قطعات بتنی پیش ساخته:

قطعات بتنی پیش ساخته، قطعاتی از جنس بتن هستند که این قطعات می توانند مسلح و یا غیر مسلح باشند. مزیت این قطعات این است که آنها با دقت بالا در کارخانه تولید شده و سپس جهت نصب به پروژه ها حمل می شوند و سپس به راحتی در محل های مورد نظر بر طبق نقشه نصب می شوند.

قیمت قطعات پیش ساخته بتنی:

شرکت های فعال در زمینه قطعات بتنی پیش ساخته که به تولید محصولاتی همچون تیر، ستون، دال، قرنیز بتنی، کانال و بسیاری موارد دیگر بتنی پیش ساخته می پردازند جهت تعیین قیمت قطعات خود، عوامل مختلفی را مدنظر قرار داده و در نهایت با مجموع آنها به یک قیمت واحد می رسند که در این مطلب قصد داریم به مهمترین این عوامل اشاراتی داشته باشیم. لازم به ذکر است که قیمت تعیین شده در قطعات بتنی می تواند بر حسب متر مربع، متر طول، عدد و یا غیره باشد.

قطعات بتنی

عوامل موثر بر قیمت قطعات بتنی پیش ساخته:

  • مقدار آهن آلات مصرفی در ساخت قطعات: طبیعتا وزن آهن آلات مصرفی در ساخت شاسی، قالب، درون قطعه شامل انواع میلگرد و پلیت و لوله و غیره در تعیین قیمت قطعات پیش ساخته بتنی موثر است. البته تاثیر مقدار آهن مصرفی در ساخت قالب با تاثیر مقدار آهن مصرفی در درون بتن متفاوت می باشد.
  • مصالح ساخت بتن: قیمت روز شن، ماسه، سیمان و غیره در ساخت بتن نیز مانند آهن آلات، دیگر آیتم موثر در تعیین قیمت قطعات بتن پیش ساخته می باشد.
  • مواد افزودنی: مقدار و نوع مواد افزودنی بسته به نیاز قطعه و زمان بتن ریزی در قیمت ها اثرگذار می باشند.
  • دستمزد کارگران، جوشکاران و بقیه پرسنل: دستمزد کلیه پرسنل دخیل در تولید قطعات نیز دیگر مورد موثر بر تعیین قیمت ها هستند.
  • ماشین آلات مصرفی: هزینه استفاده ماشین آلات مصرفی نظیر جرثقیل، لودر و غیره در قیمت ها موثر می باشند.
  • اتوکلاو و عمل آوری قطعات: هزینه استفاده از دستگاه اتوکلاو و همچنین آب مصرفی در عمل آوری قطعات در قیمت قطعات بتنی موثر می باشد.
  • بالاسری: پس از تعیین قیمت های ذکر شده، شرکت یک ضریبی را به عنوان سود در نظر گرفته و به قیمت های فوق اضافه می نماید.

عوامل مختلف دیگری نیز در تعیین قیمت قطعات بتنی پیش ساخته تاثیر گذارند که در این مطلب به کلیات آنها اشاره نمودیم و از برشمردن جزییات خودداری نمودیم؛ با تمام این تفاسیر، شرکت های تولید قطعات بتنی، جهت رقابت در بازار بعضا از برخی موارد نظیر ضریب بالاسری عرف، صرفنظر کرده تا با کاهش هزینه ها بتواند پروژه های بهتری را تحویل و کارخانه را سرپا نگه دارند.

ضمنا کارفرمایان در هنگام مناقصه، لزوما به دنبال هزینه پایینتر نیستند و در کنار هزینه پایین، عوامل مختلف دیگری همچون رزومه شرکت، کیفیت محصولات و غیره را نیز در نظر می گیرند و همانطور که مشاهده شده در بسیاری از پروژه ها، شرکت هایی برنده مناقصه شده اند که صرفا قیمت پایین تری نداشته ولی کیفیت محصول خوب و رزومه قوی داشته اند و کارفرما مجاب به انتخاب آنها شده است.

قرنیز بتنی

قیمت یک نمونه قطعه بتنی پیش ساخته:

به عنوان نمونه، قیمت یک عدد قرنیز بتنی پیش ساخته که در پل ها استفاده می شوند با ابعاد 1 در 1 متر و ضخامت میانگین 10 سانتیمتر و مقدار 17 کیلوگرم آهن مصرفی در حدود دانه ای 850 تا 950 هزار تومان تعیین شده است هر چند برخی کارگاه ها به دلیل استفاده از جزئیات بیشتر در تولید قالب قیمت هایی در حدود 1 میلیون تومان را نیز ارائه می دهند. قیمت اعلام شده بر اساس قیمت مواد اولیه در سال 1400 بوده و قاعدتا در سالهای بعدی بر حسب نرخ تورم، این قیمت نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

قطعات بتنی پیش ساخته

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر