوربین‌های ساده نیز از لنزی با حداقل سه برابر بزرگنمایی برخوردارند. این در حالی است که برای بزرگنمایی تصویر در محیط‌هایی مانند زمین فوتبال به بزرگ‌نمایی حدود ۲۴ برابر یا بیشتر احتیاج دارید. این ویژگی را در دوربین‌های سوپرزوم بررسی کردیم. البته این مسئله نیز وجود دارد که دوربین‌های با لنز سوپرزوم بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستند‌. بنابراین افرادی که می‌خواهند مدام از مناظر مختلف عکاسی کنند، بهتر است یک دوربین ساده جیبی و سبک تهیه کنند.
  • بهتر است قبل از خرید یک بار دوربین را در دست بگیرید تا به اصطلاح خوش دست بودن یا نبودن آن برایتان مشخص شود، چون شما باید مدام از دوربین استفاده کنید و در صورتی که کنترل فیزیکی خوبی بر روی دوربین نداشته باشید، نمی‌توانید به درستی عکاسی کنید.

فروشگاه اینترنتی دیجی سنتر

دیحی سنتر معتبرترین مرکز خرید دوربین عکاسی و لوازم جانبی آن در سال۱۳۸۴ تآسیس شده و هم اکنون نیز با بیش از یک دهه فعالیت درخشان، بهترین انواع دوربین عکاسی را با مناسب‌ترین قیمت ارائه می‌دهد. شما می‌توانید ضمن خرید دوربین عکاسی لوازم جانبی مورد نیاز آن را نیز در این فروشگاه آنلاین تهیه کنید. برای مشاهده انواع دوربین و لیست قیمت از طریق لینک زیر وارد سایت دیجی سنتر شوید.

https://digicenter.ir/

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر