بیماری آرتریت (ورم مفاصل)  باعث می شود که مفاصل متورم و دردناک شوند. ورزش ها و درمان های خانگی وجود دارند که به کاهش درد و التهاب زانو کمک می کنند.

هنگامی که آرتروز در مفصل زانو رخ می دهد، باعث ایجاد مشکلات حرکتی در زانو می شود اما ورزش، با تقویت کردن عضلات اطراف مفصل به بیمارکمک می کند که به فعالیتهای خود ادامه دهد .

درمان های خانگی برای بهبود ورم مفاصل زانو (آرتریت)

اگرچه یک درمان قطعی برای آرتریت زانو وجود ندارد، اما روش های درمانی مختلفی نظیر فیزیوتراپی و کار درمانی وجود دارند که به شما کمک می کند که همچنان تحرک خود را حفظ کنید. علاوه بر درمان هایی که از مربیان سلامت جسمی می آموزید روش های ایمن و کارآمدی وجود دارد که با استفاده از آنها قادر خواهید بود آرتریت زانوی خود را در خانه بهبود ببخشید .

تمریناتی برای بهبود آرتریت زانو

علاوه بر مدالیته‌های مختلف درمان فیزیوتراپی آرتروز زانو، تمرینات ورزشی مخصوصی نیز برای این امر وجود دارد. تمرینات فیزیوتراپی که برای درمان آرتریت زانو انتخاب می شود بستگی به نیازهای شخصی شما دارد و یک فیزیوتراپیست دقیقا به شما خواهد گفت که کدام فعالیت ها بهترین کارآیی را برای شما دارند و چه مقدار فعالیت ورزشی باید انجام دهید. برای اینکه یک ورزش مفید باشد لزوما نباید سخت باشد. در واقع ورزش های ملایم که فشار کمتری وارد می کنند برای آرتریت زانو بهتر است. فیزیوتراپی زانو، فشارهای وارد شده به مفصل زانو را کاهش داده و باعث افزایش انعطاف پذیری و تقویت آن می شود.

بالابردن پاها

  1. روی زمین یا روی تخت دراز بکشید، دست ها رادر کنار بدن قرار دهید و انگشتان پا را بالا نگه دارید.
  2. پایتان را صاف نگه دارید و در حالیکه عضلات پا را سفت می کنید، پا را به آرامی از زمین بلند کنید.
  3. عضلات شکم خود را سفت کنید کمرتان را به روی زمین فشار دهید.
  4. در این حالت بمانید و تا 5 شماره بشمارید سپس پای خود را به آرامی پایین بیاورید.
  5. این تمرین را چند بار تکرار کنید و سپس برای پای دیگر نیز انجام دهید.

نکته تمرین : این تمرین را از تعداد 4 بار برای هرپا شروع کنید.

علت مفید بودن این تمرین این است که عضلات چهارسر ران را که عضله بزرگ جلوی ران است و به مفصل زانو نیز متصل می باشد، تقویت می نماید .

کشش همسترینگ (عضله پشت ران)

  1. روی زمین یا تخت دراز بکشید، هر دو پا را خم کرده ،کف پا روی زمین باشد.
  2. به آرامی یکی از پاها را بلند کرده و زانوی خود را به سمت قفسه سینه حرکت دهید.
  3. دستتان را به پشت راه بگذارید و پای خود را راست نگه دارید.
  4. در حالیکه پای خود را راست نگه داشته اید، به سمت سر تان بکشید تا کشش را احساس کنید.
  5. بین 30 تا 60 ثانیه در این حالت بمانید و سپس به آرامی زانوی خود را خم کنید و دوباره پایتان را روی زمین قرار دهید.

نکته تمرین: کشش را یک بار روی هر پا انجام دهید.

علت مفید بودن این تمرین این است که عضلات همسترینگ (عضلات پشت ران) را که به زانو متصل هستند را تقویت می کند .

نشستن و ایستادن

  1. صاف روی یک صندلی بنشینید و کف پاها را روی زمین قرار دهید.
  2. دست ها را به حالت ضربدری روی سینه قرار دهید.
  3. به آرامی بلند شوید و صاف بایستید.
  4. مجددا به آرامی بنشینید.
  5. این کار را به مدت یک دقیقه تکرار کنید.

نکته تمرین: این تمرین را به آرامی انجام دهید.

علت مفید بودن تمرین این است که این حرکات تکراری برای افزایش قدرت پاها و بهبود حرکت زانو نقش مهمی ایفا می کنند و در نتیجه با گذشت زمان احساس درد در هنگام ایستادن برطرف می شود .

گرما و سرما درمانی

گرما و سرما می تواند برای کنترل درد زانو موثر باشد. گرما عضلات را شل کرده در نتیجه درد کاهش می یابد وعملکرد زانو بهتر می شود، یعنی سفتی مفصل را کاهش می دهد و مفاصل روانتر کار می کنند.

می توانید از یک بطری آب داغ و یا پد های گرم کننده استفاده نمایید. برای سرما درمانی یک کسیه یخ که در حوله ای پیچیده شده است که به کاهش درد، تورم و التهاب بسیار کمک می کند. قبل از شروع ورزش بمدت 20 دقیقه کیسه آب گرم را روی زانوی مبتلا به آرتریت خود قرار دهید و پس از انجام فعالیت ورزشی برای رفع درد زانوی خود به مدت 15 تا 20 دقیقه از کمپرس یخ استفاده نمایید.

کاهش وزن

فیزیوتراپی همراه با یک رژیم غذایی مقوی و گیاهی به کاهش وزن شما کمک می کند. در نتیجه فشار کمتری به مفصل زانویتان وارد می شود. یعنی با کاهش 5 کیلوگرم از وزن شما15 کیلوگرم فشار کمتر در هر قدم بر زانوی شما وارد می شود.

رژیم غذایی ضد التهاب

 

با اینکه هیچ رژیم غذایی خاصی برای بهبود آرتریت زانو وجود ندارد اما رعایت یک رژیم غذایی ضد التهاب ممکن است درد مفاصل و التهاب ناشی از آرتریت را کاهش دهد. به طور کلی داشتن رژیمی که سرشار از غذاهای کامل باشد و خوراکی های فرآوری شده و چربی های اشباع شده در آن کم باشد برای سلامتی بدن مفید تر است. مطالعاتی که در دانشگاه میشیگان بر روی افراد مبتلا به آرتریت زانو انجام شده است تایید می کند که رژیم های حاوی غذاهای کامل و گیاهی درد زانو را کاهش داده و عملکرد آن را بهبود می بخشد. رژیم غذایی مدیترانه ای یک نمونه از رژیم های غذایی ضد التهاب است. این رژیم از خوردن غذاهای فراوری شده جلوگیری می نماید و رعایت رژیم غذایی کاملی شامل: سبزیجات، میوه ها، غلات کامل ، لوبیا و غیره را پیشنهاد کرده و بر اهمیت اسید های چرب امگا 3 موجود در غذاهایی مانند ماهی آزاد وحشی، ماهی تن و آنچوی تاکید می کند.

داروهای مسکن بدون نسخه

بهترین مسکن های بدون نسخه استامینوفن و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن می باشند. این داروها به شما در مدیریت درد و التهاب ایجاد شده توسط آرتریت زانو کمک می کند.

مکمل ها

 

بعضی افراد از مکمل ها برای کنترل زانو درد ناشی از انواع آرتریت استفاده می نمایند و از نظر علمی به اثبات رسیده است که مکمل های زیر می توانند در کنترل و بهبود زانو درد موثر باشند.

زنجبیل دارای خواص ضد التهاب است و می تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند. لازم به ذکر است که زنجبیل اثرات داروهای رقیق کننده خون را تغییر می دهد، بنابراین قبل از شروع مصرف زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید.

روغن ماهی

مکمل های روغن ماهی حاوی اسید های چرب امگا3 هستند و به کاهش درد و التهاب در همه جای بدن از جمل زانوها کمک می کنند.

بوسولیا (کندر هندی)

از بوسولیا نیز برای کاهش درد و بهبود عملکرد مفصل زانو استفاده می شده است.

زرد چوبه

زردچوبه ادویه ای بسیار مفید است و هزاران سال است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. زردچوبه اثرات ضد التهابی بالایی دارد و به کاهش التهاب در تمام بدن کمک می کند.

درمان های موضعی

درمانهای موضعی مانند پمادهای مسکن  و روغن های التیام بخش، گزینه های دیگری برای کنترل عوارض آرتریت زانو در خانه هستند.

داروهای موضعی(OTC)

مسکن های موضعی از طریق پوست مصرف می شوند و بیشتر برای دردهای یکنواخت و دائمی به کار برده می شوند. از آنجایی که مسکن های موضعی به کل بدن راه نمی یابند، عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای خوراکی دارند. شما می توانید یکی از انواع مسکن های موضعی زیررا انتخاب کنید (OTC) :

کرم ها، اسپری ها و ژل ها از انواع این داروها هستند که در مدیریت درد ناشی از آرتریت زانو به شما کمک می کنند. بعضی از این مواد ترکیبی شبیه داروهای (NASID) دارند.

پچ ها ( باند حاوی دارو) و کرم های لیدو کایین نیز می توانند مفید باشند و جزء داروهای بدون نسخه هستند.

بعضی از مسکن ها حاوی کپسایسین (ترکیبی که در فلفل های تند یافت می شود) هستند و این داروها باعث می شوند در موضع مصرف احساس داغی نمایید.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر