اگر شما دچار بیرون زدگی دیسک کمر شده اید احتمالاً می خواهید بدانید که چگونه می توان به تسکین درد پرداخت و از شعله ور شدگی یا عود مجدد درد جلوگیری کرد. اجتناب از خوابیدن و استراحت در بستر و حفظ فعالیت جسمانی می تواند کمک شایانی به شما نماید. منظور از داشتن فعالیت جسمانی این است که از استراتژی های متفاوت مانند ادامه دادن فعالیت های روزمره، انجام دادن تمرینات ورزشی سال مانند پیاده روی کوتاه و پیروی از یک برنامه ورزشی ساختارمند و منظم غافل نشوید.

علل بیرون زدگی دیسک کمر

تحت فشار قرار گرفتن کمر یا وارد شدن ضربه به آن می‌تواند باعث بیرون زدگی دیسک شود. با این حال با بالا رفتن سن مواد موجود درون دیسک شروع به تحلیل رفتگی می‌کنند و رباط‌هایی که وظیفه نگه داشتن دیسک را بر عهده دارند ضعیف خواهند شد. با افزایش فرایند تحلیل رفتگی بدن انجام دادن حرکات چرخشی خفیف یا وارد شدن فشار ضعیف به بدن می‌تواند باعث پارگی یا بیرون زدگی دیسک کمر شود. احتمال بروز مشکلات دیسک و در نتیجه بیرون زدگی آن در برخی از افراد شایع تر است. تحقیقات نشان داده که اگر یک یا چند نفر از اعضای خانواده دچار بیرون زدگی دیسک شده باشند احتمال درگیر شدن سایر افراد نیز افزایش پیدا می کند.

چگونه استراحت در بستر به مدت طولانی باعث بدتر شدن بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

هنگامی که درد کمر شدید است معمولاً تمایل به دراز کشیدن افزایش پیدا می کند اما باید بدانید که استراحت طولانی در بستر برای درمان بیرون زدگی یا فتق دیسک کمر مطلوب نیست. هنگامی که به مدت چند ساعت دراز می کشید و فعالیت جسمانی خود را کاهش می دهید تغییرات زیر در ستون فقرات به وجود می آید:

ضعیف شدن عضلات

عضلات چرخاننده و باز کننده ستون فقرات که امکان خم شدن به سمت جلو و عقب را فراهم می کنند ضعیف شده و حجم آنها کاهش می یابد. این عضلات برای حفظ پایداری کمر مفید هستند و به تحمیل وزن بدن کمک می‌کنند.

تغییر سایز دیسک

هنگامی که دراز می کشید به علت تورم ناشی از جذب مایعات، سایز دیسک بین مهره ها افزایش پیدا می کند و این امر می‌تواند باعث بدتر شدن علائم مرتبط با بیرون زدگی دیسک کمر شود.

افزایش ریسک آسیب دیدگی

بروز تغییراتی که در قسمت بالا به آنها اشاره شد باعث ضعیف تر شدن کمر و تشدید درد خواهد شد. به علاوه این تغییرات به علت ناپایداری ستون فقرات و ظرفیت نامناسب ستون فقرات برای تحمل وزن بدن، احتمال آسیب دیدگی را افزایش می دهد.

 چه روش هایی به درمان بیرون زدگی دیسک کمر کمک می کنند؟

 تحقیقی که اخیراً توسط مرکز ارتوپدی سانفرانسیسکو انجام شده است نشان داده که بیش از ۹۰ درصد از بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک به روش های درمانی غیر جراحی پاسخ می دهند. بیشتر این بیماران توسط متخصص ستون فقرات به عنوان متقاضی عمل جراحی اورژانسی معرفی شده بودند. برنامه درمان آن ها شامل روش های ساده کنترل درد و ورزش درمانی بوده است.

 روش های درمانی مراقبتی

 در مواردی که بیمار دچار بیرون زدگی دیسک کمر شده است می توان به مدت ۴ تا ۶ هفته از از روش های مراقبتی غیرجراحی استفاده کرد تا درد بیمار کاهش پیدا کند. معمولاً فرایند آزمون و خطا برای یافتن بهترین روش های درمانی ضروری است. ممکن است برخی از بیماران به اولین روش درمانی پاسخ دهند و برخی دیگر به روش های ترکیبی نیاز داشته باشند. به عنوان مثال برنامه درمان بر تسکین درد تمرکز می کند و پزشک به تجویز داروهای مسکن در کنار سایر روش های درمانی از قبیل درمان دستی می پردازد. برنامه درمان علاوه بر آنکه به بهبود بیماران کمک می کند اغلب مکانیسم صحیح بدن به منظور جلوگیری از تحلیل رفتگی بیشتر دیسک را به آنها آموزش می دهد تا بیمار با تکنیک های حمل کردن اشیا و موارد مشابه آشنا شود. در تمامی مراحل روش های مراقبتی درمان بیرون زدگی دیسک کمر، ورزش نقش مهمی را ایفا می کند و پزشک به بیماران توصیه می کند از استراحت طولانی در بستر خودداری نمایند.

 چگونه ورزش کردن به بهبود بیرون زدگی دیسک کمر کمک می کند؟

 درمان بیرون زدگی دیسک کمر با ورزش یک روش موثر برای بهبود این اختلال محسوب می شود. اگر چه نمی توان به تعویض سیستم جذب ضربه پرداخت انجام دادن حرکات کششی و ورزشی با تاثیرات مثبتی بر بیرون زدگی دیسک کمر همراه هستند و در کنار سایر روش های درمانی مراقبتی تا حد زیادی به تسکین درد کمک می‌کنند. اگر شما دچار بیرون زدگی دیسک کمر شده اید متخصص دیسک کمر با شما در خصوص انجام دادن حرکات کششی و ورزشی جدید صحبت خواهد کرد. در صورتی که تحت نظر پزشک ورزش نکنید احتمال بروز خطرات و عوارض بیشتر افزایش خواهد یافت. باید در مرحله شدید بیرون زدگی دیسک از انجام دادن حرکات ورزشی و کششی خودداری شود. پس از آن که پزشک معاینات بالینی اولیه را انجام داد از حرکات ورزشی و کششی خاص به منظور تسکین درد و بهبود سایر علائم بیرون زدگی دیسک استفاده خواهد کرد. هنگامی که عضلات کمر و همسترینگ شما قوی تر شود فشار کمتری به ستون فقرات وارد خواهد شد و از بروز درد جلوگیری می شود. ورزش کردن همچنین از آسیب دیدگی بیشتر ستون فقرات و تشدید درد جلوگیری می کند و به شیوه های زیر باعث بهبود شما خواهد شد:

  • افزایش خونرسانی به ستون فقرات و کمک به بهبود آسیب ایجاد شده
  • افزایش قدرت عضلات محافظ ستون فقرات
  • کاهش فشار بر ستون فقرات و تسکین درد
  • بهبود اختلالات ساختاری ناشی از درد

 پس از تشخیص بیرون زدگی دیسک کمر نباید از ورزش کردن خودداری کنید. هرچه سریعتر تحت نظر متخصص فیزیوتراپی، انجام دادن فعالیت های ورزشی و کششی خود را آغاز کنید نتایج بهتری را به دست خواهید آورد.

در این مقاله می توانید با برخی از تمرینات ورزشی مناسب با بیرون زدگی دیسک کمر آآشنا شوید.

 دو نکته برای داشتن فعالیت جسمانی در افراد مبتلا به بیرون زدگی دیسک کمر

 توجه کردن به دو نکته زیر کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد:

 

1.تسکین درد

 اگر دچار درد کمر شده اید و به همین دلیل نمی توانید فعالیت جسمانی داشته باشید از روش های زیر به منظور تسکین درد بهره بگیرید:

  • استفاده از کمپرس یخ
  • استفاده از کمپرس گرم
  • استفاده از پمادهای مسکن موضعی
  • ماساژ درمانی

 پس از کاهش درد شما باید بتوانید به انجام دادن فعالیت های جسمانی بیشتری بپردازید.

2.انجام دادن فعالیت های ورزشی سبک و تقویت کننده

 در صورتی که به علت دیسک کمر نمی‌توانید به انجام دادن تمرینات ورزشی سنگین بپردازید نباید از حرکات سبک غافل شوید. از تمرینات ورزشی سبک که به تدریج باعث تقویت عضلات و ستون فقرات و افزایش پایداری آن می شود بهره بگیرید. برخی از این تمرینات به شرح زیر می باشند:

  • کشش ساده عضلات همسترینگ
  • تمرینات مخصوص کمر
  • تمرینات ساده یوگا برای درد کمر
  • ورزش در آب

 قبل از انجام دادن هر گونه فعالیت ورزشی جدید باید با پزشک یا متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید. در صورتی که هنگام ورزش دچار درد شدید یا ناگهانی شده‌اید باید فوراً از ادامه فعالیت ورزشی خودداری کنید و با پزشکتان مشورت نمایید. باید در هنگام انجام فعالیت ورزشی از حرکات صحیح استفاده کنید.

 پیروی کردن از این موارد به جای استراحت در بستر می‌تواند در بلند مدت به تسکین درد کمک کند و از عود مجدد علائم پیشگیری نمایند. انجام دادن مداوم تمرینات ورزشی سبک باعث ایجاد تغییرات قابل توجه در سطح عمومی سلامت بدن و بهبود سلامت ستون فقرات خواهد شد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر