جراحی لیزری دیسک کمر یک جراحی کم تهاجمی بر روی ستون فقرات بوده که با هدف کاهش فشار از روی اعصاب و تسکین درد انجام می‌شود. در حالی که جراحی‌های کم تهاجمی معمولاً با درد و آسیب‌های بافتی کمتری همراه بوده و دوره‌ی بهبودی کوتاه‌تری دارند، جراحی لیزری ستون فقرات کاربردهای محدودی داشته و خطراتی را نیز به همراه خواهد داشت.

فتق دیسک کمر

فتق دیسک زمانی اتفاق می افتد که یک دیسک بین مهره‌ای پاره شده و یا از جای خود خارج می‌شود. این مشکل که به آن بیرون زدگی یا لغزیدگی دیسک نیز گفته می‌شود می‌تواند در نواحی گردن و سینه نیز اتفاق بیفتد ولی بیشتر ناحیه‌ی کمری ستون فقرات را درگیر می‌کند.

شایع‌ترین علامت فتق دیسک، کمردرد خواهد بود. ازجمله علائم فتق دیسک کمر دیگر می‌توان به بی حسی و سوزن سوزن شدن پاها، ضعف عضلانی اندام‌ها و درد تیرکشنده به پاها با منشأ ستون فقرات اشاره کرد. در موارد شدید ممکن است افراد دچار اختلال در کنترل مثانه نیز بشوند.

جراحی لیزری دیسک کمر چیست؟

جراحی لیزری دیسک کمر یک روش کم تهاجمی در درمان دیسک کمر می باشد که در طی آن برش‌های کوچک‌تر از 2 سانتی متر به منظور ایجاد دسترسی به ساختارهای ستون فقرات ایجاد می‌شوند. در مقایسه با جراحی باز کمر که در آن یک برش بزرگ در طول ستون فقرات ایجاد می‌شود، روش‌های کم تهاجمی زخم کوچک‌تری داشته و کمتر به بافت های اطراف آسیب می‌زنند. همچنین درد و دوره‌ی بهبودی پس از این جراحی کمتر خواهد بود. وجه تمایز اصلی جراحی لیزری با دیگر جراحی‌های کم تهاجمی، استفاده از لیزر به جای ابزارهای جراحی دیگر برای انجام این عمل است. البته برش اولیه‌ی پوست همچنان با استفاده از یک تیغ جراحی معمولی ایجاد می‌شود.

مزایای جراحی لیزری دیسک کمر

برای انجام جراحی باز ستون فقرات یک برش در طول ستون فقرات ایجاد شده و سپس عضلات روی ستون فقرات کنار زده شده یا بریده می‌شوند تا بتوان به محل جراحی دسترسی پیدا کرد. این کار می‌تواند باعث آسیب به بافت های اطراف شده و منجر به کمردرد، خونریزی و دوره‌ی بهبودی طولانی گردد.

انجام عمل دیسک کمر با استفاده از لیزر این امکان را به جراح می‌دهد تا با دقت بسیار زیاد بافت های نرم ازجمله بافت اسکار را برش بزند. برداشتن بافت مورد هدف توسط متخصصین جراحی لیزری دیسک کمر تنها چند دقیقه زمان خواهد برد. بدین ترتیب این نوع جراحی سریع‌تر به نتیجه رسیده، خطر کمتری داشته و طول دوره‌ی بهبودی آن نسبت به جراحی‌های سنتی کمر و گردن کوتاه‌تر خواهد بود. ازجمله مزایای این روش برای بیمار که در مقاله  «جراحی لیزری دیسک کمر: جدیدترین روش،مراحل و هزینه» به آن اشاره شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به بیهوشی و انجام به صورت سرپایی به خصوص برای بیماران قلبی که نمی‌توانند تحت بیهوشی قرار بگیرند.
  • عدم ایجاد عوارض زخم جراحی و عفونت بیمارستانی
  • عدم ایجاد عوارض ناشی از دست کاری آناتومی و آسیب به اعصاب
  • کاهش زمان بهبودی و راه افتادن زود هنگام بیمار
  • کاهش هزینه‌های بیمار

برای انجام جراحی سنتی لازم است تا در کل طول عمل، بیمار بیهوش باشد. به همین دلیل این جراحی‌ها در بیمارستان انجام می‌شوند. جراحی لیزری ستون فقرات معمولاً به صورت سرپایی انجام شده و نیازی به بستری شبانه در بیمارستان نخواهد داشت.

در جراحی لیزری ستون فقرات تنها به یک عامل بی حسی موضعی برای تسکین درد نیاز خواهید داشت. اگر برای انجام جراحی اضطراب داشته باشید، جراح به شما داروی آرام بخش تزریق خواهد کرد. پس از جراحی تا مدتی خواب آلوده خواهید بود و لازم است تا فرد دیگری شما را به خانه ببرد.

در طی جراحی انتظار چه چیزی را باید داشت؟

برای انجام جراحی لیزری کمر، یک برش کوچک کمتر از 2 سانتی متر با استفاده از اسکالپل بر روی منطقه‌ی آسیب دیده ایجاد می‌شود. سپس یک اندوسکوپ (نوعی ابزار جراحی دارای دوربین) به داخل زخم وارد می‌شود تا جراح بتواند ستون فقرات را ببیند.

زمانی که بخش آسیب دیده‌ی دیسک مشخص شد، یک دستگاه لیزر کوچک وارد زخم شده و بخشی از دیسک که باعث فشار بر روی اعصاب شده است توسط آن بریده خواهد شد. سپس بخش بریده شده خارج شده و زخم جراحی با استفاده از بخیه بسته می‌شود.

بهبودی پس از جراحی لیزری ستون فقرات

اکثر افراد متوجه تسکین فوری درد شده و با یک پانسمان کوچک کلینیک را ترک می‌کنند. سپس از بیمار خواسته می‌شود تا به مدت 12 تا 24 ساعت استراحت کرده و پس از آن به آرامی شروع به راه رفتن کند. اکثر بیمارانی که شغل بدون تحرک دارند می‌توانند 4 تا 5 روز پس از جراحی به محل کار خود بازگردند.

دوره‌ی بهبودی کوتاه پس از جراحی لیزری دیسک همانند عوارض جانبی محدود، یکی از مزیت‌های متعدد این روش است. اول از همه این که زخم کوچک این عمل آن را به یک روش کم تهاجمی تبدیل کرده و جای زخم باقی نخواهد ماند. همچنین خطر آسیب به دیگر بخش‌های نخاع وجود ندارد چرا که تنها بخش کوچکی از دیسک تخریب می‌شود. علاوه بر این، جراحی سنتی دیسک کمر عوارض متعددی را به همراه داشته و می‌تواند باعث آسیب به عضلات کمر، از بین رفتن استخوان‌ها و باقی ماندن جای یک زخم بزرگ شده که خود ایجاد درد خواهد کرد. هیچ یک از این عوارض در روش لیزری اتفاق نخواهند افتاد.

هزینه‌ی جراحی لیزری دیسک کمر

جراحی لیزری دیسک کمر انقلابی در جراحی‌های کم تهاجمی ستون فقرات بوده است. این روش جایگزین مدرن برای جراحی فیوژن ستون فقرات و دیگر جراحی‌های لیزری تاریخ گذشته، نرخ موفقیتی برابر با 95 درصد داشته و باعث تضعیف و آسیب به ستون فقرات نمی‌شود.

هزینه‌ی کلی این عمل شامل تعرفه‌های زیر خواهد بود:

  • جراح
  • دستیار جراح
  • مرکز جراحی
  • بررسی‌های پس از جراحی

عوارض احتمالی

جراحی لیزری دیسک کمر می‌تواند فشار را از روی ریشه‌های عصبی نخاع بردارد ولی این روش خطر آسیب به ساختارهای اطراف را نیز به همراه خواهد داشت. ازجمله خطرات احتمالی این عمل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت احتمالی
  • خونریزی و لخته‌های خونی
  • آسیب عصبی
  • آسیب به غشای دربرگیرنده‌ی نخاع
  • نیاز به عمل مجدد
  • از بین نرفتن علائم و یا عود مجدد آن‌ها

اشعه‌ی لیزر یک منبع متمرکز حرارتی بوده که نسبت به دیگر ابزارهای جراحی دقت کمتری داشته و نیازمند مهارت بسیار به منظور کنترل مناسب و عدم آسیب به نخاع و ریشه‌های عصبی خواهد بود.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر