نفت ایران

 

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شماره یک  مهدی نجات نیا رایزن سابق بازرگانی ایران در عراق در نشستی آموزش محور در رابطه با  صادرات محصولات ایران به عراق گفت: امروزه و با توجه به افزایش صادرات غیر نفتی کالا ها ومحصولات  تجارت با کشور های همسایه از جمله بهترین فرصت سرمایه گزاری محسوب می شود و کشور عراق که از جمله مهم ترین شراکای تجاری ایران محسوب می شود و به دلیل هم مرز بودن با ایران و گسترش مناسبات سیاسی ، اقتصادی ، مذهبی مزیت های نسبی را برای طرفین ایجاد میکند.

وی افزود: از جمله مزیت های نسبی که میتوان نام برد ، قیمت کاهش یافته کالاها و محصولات ، گمرکی مناسب و پیوندهای مذهبی بین دو کشور را میتوان نام برد .  یکی از مهم ترین دلایل سفارش به داد و ستد و برقراری رابطه تجاری با عراق تمایل وافر مردم عراق و استقبال آن ها از اجناس و کالاهای تجار ایرانی است .

همچنین میتوان گفت که مردم و تجار عراقی تمایل بالایی به خرید کالای درجه یک ایرانی دارند و ایران هم محصولات با کیفیتی تولید میکند و همین میتواند زمینه ساز تجارتی پر سود برای هر دو طرف باشد.

 

وی اظهار داشت: برخی از تجار عراقی برای واردات کالا از ایران مستقیم به کشورمان می آیند و محصولات را با قیمت پایین و به صورت ریالی خریداری می کنند اما برای بهره مندی از صادرات بهتر است که خودمان به این کشور صادرات داشته باشیم.

 وی همچنین خاطر نشان کرد :سالیان زیادی است که بازار های صادرات و واردات ما توسط دلال ها و واسطه های مختلف انجام می شود بهتر است تجار ایرانی خودشان مستقیم و بدون واسطه با بازار هدف در ارتباط باشند.

نجات نیا در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری شماره یک در رابطه با اینکه چقدر امید است تا مانند اوراسیا  یک قرارداد مدون داشته باشیم و چقدر امید به بازار هدف کشور عراق است گفت : اوراسیا از نظر من علی رغم همه تلاش ها نتوانست انطور که باید مورد توجه و استفاده تجار ایرانی قرار گیرد در حالیکه در رابطه با عراق میل و تمایل دو طرفه برای برقراری معامله و داد و ستد وجود دارد .

 وی افزود : تورآموزشی و تجاری برای تجارت با عراق به مدت 4 روز توسط مرکز آموزش مطالعات بازرگانی تدارک دیده شده که به صورت میدانی  تهدید ها ، فرصت ها و بازاریابی را برای تجارت با عراق کسب می کنند.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر