مناطقی که مستعد آتش‌سوزی هستند، همواره نیاز به ابزار و تجهیزاتی دارند تا بتوانند از این طریق خطرات و یا آسیب‌های احتمالی را به حداقل برسانند. از جمله این ابزارها می‌توانیم چراغ ضد انفجار را نام ببریم. زمانی که در این مناطق و مکان‌ها کنتاکت‌ها اتصال پیدا می‌کنند، این چراغ‌ها هیچ نوع جرقه‌ای را تولید نمی‌کنند. همچنین اگر جرقه‌ای نیز رخ دهد، هیچ کمپرس آتش‌گرفته‌ای نمی‌تواند به فضای بیرون راه پیدا کند؛ در نهایت انفجار نیز صورت نخواهد گرفت. این چراغ‌ها دارای ویژگی‌ها و انواع متعددی هستند. در این مطلب قصد داریم انواع این چراغ‌ها را معرفی کرده و سپس به بررسی ویژگی‌های مشاهده‌شده بپردازیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

شرکت توسعه سیماتک ایرانیان  ، تامین کننده تجهیزات اتوماسیون صنعتی ، www.simatec.ir  ، 021-88545640-3   ، 09394887130 ، sales@siamtec.ir

 

چراغ ضد انفجار

ویژگی لامپ‌های ضد انفجار چیست؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، چراغ ضد انفجار دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره داشته باشیم:

• دوام و مقاومت بالا

در واقع اصلی‌ترین ویژگی که باعث شده این چراغ‌ها در مکان‌های گوناگون مورد کاربرد قرار بگیرند، دوام و مقاومت بسیار بالا است. دوام و مقاومت بالا باعث می‌شوند تا هزینه‌های تعمیرات به شدت کاهش پیدا کنند. البته در کاهش هزینه‌های نگهداری و تعویض نیز بسیار تاثیرگذار هستند.

• قابلیت حمل چراغ ضد انفجار

دومین ویژگی قابل‌ذکر بهره‌مندی از قابلیت حمل است. لنزهای شیشه‌ای این چراغ بسیار ضخیم بوده و همچنین دارای یک قاب بسیار مقاوم هستند. همین دو گزینه باعث شده‌اند تا لامپ ضد انفجار در برابر لرزش از خود مقاومت بالایی را نشان دهد. در نهایت می‌تواند تحرک بیشتری را نیز داشته باشد. از آنجایی که چراغ‌های ضد انفجار دائما در حال جابه‌جایی از یک لیفتراک به لیفتراک دیگر هستند، این ویژگی بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

• راندمان بیشتر

ویژگی‌های مثبت این چراغ‌ها تنها به همین موارد ختم نشده و در بردارنده گزینه‌های دیگری همچون راندمان بیشتر نیز است. اگر این چراغ‌های را در مناطق مربوطه و مستعد آتش‌سوزی نصب کنید، در آن صورت در زمینه‌هایی همچون هزینه‌های تولید و بهره‌برداری بیشترین میزان صرفه‌جویی را رقم خواهید زد.

• تولید گرمای کمتر

ویژگی‌های صرفه‌جویی در این چراغ‌ها بسیار به چشم می‌خورند؛ به همین دلیل می‌توانیم اینطور بیان کنیم که این چراغ‌ها قابلیت تولید گرمای کمتری را نیز دارند. همین موضوع نیز باعث خواهد شد تا احتمال ایجاد جرقه به کمترین میزان خود برسد و امنیت افزایش پیدا کند.

چراغ ضد انفجار

انواع چراغ ضد انفجار شامل چه مواردی می‌شوند؟

این چراغ‌ها توانسته‌اند در انواع مختلفی تولید شوند که مهم‌ترین آن‌ها شامل گزینه‌های زیر هستند:

• چراغ با لامپ بخار سدیم

رنگ این لامپ‌ها زرد است. در صورتی که مکان‌ها و معابر تردد زیادی نداشته باشند، بهترین گزینه‌ای که برای روشنایی می‌توانید انتخاب کنید، همین مورد است.

• چراغ با لامپ بخار جیوه

رنگ این لامپ‌ها نیز همانند گزینه قبلی به رنگ زرد است. این چراغ‌ها برای روشنایی معابر گزینه مناسب و ایده‌آلی به شمار می‌روند.

• چراغ با لامپ متال هالید

رنگ این چراغ با دو نمونه قبلی کمی متفاوت بوده و مایل به رنگ سفید است. این رنگ باعث شده است تا نور این چراغ‌ها کاملا طبیعی و البته جذاب به نظر برسند. همچنین هر جسمی که در زیر این چراغ‌ها قرار بگیرد، همان نور طبیعی خود را خواهد داشت.

استاندارد لامپ ضد انفجار چیست؟

از آنجایی که چراغ ضد انفجار در مکان‌های پرخطر به کار می‌رود، نیاز است تا گواهی و استاندارد مورد نیاز را داشته باشد. در صورتی که این لامپ‌ها هیچگونه استانداردی را به همراه نداشته باشند، کاملا بی‌ارزش بوده و نباید به هیچ عنوان مورد استفاده قرار بگیرند.

ارگان‌های بین‌المللی باید آزمایش‌های لازم را بر روی این چراغ‌ها انجام دهند تا از این طریق بی‌خطر بودن آن‌ها را به اثبات برسانند. یکی از معتبرترین گواهی‌هایی که توانسته اعتبار بسیار زیادی را در سطح جهانی به خود اختصاص دهد، شامل گواهی اتکس می‌شود. پس قبل از خرید حتما به این مورد توجه بسیار زیادی را داشته باشید.

چراغ ضد انفجار

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با چراغ ضد انفجار آشنا کنیم. این چراغ‌ها توانسته‌اند ویژگی‌های مختلفی را با خود به همراه داشته باشند که همین موارد بر روی کاربرد بیشتر تاثیر خود را گذاشته‌اند. از مهم‌ترین ویژگی‌ها می‌توانیم به راندمان بالاتر، گرمای کمتر، قابلیت حمل و... اشاره داشته باشیم که به صورت کامل هر کدام از آن‌ها را برای شما شرح دادیم. همچنین در انتها نیز به بررسی انواع لامپ ضد انفجار پرداختیم که هر کدام دارای ویژگی‌ها و ساختار مخصوص خود هستند.

شرکت توسعه سیماتک ایرانیان  ، تامین کننده تجهیزات اتوماسیون صنعتی ، www.simatec.ir  ، 021-88545640-3   ، 09394887130 ، sales@siamtec.ir

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر