کافه‌ها سالیان سال پاتوقی برای جوانان و روشنفکران از قشر‌های مختلف فرهنگی و هنری بوده‌اند و تا به امروز نیز این کارکرد خود را حفظ کرده‌اند.

در شهر‌های بزرگی نظیر تهران، کافه‌نشینی مدت‌هاست به پدیده‌ای رایج تبدیل شده و طرفداران زیادی هم دارد. اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید اولین کافه‌ها چه شکلی بودند و چگونه سرویس می‌دادند؟ در تهران از هر‌کسی این سوال را بپرسید، بی‌برو‌برگرد آدرس کافه نادری را به شما می‌دهد! این کافه از نسل نخستین کافه‌هایی است که در تهران رونق گرفته‌اند و هنوز هم با همان حس و حال قدیم  پا‌برجایند.

فضای داخلی کافه نادری

پس از ورود به ساختمان مجموعه، از داخل راهرویی باریک به کافه می‌رسید که دیوارهای آن را با عکس‌های تاریخی از هتل و کافه‌ نادری تزئین کرده‌اند. در بخشی دیگر، یک دستگاه قهوه‌ساز ایتالیایی قدیمی و صندوق‌های فروشگاهی را می‌بینید که قبلا در کافه مورد استفاده قرار می‌گرفت. میز و صندلی‌های چوبی قهوه‌ای رنگ، بیشتر فضای سالن را در بر گرفته‌اند. همچنین پنجره‌های بلند چوبی رو به حیاط با پرده‌های زرشکی در فضا خود‌نمایی می‌کنند.

در گوشه‌ای از کافه و کنار یکی از پنجره‌ها، میزی با چهار صندلی به‌چشم می‌خورد که از دهه‌ ۲۰ تا ۴۰ شمسی پاتوق مشاهیر فرهنگ و ادب معاصر بوده است. این میز که به میز مشاهیر شناخته می‌شود همیشه در حالت رزرو قرار دارد و برای پذیرایی از هنرمندان، اساتید دانشگاه، نویسندگان و سایر افراد سرشناس از آن استفاده می‌شود. دیوار سمت چپ کافه هم عنوان دیوار یادبود با عکس‌های مشاهیر هنری و ادبی تزئین شده که حسی شگفت‌انگیز به‌ محیط می‌بخشد.

منوی کافه‌رستوران نادری

کافه‌ نادری در معرفی‌نامه‌ای از این کافه که امروزه در کنار در ورودی آن قرار داده شده، آمده‌ است که غذاهای فرنگی مانند مانند بیف استراگانف، بیفتک، شاتو‌بریان و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه ترک، فرانسه و حتی کافه گلاسه برای نخستین بار در این کافه به ایرانیان عرضه شده‌است. بنا بر همین ادعا، این غذا‌ها حضور پررنگی در منوی رستوران نادری دارند. شاتوبریان، استیک، فیله تاوه، مارشال، شنیسل، ژیگو و بیف‌استروگانف مهم‌ترین غذاهای این رستوران است. باقالی‌پلو با ماهی و ماهیچه، زرشک‌پلو و جوجه‌کباب هم از غذاهای ایرانی منوی رستوران نادری به‌حساب می‌آید. برای پیش‌غذا هم می‌توانید برش یا سوپ‌جو مخصوص نادری را سفارش بدهید.

نوشیدنی های کافه نادری

در منوی کافه‌ نادری هم، انواع چای (سیاه، سبز، ترش، ماسالا)، شیر (گرم، سرد، عسل دارچین و کاکائو)، شکلات داغ، قهوه (ترک، فرانسه، یونانی، موکا، اسپرسو)، کاپوچینو، لاته و نسکافه به چشم می‌خورد. نوشیدنی‌های سرد کافه نیز شامل بستنی مخصوص نادری، انواع شیک و گلاسه است.

پرسنل و حال‌ و‌هوای امروز کافه نادری

کافه این روز‌ها توسط نوه‌های «خاچیک مادیکیانس» اداره می‌شود و تمامی پیشخدمت‌های آن را مردان ۴۰ تا ۵۰ ساله‌ ارمنی تشکیل می‌دهند. ظروف و میز و صندلی‌هایی هم که در آن استفاده می‌شوند، همگی همان رنگ و بوی سال‌های دور را دارند. این کافه‌ی قدیمی با گذشت ۵۰ سال هنوز پابرجاست. با اینکه نسبت به کافه‌های دیگر فضایی بسیار ساده دارد اما کماکان طرفداران پر و پاقرص خود را حفظ کرده است. اغلب این طرفداران یا افرادی هستند که از نشستن روی صندلی‌های قدیمی و بودن در فضای نوستالژیک این کافه، لذت می‌برند یا خودشان از شاعران و نویسندگان معاصر و طرفداران ادبیات مدرن هستند.

اطلاعات بازدید از کافه نادری

ساعت باز‌دید : ۱۰ صبح تا ۱۱ شب برای کافه، ۱۲ تا ۱۶ برای صرف ناهار در رستوران

قیمت بلیط : بسته به سفارش مشتری

آدرس کافه‌ نادری : تهران، خیابان جمهوری، ضلع شرقی پل حافظ، نرسیده به چهارراه استانبول، پلاک ۵۲۴، کافه نادری

مسیر دسترسی به کافه‌ نادری :

بهترین راه دسترسی به این کافه استفاده از اتوبوس یا تاکسی از سمت میدان جمهوری یا خیابان فردوسی است. از آنجایی که کافه در محدوده‌ی طرح ترافیک تهران قرار دارد،‌ به سختی در اطراف آن جای پارک پیدا خواهید کرد.

پرسش و پاسخ

  • کافه نادری کجاست؟
    آدرس کافه‌ نادری : تهران، خیابان جمهوری، ضلع شرقی پل حافظ، نرسیده به چهارراه استانبول، پلاک ۵۲۴، کافه نادری
  • منوی کافه نادری چیست؟
    در معرفی‌نامه‌ای از این کافه که امروزه در کنار در ورودی آن قرار داده شده، آمده‌ است که غذاهای فرنگی مانند مانند بیف استراگانف، بیفتک، شاتو‌بریان و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه ترک، فرانسه و حتی کافه گلاسه برای نخستین بار در این کافه به ایرانیان عرضه شده‌است. بنا بر همین ادعا، این غذا‌ها حضور پررنگی در منوی رستوران نادری دارند. شاتوبریان، استیک، فیله تاوه، مارشال، شنیسل، ژیگو و بیف‌استروگانف مهم‌ترین غذاهای این رستوران است. باقالی‌پلو با ماهی و ماهیچه، زرشک‌پلو و جوجه‌کباب هم از غذاهای ایرانی منوی رستوران نادری به‌حساب می‌آید. برای پیش‌غذا هم می‌توانید برش یا سوپ‌جو مخصوص نادری را سفارش بدهید.
تگ های مرتبط

ارسال نظر